Gå til innhold
Hundesonen.no

Fødselsproblemer.


Stine
 Share

Recommended Posts

Jeg har lagt merke til at det er så mange tisper som har problematiske fødsler, små kull og dødfødte valper ikke bare innen min rase men i flere. Hva kommer det av? Jeg synes (bare synsing det her altså) at annenhver Staffetispe må til veterinæren å få fødselshjelp, det ender ofte opp med dødfødte valper og keisersnitt. Er det herpes som er ute å går? Hvis Tuva skal ha et kull til blir nok hun vaksinert, fødselen hennes gikk jo strålende, men det var kun 3 valper og 1 var død.

Eller er rasene såpass på god vei til et varmere sted at det er grunnen? Kommer vil til å ende opp med Engelsk Bulldog problemet med forhåndsbestilte keisersnitt?

Jeg har ikke noe dokumentasjon, bare det jeg ser på div forum, FB og prater med folk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Evnen til å føde godt og naturlig, samt kullstørrelse er veldig genetisk, og avler man på de som er dårlige på slikt, vel.... I tillegg kan det komme av innavlsproblematikk på toppen av kransekaka liksom. Folk sjekker som regel for kort bakover for å finne den reelle innavls% ......

Før en liten statestikk for deg selv, er de med problemer i slekt?

I tillegg kommer jo problemer fordi tispa ikke er i god nok kondisjon rett og slett.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes har blitt et problem som fler og fler har fått øynene opp for.
Mye av "symptomene" kan være dødfødte valper, tomme tisper eller valper som "svinner hen" de første par ukene etter fødsel.
Jeg herpesvaksinerer konsekvent tispene mine når de skal ha valper, "just in case".

Jeg har hatt ett keisersnitt, men der var det mange andre omstendigheter som tilsa at det "måtte" bli sånn. (Førstegangsfødende tispe, som var blitt inseminert med veldig lite og fersk sperma, veldig sent i løpetiden. Og det ende med tre smellfeite griser som ikke rikket seg.) Det som skal bli spennende nå, er om hun føder normalt denne gangen. Hun har blitt paret på optimalt tidspunkt og 3 gode naturlige paringer. Om ikke det går som normalt denne gangen, blir det ikke fler kull på henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herpes har blitt et problem som fler og fler har fått øynene opp for.

Men herpes kan man vel teste for, så da er det jo bare å kreve ny attest av hannen om teste egen tispe før avl? Greitt nok, det finnes vaksine, men man blir jo ikke kvitt problemet, man bare demper symptomene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt som ikkeeksistrende innen min rase, jeg hører ihvertfall sjeldent om det :) Vet av 2 som har tatt keisersnitt, begge endte med en valp hver. Ihvertfall den ene har hatt normalstore og friske kull etterpå, og den andre hadde et normalstort og friskt kull først.

I kullet til min kom det tre levende og en død, men oppdretter tror de bommet på dagen (parret for tidlig), nå sist traff de riktig dag, og de fikk et større kull enn gjennomsnittet på rasen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herpes kan man vel teste for, så da er det jo bare å kreve ny attest av hannen om teste egen tispe før avl? Greitt nok, det finnes vaksine, men man blir jo ikke kvitt problemet, man bare demper symptomene.

Så vidt jeg forstår, kan man kun teste hunden når den har utbrudd, og stort sett så er utbruddene mer eller mindre symptomfrie. De trenger heller ikke nødvendigvis bli smittet av den aktuelle hannen, da herpes ikke smitter kun ved paring. Jeg vaksinerer mine tisper selv om jeg ikke tror at de har noe, men jeg gjør det fordi jeg ønsker å beskytte valpene når de kommer til verden.

Om tispen er vaksinert, så dekker denne valpene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om forekomst av keisersnitt på en del raser: http://www.bakalo.com/C-Section-rates-purebreed-dogs.pdf

Har ikke lest hele artikkelen, men en del tall må tas med en klype salt pga. antall hunder tallene er basert på.

Hvis det er slik at fødselsvansker forekommer oftere på staffordshire bull terrier enn hos de fleste andre raser, så kan det jo være flere årsaker til det, men man kan jo lure på om f.eks. hodefasong og størrelse kan ha noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg forstår, kan man kun teste hunden når den har utbrudd, og stort sett så er utbruddene mer eller mindre symptomfrie. De trenger heller ikke nødvendigvis bli smittet av den aktuelle hannen, da herpes ikke smitter kun ved paring. Jeg vaksinerer mine tisper selv om jeg ikke tror at de har noe, men jeg gjør det fordi jeg ønsker å beskytte valpene når de kommer til verden.

Om tispen er vaksinert, så dekker denne valpene også.

Så hunder har ikke herpesantistoffer i blodet?

Og er de smittfarlige hele tiden, og ikke kun når de har utbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en artikkel om forekomst av keisersnitt på en del raser: http://www.bakalo.com/C-Section-rates-purebreed-dogs.pdf

Har ikke lest hele artikkelen, men en del tall må tas med en klype salt pga. antall hunder tallene er basert på.

Hvis det er slik at fødselsvansker forekommer oftere på staffordshire bull terrier enn hos de fleste andre raser, så kan det jo være flere årsaker til det, men man kan jo lure på om f.eks. hodefasong og størrelse kan ha noe å si?

Jøss, trodde virkelig ikke keisersnitt var så "vanlig". Tror ikke hodefassongen har så mye å si, det som kan ha noe å si er fronten på valpene? På engelsk Bulldog mener jeg "unnskyldninga" er at fronten er så stor og bekkenet så smalt. Det er jo ikke så stor forskjell på foran og bak på en Staff, selv om de er hakket bredere foran.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hunder har ikke herpesantistoffer i blodet?

Og er de smittfarlige hele tiden, og ikke kun når de har utbrudd?

"Typiskt för herpesvirus är att viruset, när det akuta stadiet är passerat, finns kvar vilande i kroppen (så kallad latent infektion) och att det kan reaktiveras igen vid tillstånd av stress (som till exempel dräktighet), kortisonbehandling eller sjukdom som sätter ner immunförsvaret. Vid reaktiveringen utsöndras virus på nytt, under en tid, från till exempel nässlemhinna eller vagina."

og

"Reaktivering eller inficering under løbetiden eller i drægtighedstiden kan medføre infektion i uterus med medfølgende resorption af fostre, abort eller dødfødte hvalpe. Resorptionen og aborten kan være delvis eller komplet. Lokal placenta infektion kan medføre fødsel af små præmature hvalpe. Nogle af de tæver, der mister hele kuld efter en primær infektion er i stand til at udvikle tilstrækkelig immunitet til at beskytte kommende kuld, andre fortsætter med at udvise fertilitetsproblemer.

Overlevende hvalpe fra inficerede tæver med tilstrækkelig beskyttende antistof titre udvikler måske ikke kliniske tegn, men kan så være latente smittebærere."

Det er altså et hvilende virus som kan blusse opp og gi utbrudd ved stress (typ løpetid, fødsel, sykdom, reise, livsomstillinger m.m.)

Det kan smitte hunder som ikke har hatt herpes. Ikke alle hunder har vært smittet, så ikke alle hunder har antistoffer. Og jeg personlig, vil helst unngå at mine hunder får slike problemer ifm. drektighet og derfor vaksinerer jeg tispene mine når de skal ha valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ett keisersnitt, men der var det mange andre omstendigheter som tilsa at det "måtte" bli sånn. (Førstegangsfødende tispe, som var blitt inseminert med veldig lite og fersk sperma, veldig sent i løpetiden. Og det ende med tre smellfeite griser som ikke rikket seg.) Det som skal bli spennende nå, er om hun føder normalt denne gangen. Hun har blitt paret på optimalt tidspunkt og 3 gode naturlige paringer. Om ikke det går som normalt denne gangen, blir det ikke fler kull på henne.

I kullet til min kom det tre levende og en død, men oppdretter tror de bommet på dagen (parret for tidlig), nå sist traff de riktig dag, og de fikk et større kull enn gjennomsnittet på rasen :)

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan parringstidspunkt og sædmengder- og kvalitet kan forårsake problemer i forbindelse med fødsel? I mitt hode høres det logisk ut at det ikke blir noen befruktning i det hele tatt (evt befruktning, men fostrene utvikler seg ikke riktig og dør veldig tidlig) hvis forholdene under parring ikke er optimale?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså et hvilende virus som kan blusse opp og gi utbrudd ved stress (typ løpetid, fødsel, sykdom, reise, livsomstillinger m.m.)

Det kan smitte hunder som ikke har hatt herpes. Ikke alle hunder har vært smittet, så ikke alle hunder har antistoffer. Og jeg personlig, vil helst unngå at mine hunder får slike problemer ifm. drektighet og derfor vaksinerer jeg tispene mine når de skal ha valper.

Alt det der vet jeg (ifh til menneske) derfor kurte jeg på om det var anderledes for hund, iom at man bare kunne teste ved utbrudd (noe som IKKE er tilfelle med menneske) og om de konstant smitter (noe det ikke er tilfelle med menneske): For om hunder smitter konstant, må man jo sette vaksine inn i vaksinasjonsprogrammet for at dette ikke skal bli en "epidemi". Men om de kun smitter ved utbrudd er problemet nesten løst ved å teste avlshunder, og gi aktivitetsforbud til smittede hunder. Da unngår man iallefall massesmitting ved uts og konk, samt at man kun trenger å vaksinere de som skal avles med den smittede og den smittedes felleshunder i husholdninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det der vet jeg (ifh til menneske) derfor kurte jeg på om det var anderledes for hund, iom at man bare kunne teste ved utbrudd (noe som IKKE er tilfelle med menneske) og om de konstant smitter (noe det ikke er tilfelle med menneske): For om hunder smitter konstant, må man jo sette vaksine inn i vaksinasjonsprogrammet for at dette ikke skal bli en "epidemi". Men om de kun smitter ved utbrudd er problemet nesten løst ved å teste avlshunder, og gi aktivitetsforbud til smittede hunder. Da unngår man iallefall massesmitting ved uts og konk, samt at man kun trenger å vaksinere de som skal avles med den smittede og den smittedes felleshunder i husholdninga.

Hunder smitter kun ved utbrudd, så vidt jeg har forstått. Men som sagt, så er det vanskelig å påvise med mindre de har utbrudd (slik jeg har forstått det). Jeg unngår forhåpentligvis at mine valper blir smittebærere ved å vaksinere tispene mine før valpene blir født (dersom det skulle vise seg at mine tisper er smittet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder smitter kun ved utbrudd, så vidt jeg har forstått. Men som sagt, så er det vanskelig å påvise med mindre de har utbrudd (slik jeg har forstått det). Jeg unngår forhåpentligvis at mine valper blir smittebærere ved å vaksinere tispene mine før valpene blir født (dersom det skulle vise seg at mine tisper er smittet).

Men tispene din er jo da "konstante" smittebærere selv om valpene ikke blir det... Er det noe bedre, bortsett fra at antallet smittebærere er noe færre? Det å kun vaskinere tisper før drektighet hjelper ikke hundepopulasjonen i det hele tatt, kun det aktuelle kullet. Valpen du beholder kan jo bli smitta av mora ved en senere anledning, feks, og igjen smitte andre.

Jeg ser den at det er vanskelig å påvise herpes med øyet uten utbrudd, men en smittet person har antistoffer i blodet og kan testes, jeg regnet med at det var det samme på hund, men muligens ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tispene din er jo da "konstante" smittebærere selv om valpene ikke blir det... Er det noe bedre, bortsett fra at antallet smittebærere er noe færre? Det å kun vaskinere tisper før drektighet hjelper ikke hundepopulasjonen i det hele tatt, kun det aktuelle kullet. Valpen du beholder kan jo bli smitta av mora ved en senere anledning, feks, og igjen smitte andre.

Jeg ser den at det er vanskelig å påvise herpes med øyet uten utbrudd, men en smittet person har antistoffer i blodet og kan testes, jeg regnet med at det var det samme på hund, men muligens ikke?

Herpesviruset gir stort sett kun komplikasjoner ifm fertilitet, drektighet og valpedød, ellers hadde det vel vært en del av den vanlige grunnvaksinen? Så i bunn og grunn skulle det da i såfall bli "påbudt" å herpesvaksinere alle avlshunder ifm paring/drektighet. Det er jo også hunder som ikke går i avl som er herpessmittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så søøøt han er! Tror jeg kan skimte noen tegninger der, ja
    • Syns jeg begynner å se antydninger til at han har arvet pappan sin farge 😍 Flere som ser det? 
    • Nei, jeg begrenser ikke pga. vaksinasjon. De hunder vi omgås er generelt både vaksinerte og friske, og det er de mine får hilse på i den perioden fordi jeg vil at de skal ha trygge, fine hundemøter. Tilfeldige andre hunder for de øve på å ikke bry seg med. Smitte i miljø tenker jeg lite på, da vi bor avsides og ikke bruker hundeparker ol. Valpekurs liker jeg vente med en måned eller to, slik at de er gamle nok til å trene gode økter og holde ut et helt kurs  
    • Sosialiseringsvinduet er frem til 12 uker sies det, selv om dette ikke stemmer helt så er det fortsatt veldig viktig å utsette valpen for det hen skal senere også, men i kontrollerte former. Både å fysisk møte andre trygge hunder for å utvikle språk og lære grenser, samt lære at man ikke skal hilse på alle hunder man møter på er viktig. Mange valper vaksineres før levering også, det har hvertfall de jeg har hatt vært selv om praksisen varierer litt. 
    • Vi har brukt Dog Breeding Science i Australia for å teste for ILM (Intestinal lipid malabsorption). Betalte rundt 400 kr og sendte spyttprøve.  De har utviklet en test for kelpier på denne sykdommen. Finnes visst og noen i Tyskland som har tatt utgangspunkt i testen som ble utviklet i Australia eller noe slikt, men vi brukte den i Australia da oppdretter tipset om den.  Fikk e-post om at hvis vi ønsket å teste noe mer så kunne de bruke prøvene til å teste i en kort periode. Ble litt nysgjerrig på fargetesting ettersom jeg håper han har arvet faren sin shaded/ghost tan farge. Men jeg vet ikke hvor mye svaret hadde gitt meg, jeg kan og bare vente å se hva han blir. Foreløpig tydelige antygdninger til at han vil bli shaded/ghost tan 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...