Gå til innhold
Hundesonen.no

Planer om valpekull?


Wheaten terrier

Har du planer om valpekull på hunden din?  

39 stemmer

  1. 1.

    • Nei, det er ikke aktuelt
      14
    • Ja, har tenkt litt på det...
      13
    • Ja, har allerede begynt å planlegge
      4
    • Har allerede hatt et eller flere valpekull på henne
      4
    • Nei, vil ikke avle videre på henne
      4


Recommended Posts

Jeg har tenkt litt på det.

Dersom hofta holder seg bra og hun gjør det bra på utstilling + ikke har helseproblemer vil jeg vurdere å sette et kull på henne. Jeg vil kun avle for å tilføre rasen noepositivt. Også vil jeg selvfølgelig snakke med oppdretter om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei jeg kommer ikke til å sette valper på Pito av den grunn at jeg har verken tid,penger eller erfaring nok til å gjøre det enda. Hun fyller 3 i aprl og etter det er hun for gammel til å ha førstegangs kull.

Men en gang i tiden skal jeg avle på en god hund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderte å bruke Diego som avlshund.

For han er stødig og har utrolig bra gemytt.

(Med tanke på alt han har opplevd)

Men nå er jo ikke dette alt, men han er en bra hund også. (Eksteriør)

Utenom den rosa nesen som jeg enda ikke er sikker på om er lov eller ikke. (Det spørs hvilken farge han er)

Så i den forstand så kan han tilføye rasen noe positivt, men tviler på jeg noen gang kommer til å avle på han for det.

Og hvis det viser seg at han nå har forallergi, så trenger jeg ikke å vurdere det engang, selv om jeg egentligt ikke skulle bruke han uansett. :D

Så ja, har vurdert det. Men Nei skal ikke bruke han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal nok ikke bruke Ero som avlshund, av den grunnen at han bare har fått den ene testikkelen. Han er en veldig fin dvergschnauzer, kraftig og kompakt kropp. Pelsen er også kjempelett å ha med å gjøre og han har kjempefint gemytt. Det har vært noen som gjerne vil bruke han som avlshund, men siden han bare har ene testikkelen så går nok ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likka er jo fôrhund, så hun skal sannsynligvis ha kull til neste år (hvis alt stemmer). Etter det er jeg jo fri til å ha kull på henne, og har vel tenkt litt på det, men pr idag vet jeg ikke om jeg i det hele tatt har lyst til å bli oppdretter. For mye ansvar!

De to andre er ihvertfall ikke aktuelle, først og fremst fordi jeg ikke driver med hundekjøring. Minstekravet for å avle på en siberian synes jeg skal være at den har gått løp. (dessuten er Bris sterilsert og både Bris og Luna for gamle nå.. :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Vi har jo Buffy på foravtale, så oppdrettern skal ha 2 kull på henne om hun blir rønket fri fra HD, spondylose og lyttet fri på hjertet.

Vi skal ha begge kullene hjemme hos oss, da er avtalen sånn at vi får 2000 per valp om det er under 6 valper over 6 valper 3000.

Vi gleder oss til og ha valpekull her hjemme og er forbret på det, leser en del om det, mye som kan dukke opp under en fødsel. Men dette er noe vi har stor interesse får, og vi får god hjelp. En vennine av meg som er født og oppvokst med oppdrettet rundt seg, begge foreldrene driver oppdretter, og hun er selv oppdretter, skal være med og ta i mot valpene *snill er henne*

Vi ser frem til og lære mye av og ha disse kullene hjemme.

Kommer også til og sette ut en tispe på for fra, første kullet om vi er enig i hannhund valget.

Embla er vår egen tispe, hun også kommer nok til og ha ett valpekull.

Men da er det avhengi av at rønking og hjertet er 100 %. Hun må ha bestått funsjonsanalyse, og har også planer om og dra til Sverige på KORAD, men vil først sette meg litt mer inn i den KORAD testen. Hun må så klart ha gode resulateter, og forhåpentligvis bruks resultater.

Men det er jo ikke sikkert hun kan avles på engang, det gjernstår jo bare og se, vi har ingen hastverk.

Vi håper på og drive oppdrett av boxer om noen år da :-)

mvh Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal ikke ha noen kull på henne, pga hun ikke har stamtavle..

Men vis hun hadde hatt stamtavle og fått gode resultater, og fylt opp kravene mine så ja.. Hun er jo en veldig pen aussie, synes jeg da :)

Hvorfor har hun ikke stamtavle?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minnie skal ha et kull med tiden. Men jeg har formant til mamma at det må skje utenom agilitysesongen, så antagelig blir hun 3 år først. Minnie har jo hvite feiltegninger, men er veldig godt konstruert og har det typiske cavaliertemperamentet, så det har vært avtalt med mamma en stund (hun er jo også oppdretteren av Minnie) at hun skal ha et kull. Det blir stas :)

og drømmen min er jo selvfølgelig å finne valpekjøpere som er interessert i å bruke valpene til agility og lydighet, i og med at Minnie er så veldig brukshund!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viste ikke at hun ikke hadde stamtavle..hvorfor, er det noe feil på hun??

Luna er jo så nyydelig Love

Det er ikke noe feil med valpene, men faren til Luna er feilfarget, han er black tri, så er ikke fargene helt ifølge rasestandaren.

Vet egentlig ikke hvorfor de vi fikk hun fra valgte en annen far til valpene, men jeg falt for Luna når jeg så de første gangen, det lille nurket som alltid krøyp opp på fanget mitt å sovna, så jeg bestemte meg for at denne hunden måtte jeg bare ha, å jeg har ikke angra på valget.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...