Gå til innhold
Hundesonen.no

Beste måten å fjerne en stripe med tannstein?


tm100012
 Share

Recommended Posts

Jeg har til nå bare dyttet litt vekk fra tannkjøtt og utover langs tannen hvis jeg har sett antydning til tannstein, det har fungert bra og så slipper tannsteinen av i små biter. Nå derimot, nå er det to hjørnetenner med hver sin tynne stripe med tannstein. Jeg har dyttet på den igjen, men merker det sitter hardere. Det vil ikke slippe slik som tidligere.

Noen som har noen gode tips til å fjerne dette? Veterinæren har sett på tennene, og han fikk bare skryt. Ikkeno de ønsker å gjøre, så da blir det jo noe jeg gjør selv.

Jeg har en tannskrape, men jeg har aldri brukt den. Jeg er usikker på om denne kan lage små riper i emaljen. ?

Han får masse sunt knask, så her må det hardere lut til for å fjerne stripene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tannskrape og om du ikke tar i fryktelig hardt så blir det nok ikke riper..

Hva med å pusse tennene for å myke det opp også skrape forsiktig med skrapen?

Takk for svar.

Er tannkrem for hunder slik at det inneholder noe som løser tannstein da? I så fall kan jeg gjerne prøve det. Noen spesielle å anbefale som du vet er bra?

Kan jeg bare bruke en barne-tannbørste eller er det noe som egner seg bedre? Jeg trenger ikke en med sånn "trekant"-utseende, for det er bare en flate jeg trenger å pusse av gangen (et stort gap på den fyren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det ja. Min eldste har slitt mye med tannstein og etter at jeg begynte å pusse tennene hver eneste dag så har nesten alt forsvunnet og jeg bruker bare tannskrapen innimellom.

Har brukt den vanlige som heter petosan som finnes i de fleste dyrebutikker og akkurat nå bruker jeg en som heter kissable, den lukter litt bedre, men jeg har ingen er noe bedre eller dårligere enn den andre synes jeg.

Myk barnetannbørste går fint :)

Men, tannskrapen din, er den med sånn skikkelig spiss, eller er den mer flat? Vil jo tro at den helt spisse kan lage mer riper enn den flate..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro det ja. Min eldste har slitt mye med tannstein og etter at jeg begynte å pusse tennene hver eneste dag så har nesten alt forsvunnet og jeg bruker bare tannskrapen innimellom.

Har brukt den vanlige som heter petosan som finnes i de fleste dyrebutikker og akkurat nå bruker jeg en som heter kissable, den lukter litt bedre, men jeg har ingen er noe bedre eller dårligere enn den andre synes jeg.

Myk barnetannbørste går fint :)

Men, tannskrapen din, er den med sånn skikkelig spiss, eller er den mer flat? Vil jo tro at den helt spisse kan lage mer riper enn den flate..

Da skal det kjøpes tannkrem :)

Tannskrapen er en krummet firkant. Kanten man skraper med er skarp og har sylskarpe kanter ut. Jeg må vel bare ha tungen rett i munnen, og først myke opp slik du beskriver med hundetannkrem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at dersom det blir riper i emaljen dannes det snarere tannsten igjen, og skrape er ikke nødvendigvis å anbefale av den grunnen. Så om det går å unnvike er vel det en fordel, men det blir vel en avveining som med så mye annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk neglen din, eller en mynt - og "vipp" det av. Funker utmerket.

Ellers er det ingen større fare å bruke tannskrape - hunder har sterkere tenner enn oss og de tåler litt, de. Våre hadde jo brukket eller blitt slitt helt ned hvis vi skulle spise bein og sånne harde ting som det de greier...

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...