Gå til innhold
Hundesonen.no

Vom og hundemat.


MrManu

Recommended Posts

Hadde en trivelig samtale med vom og hundemat forhandleren i går. Hun anbefalte dagsrasjoner på 2% av kroppsvekt. For akitaene vil det bli ca 600 gram daglig. Jeg synes det høres mye ut, når Per Olav sier han forer med 250 + litt tørrfor.

Ser jo at Per Olav sier 1% av kroppsvekt.

Synes det blir litt lite for shibaene, det vil jo bare være 100 gram.

Men øker forbehovet proposjonalt med størrelsen på hundene? Synes det kan virke som at små raser kan få 2% mens store raser klarer seg med 1%.

Forer jo med tørrfor i dag, og de store får ikke 3 ganger mengden til de små nå heller...

Har tenkt å prøve vom og hundemat, særlig på en tispe som har fått store hudproblemer etter et forbytte (Prøvde Olivers 1/2 år) Blodprøver og biopsier gir ingen svar, annet enn at hunden har tørr og "anstrengt" hud...

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 106
  • Created
  • Siste svar
Guest Per Olav
Hadde en trivelig samtale med vom og hundemat forhandleren i går. Hun anbefalte dagsrasjoner på 2% av kroppsvekt. For akitaene vil det bli ca 600 gram daglig. Jeg synes det høres mye ut, når Per Olav sier han forer med 250 + litt tørrfor.

Ser jo at Per Olav sier 1% av kroppsvekt.

Synes det blir litt lite for shibaene, det vil jo bare være 100 gram.

Men øker forbehovet proposjonalt med størrelsen på hundene? Synes det kan virke som at små raser kan få 2% mens store raser klarer seg med 1%.

Forer jo med tørrfor i dag, og de store får ikke 3 ganger mengden til de små nå heller...

Har tenkt å prøve vom og hundemat, særlig på en tispe som har fått store hudproblemer etter et forbytte (Prøvde Olivers 1/2 år) Blodprøver og biopsier gir ingen svar, annet enn at hunden har tørr og "anstrengt" hud...

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Nja :(

Jeg skrev at en biolog ved NTNU som hadde regnet på dette anbefalte ca 0.7% av kroppsvekt som dagsrasjon for hunder rundt 50 kg og at mindre hunder skulle ha noe mer for pr kg kroppsvekt. Så kommer selvfølgelige arvelige egenskaper og hvor lett hunden har for å legge på seg, aktivitestnivå etc.

Da jeg startet med voh brukte jeg ca 1% voh pr kg hund, og selv om min hund får rimelig bra med mosjon, este den ut i løpet av relativ kort tid og den fikk da noe mere mosjon og litt mindre for, - dermed var vi tilbake til de anbefalte 0.7 prosentene/pr 50 kg som min venn Sturla v/NTNU normerte, og enda kunne vi kanskje redusert noe på foret.

Skyttens for jeg jeg prøvd, - men jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på dette og f eks Olivers eller andre kvalitetsfor. For de fleste av oss antar jeg at valget er avhengig hva man er villig til å betale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte opp i ganske mye % på min aktive hund når jeg bare brukte V&H så jeg bruker nå 50/50. Da får hun ca. 100g v&h for dagen og 4 dl Olivers Adult. Men hun er ekstrem når det gjelder för mengde og er mye i bruk for dagen.

Når jeg bare föret v&h så var jeg oppi 3/4(dels, ikke antall pølser) halvkg pølse på en hund på 15kg.. div ca 3 % av kroppsvekten hennes.

Venninen min som förer labben sin på det (hunden brukes mye) hun gir ham bare ca 75g + ett par dl tørrför. han veier ca 30kg)

Så jeg tror det er meget inviduelt. Kjenner du hunden din og vet den trenger mye næring så ville jeg startet på 2%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen prøvd tørrforet Skytten special. Ser de reklamerer med at det er fint for hudproblemer. Synes det er greit å ha et tørrfor også, for hvis man reiser ut i huttiheita med alle hundene for en uke, blir det mye pølser å ta med, og jeg er da litt bekymret for oppbevaring holdbarhet i sommervarmen uten kjølemuligheter...

Forer med skyttens spesial sammen med v&h og er veldig fornøyd med det, skal visst være det eneste tørrforet som er uten tilsetningsstoffer :( Min v&h forhandler sa også at det var det foret som passet best sammen med v&h med tanke på innhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

Fordi jeg har et par gamle damer som legge på så seg veldig lett. Tenkte derfor å prøve å finne sånn nogenlunde riktig dosering fra starten for å unngå vektøkning...

Og fordi det er ganske stort sprik i anbefalingene. Noen sier 1% og andre sier 2%. Ville bare høre erfaringer fra andre som hadde brukt det, så kanskje jeg slipper å gjøre samme feil som andre kan ha gjort...

Og hvordan doserer man til valper i vekst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja :D

Jeg skrev at en biolog ved NTNU som hadde regnet på dette anbefalte ca 0.7% av kroppsvekt som dagsrasjon for hunder rundt 50 kg og at mindre hunder skulle ha noe mer for pr kg kroppsvekt. Så kommer selvfølgelige arvelige egenskaper og hvor lett hunden har for å legge på seg, aktivitestnivå etc.

Da jeg startet med voh brukte jeg ca 1% voh pr kg hund, og selv om min hund får rimelig bra med mosjon, este den ut i løpet av relativ kort tid og den fikk da noe mere mosjon og litt mindre for, - dermed var vi tilbake til de anbefalte 0.7 prosentene/pr 50 kg som min venn Sturla v/NTNU normerte, og enda kunne vi kanskje redusert noe på foret.

Skyttens for jeg jeg prøvd, - men jeg kan ikke si at jeg merket forskjell på dette og f eks Olivers eller andre kvalitetsfor. For de fleste av oss antar jeg at valget er avhengig hva man er villig til å betale?

Jeg synes det er ganske praktisk å kunne handle alt på et sted, og siden v&h forhandleren selger Skyttens, så hadde det vært greit å bruke det som tørrfor.

Grunnen til at jeg vurderer å bytte, er fordi to voksne hunder som aldri har hatt hudproblemer før, fikk det etter ca halvår på Olivers.... Har nå foret på Eukanuba i litt over to måneder, den ene er nå helt uten kløe, mens den som var verst "angrepet" fortsatt sliter med tørr og "anstrengt" hud (Diagnose etter utallige blodprøver og masse biospsier.. Ingen allergier eller kjente hudsykdommer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg har et par gamle damer som legge på så seg veldig lett. Tenkte derfor å prøve å finne sånn nogenlunde riktig dosering fra starten for å unngå vektøkning...

Og fordi det er ganske stort sprik i anbefalingene. Noen sier 1% og andre sier 2%. Ville bare høre erfaringer fra andre som hadde brukt det, så kanskje jeg slipper å gjøre samme feil som andre kan ha gjort...

Og hvordan doserer man til valper i vekst?

Jeg skjønner godt at når det blir sagt forskjellig, så lurer man. Men du er sikkert enig i at mengden er ikke det viktigste, men heller holdet på hunden? Hvis du synes det blir lite mat på hunden, så kan du blande i litt revne gullrøter og andre grønnsaker, som gir magen litt mere å jobbe med.

Jeg doserer likedan til valper, etter holdet deres, altså om de legger på seg normalt eller blir tynne eller tykke. Også blander jeg i geitemelk til valpene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også det er best å se på hunden ja..Selv om det selvfølgelig er greit med et ca. tall. Collien jeg passer på i perioder får 500 gram om dagen, og han er ikke spesielt aktiv..Han veier vel 25 kg tenker jeg .Altså 2% av kroppsvekt..Fikk litt sjokk at hunden til Per Olav får halvparten.. :D Så virker som det er veldig individuelt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror nok også det er best å se på hunden ja..Selv om det selvfølgelig er greit med et ca. tall. Collien jeg passer på i perioder får 500 gram om dagen' date=' og han er ikke spesielt aktiv..Han veier vel 25 kg tenker jeg .Altså 2% av kroppsvekt..Fikk litt sjokk at hunden til Per Olav får halvparten.. :D Så virker som det er veldig individuelt..[/quote']

Veldig store hunder trenger som regel mindre mat pr. kg. kroppsvekt enn mindre hunder, og en hund på 25 kilo er jo ingen stor hund.

Min lille rotte, Vicky får, ja jeg vet egentlig ikke, jeg har problemer med å holde henne slank nok. Men hvis store hunder fikk tilsvarende mengde pr. kg. kroppsvekt, enda så lite hun får, så ville de enten bli fete eller slutte å spise. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres veldig logisk ut :D Men syntes Per Olav skrev at hunden fikk 250 gram om dagen, og da blir det jo halvparten i gram også, ikke bare prosent..Men han fikk jo annet i tilegg og, såvidt jeg skjønte..

Pelsen til PO får tørrfôr også. Og selv om pelsen hans er stor, så er den nok ikke så veldig tung. Men jeg synes også at 250 gram hørtes lite ut pr. dag. :-)

Men siden det er Per Olav som gir dette til hunden sin, så vet jeg at det han gjør er riktig.

PO er flink serru. =D> =D> =D>

Jeg bruker ca. 3/4 blokk pr. dag. Fordelt på 14 hunder blir det litt over en kilo fôr pr. dag på hver hund, hvis jeg ikke har regnet feil. Så mine er nok krevende når det gjelder fôr, men så er de aktive også, og så bor jo mange av dem ute hele året, og da bruker de mer energi og trenger mere mat. Lille rotta får jo nesten ingenting. Briardene tenger heller ikke så mye mat, dobemann litt mer, ganske ye mer faktisk, og K.O. ganske så mye mer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men siden det er Per Olav som gir dette til hunden sin, så vet jeg at det han gjør er riktig.

PO er flink serru. =D> =D> =D>

Hehe..Har fått med meg det, derfor jeg ble litt bekymra ovet at collien fikk så mye..Men det er kanskje forskjell i hvor "flinke" hunder er til å oppta næringstoffer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor være så opptatt av mengden mat hunden får av vomoghundemat? Jeg anbefaler heller å se på holdet til hunden. Blir den for tynn, så får den for lite mat, blir den for tykk så får den for mye mat. Jeg forutsetter da at den får riktig mengde med mosjon.

Noen hunder trenger mye mat, noen trenger mindre mat pr. kg. kroppsvekt.

Og husk at dere må fôre med et nytt fôr i 2 mndr. før dere ser hvilket opptak hunden har av næringsstoffene. For så lang tid tar det før mage/tarm-bakteriene har omstillet seg til dette nye fôret. Så etter et par mndr. kan dere kanskje fôre mindre enn med en gang dere begynner med fôret.

=D> =D>

Jeg kan ikke følge tabellene på fôrsekkene, for da ser Chicka ut som en tønne etterhvert.

Hun er så lett foret at det er sprøtt, og noen ganger får jeg nesten vondt av å gi hun så lite mat (200gram pr dag HILLS r/d), men pelsen er fornøyd og glad, og er med på de lange turene våre og klarer seg bra.

Jeg prøvde for morro skyld og holde tabellen til Olivers den første stunden jeg prøvde det, men så veldig fort at det ikke gikk, jeg kunne nesten se hun ese ut for hver dag.

Chicka er ikke noe stille liggende hund heller, får masse turer, masse trening og er ofte med i stallen.

Nå er det jo litt mindre aktivitet pga skaden hennes, men aktiviteten hennes normalt er ganske høy. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe..Har fått med meg det, derfor jeg ble litt bekymra ovet at collien fikk så mye..Men det er kanskje forskjell i hvor "flinke" hunder er til å oppta næringstoffer?

Hvor lenge har du fôret med V&H? Det er også forskjell på det indre stressnivået på hundene, det som gjør at hunder med høyt indre stressnivå, det som ikke synes, må ha mere mat. Og så er det som med oss mennesker, at noen har høy forbrenning og kan spise det utroligste uten å bli tykke, mens andre bare kan se på maten for å legge på seg(litt overdrevent det siste da). :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke følge tabellene på fôrsekkene, for da ser Chicka ut som en tønne etterhvert.

Hun er så lett foret at det er sprøtt, og noen ganger får jeg nesten vondt av å gi hun så lite mat (200gram pr dag HILLS r/d), men pelsen er fornøyd og glad, og er med på de lange turene våre og klarer seg bra.

Jeg prøvde for moro skyld og holde tabellen til Olivers den første stunden jeg prøvde det, men så veldig fort at det ikke gikk, jeg kunne nesten se hun ese ut for hver dag.

Chicka er ikke noe stille liggende hund heller, får masse turer, masse trening og er ofte med i stallen.

Nå er det jo litt mindre aktivitet pga skaden hennes, men aktiviteten hennes normalt er ganske høy. :wink:

Som jeg skrev et sted tidligere, hvis du synes hunden din får i minste laget med mat, så kan du blande i revne gulrøtter og/eller andre grønnsaker. Og jeg ville også bløtet opp tørrfôret, for å gi hunden mere metthetsfølelse. Men helst ville jeg fôret på V&H og da ville jeg tatt vann i fôret og blandet det med rå grønnsaker som beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du fôret med V&H? Det er også forskjell på det indre stressnivået på hundene, det som gjør at hunder med høyt indre stressnivå, det som ikke synes, må ha mere mat. Og så er det som med oss mennesker, at noen har høy forbrenning og kan spise det utroligste uten å bli tykke, mens andre bare kan se på maten for å legge på seg(litt overdrevent det siste da). :-)

Han har fåt V&H i ca. 1 år. Han er en av de roligste hundene jeg vet om (ikke typisk collie) så han virker ikke stressa, men kanskje ikke det du mente... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har fåt V&H i ca. 1 år. Han er en av de roligste hundene jeg vet om (ikke typisk collie) så han virker ikke stressa, men kanskje ikke det du mente... :D

Den indre stressfaktoren synes ikke. Det er noe hunden har inni seg, som ingen kan se. Selv helt rolige hunder kan ha det. Høy forbrenning kan være et tegn på det, og hunden din har nok høy forbrenning, siden han trenger mye mat. Det kan selvfølgelig også være noe galt med mage/tarmsystemet til hunden, men hvis den er blank i pelsen og ikke klør unormalt mye, så har den nok bare høy forbrenning. Altså sannsynligvis ingen grunn til bekymring. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den indre stressfaktoren synes ikke. Det er noe hunden har inni seg, som ingen kan se. Selv helt rolige hunder kan ha det. Høy forbrenning kan være et tegn på det, og hunden din har nok høy forbrenning, siden han trenger mye mat. Det kan selvfølgelig også være noe galt med mage/tarmsystemet til hunden, men hvis den er blank i pelsen og ikke klør unormalt mye, så har den nok bare høy forbrenning. Altså sannsynligvis ingen grunn til bekymring. :-)

Ok, da skjønte jeg :D Han har veldig fin pels, mye blankere enn da han fikk tørrfor..Men grunnen til at vi bytta var bla. fordi han hadde en del problemer med magen, selv om vi ikke har sett noe mer til det etter at vi bytta til V&H, er det jo mulig at han ikke har et "ideelt" fordøyelsessystem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da skjønte jeg :D Han har veldig fin pels, mye blankere enn da han fikk tørrfor..Men grunnen til at vi bytta var bla. fordi han hadde en del problemer med magen, selv om vi ikke har sett noe mer til det etter at vi bytta til V&H, er det jo mulig at han ikke har et "ideelt" fordøyelsessystem..

Tørrfôr er tungt fordøyelig for hunden p.g.a. alt somer i tørrfôret som hunden ike kan nyttiggjøre seg(karbohydrater). Og når utskillingsprosessen foregår blir det meget stor belastnig for lever og nyrer, noe man unngår ved å fôre med f.eks. vomoghundemat. Så vomoghundemat er nok bedre egnet til hunder med dårlig fordøyelsessystem enn tørrfôr, og til alle friske hunder også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev et sted tidligere, hvis du synes hunden din får i minste laget med mat, så kan du blande i revne gulrøtter og/eller andre grønnsaker. Og jeg ville også bløtet opp tørrfôret, for å gi hunden mere metthetsfølelse. Men helst ville jeg fôret på V&H og da ville jeg tatt vann i fôret og blandet det med rå grønnsaker som beskrevet ovenfor.

Ja jeg bløter opp HILLS foret hennes nå, da ser det iallefall ut for meg som det blir litt mer. :wink:

Revne gulrøtter var også lurt tips.:D

Jeg har igjen endel r/d (ca 7kg) og j/d (også ca7kg) så jeg må fôre opp det først så regner jeg med å begynne på V&H.

Har jo hørt så mye bra om det, så det skader ikke å prøve.

Det eneste jeg gruer meg til er lukten og synet av det oppting...jeg ble skikkelig kvalm sist jeg åpnet en pølse til hun.. :scared: og jeg pleier ikke akkurat å være fisen fin og sær på ting... 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg gruer meg til er lukten og synet av det oppting...jeg ble skikkelig kvalm sist jeg åpnet en pølse til hun.. :scared: og jeg pleier ikke akkurat å være fisen fin og sær på ting... 8)

Det lukter da ikke vondt av det, så lenge det ikke blir surt. Dessuten kan du putte det i en boks med lokk på, så kjenner du lukten kun når du skal fôre. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lukter da ikke vondt av det, så lenge det ikke blir surt. Dessuten kan du putte det i en boks med lokk på, så kjenner du lukten kun når du skal fôre. :-)

Ok, jeg syntes det hadde en sånn rar lukt og rar konsistens, men Chicka likte det, så da er det jo det som gjelder. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at når det blir sagt forskjellig, så lurer man. Men du er sikkert enig i at mengden er ikke det viktigste, men heller holdet på hunden? Hvis du synes det blir lite mat på hunden, så kan du blande i litt revne gullrøter og andre grønnsaker, som gir magen litt mere å jobbe med.

Jeg doserer likedan til valper, etter holdet deres, altså om de legger på seg normalt eller blir tynne eller tykke. Også blander jeg i geitemelk til valpene.

Joda, jeg er ikke slave av foringsanvisninger . Hundens hold betyr mest. Men nå har jeg fått damene ganske ned i vekt, og da håper jeg å unngå at de fyker opp igjen.

Gamla utnytter for veldig bra og har alltid fått mindre enn anbefalt.

Brytes gulrot ned i tarmen, eller er det mest til fyll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...