Gå til innhold
Hundesonen.no

Oppussing og innredning - bilder, råd og smarte tips!


Crow
 Share

Recommended Posts

Jeg skal pusse deler av leiligheten, og nå står jeg fast på en ting. I stuen skal jeg ha en fondvegg, og de andre veggene har jeg tenkt til å male i en farge som heter Benhvit (Lady). Jeg skal også male taket, men usikker på hvilken farge jeg skal bruke der. Benhvit er jo veldig lys, nesten hvit, så vurderer å male taket i den fargen og.

Det som er, er at leiligheten min har litt lav takhøyde, og jeg lurer på om den kommer til å se lavere ut om tak og vegg går i ett..

Noen av veggene er i mur, og der er det ikke list mellom vegg og tak. Alternativet til å male taket i Benhvit, blir vel å male det helt hvitt. Noen som har noen tanker der eller...

En ting til; jeg har lyst til å skifte fliser i gangen, noen som har noen som helst ide om sånn ca hvor mye det vil koste å få proffer til å flislegge en halvstor gang (har ikke målt den enda :P), sånn utenom kostnadene til flisene, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bruk hvitt-hvitt i taket, det blir uansett en "annen" farge av at det er annet lys (eller fravær av lys :P ) i taket, så at det ikke helt matcher med veggen er ikke så farlig. De fleste ser ikke taket engang... Er det lavt under taket og lite naturlig lys fra vinduer o.l., er det lurt med en halvblank maling som reflekterer mer lys, men hvis det ikke trengs ser det bare fryktelig flashy ut :P

Vedr. fliser kan du legge ut anbud og få overslag ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid bruk hvitt-hvitt i taket, det blir uansett en "annen" farge av at det er annet lys (eller fravær av lys :P ) i taket, så at det ikke helt matcher med veggen er ikke så farlig. De fleste ser ikke taket engang... Er det lavt under taket og lite naturlig lys fra vinduer o.l., er det lurt med en halvblank maling som reflekterer mer lys, men hvis det ikke trengs ser det bare fryktelig flashy ut :P

Vedr. fliser kan du legge ut anbud og få overslag ;)

Takketakk :)

ANg fliser; jo'a, men jeg har liksom ingen ide om hva sånt kan koste, så tenkte om noen hadde en noenlunde ide før jeg evt drømmer meg helt bort :P

Usj, nå ble jeg så usikker på fondveggen.. Skal ha lilla, på kvelden/mørket er fargen helt perfekt, men når det er mye lys inn er den for lys og mer mot rosa liksom.. Vil ikke ha rosa vegg i hele sommer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takketakk :)

ANg fliser; jo'a, men jeg har liksom ingen ide om hva sånt kan koste, så tenkte om noen hadde en noenlunde ide før jeg evt drømmer meg helt bort :P

Usj, nå ble jeg så usikker på fondveggen.. Skal ha lilla, på kvelden/mørket er fargen helt perfekt, men når det er mye lys inn er den for lys og mer mot rosa liksom.. Vil ikke ha rosa vegg i hele sommer..

Ang priser, så varierer det veldig, men om du sender meg ca målene, så kan Murer'n (gubben) sikkert gi det en prisantydning altså :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang priser, så varierer det veldig, men om du sender meg ca målene, så kan Murer'n (gubben) sikkert gi det en prisantydning altså :)

Jej! Skal få målt i morgen, akkurat nå sitter jeg så godt i sofaen med tekoppen :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg målt gangen. Den er litt spesielt formet; er formet som et slags kjøttbein :P

Dvs at det er et lite "rom" i hver sin ende av en smal gang. Det første "rommet" er ca 180x110 cm, så kommer den smale gangen som er ca 2m lang og 90 cm bred, og "rommet" i andre enden er da ca 180x140 cm. I det største "rommet" er det midt i gulvet en firkant på ca 1mx80cm som ikke skal flislegges, men det skal da flises rundt. Gangen er flislagt fra før, så gamle flisene må opp.

Og nå har jeg funnet en annen lillafarge til fondveggen som er perfekt :ahappy:

Det kommer helt sikkert flere spm her etterhvert som jeg kommer i gang :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå er veggene fulle av prøvemaling, har gått gjennom en lang prosess for å bestemme meg for hvordan farge jeg vil ha :P Men etter-bilder blir det i hvert fall :D

Og så har jeg seff et nytt spm; har beisete tregulv som er lakket med matt lakk, tenkte å lakke over de nå, men vil ikke ha matt lakk. Er halvblank tingen for gulv.. Det funker å lakke med halvblank/blank lakk over matt sant...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Jeg er lettere overrasket over meg selv og at jeg tydeligvis har interesse for hvordan det ser ut rundt meg.

I forbindelse med at jeg skal flytte på hybel har jeg tatt helt av (har jo bodd på hybel tidligere, så det må være noe som kommer med alderen). For litt siden fikk jeg tak i en kjempefin (gratis) kommode, som jeg har planer om å male i mintgrønn da det er mintgrønn og jordfarger jeg har lyst til å la gå igjen (av farger) i hybelen.

Det blir litt kjedelig å male kommoden i en enkelt farge, så jeg skulle så gjerne hatt noen innspill til hva som passer til mintgrønn og jordfarger, så hvis noen føler kallet for å komme med noen tips... :)

Til nå har jeg pusset kommoden med sandpapir, og venter vel egentlig bare på å finne ut hvilken farge jeg faktisk vil male kommoden i før jeg vasker med salmiakk og grunner den.

Jeg som hater å male, gleder meg helt vilt til å få satt i gang på ordentlig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke forslag til farger, men tenkte å anbefale deg å investere i noen kule knotter - det er flust av dem til en billig penge på eBay, og det kan gjøre veldig mye for både ditt humør og kommodens look om du har noe litt annerledes. Da bryter du lett opp fargen du maler i også.

For øvrig har jeg malt hunderom og kontor i en farge som kanskje kan kalles mintgrønn, og på kontoret har jeg mørkebrunt interiør (pult, hyller, magnettavle, etc), og jeg synes i hvert fall det er fint sammen. Hvite lister og gardiner, dog. Jeg har også litt sinklignende i interiøret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kjøkkenet mitt før oppussing:

58184_442707073735_6313491_n.jpg

Her er det strippet:

44233_442707458735_4068035_n.jpg

Og her er det ferdig:

8.jpg

9.jpg

De to første bildene er mine, resten er fra en bildeserie i lokalavisa :)

Guriland, så fint!

Vi flytter inn i gammelt oppusset trehus i morgen:) forrige eier har slurvet litt med gulv og maling så det skal vi bruke ferien på.

Vi skal male ett voksensoverom og et barnesoverom. Noen som har innspill på deilige farger å sove i?

Jeg lurer litt på en litt dyp gråfarge på voksenrommet men på barnerommet er jeg blank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er kjøkkenet mitt før oppussing:

*klipp*

WOW! Bare.. WOW! :D

Jeg har ikke forslag til farger, men tenkte å anbefale deg å investere i noen kule knotter - det er flust av dem til en billig penge på eBay, og det kan gjøre veldig mye for både ditt humør og kommodens look om du har noe litt annerledes. Da bryter du lett opp fargen du maler i også.

For øvrig har jeg malt hunderom og kontor i en farge som kanskje kan kalles mintgrønn, og på kontoret har jeg mørkebrunt interiør (pult, hyller, magnettavle, etc), og jeg synes i hvert fall det er fint sammen. Hvite lister og gardiner, dog. Jeg har også litt sinklignende i interiøret.

Det har jeg faktisk gjort, sommerfugl i metall. :D

Jeg er litt redd for at jeg skal bli lei fargen, men det er jo en farge som er stilig og i verste fall kan man bare male over, ikke sant?

post-1402-0-08158600-1373292918_thumb.jp

post-1402-0-25788800-1373292950_thumb.jp

post-1402-0-60003900-1373292986_thumb.jp

Elendige bilder, I know - men det er i hvertfall noen da.

Hadde egentlig tenkt til å sette i gang i dag, men jeg sov litt lenger enn planlagt og jeg får besøk i kveld, så da får jeg starte i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i et lignende bord som dette, men til en mer studentvennlig pris enn 3300 kroner?

10628008_toulousesofabord.jpg

Har tittet litt på finn.no, men vet ikke om jeg er villig til å betale 1500 for et brukt bord, da bruker jeg heller en tusenlapp eller to ekstra på å få et nytt et.

Har også sett på Saga-serien som er enda dyrere igjen.

Jeg vurderer også å kjøpe billige Ikea-puter til 20 kroner og ta et fint trekk på disse, i stedet for å betale 200 kroner for en pyntepute på Skeidar. Men hvor får jeg tak i billige og fine trekk i vintage stil?

I tillegg tenker jeg å bruke plakater (tips til gode sider mottas med takk :) ) og ramme disse inn i stedet for å betale masse for dyre lerret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvordan jeg kan få tak i et lignende bord som dette, men til en mer studentvennlig pris enn 3300 kroner?

10628008_toulousesofabord.jpg

Har tittet litt på finn.no, men vet ikke om jeg er villig til å betale 1500 for et brukt bord, da bruker jeg heller en tusenlapp eller to ekstra på å få et nytt et.

Har også sett på Saga-serien som er enda dyrere igjen.

Jeg vurderer også å kjøpe billige Ikea-puter til 20 kroner og ta et fint trekk på disse, i stedet for å betale 200 kroner for en pyntepute på Skeidar. Men hvor får jeg tak i billige og fine trekk i vintage stil?

I tillegg tenker jeg å bruke plakater (tips til gode sider mottas med takk :) ) og ramme disse inn i stedet for å betale masse for dyre lerret.

Følg med på finn. Så akkurat ett tilsvarende bord til 1000 kr på finn. 1000 kr er da ganske mye mindre enn 3000 kr for en student? :)

Vi har akkurat kjøpt oss dette bordet på finn til 300 kr (ny pris er 2000 kr fra living):

24_858173551.jpg

Nå prøver vi å finne en billig spisestue, tv møblement (som må være stort fordi kjæresten har dilla på lyd og vil ha plass til høytalere) og litt til å henge på veggen. Til å henge på veggen tror jeg vi går for mye fra etsy kanskje. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guriland, så fint!

Vi flytter inn i gammelt oppusset trehus i morgen:) forrige eier har slurvet litt med gulv og maling så det skal vi bruke ferien på.

Vi skal male ett voksensoverom og et barnesoverom. Noen som har innspill på deilige farger å sove i?

Jeg lurer litt på en litt dyp gråfarge på voksenrommet men på barnerommet er jeg blank.

Takk :)

Vi har en farge som heter "velvære" på soverommet. jeg synes den er fin. Den er liksom... litt hvit med litt grått i? Vanskelig å forklare :P

WOW! Bare.. WOW! :D

Takk! Er veldig fornøyd med resultatet selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :)

Vi har en farge som heter "velvære" på soverommet. jeg synes den er fin. Den er liksom... litt hvit med litt grått i? Vanskelig å forklare :P

Takk! Er veldig fornøyd med resultatet selv :)

Skal sjekkes ut! :)

Og gustaviansk blå! Ja! Selvfølgelig! Jeg så den tråden, og husket at jeg elsket fargen. Takk for at du minnet meg på det, Puddel:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har gode tips til oppbevaringsløsninger? Jeg har en ganske liten leilighet, ikke er den særlig fin heller :P Men sliter litt med oppbevaring. Gjerne noe som er praktisk OG fint liksom :P Ikke bare bed-rollers :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Expedit hyllene til Ikea. Vi har 3 stk, også kjøpte vi skuffer og skap dører til dem (: Så vi har nå 6 skap, 4 skuffer og 4 åpne hyller på dem (:

Disse : http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/20135300/

Ja, har sett endel på de. Men da blir det jysk sitt alternativ da det ikke er noen ikea i nærheten. Har hatt endel expedit tidligere også. Synes bare de er litt lave. Kunne tenkt meg noe i takhøyde på soverommet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har høyere variant av dem også, men da bare en rekke, eller mange rekker. Vi bruker den med en rekke som tv bord :P

Edit: evt, så kan jo kanskje denne være et alternativ?

http://jysk.no/oppbevaring/reoler-og-romdelere/reol-romeo-8-rom-hvit

Dog ikke takhøyde, men en del høyere enn expedit hyllene hvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har høyere variant av dem også, men da bare en rekke, eller mange rekker. Vi bruker den med en rekke som tv bord :P

Edit: evt, så kan jo kanskje denne være et alternativ?

http://jysk.no/oppbevaring/reoler-og-romdelere/reol-romeo-8-rom-hvit

Dog ikke takhøyde, men en del høyere enn expedit hyllene hvertfall

Ja, jeg vurderer den typen, bare den som er 2 meter og har 20 rom ;) 4 rom bortover og 5 rom oppover :) Lurer på om de er like i "rutene" som ikea sine, for liker så godt at de har dører man kan sette på osv. Der har jysk bare flettede- og tekstilkurver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
    • Vill var 12kg ved 17 uker/4mnd, og har endt opp på 19,5kg og rett over 50 cm😅 Roet seg betraktelig etter 5mnd😅
    • Tenkte det passet fint med en liten oppdatering, nå som jeg snuser litt innpå forumet igjen og Sydney har blitt en gæmlis Om tre dager har hun rund dag, og har vokst et ordentlig hvitt skjegg. En god gammel dame har hu altså blitt, men ennå sprek som bare det. Akkurat nå chiller vi etter å ha tatt oss en fin tur på fjellet Lett og deilig regn, og lite folk. Tok ikke med kamera, så blir mobilbilder! Hun ser så kompakt og rar ut her, haha Er igrunn spinkel.
    • 13-åringen min har også bare ett gir, og hun løper alle turer. Hun har i tillegg en del muskelsvinn, bilyd på hjertet og en skranglete skulder, så en frisk 13-åring tenker jeg i hvert fall det er uproblematisk å løpe med. Jeg har fått beskjed fra veterinæren om at jeg bare skal la min styre tempoet som hun vil.
    • Jeg har en eldre hannhund på 13 år, blandingshund, mor er husky. Han er et sportstype, bygd lett og rask. Veier 26-29 kg, varier i vekt, pga han fortsatt blir like surrete når nabotispene har løpetid 🙊 Han har alltid vært med på lange gåturer og sykling/løping/ski. Har redusert litt på turene som han er med på, men har han med på intervall løping, maks 4 km.  Han er usedvanlig sprek og holder koken på tur, dersom han sakker tempoet så følger jeg han. Veterinæren sier han er ekstremt sprek og frisk for alderen. Har minimalt med muskelsvinn og bevegelsesapparatet er som på en unghund. Ellers frisk med god hjerte/lunge helse. Hun mener han bare har godt av løpeturene, men jeg bekymrer meg alltid for at det blir for mye.. Han har aldri vist tegn til at det er for mye, han elsker å løpe, og vi går både før og etter løpingen. Han henter seg like fort inn som alltid etter løpeturene.  Har han aldri med på løpetur i solsteik eller over 20 varmegrader. Da holder vi oss til å gå.    Er det noen som har eldre senior hund som de løper med? Skjønner at jeg bare skal være veldig fornøyd med sprek og frisk gammelmann i hus, men jo eldre han blir, jo mer bekymret blir jeg for at noe skal skje han ❤️ 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...