Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella luksasjon


Aslan
 Share

Recommended Posts

Hei! Min Tibbe Har fått PL grad 2 og sterk grad på HD. Jeg vurderer operasjon. Men ser at det er mange som sier at hunden går igjennom mye rart, å det vet jeg ikke om jeg vil sette ho igjennom.

Men vi merker at ho hadde PL når vet kom på klørklipp og ho merket at bakbena ikke va bra når ho gikk. Så ho kjente på beina til hunden min og sa at dette garrantert er PL. Så jeg bestilte time til Røntgen. Der fant vi ut at ho har PL grad 2. Vi fant også ut at ho har sterk grad på HD.

Når vi går tur, så løfter ho foten mye opp og hopper på 3 bein. Og vi hører støtt og stadig et høgt smell når ho rører foten. Men ellers er ho frisk og rask, raser osv. Ho vil ikke gå så mye tur, men det er nokk for at ho ikke orker.

En hund kan leve med PL så lenge de ikke blir feit og får daglig mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Drar opp igjen! Nå er det jo slik at NKK i morgen begynner å registrere PL i dogweb, så jeg har tenkt å få offisiell diagnose på krapylet (som, fortsatt er helt symptomfri, takk og lov, og vi har ikke sett et eneste hink eller haltende skritt til tross for trekking eller fjellturer med klatring med kløv), både fordi jeg vil ha det helt offisielt og i tillegg endres skalaen fra nåværende 0-4 til 0-3 fra i morgen av, så da vil jeg vite hvor han egentlig ligger hen.

Så dere trøndere, det er tre veterinærer i Trøndelag som i skrivende stund har fått avtale med NKK om at de kan skrive offisiell PL-attest, Snøfugl på Heimdal og 2 x Engum på Stjørdal. Noen som har erfaring med noen av disse og har noen råd til meg om hvem jeg bør gå til? Har brukt Snøfugl til øyelysning, aldri vært på Stjørdal, men mener å huske at jeg en gang fikk Stjørdal anbefalt når disse knetingene til Thorvald ble oppdaget, klarer bare ikke finne igjen det :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert at det registreres! :D skal sjekke Leja på nytt neste gang hun får vaksine for å få det inn i dogweb selv gitt.

Men hvor finner du ut hvor man kan ta offisiell test?

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/patellastatus/

Lista oppdateres fortløpende, den var blitt lengre i dag enn i går :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ingen formening om Snøfugl da jeg aldri har vært der. Men jeg jobbet på Stjørdal før, og det jeg kan si om dem er at de er veldig nøye, så nøler ikke et sekund med å anbefale dem. Han spesialiserer seg dessuten innen beinkirurgi :)

Takk for svar :)

PL er liksom ikke noe jeg har tenkt over noen gang før i mars da det er ukjent territorie på rasen min, så vil gjerne til noen jeg vet folk har god erfaring med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sjekka patellaen til knertis hos Trond Bergsjø i Oslo, så jeg håper jeg kan regge statusen hennes med den attesten og ikke må inn på nytt. Eller kanskje jeg skal gjøre det likevel? Bikkja har jo vært PL-fri fram til jeg omsider skulla ha attest, så kanskje ting har festa seg igjen. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har allerede sjekka patellaen til knertis hos Trond Bergsjø i Oslo, så jeg håper jeg kan regge statusen hennes med den attesten og ikke må inn på nytt. Eller kanskje jeg skal gjøre det likevel? Bikkja har jo vært PL-fri fram til jeg omsider skulla ha attest, så kanskje ting har festa seg igjen. :P

Veit itj? De endrer jo skalaen nå (fra 0-4 til 0-3, står i et av de siste Hundesport), så om hun har anmerkning er det kanskje greit å få ny? Er mye derfor jeg vil ha offisiell status på Thorvald, i tillegg til at jeg syns det er viktig å være åpen om de mindre kjente problemene rasen kan ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veit itj? De endrer jo skalaen nå (fra 0-4 til 0-3, står i et av de siste Hundesport), så om hun har anmerkning er det kanskje greit å få ny? Er mye derfor jeg vil ha offisiell status på Thorvald, i tillegg til at jeg syns det er viktig å være åpen om de mindre kjente problemene rasen kan ha

Jeg er helt enig, det er forsvinnende få som sjekker patella på shiba i Norge, mens det er helt vanlig å sjekke "alt" i utlandet. Knertis fikk til min store overraskelse påvist grad 1, hvorav den ene veterinæren etter å knadd og dytta voldsomt mente at dette måtte jeg operere (men ga henne fortsatt "bare" grad 1), mens ortopeden Bergsjø ikke nevnte operasjon med et ord, og avleste også grad 1. Hunden er fullstendig symptomfri og en av de mest spretne, sterke og kvikke bikkjene jeg veit om, så jeg bekymrer meg ikke nevneverdig, jeg bare irriterer meg over at nettopp denne bikkja skal få en diagnose. :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig, det er forsvinnende få som sjekker patella på shiba i Norge, mens det er helt vanlig å sjekke "alt" i utlandet. Knertis fikk til min store overraskelse påvist grad 1, hvorav den ene veterinæren etter å knadd og dytta voldsomt mente at dette måtte jeg operere (men ga henne fortsatt "bare" grad 1), mens ortopeden Bergsjø ikke nevnte operasjon med et ord, og avleste også grad 1. Hunden er fullstendig symptomfri og en av de mest spretne, sterke og kvikke bikkjene jeg veit om, så jeg bekymrer meg ikke nevneverdig, jeg bare irriterer meg over at nettopp denne bikkja skal få en diagnose. :P

Samme opplevelsen her.. Thorvald fikk påvist grad 2 i mars, og til tross for mye aktivitet, hopp og sprett og alt har jeg enda ikke sett et eneste haltende skritt, og på grad 2 skal jo kneet ikke gå tilbake av seg selv. Men grad 2 på ny skala er veldig alvorlig da, så vil vite hvordan han er på nye skalaen.. Jeg ble sterkt frarådet operasjon da, så lenge han ikke plages :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Og dramaet eller hva jeg skal kalle det fortsetter. I dag var jeg hos da en av de godkjente veterinærene for offisiell status, og Thorvald ble sjekket nøye totalt 3 ganger, uten at veterinæren klarte å finne noe galt med knærne hans... Han sjekket ham først en gang uten å ville vite tidligere status, og han sa da at Thorvald var fri. Jeg så ut som et spørsmålstegn og fikk mumlet frem at han fikk påvist grad 2 i mars og viste ham den gamle attesten. Veterinæren sjekker først Thorvald mens han står på gulvet, også en gang til på bordet. Begge knær nøye, både mens han står på de og mens han strekker ut foten, nei, ingen anmerkning.

Så, jeg forstår ingenting. I morgen blir det å ringe veterinæren fra mars og høre hva de syns (den veterinæren er ikke på godkjent-lista til NKK)

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/patellastatus/ (lista over veterinærer som kan gi offisiell status)

Jeg er både sint, glad og lei meg om hverandre. Men aller aller mest glad og letta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dramaet eller hva jeg skal kalle det fortsetter. I dag var jeg hos da en av de godkjente veterinærene for offisiell status, og Thorvald ble sjekket nøye totalt 3 ganger, uten at veterinæren klarte å finne noe galt med knærne hans... Han sjekket ham først en gang uten å ville vite tidligere status, og han sa da at Thorvald var fri. Jeg så ut som et spørsmålstegn og fikk mumlet frem at han fikk påvist grad 2 i mars og viste ham den gamle attesten. Veterinæren sjekker først Thorvald mens han står på gulvet, også en gang til på bordet. Begge knær nøye, både mens han står på de og mens han strekker ut foten, nei, ingen anmerkning.

Så, jeg forstår ingenting. I morgen blir det å ringe veterinæren fra mars og høre hva de syns (den veterinæren er ikke på godkjent-lista til NKK)

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/patellastatus/ (lista over veterinærer som kan gi offisiell status)

Jeg er både sint, glad og lei meg om hverandre. Men aller aller mest glad og letta.

Jeg hadde villet prøvd meg til en tredje jeg og sier han også fri så hadde jeg følt meg rimelig sikker på det. :) Det hadde jo vært toppen i så fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og dramaet eller hva jeg skal kalle det fortsetter. I dag var jeg hos da en av de godkjente veterinærene for offisiell status, og Thorvald ble sjekket nøye totalt 3 ganger, uten at veterinæren klarte å finne noe galt med knærne hans... Han sjekket ham først en gang uten å ville vite tidligere status, og han sa da at Thorvald var fri. Jeg så ut som et spørsmålstegn og fikk mumlet frem at han fikk påvist grad 2 i mars og viste ham den gamle attesten. Veterinæren sjekker først Thorvald mens han står på gulvet, også en gang til på bordet. Begge knær nøye, både mens han står på de og mens han strekker ut foten, nei, ingen anmerkning.

Så, jeg forstår ingenting. I morgen blir det å ringe veterinæren fra mars og høre hva de syns (den veterinæren er ikke på godkjent-lista til NKK)

http://web2.nkk.no/nyhetsarkiv/patellastatus/ (lista over veterinærer som kan gi offisiell status)

Jeg er både sint, glad og lei meg om hverandre. Men aller aller mest glad og letta.

håper han er fri, for da kan han jo kanskje bli pappa allikavel? og det beste er jo frie hunder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde villet prøvd meg til en tredje jeg og sier han også fri så hadde jeg følt meg rimelig sikker på det. :) Det hadde jo vært toppen i så fall :)

Jepp, jeg blir ihvertfall i ringe i morgen som sagt, bare for å høre hva de sier.

håper han er fri, for da kan han jo kanskje bli pappa allikavel? og det beste er jo frie hunder!

Hehe ja, da er det jo en mulighet om noen vil bruke ham :) Men best av alt - at han muligens har friske knær allikevel! Eller med relativt høy sannsynlighet tenker jeg, veterinæren i dag har jo nylig gått gjennom godkjennelse etc, og han prøvde virkelig å få kneet ut av ledd (eller, ikke alt da, men :P ) uten at det var til å rikke på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valpekjøper fikk beskjed om at bikkja hadde PL, og måtte opereres. Når dyret først var lagt ned, og benet åpnet - fant dyrlegen et ledd uten et lite snev av slark.... Ingen PL og ingenting å operere på. Men betale for moroa, det måtte de - selv om det var dyrlegen som hadde dummet seg kraftig ut :(

Så - feil PL diagnoser forundrer meg ikke så veldig lenger ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En valpekjøper fikk beskjed om at bikkja hadde PL, og måtte opereres. Når dyret først var lagt ned, og benet åpnet - fant dyrlegen et ledd uten et lite snev av slark.... Ingen PL og ingenting å operere på. Men betale for moroa, det måtte de - selv om det var dyrlegen som hadde dummet seg kraftig ut :(

Så - feil PL diagnoser forundrer meg ikke så veldig lenger ;-)

Oi! Det var ille! Fyttirakkern..

Nei, dessverre, har lært det nå :hmm: Utrolig trist, og bra at det nå blir offisiell registrering. Hadde vært interessant å vite hva som må til for å få avtale med NKK da, har søkt litt, men ikke finne noe. Skulle spurt veterinæren i går :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi! Det var ille! Fyttirakkern..

Nei, dessverre, har lært det nå :hmm: Utrolig trist, og bra at det nå blir offisiell registrering. Hadde vært interessant å vite hva som må til for å få avtale med NKK da, har søkt litt, men ikke finne noe. Skulle spurt veterinæren i går :P

Ja, det skal sies - jeg vet ingenting om hvilke kvalifikasjoner denne dyrlegen hadde (de var jo tydeligvis mangelfulle :P )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg snakket med veterinær #1 (som ga Thorvald PL grad 2), og vedkommende syns jo også at dette var fryktelig merkelig, men hadde ingen god forklaring på det. Teoretisk sett kaan kneet ha strammet seg til på et halvt år, men samtidig var han jo antageligvis utvokst i mars og.. Jeg kunne jo bare komme innom og sjekke ham igjen, siden jeg nå har en attest som sier syk og en som sier frisk, men veterinæren sjøl sa jo at den siste sier jo frisk og at det er bra. Så eh ja, ble ikke mye klokere egentlig.. Æsj, nesten så jeg har lyst til å be de to veterinærene snakke sammen om det bare :P Veldig i tvil om jeg gidder enda en sjekk, og hva da hvis de fortsatt ikke er enige? Kommer jeg noen gang til å ha ro i sjela mi om det her? :lol: Har nå ihvertfall slutta å være redd for at føttene til Thorvald bare skal dette av da :lol:

Burde jeg be om råd hos veterinær i NKK, kan de bidra med sånt? Jeg bare tenker høyt her (vil gjette på at jeg da får beskjed om å slå meg til ro med siste attest? Kanskje?). Aner ikke om de kan jeg :lol: Føkk ass, levende vesener og mennesker og sånn :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok sjekket hos en til, som også er på listen til NKK. Evt en ledd/knespesialist.
Neste gang jeg var innom første vet ville jeg nok også bedt han sjekke. Spesielt dersom du tenker avl :)

Det er hender at hunder med PL kan bli sjekket fri. Men uvanlig andre veien (selv om det skjer).

Nå har jeg lest om flere småhunder som har friske knær frem til 2-3 års alder, og som siden har fått påvist pl. Så det kan sikkert gå andre veien også, at en hund rett og slett ikke har vært ferdig utviklet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå sendt mail til helseavdelingen i NKK og bedt om råd, samt etterspurt info om hva denne avtalen går ut på, er det f.eks. noe etterutdanning eller godkjennelsestest.. Håper på raskt svar!

Jeg hadde nok sjekket hos en til, som også er på listen til NKK. Evt en ledd/knespesialist.
Neste gang jeg var innom første vet ville jeg nok også bedt han sjekke. Spesielt dersom du tenker avl :)

Det er hender at hunder med PL kan bli sjekket fri. Men uvanlig andre veien (selv om det skjer).

Nå har jeg lest om flere småhunder som har friske knær frem til 2-3 års alder, og som siden har fått påvist pl. Så det kan sikkert gå andre veien også, at en hund rett og slett ikke har vært ferdig utviklet?

Jeg vet ikke om jeg tenker avl lengre, er blit pisseredd :P

Så det er uvanlig altså, ref Pringlens post? Med HD er det omvendt som jeg har skjønt.

Nei, er rett og slett sinnsykt forvirra. Får se hva NKK svarer først nå.

Jeg ville dratt og fått sjekket en gang til av veterinær 1, det bør han absolutt gjøre gratis. Det er jo heller ikke som om det tar lange tiden å sjekke for PL?

Nei, det er jo gjort på et par minutter liksom, så det burde ikke være noe problem. Må få det til etter jobb snart.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva slags krav det er for å komme på den listen.

Så det er uvanlig altså, ref Pringlens post? Med HD er det omvendt som jeg har skjønt.

Ja, egentlig skal det jo være umulig å sjekke feil den veien. Enten ligger PL på plass, eller så gjør den ikke det. Så om en veterinær har klart å få den utav stilling, så har jo hunden PL.

Andre veien kan det jo bare være at veterinæren ikke vet hvordan undersøkelsen skal gjennomføres, og derfor ikke har klart å få kneet ut av ledd, selv om hunden har PL. Om hunden er veldig stiv i muskelaturen/stammer musklene, så kan det også være vanskelig å få det til.


Men så finnes det inkompetente veterinærer, og det går sikkert an at hunden rett og slett ikke har vært ferdig utviklet også.
Ditt tilfelle er ikke det første jeg hører om, selv om det er uvanlig. Så jeg håper og tror at den siste diagnosen du har fått stemmer :ahappy:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på hva slags krav det er for å komme på den listen.

Ja, egentlig skal det jo være umulig å sjekke feil den veien. Enten ligger PL på plass, eller så gjør den ikke det. Så om en veterinær har klart å få den utav stilling, så har jo hunden PL.

Andre veien kan det jo bare være at veterinæren ikke vet hvordan undersøkelsen skal gjennomføres, og derfor ikke har klart å få kneet ut av ledd, selv om hunden har PL. Om hunden er veldig stiv i muskelaturen/stammer musklene, så kan det også være vanskelig å få det til.

Men så finnes det inkompetente veterinærer, og det går sikkert an at hunden rett og slett ikke har vært ferdig utviklet også.

Ditt tilfelle er ikke det første jeg hører om, selv om det er uvanlig. Så jeg håper og tror at den siste diagnosen du har fått stemmer :ahappy:

Kan skrive her om jeg får et vettugt svar vedr den avtalen :)

Ja, det er jo akkurat det første jeg har tenkt og, og derfor har jeg jo ikke tvilt. Men mandagens veterinær prøvde å flere ganger på hvert kne, både med utstrakt fot og med korrekt plassering (i rekvisisjon står det temmelig detaljert hvordan patella skal korrekt undersøkes), og klarte det ikke. Jeg har jo virkelig vansker med å tro at han er bak mål. Jeg tror han er leddspesialist og, men det kan jeg sjekke ut.

Nei, får se hva NKK svarer nå før jeg gjør noe mer. Jeg håper jo med alt jeg har at sistemann har rett, det er jo det som stemmer med hundens funksjonsnivå også, men sikker er jeg jo selvsagt ikke. Jeg har jo sett hunder som halter pga PL, og har jo sett etter dette nå hver dag i 5 måneder uten å se noe unormalt :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...