Gå til innhold
Hundesonen.no

Solbriller


Recommended Posts

Vi er mye på tur med hunden vår og kom akkurat hjem fra en ukes topptur i fjellet. Det er mye sterk sol, spesielt nå med snø, og vi har sett at jenta vår har litt mer pus i øynene enn vanlig (men ikke noen ekstreme mengder). Jeg har sett at det finnes solbriller til hund, men dette føles nesten litt overdrevent, eller er det ikke det? Det vil jo ikke være så ofte hun vil trenge det isåfall, jeg mener, det er ikke hver dag vi går i fjellet i strålende sol en hel dag av gangen vinterstid, det blir jo mest påsken.

post-10165-0-18768800-1364919540.jpg

Noen erfaringer med solbriller ti hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med det, men kan iallefall ikke se for meg at det er nødvendig om man har hund med mørke øyer og som evt er mørk rundt øynene.. Hvordan det er med hunder med lysere pigment er jeg litt usikker på.

Ok, takk for svar :) Hun har som nevnt en del puss i øynene nå, men det kan jo være annet enn sola og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen erfaring med det, men kan iallefall ikke se for meg at det er nødvendig om man har hund med mørke øyer og som evt er mørk rundt øynene.. Hvordan det er med hunder med lysere pigment er jeg litt usikker på.
Hvorfor er en hund med mørke øyne mindre utsatt?

Mye sol og snø kan være skadelig for øynene til hunden, like mye som for oss mennesker. En irks setter (som har mørke øyne og mørk pigmentering) i familien ble snøblind og fikk skader på øynene etter en påske i høyfjellet med mye sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er en hund med mørke øyne mindre utsatt?

Mye sol og snø kan være skadelig for øynene til hunden, like mye som for oss mennesker. En irks setter (som har mørke øyne og mørk pigmentering) i familien ble snøblind og fikk skader på øynene etter en påske i høyfjellet med mye sol.

Nettopp pga pigmentet. På samme måte som hud med mer pigment er mindre sårbar for sol gjelder det også for øyne. Også om de er mørke rundt øynene så beskytter det selve øyet litt. Derfor man ser endel personer i feltarbeid (militær o.l.) har svarte striper under øynene. Det er ikke like effektivt som solbriller, men det hjelper ganske mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp pga pigmentet. På samme måte som hud med mer pigment er mindre sårbar for sol gjelder det også for øyne. Også om de er mørke rundt øynene så beskytter det selve øyet litt. Derfor man ser endel personer i feltarbeid (militær o.l.) har svarte striper under øynene. Det er ikke like effektivt som solbriller, men det hjelper ganske mye.

Jeg mener å huske at dem avkreftet denne myten på Mythbusters jeg, og at den sorte malingen egentlig ikke har noen effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aner jeg ingenting om..

Her er iallefall om pigment (relatert til mennesker, men regner med det er mye det samme)

Utdrag:

I følge Ørmen var nok brunt menneskets opprinnelige øyefarge. Det er en fin og nyttig farge, når det gjelder filtrering av sollys og beskyttelse mot ultrafiolett stråling. Brune øyne er rett og slett de beste solbrillene.

Nordboere lever ikke under sterk sol, og utviklet derfor etter hvert andre øynefarger. Eller rettere sagt: det brune pigmentlaget i irisen ble svekket, og de andre synes utenfra.

- Våre øyne er generelt mer lysfølsomme, forklarer Ørmen, - Derfor er blå- og grønnøyde mennesker mindre egnet til å bo under sterk sol.

http://www.forskning.no/artikler/2009/september/228579

Men klart det betyr ikke at folk eller hunder med mørke øyer er imune eller noe, men de er mer beskyttet fra naturens side.

Edit: Påstand fra veterinær: Knutsen sier hunder ikke er like utsatt som oss mennesker for skader etter UV-stråler. Det er fordi hundene har pels. Hun sier også at det er enkelte hunderaser som er mer utsatt for å få problemer med hornhinna ved sterkt lys enn andre raser.

– Hos hunder er det slik at både øyelokk, blinkhinne og tårevæske er med på å beskytte øynene. Hunder som har lav eller manglende tårevæske har ikke så god beskyttelse av hornhinnen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan tro at solbriller til hund bare er en gimmick, men det er det nok ikke. Hunder kan få øynene skadet like lett som mennesker.

Ser ofte hunder som går og blunker og myser i sterkt lys, akkurat som jeg selv ville gjort uten solbriller.

Skal man på tur med hunden i snøen og det er knall vær så er det absolutt ikke noe i veien for å tre på hunden ett par solbriller :) Ser jo ekstra tøff ut også da :afro:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god respons her! Ja, det er ikke umulig om vi investerer i et par til neste påsketur. Det blir ganske ekstreme mengder med lys når det er sol og man er ute hele dagen, så det skader ihvertfall ikke. Ang puss i øyenene lurer jeg om dette kan komme av at det er så tørt og støvete ute nå. De snakket om det på radioen i dag at det er veldig dårlig luft, og merker det faktisk en del selv, så hvorfor ikke hunden min :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mye god respons her! Ja, det er ikke umulig om vi investerer i et par til neste påsketur. Det blir ganske ekstreme mengder med lys når det er sol og man er ute hele dagen, så det skader ihvertfall ikke. Ang puss i øyenene lurer jeg om dette kan komme av at det er så tørt og støvete ute nå. De snakket om det på radioen i dag at det er veldig dårlig luft, og merker det faktisk en del selv, så hvorfor ikke hunden min :)
Om det vedvarer ville jeg fått det sjekka. Det kan være et tegn på skade/snøblindhet.

Setteren jeg snakket om fikk rennende øyne da han ble snøblind, men han var blitt veldig skadet da. Var på rypejakt i fjellheimen alene i seks timer, han :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ikke lenge siden det var en veterinær på TV som pratet om bl.a dette (husker såklart ikke hvilket program det var), og hun fortalte at hunder kan bli snøblinde i likhet med mennesker, men at dette forekom sjeldnere enn hos mennesker.

Om det er fakta eller ikke vet jeg ikke, men så er det vel ikke så ofte mennesker heller blir direkte snøblinde?

Tror jeg nok heller ville vurdert å tatt den dagslange skituren en dag det var litt overskyet, enn å sette på hunden solbriller. :) For ved turer bare noen få timer i solen og snøen tror jeg ikke det er noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå ganske mye gøgg i det ene øyet i dag tidlig, jeg fikk forsiktig dradd ut en god klump... hmmm.. tror jeg tar en telefon bare for sikkerhets skyld! Det er ikke noe grønnfarge eller noe, men det skader ikke å ringe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lå ganske mye gøgg i det ene øyet i dag tidlig, jeg fikk forsiktig dradd ut en god klump... hmmm.. tror jeg tar en telefon bare for sikkerhets skyld! Det er ikke noe grønnfarge eller noe, men det skader ikke å ringe :)

Fortell oss hva de sier, da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Mine brune øyne er meget sensitive mot sol.

Og jeg med mine blå var ute på påskefjellet i strålende sol 6 dager i strekk med lange skiturer innover fjellet uten solbriller og uten å kjenne noen ting hverken når vi var ute eller på kvelden. Er ikke sikker på om den teorien med øyenfarge har så mye for seg at det har noen praktisk betydning :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde alaskan huskyer i Alta som ble snøblinde på langturen våres(blåøyde), 9 dager på finnmarksvidda i knall sol. På med solbriller på alle 120 hundene sier jeg! :)

Synes solbriller er en grei ting jeg, om man er mange timer i påskefjellet i knall sol :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortell oss hva de sier, da :)

Ringte i dag, og de sa at mest sannsynlig så kan hun ha noe som ligger og irriterer på øyet, hun trodde ikke det var sola sin skyld. Så jeg kan skylle med litt øyevann evt kokt vann, også skal jeg booke en tid om det ikke gir seg etter noen dager :)

Men solbriller hjelper da også mot rusk i øyet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt solbriller til hund? Har en hund som er svært lysømfintlig, og ærlig talt så gruer jeg meg til sommern om det blir mye sollys. Han er øyenlyst uten at de fant noe (pga. lysømfintligheten hans). Han er ikke så mye ute omvintern pga lite pels og han liker ikke kulda så godt, men merker det om vi har vært ute noen timer i sola, eller han har vært med påskitur i sol.

Øynene hans skal sjekkes opp mer altså, men kanskje solbriller kan dempe litt. OM jeg får dem til å sitte på han uten at han flipper. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt solbriller til hund? Har en hund som er svært lysømfintlig, og ærlig talt så gruer jeg meg til sommern om det blir mye sollys. Han er øyenlyst uten at de fant noe (pga. lysømfintligheten hans). Han er ikke så mye ute omvintern pga lite pels og han liker ikke kulda så godt, men merker det om vi har vært ute noen timer i sola, eller han har vært med påskitur i sol.

Øynene hans skal sjekkes opp mer altså, men kanskje solbriller kan dempe litt. OM jeg får dem til å sitte på han uten at han flipper. :aww:

Selges på nett og hos enkelte veterinærer har jeg sett, sikkert i dyrebutikker og? Doggles :ahappy:

http://www.hundsomhobby.no/index.php/Doggles-solbriller.html 449 ,-

http://www.zoosupply.no/doggles-solbriller-til-hunden.html 299,-

http://shopno1.no/shop/doggles-ils-hunde-solbriller.html 159,-

http://onlinezoo.nordicshops.com/product.html/doogles-solbriller-til-hund?category_id=43 199,-

:)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor får man kjøpt solbriller til hund? Har en hund som er svært lysømfintlig, og ærlig talt så gruer jeg meg til sommern om det blir mye sollys. Han er øyenlyst uten at de fant noe (pga. lysømfintligheten hans). Han er ikke så mye ute omvintern pga lite pels og han liker ikke kulda så godt, men merker det om vi har vært ute noen timer i sola, eller han har vært med påskitur i sol.

Øynene hans skal sjekkes opp mer altså, men kanskje solbriller kan dempe litt. OM jeg får dem til å sitte på han uten at han flipper. :aww:

Eller på ebay, der handler jeg alltid slike "rare" ting :)

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=doggles&_ipg=50&LH_Price=..35%40c&LH_AvailTo=154&_sticky=1&_from=R40&_sc=1&_adv=1&_sop=1&_osacat=116376&_trkparms=65%253A12%257C66%253A2%257C39%253A1%257C72%253A5476&_okw=louis+vuitton&_dmd=1&_mPrRngCbx=1&_trksid=p2045573.m570.l1313.TR5.TRC0&_nkw=goggles&_sacat=116376

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...