Gå til innhold
Hundesonen.no

Mudi eller Croatian Sheepdog


Anki
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har kjenneskap til en eller begge disse rasene? Finner veldig lite om sistnevnte på nettet, særlig lite på norsk. Nærmeste oppdretter av croatian sheepdog jeg finner er i Finland. Vet at Mudi kommer fra Ungarn og CS kommer fra Kroatia. Ellers er det to svært like hunderaser i utseende, men vil gjerne vite mer om adferd, sykdommer osv.. Takker for all mulig info! :) Er veldig interresert i disse rasene.

post-5699-0-23731300-1363463277.jpg

post-5699-0-60075000-1363463284.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en superfin CS!

Skal kjøpe min første hund når jeg er ferdig med utdannelsen i oktober. Sannsynligvis blir det valp sommeren 2014! Skal ha gjeterhund. Og jo mer jeg leser, og jo flere bilder jeg ser på, blir jeg virkelig sugen på en kroatisk gjeterhund :) Så var det bare å finne ut hvor man eventuelt kan få tak i en..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en superfin CS!

Skal kjøpe min første hund når jeg er ferdig med utdannelsen i oktober. Sannsynligvis blir det valp sommeren 2014! Skal ha gjeterhund. Og jo mer jeg leser, og jo flere bilder jeg ser på, blir jeg virkelig sugen på en kroatisk gjeterhund :) Så var det bare å finne ut hvor man eventuelt kan få tak i en..

Hva skal du bruke den til?

Hvis agility, så tror jeg CS blir klasse stor hund, mens Mudien ofte er mellom hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du den i videoen over regnes som stor hund? Den er jo like stor som en mellompuddel ca. Jeg skal bruke den til agility, lydighet og forhåpentligvis kan vi også gå skredsøkkurs for å bli sertifisert redningshund :) Hadde lenge aussien i kikkerten, men senere erfaringer gjør at jeg nå åpner horisonten for andre forslag. Bladde en dag gjennom raseleksikonet og kom over mudien. Googlet mudien, og kom tilfeldigvis over CS'en. Og siden har jeg prøvd å finne ut mer om disse spennende rasene :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du den i videoen over regnes som stor hund? Den er jo like stor som en mellompuddel ca. Jeg skal bruke den til agility, lydighet og forhåpentligvis kan vi også gå skredsøkkurs for å bli sertifisert redningshund :) Hadde lenge aussien i kikkerten, men senere erfaringer gjør at jeg nå åpner horisonten for andre forslag. Bladde en dag gjennom raseleksikonet og kom over mudien. Googlet mudien, og kom tilfeldigvis over CS'en. Og siden har jeg prøvd å finne ut mer om disse spennende rasene :)

Jeg vet ikke om den i videoen regnes for en klasse stor hund... Grensen ligger på 42.9 cm. Men jeg så på den web siden til hun dama at begge CS hennes var i klasse stor mens mudien i mellom klassen.

Det kommer jo bare an på hva du foretrekker.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hun norsk? :) Siden nettsiden er på engelsk.. Veldig fine hunder hvertfall!

Nei, mener det er Slovenia hun kommer fra :)

Edit; Polana sine CS tisper går i stor klasse i agility ja. Mudien hennes går i medium, men jeg har også sett mudier i stor kl.

Endret av *mokken*
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, greit å vite! Har ikke noe erfaring med agility så har mye å lære. På dyreklinikken ville vi omtalt den som en liten- til medium størrelse hund. På rasehund.no står det at RC'en er 40-53cm i mankehøyde. Så utifra det kan den vel havne i begge klassene egentlig? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, greit å vite! Har ikke noe erfaring med agility så har mye å lære. På dyreklinikken ville vi omtalt den som en liten- til medium størrelse hund. På rasehund.no står det at RC'en er 40-53cm i mankehøyde. Så utifra det kan den vel havne i begge klassene egentlig? :)

Ja i teorien, men om det er en rase som vanligvis ligger i øvre eller nedre sjikte av standarden vet jeg ikke.

Nå er jeg skrekkelig dårlig på øyemål, men tipper at CS tispene hennes ligger på ca 48-50 cm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke så viktig for meg hvilken klasse den havner i. Og hvis jeg ender opp med en supergod hund og faktisk gjør det bra, så kan man jo satse i den klassen man befinner seg ;) Jeg vil bare ha en allsidig hund som er utholdende, lett å trene, ikke krever en haug med pelsstell og som har en medium størrelse. Sterk nok for snørekjøring, men som kan løftes om nødvendig.

I utgangspunktet vil jeg gjerne drive med agility kun på hobbybasis, samt lydighetstrening. Utover det blir det nok mye skiturer om vinteren, og skogsturer om sommeren :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!


Så morsomt at du kikker på HO og Mudi, jeg har mudi og eier hunden i linkene som Simira la ut.

Utseendemessig er rasene meget like, i praksis kan en mudi tas for å være en HO og omvendt. De individene jeg har sett av HO har vært noe mer kvadratiske enn mudien. Fargene skiller også en del, HO skal bare være sorte, mens mudien kommer i flere farger. Størrelsen er i standarden nokså lik HO- 40-50cm og Mudi 38-47. I praksis har jeg også inntrykk av at de fleste HO er av den større typen. Mudien kan variere, av avhengig av hvilke linjer man velger, men det er ikke uvanlig med hunder over 47cm opp mot 50cm. Så man kan få hunder i både medium og large i AG, men størrelsen pleier ikke være noe problem for en mudi, arbeidskapasiteten sitter i hode ikke i bena.
Men jeg anbefaler å ikke velge hund ut i fra str, men heller legge større vekt på helse og mentalitet.

Polona nevnt over er en meget dyktig dame, som liker heftige hunder. Hun kjenner nok HO som rase meget godt. Ellers ville jeg kontaktet Sanna på Kennel Takkutukan i Finland, hun har også begge rasene.

Ellers regnes HO som hakket skarpere enn mudien. Begge rasene er energiske og livlige, de lærer raskt og krever mye sosialisering og miljøtrening som valper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for veldig god info! Får se om jeg klarer å tyde noe på den finske hjemmesiden :) Hva mener du forresten med skarpere? Snakker du om intelligens? :)

Bare send en mail, Sanna er flink i engelsk og kan rasene sine godt:)

Skarphet- hvor fort en hund tar til aggresjon feks... Begge rasene kan har noe skarphet, men etter hva jeg fått med meg regnes HO som noe skarpere. Har ingen ting med intelligens å gjøre.

Ellers så passer i allefall en mudi til de tingene du tenker å bruke den til. En av"valpene" fra siste kullet mitt er også under utdanning som redningshund.

Men jeg ville anbefalt deg å møte flest mulig "live". Kommer litt an på hvor du bor, men jeg kan fortelle deg hvor du kan finne noen å møte. Bare sendt meg en mail.

Edit:La til linker til videoer.

http://youtu.be/nRW_Qr83WD4

http://youtu.be/JED5QvgZT20

http://youtu.be/nImbsIWnVWk

http://youtu.be/TTzKdcQblUk

http://youtu.be/klOB_rlNwTY

http://youtu.be/C1G5lYkbrTE

Endret av Pingo
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leser at mudien bjeffer svært mye. Opplever du dette som et problem?

Ja, de kan være bjeffete. Opprinnelig bruk er jo gjeterhund og måten de gjeter på er å bruke kropp og stemme for å få flyttet dyra, enkelt forklart.

Men mye kan gjøres med trening, så jeg opplever ikke det som et problem i hverdagen eller i treningen.

Og en HO er ikke mindre bjeffete for å si det sånn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kunne gjerne spandert på seg litt info om seg selv og bakgrunn på nettsiden. :)

Seriøst? :blink:

Til TS: http://polona.agility-slo.net/articles/about-cs-and-the-mudi

Her har Polona skrevet om begge rasene. :) Jeg var på samme kurs som Mokken, skikkelig flink dame som løste masse problemer jeg hadde med min hund bare i løpet av noen dager. Så hun kan hund altså. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst? :blink:

Til TS: http://polona.agility-slo.net/articles/about-cs-and-the-mudi

Her har Polona skrevet om begge rasene. :) Jeg var på samme kurs som Mokken, skikkelig flink dame som løste masse problemer jeg hadde med min hund bare i løpet av noen dager. Så hun kan hund altså. :)

Er det jeg som er blind? Det eneste jeg fant av info om damen selv var e-postadressen. Hvis jeg noen gang ender opp med mudi eller skal ha ag-kurs kontakter jeg nok henne om det, men på en slik side ville jeg forventet å finne litt mer info om personen som har siden, ja. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...