Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet
Haleknekk er omdiskutert; i noen rasemiljø er det ikke noe problem å avle på det, mens i andre miljø unngår de det som pesten.

I mitt rasemiljø var det for så vidt ikke et tema, før rasebeskrivelsen ble oppdatert og at det nå var blitt til en diskvalifiserende feil - og brått har folk blitt veldig opptatt av å klargjøre at de har fått valper født med perfekte tegninger, ingen ulveklør (siden de nå ikke kan fjernes) og ingen haleknekker. Jeg vet om flere bernere med haleknekk som er brukt i avl, og jeg har aldri fått med meg at de har gitt mer haleknekk enn hunder med intakte haler - og ryggmargsbrokk har jeg aldri hørt om i den sammenhengen.

Jeg vet det er et tema en er opptatt av for eksempel på corgi, i forhold til å parre to stumphaler (det gjelder sikkert aussie og andre raser med NBT), hvor statistisk sett vil 25 prosent av kullet aldri bli født, da disse fostrene er så defekte at de absorberes. En har klart å få framvist på veterinærhøyskolen et par dødfødte fostre, med åpenbare defekter, etter NBTxNBT-parring, om jeg ikke husker feil (dette ble snakket om på oppdretterskolen, så mulig jeg husker feil prosentsatser også), hvor ryggmargsbrokk og manglende endetarmsåpning vel var noen av defektene.

Det blir avlet på hos Staffen (både på hunder som gir det og hunder som har det) Så jeg hadde nok absolutt ikke blitt sett rart på om jeg hadde gjort det, det er vel heller omvendt (har ikke orket å hive meg inn i den diskusjonen i miljøet, dem får finne det ut selv :P ) Men for meg er Tuva bra nok til å se bort ifra en helseting (HD C) men når det kommer fler ting oppå det så blir jeg veldig usikker. Jeg kan absolutt ikke nok om dette, men "alt" jeg leser fraråder det. En Svensk husdyrforsker (eller hva han nå er) går jo så langt at han mener man skal boikotte både mor/far/søsken og den det gjelder. Nå er jo det kun utsagnet fra en, så om han har rett er en annen sak. Men jeg synes det er dårlig faglig informasjon om det på nett.

En veterinær mener vi kan avle på Tuva, men ikke på Vigdis. En annen mener vi ikke kan avle på noen av dem, mens en tredje mener vi kan avle på begge :P så ja :lol: Men av det jeg har fått lest meg til nå så føler jeg at det riktigste er å ta begge to ut av avl (nå er jo Vigdis bare 4 mnd, så det kan jo være an haug av annet rusk med hu og :lol: ) men man skal jo aldri si aldri, ny forskning kan vise til ting som vi ikke veit nå.

• Svar 6.3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Nå har jeg vært ufin og skummet alt om er skrevet siden sist, men jeg vil så gjerne få dele noen gode nyheter med dere: Jeg sto på eksamen i dag! Og siden jeg har outet meg i en annen tråd, kan j

Jeg hentet kjole i posten i dag jeg

Noomi har HD-A.

Posted Images

Skrevet
De er det ja. :lol: Men litt facinerende også. Men folk var vel like ille mhp The Beatles og Elvis, de har bare glemt det... Men jeg kan ikke huske vi hadde noen sånne i min barn/ungdom? Jeg er for ung for Elvis... Hva hylte man over på 90 tallet, noen som husker?

Jeg er født midt på åttitallet og jeg kan ikke huske at det var noen band som gjorde jentene fullt så gærne som Bieber. Men nå har jeg aldri vært særlig jentete av meg, og noen "hyler" har jeg definitivt aldri vært :lol:

Guest Christine
Skrevet

Noen som er interessert i solbriller til hund? Fikk de i posten i dag, men ser at de er litt for små til setter-størrelse.

Skrevet
Vet ikke hvor du bor men nr1fitness er bra. 399 i mnd, og så mange veiledningstimer du trenger. Døgnåpen er de også :)

Nja, usikker. Tror det er noe på Sotra. Men jeg ender nok opp med SIB :) Der koster det 349 kr i måneden, og det er veldig mange jeg kjenner som trener der, pluss de har flere treningssentre :) Sjekket nettopp at de har PT der :) Så da skal jeg få stell på meg! :D Må bare ha råd først. PT er dyrt!

Skrevet
Noen påstår det, mens andre mener det ikke :P

Haleknekk er omdiskutert; i noen rasemiljø er det ikke noe problem å avle på det, mens i andre miljø unngår de det som pesten.

I mitt rasemiljø var det for så vidt ikke et tema, før rasebeskrivelsen ble oppdatert og at det nå var blitt til en diskvalifiserende feil - og brått har folk blitt veldig opptatt av å klargjøre at de har fått valper født med perfekte tegninger, ingen ulveklør (siden de nå ikke kan fjernes) og ingen haleknekker. Jeg vet om flere bernere med haleknekk som er brukt i avl, og jeg har aldri fått med meg at de har gitt mer haleknekk enn hunder med intakte haler - og ryggmargsbrokk har jeg aldri hørt om i den sammenhengen.

På GD sies det at tisper lettere gir haleknekk videre enn hannene.. Det var tidligere en feil, nå (fom 2013) er det diskvalifiserende, men man har ikke på noen måte sett økning av knekker ved å bruke hunder med knekk i avl.

Ellers har jo feks mops, fransk bulldog (basenji og andre langhalede veldig krøllede raser, også tror jeg, det er neppe kun forkortede sener) mm alltid haleknekk (hemivertebrae) det er jo det som gjør at halen krøller seg så, og kan gjøre vondt om man prøver å rette den ut. Jeg har aldri hørt at de har en økt forekomst av ryggknekk, iom at de alltid dobler på haleknekker. Noen av disse rasene har jo da også stumphaler, som man ellers prøver å unngå å doble.

Så det er ikke greitt å vite hva man skal gjøre, jeg tror neppe jeg hadde tatt en god hund ut av avl KUN pga haleknekk.

• Like 1
Skrevet
Det ble født en stabyhoun nå nettopp med manglende endetarmsåpning og kort hale.

Ja, men det er jo forskjell på en genetisk mutasjon, en genetisk arvelig defekt og en uutviklet valp.

Hvorfor denne valpen var som den var, er jo vanskelig å si noe om uten en obduksjon - er den etter foreldre med haleknekk, for eksempel? Valper blir født med åpen gane også, og andre skavanker som vitner om ikke ferdig utviklet foster.

Det blir avlet på hos Staffen (både på hunder som gir det og hunder som har det) Så jeg hadde nok absolutt ikke blitt sett rart på om jeg hadde gjort det, det er vel heller omvendt (har ikke orket å hive meg inn i den diskusjonen i miljøet, dem får finne det ut selv :P ) Men for meg er Tuva bra nok til å se bort ifra en helseting (HD C) men når det kommer fler ting oppå det så blir jeg veldig usikker. Jeg kan absolutt ikke nok om dette, men "alt" jeg leser fraråder det. En Svensk husdyrforsker (eller hva han nå er) går jo så langt at han mener man skal boikotte både mor/far/søsken og den det gjelder. Nå er jo det kun utsagnet fra en, så om han har rett er en annen sak. Men jeg synes det er dårlig faglig informasjon om det på nett.

En veterinær mener vi kan avle på Tuva, men ikke på Vigdis. En annen mener vi ikke kan avle på noen av dem, mens en tredje mener vi kan avle på begge :P så ja :lol: Men av det jeg har fått lest meg til nå så føler jeg at det riktigste er å ta begge to ut av avl (nå er jo Vigdis bare 4 mnd, så det kan jo være an haug av annet rusk med hu og :lol: ) men man skal jo aldri si aldri, ny forskning kan vise til ting som vi ikke veit nå.

Mitt innspill var ikke ment som kommentar på hvorvidt du skal ta hunden din ut av avl eller ei, det var ment som en generell input i haleknekkdiskusjonen. Ulike sannheter er etablert i ulike miljø, men når alt kommer til alt må en følge sin egen overbevisning og ta ansvar for eget oppdrett, uansett om en gjør ditt eller datt.

Noen må hjelpe meg med en huskeregel for forskjellen på konkav og konveks.

Jeg har tretimers skriftlig eksamen om to uker, og etter å ha sittet i en time for å ta notater i dag verker skrivearmen. Keypads FTW! I gamle dager hadde vi da egne blyantmuskler? Vil framtidige generasjoner miste evnen til å gripe en kulepenn?

• Like 2
Skrevet
Da er det offisielt :D
Jammen Jeanette da! Nå hadde jeg jo liksom endelig slått fra meg kelpie i fremtiden. :aww: Altfor spennende!

Og da er det "offisielt" at oppdrettet vårt står på vent, både hjemmesiden og siden på FB er nå ikke lenger i bruk (står på hold bare) Grunnen er at vi ikke har noen dugandes avlstisper, for de som ikke vet det så har Vigdis haleknekk dessverre. Og ikke har vi planer om noen flere hunder akkurat nå :)

Det var leit å høre. :/

Interessant den diskusjonen med haleknekk forresten, jeg fikk jo en liten tervtispe i mitt kull nå som har skikkelig haleknekk, tuppen står rett ut 90 grader. Utrolig synd, det er så langt en av de kuleste valpene jeg har sett.

Skrevet
Litt avhengig av retningen, men de fleste jenter hylte vel over new kids on the block... Jeg personlig foretrakk de som dævva omtrent da jeg ble født, så jeg har hylt veldig lite. Men ble starstruck både på dum dum boys og billy idol konsert.

Ah. De hadde jeg glemt. Husker bare at det var en gutt som var blodfan av de. :lol:

De jeg har foretrukket, har også vært fra en annen epoke enn da jeg selv levde. Så jeg har ikke hatt noen å hyle over sånn sett, om jeg hadde hylt i min barndom for noe slikt. :P

Jeg er født midt på åttitallet og jeg kan ikke huske at det var noen band som gjorde jentene fullt så gærne som Bieber. Men nå har jeg aldri vært særlig jentete av meg, og noen "hyler" har jeg definitivt aldri vært :lol:

:lol: Ikke litt engang? :lol:

Men jeg hørte på radioen fra Fornebu på vei hjem. Hvor de hadde fått venteområde for foreldrene også. :lol: 2ne burde vel ha sitti der nå. :aww:

Og unger som grein noee grasalt da de fikk billetter av P4...

Ja, men det er jo forskjell på en genetisk mutasjon, en genetisk arvelig defekt og en uutviklet valp.

Hvorfor denne valpen var som den var, er jo vanskelig å si noe om uten en obduksjon - er den etter foreldre med haleknekk, for eksempel? Valper blir født med åpen gane også, og andre skavanker som vitner om ikke ferdig utviklet foster.

Aner ikke ang haleknekk, jeg bare kom på å tenke på den. :P

Skrevet
Noen påstår det, mens andre mener det ikke :P

Hvem er disse "noen"? Ligger det noe forskning bak dette i det hele tatt? Har du hørt om tilfeller hvor dette har skjedd? (Innad i din rase hvor alle er så åpne om helse... :lol: )

Skrevet
Nei, hallo. Ein betalt rekning er vi ferdige med. Det kan då ikkje vere naudsynt å sitje og ruge på masse papirbos berre for syns skuld. Kva godt skulle kome ut av det? (med mindre ein driv firma med alt det medfølgjer, men det var vel ikkje saka her)

Phuh! Godt det er flere av oss som ikke ser verdien av det. :lol:

Sånn, da er hester sagt natta til, kaniner sagt natta til og marsgriser sagt natta til. Nå venter hundene VELDIG på at bonden skal komme og fore dem. :lol: Veldig glad den enganghvite samojeden ute ikke er min, så jeg trenger ikke bry meg om at han er mer svart enn hvit. :aww:

Skrevet

Konveks - bullterrier

Veks - vokser - utoverbue

Konkav "tar av", konveks "den væks" :P
Skrevet

Det ble født en stabyhoun nå nettopp med manglende endetarmsåpning og kort hale.

Jeg vet om en sheltie som også ble født sånn, levende sådan. Det har ikke alltid nødvendigvis sammenheng med stumphalegenet.

Skrevet
:lol: Ikke litt engang? :lol:

Niks :P Selv om jeg kanskje ble noget høyfrekvent i stemmen hver gang vi kjørte forbi en hest :lol:

Skrevet
Fant ut at Luna syntes overblodig V&H er æsj, serlig den med lam. Et lite tips er den med bare ris, den er mindre blodig. Syntes også 33 er bedre, men da må det jo olje til noe jeg håper frøkna kommer til å like.

Han har spist nr 25 lenge nå, men sist var de tomme, så kjøpte 33, det spiste han, fikk ekstra olje når keg husket det, så kjøpte 25 nå for jeg husker ikke altfor ofte på oljen :P men det varierer jo så på de pølsene og blod, nå var det mye blod, de forrige 25 var deg ikke noe ekstra liksom..

Skrevet

Om Tuva har gitt to veldig bra valper (eksteriør, gemytt, helse etc) og ikke har gitt C'en videre så har du jo muligens "bare" denne haleknekk-greia å ta hensyn til. (I tillegg til å ikke doble feil på hoftene.) Og om Vigdis er en helt rå hund med eneste feil på halen, så ja...

Skrevet

Da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var de vi hyla for A-Ha, Prince, George Michael (han var hetero da :P ), Aerosmith, GNR, Milli Vanilli (før vi fikk vite at de ikke sang selv :P ), Rick Ashley, Glenn Medeiros, Jason Donovan, Sting/The Police blant annet var artister vi hylte for. Så hadde vi Pat Sharp på tv som var bedårende :aww:

Så kom New Kids on The Block, Backstreet Boys, Take That, NSync og sikkert et par andre boyband jeg ikke husker nå. Av filmstjerner så sklei vi av stolen for Patrick Swayze, Ralph Macchio, Steve Guttenberg, Bruce Willis, Mel Gibson, Emilo Esteves, Charlie Sheen (Young Guns) og Tom Cruise.

Skrevet
Interessant den diskusjonen med haleknekk forresten, jeg fikk jo en liten tervtispe i mitt kull nå som har skikkelig haleknekk, tuppen står rett ut 90 grader. Utrolig synd, det er så langt en av de kuleste valpene jeg har sett.

Ta rtg, 90% ser man tydelig om det er medfødt (misdannelse i leddet) eller fødselsknekk (perfekte ledd som ligger feil).

Jeg kjenner en hund med av og på haleknekk :lol: Han har slark i et ledd, så noen ganger har han tydelig knekk på undersia av halen, andre ganger er den perfekt.

Skrevet
Hmm... Mine får nr 33 men jeg tilsetter ingen ting jeg...

Det bør du for omega 3 sin del, alt av "farmet" kjøtt har stort overskudd av 6+9.

Skrevet
Konveks - bullterrier

Veks - vokser - utoverbue

Konkav "tar av", konveks "den væks" :P

Tusen takk! At det skal være så vanskelig å huske enkelte ord.

Then again, så bruker jeg enda huskeregler for forskjellen på høyre og venstre, så jeg kan jo ikke være lur på alt...

Nå har jeg spist middag som fikk meg til å føle meg amerikansk. Der jeg er født og oppvokst bodde vi altfor langt unna til å bestille mat på døra - jeg husker enda den ene gangen det ble bestilt pizza, sendt med taxi, betalt av sjefen til pappa som takk for et-eller-annet jeg har fortrengt nå. Så det å spise take away eller å få mat på døra er faktisk fremdeles en litt gjev ting. Jeg husker første gangen jeg spiste på McDonalds også, jeg.

Og i dag har jeg spist sånn boks med kinesisk take out de alltid har på amerikanske serier, men denne var kjøpt i frysedisken i Svenskeland:

thai-cube-massaman-curry-chicken-with-ja

Små gleder og sånn...

• Like 3
Skrevet
Niks :P Selv om jeg kanskje ble noget høyfrekvent i stemmen hver gang vi kjørte forbi en hest :lol:

:lol:

Noen hylte etter pop-idoler, andre dyr. :P

Da jeg var ung i forrige årtusen en gang, så var de vi hyla for A-Ha, Prince, George Michael (han var hetero da :P ), Aerosmith, GNR, Milli Vanilli (før vi fikk vite at de ikke sang selv :P ), Rick Ashley, Glenn Medeiros, Jason Donovan, Sting/The Police blant annet var artister vi hylte for. Så hadde vi Pat Sharp på tv som var bedårende :aww:

Så kom New Kids on The Block, Backstreet Boys, Take That, NSync og sikkert et par andre boyband jeg ikke husker nå. Av filmstjerner så sklei vi av stolen for Patrick Swayze, Ralph Macchio, Steve Guttenberg, Bruce Willis, Mel Gibson, Emilo Esteves, Charlie Sheen (Young Guns) og Tom Cruise.

*ser for meg 2ne stå fremst i køen og hyler* :lol:

Skrevet
Nå har jeg spist middag som fikk meg til å føle meg amerikansk. Der jeg er født og oppvokst bodde vi altfor langt unna til å bestille mat på døra - jeg husker enda den ene gangen det ble bestilt pizza, sendt med taxi, betalt av sjefen til pappa som takk for et-eller-annet jeg har fortrengt nå. Så det å spise take away eller å få mat på døra er faktisk fremdeles en litt gjev ting. Jeg husker første gangen jeg spiste på McDonalds også, jeg.

Og i dag har jeg spist sånn boks med kinesisk take out de alltid har på amerikanske serier, men denne var kjøpt i frysedisken i Svenskeland:

thai-cube-massaman-curry-chicken-with-ja

Små gleder og sånn...

Var den god? Sto og vurderte å kjøpe sånne når vi var der for litt siden.. Angrer litt :P

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Takk for et veldig fint og beroligende svar. Det betyr mye å høre det fra noen som har litt erfaring med hvordan oppdrettere tenker. Diva er akkurat sånn du beskriver en trygg voksenhund. Vi har aldri hatt problemer med henne ingen utagering, ingen aggresjon, ingen ressursforsvar eller noe som helst i den retningen. Hun er en hund som alltid har vært stabil rundt både folk og andre hunder, og hun har vokst opp med små hunder rundt seg helt siden hun var valp selv. Hun er typen som går mellom hvis to hunder bråker, men uten å lage noe drama ut av det. Bare rolig og tydelig. I tillegg er hun vant til et veldig rolig og forutsigbart hjemmemiljø, siden det alltid er noen hjemme på grunn av hjemmekontor. Hun får masse nærhet, rutiner og trygghet, og det smitter veldig over på hvordan hun oppfører seg. Det er nok mest meg som syns det er litt skummelt å bli dømt før folk faktisk har møtt henne. Jeg vet jo at hun er en fantastisk hund, men man hører så mye forskjellig, og jeg vil ikke at noen skal misforstå situasjonen. Jeg kommer til å fortelle oppdretteren om Diva når vi vet at sjansen er større for at vi faktisk får valpen, så det ikke blir unødvendig stress eller misforståelser. Men det du skriver roer meg veldig. Det er godt å høre at en trygg voksenhund som Diva faktisk kan være et pluss, og ikke noe negativt.
    • Det du beskriver er dessverre ganske vanlig hos valper i den alderen, og det betyr ikke at du har gjort noe feil. Noen valper takler alenetrening helt fint, mens andre trenger mye lengre tid enn det «boka» legger opp til. Det viktigste nå er å unngå at han får panikk hver gang du går, for det kan gjøre treningen tyngre for dere begge. Når en valp hyler sammenhengende i 30 minutter, så er det et tegn på at han ikke er klar for det nivået av alenetid ennå. Det handler ikke om stahet, men om at han blir oppriktig stresset. Da er det lurt å gå noen steg tilbake i treningen og gjøre det lettere for ham. Noen ting som ofte hjelper: •     Start helt på nytt med bittesmå steg, og hold deg på det nivået han faktisk mestrer. Det kan være 5 sekunder, 10 sekunder, 30 sekunder – det er helt greit. Det viktigste er at han opplever at du alltid kommer tilbake før han får panikk. •     Unngå bur akkurat nå, siden du allerede ser at det gjør ham mer stresset. Det er ikke alle valper som finner ro der. •     Gi ham et mindre område, men ikke bur. Et valperom, grind eller et avgrenset område kan gjøre det lettere for ham å finne ro. •     Tren på ro før du går. Mange valper blir mer stresset hvis det skjer mye aktivitet rett før du forlater leiligheten. •     Gå ut og inn mange ganger uten at det betyr noe. Ta på sko, gå ut, kom inn igjen. Gjenta til det blir kjedelig for ham. •     Bruk lyder som gjør at han ikke føler seg helt alene. Radio, hvit støy eller en vifte kan hjelpe noen valper. Når det gjelder jobbsituasjonen: Det er helt forståelig at du må på jobb, men valper på 15 uker klarer som regel ikke å være alene i lange perioder uten at det går utover tryggheten deres. Hvis det finnes noen muligheter for midlertidig hjelp nabo, familie, hundepasser et par timer, eller en venn som kan stikke innom, så kan det gjøre en enorm forskjell mens dere trener. Du gjør så godt du kan, og det er tydelig at du prøver å gjøre dette riktig. Det viktigste nå er å ta det i hans tempo og unngå at han får panikkopplevelser som setter dere tilbake. Det blir bedre, men noen valper trenger litt mer tid og litt mer støtte i starten. eller så vil du oppleve med at du vil få en hund som er stresset og kan bli `farlig` når han blir stor. om du har skaffet deg valp og ikke viste at valpen ikke kan være alene, så kanskje tenke på å sette den bort til noen som kan ta seg av den til den har blitt større. veit mange kan få det til og funke. men fleste hunder som vokser opp med å være alenen så mange timer av dagen sliter ofte med stress og sånnt ting.  det er ikke enkelt men noen ganger må man tenke på dyre og ikke seg selv, så kan være lurt å kanskje finne noen. se eter barnevakt eller hundebarnehage. for å sette en liten valp så lenge alene er ikke bra for han. jeg håper du finner ut av det og at han slipper unna å bli en nærvøs hund som voksen. ikke ment vondt eller sårende 
    • Det er jo nettopp det jeg sier, at de færreste har mulighet til å være hjemme fra jobb i 6 mnd. Hvis du leser litt rundt på forumet her vil du se ulike løsninger. Noen har med hunden i bil og lufter i pausene. Såklart uaktuelt i denne kulden. Noen har venner, naboer eller familie som passer halv dag eller stikker innom og lufter. Noen har hjemmekontor eller kan ta med hund på jobb. Når man er flere i familien har man kanskje mulighet for å tilpasse slik at noen starter sent på jobb, andre tidlig, og/eller har barn som kommer hjem fra skolen og lufter hund. Det er mange løsninger. Men det er ikke naturlig å forvente at den 4 mnd gammel valp skal kunne være alene hjemme en hel arbeidsdag. Om du ikke har mulighet for å tilrettelegge dette er det stor fare for at hunden utvikler separasjonsangst og ikke kan være alene i det hele tatt. Det er 20 år siden jeg fikk min første  hund, jeg har vært aktiv i hundesport og ulike hundemiljøer, og alle som har skaffet seg valp har planer og løsninger for dette. Som du også vil finne på forumet her vil alle som spør bli anbefalt å ha en plan og ikke forvente at en valp kan være alene hjemme en hel arbeidsdag.  Og så kan du jo se på finn.no hvor mange unghunder som omplasseres fordi de ikke "får tiden til å gå opp". Det er mange av disse "normale menneskene" som ikke har hatt en god plan for alenetreningen når de har skaffet seg hund.
    • Ja, jeg går gode turer først, og aktiviserer han. Gir han kong eller tyggebein når jeg går. Prøvd å lage en god rutine hjemme.  Men at du sier jeg skal levere hunden tilbake fordi jeg må på jobb, det blir for dumt! Han er 4 mndr, og ytterst få mennesker har mulighet til å være så lenge hjemme.  Rart så mange bikkjer klarer seg greit i hverdagen egentlig,  mtp at alle må være hjemme minimum 6 mndr(noe ganske få har vært..)  Og ikke alle har mulighet for å dra hjem fra jobb i lunsjen, eller ha bikkja med på jobb.. Hvor er dere normale mennesker med hund henn? Er dere ikke på forumer kanskje? Er dere jeg gjerne ville hørt fra..
    • Jeg skjønner ikke at en oppdretter skal se det som noe negativt at dere har en trygg, voksen hund fra før. Ja, det er noen som har fordommer, men hvis hunden faktisk ikke har noe problemer med utagering eller aggresjon hverken mot folk eller andre hunder, eller ressursforsvar eller andre ting, så vil de fleste seriøse oppdrettere se det som positivt. "Dominant" er et ord som trigger veldig mange diskusjoner i hundemiljøer. En dominant hund lager ikke bråk, den kan "ta kontroll", men en dominant hund er som oftest en trygg hund som kan ha god innvirkning på de rundt seg. Hvis hunden din er den som kan finne på å gå mellom do hunder som bråker kan det godt være hun er dominant. Dominans i denne sammenhengen betyr ikke å undertrykke og bølle med, den typen adferd er det vanligvis utrygge hunder som har. Det er en stor misforståelse at dominant adferd hos hund er en dårlig ting og et tegn på "dårlig oppdragelse" eller at den prøver å ta over styringen i husholdningen. Det er ikke så mye å forklare, hvis du sier til oppdretter at dere har en stor voksen, trygg hund fra før så bør det bare være positivt.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...