Gå til innhold
Hundesonen.no

Hund skadet rådyr - hundepasser anmeldt


Justisia
 Share

Recommended Posts

Ok, synd det, men hva med å slutte å fore vilt i boligområder? Jeg bor rimelig sentralt i Bergen, og jeg vet at naboene våre legger ut fór til hjorten bak BLOKKENE. Som et resultat av dette har vi hjort rett bak huset vårt også. (Så om jeg har hundene løs i egen hage, hvilket jeg juridisk sett ikke har lov til, så øker jo risken med en gang man legger ut mat.)

OM det er tilfelle at mannen bare har hatt hunden uten bånd, det lille øyeblikket før han skulle slippe inn hunden, synes jeg dette minner mye om jakten på en syndebukk mtp anmeldelsen. Det er jo ikke sikkert det stemmer, men som sagt, menneskelige glipper gjør vi alle.

Lurer på om den neste som brøler noe om at fyren fikk som fortjent, aldri kunne gjort, eller har gjort, samme feilen som vedkommende hentyder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I båndtvangperioden skal hunder holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet. Det er ikke verre enn det .. Om hagen din er inngjerdet skal du kunne ha hundene løse i hagen, også selv om der er rådyr rundt (de kommer nok ikke inn i hagen når hundene er der).

Syndebukk eller ikke, fyren dreit seg ut. Dette er plikter vi har som hundeeiere, enten vi liker det eller ei. Ja, vi slurver vel alle sammen, men det gjør jo ikke at noen kan fratas skyld for å ikke greie å følge reglene.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, synd det, men hva med å slutte å fore vilt i boligområder? Jeg bor rimelig sentralt i Bergen, og jeg vet at naboene våre legger ut fór til hjorten bak BLOKKENE. Som et resultat av dette har vi hjort rett bak huset vårt også. (Så om jeg har hundene løs i egen hage, hvilket jeg juridisk sett ikke har lov til, så øker jo risken med en gang man legger ut mat.)

Mulig du snakker ut i fra det du opplever i Bergen, men her i Oslo har vi rådyr i hagene uten at de blir fora. Mine foreldre har sin egen "flokk". I år har de hatt en tre råer og en råbukk i hagen gjennom hele vinteren. De blir ikke fora, de tar seg til rette på trærne. De har med ujevne mellomrom elg på besøk. De kan bevege seg ned uten å komme innom så voldsomt mange veier, men det er likevel såpass langt ned at det er en bare en liten km til Majorstua.

Teksten i artikkelen var litt merkelig da, rådyret hadde blitt tygd på av denne hunden uansett om det var 31 mars eller 1 april. Hadde ikke noe med båndtvangen å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I båndtvangperioden skal hunder holdes i bånd eller forsvarlig inngjerdet. Det er ikke verre enn det .. Om hagen din er inngjerdet skal du kunne ha hundene løse i hagen, også selv om der er rådyr rundt (de kommer nok ikke inn i hagen når hundene er der).

Syndebukk eller ikke, fyren dreit seg ut. Dette er plikter vi har som hundeeiere, enten vi liker det eller ei. Ja, vi slurver vel alle sammen, men det gjør jo ikke at noen kan fratas skyld for å ikke greie å følge reglene.

Ja, det er sikkert lett å tenke slik når noen driter seg ut. Bare synd at det åpenbart er så enkelt å være nedlatende, når det er snakk om en situasjon veldig mange av oss kunne havnet opp i selv. For øvrig, så er ikke hagen min fullstendig inngjerdet, og grenser til en fjellskrent. Dermed har jeg teoretisk sett ikke lov til å ha hundene løs der.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarlig inngjerdet, ikke fullstendig. Kommer de seg ikke ut, er de vel inngjerda?

Forvrig mener jeg ikke aa vaere nedlatende, absolutt ikke, bare liker aa si det som det er. Ingen grunn til pakke det inn i noe annet .. Hadde ikke vaert noe annerledes om det var meg selv det gjaldt. Jeg kjenner reglene, og om jeg ikke greier flge dem er det en tabbe jeg pent maa innromme og ta ansvar for. Skjnner ikke helt problemet..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
Om hagen din er inngjerdet skal du kunne ha hundene løse i hagen, også selv om der er rådyr rundt (de kommer nok ikke inn i hagen når hundene er der).

Nei. At hundene er der og er inngjerdet hindrer nødvendigvis ikke rådyr fra å ta seg inn.

Red: Eller andre dyr for den saks skyld, gjerde har aldri hindret fugler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men jeg liker båndtvangreglene til Nes kommune jeg :D Flott at de åpner for at man faktisk kan gå uten bånd i båndtvangsperioden med visse betingelser. Da kunne min diltepetter fullstendig blottet for jaktlyst gått løs (som hun forøvrig gjør med min mor uansett) hele året uten at man skal gå rundt og føle seg kriminell..

Min hund er forøvrig vant til rådyr i hagen og gir f. Men naboene fôrer dem, og DET er forbannet! Kommer de av egen vilje, ok. Men at naboen skal drive og "lokke dem" ned i boligfeltet, det synes jeg lite om. Vi har skogen rett bak huset, de har mat der og.. Selv om min hund gir blanke i rådyr betyr ikke det at alle hundene i nabolaget gjør det. For ikke å snakke om alle bilene som kan treffe dem der de streifer langs veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jojo, for all del, men når loven sier at bikkja skal være "forsvarlig inngjerdet", så tenker jeg det handler om å hindre bikkja i å komme seg ut. Hadde vært noe annet om det sto at man i tillegg skulle sørge for at ville dyr ikke kom seg inn. Nei, det får da være grenser.. ?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig OT, men jeg liker båndtvangreglene til Nes kommune jeg :D Flott at de åpner for at man faktisk kan gå uten bånd i båndtvangsperioden med visse betingelser. Da kunne min diltepetter fullstendig blottet for jaktlyst gått løs (som hun forøvrig gjør med min mor uansett) hele året uten at man skal gå rundt og føle seg kriminell..

Min hund er forøvrig vant til rådyr i hagen og gir f. Men naboene fôrer dem, og DET er forbannet! Kommer de av egen vilje, ok. Men at naboen skal drive og "lokke dem" ned i boligfeltet, det synes jeg lite om. Vi har skogen rett bak huset, de har mat der og.. Selv om min hund gir blanke i rådyr betyr ikke det at alle hundene i nabolaget gjør det. For ikke å snakke om alle bilene som kan treffe dem der de streifer langs veiene.

Desverre - du leser nok feil. Vilkårene er for perioden utenfor båndtvangsperioden. Mellom 1. april og 20. august. er båndtvangen total.

Nå bryter jeg båndtvangen selv så lenge det ikke er beitedyr i området - eller vi faktisk GÅR i skogen (slipper ikke mynde og basenji i skogen når det er fare for trykkende rådyrkalver, eller små elgkalver, og dermed heller ikke i klekkeperiode for egg osv.) Men jeg slipper dem på jordene våre og gården vår. frem til sauene kommer ut av innmark. Så jeg er fullstendig klar over at slikt kan skje, og den dagen det skjer så må jeg bare legge meg paddeflat og ta straffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Desverre - du leser nok feil. Vilkårene er for perioden utenfor båndtvangsperioden. Mellom 1. april og 20. august. er båndtvangen total.

Nå bryter jeg båndtvangen selv så lenge det ikke er beitedyr i området - eller vi faktisk GÅR i skogen (slipper ikke mynde og basenji i skogen når det er fare for trykkende rådyrkalver, eller små elgkalver, og dermed heller ikke i klekkeperiode for egg osv.) Men jeg slipper dem på jordene våre og gården vår. frem til sauene kommer ut av innmark. Så jeg er fullstendig klar over at slikt kan skje, og den dagen det skjer så må jeg bare legge meg paddeflat og ta straffen.

Så ikke svaret ditt her. Glemte tråden! Men har svart i den andre båndtvangstråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...