Gå til innhold
Hundesonen.no

En dag, en hund men hvilken?


Goggis
 Share

Recommended Posts

Vi skal en dag i fremtiden kjøpe oss en hund. hehe :)
Det vil si at jeg har lyst på tips til hunderaser som kan passe samboern, meg og lille Millepus.
Jeg tar instruktørutdanning ved Trondheim Hundeskole og planlegger å være ferdig nå i april/mai.
Jeg føler at jeg selv har relativt grei forståelse for de ulike rasene som finnes, men jeg går likevel og undrer på hvilken jeg bør lande på.
Min samboer har aldri hatt dyr, han har heller ikke vokst opp med dyr, men er enig i at vi en dag skal få oss hund (i mitt hode - hunder... ;P). Han driver mye med bil og jobber med IKT. Han er også glad i å gå på tur i skog og mark, med bål, kaffe og fiske.
Jeg er student, og skal starte bachelorprogram til høsten. Jeg driver også med kultur, musikk og styreverv i en musikkorganisasjon. Jeg har vokst opp med dyr og har en spesiell lidenskap for hunder. Jeg er også glad i å gå på tur, gjerne lange turer uten mål og mening, fisketurer og hytteturer.
Vi er ganske mye sammen og har kjent hverandre i 14 år (oi!). Lite om nesten ingen uro hjemme, vi er rolige og bedagelige, men kan finne på noe sprell en gang i blant :)
I tillegg har vi lille Mille, en litt usikker, men ganske trygg pus som vi har eid i et halvt år. Hun er veldig knyttet til oss, og vi prøver å unngå så hun blir alt for knyttet. Det ser ut til å gå veldig fint. Hun har bodd sammen med Goggen, en beardis på 8 år i en liten periode og fant seg relativt fort tilrette sammen med han, selv om han er ganske pågående og leken.
Jeg vet viktigheten med aktivisering, turer, trening og hjemmealenetrening. Hunden vil komme til å være hjemme alene til ulike tidspunkter i løpet av uka, da alt avhenger av timeplane og jobb. Samboern vil få endring i jobbsituasjon, men dette er ikke noe jeg ser på som et problem eller utfordring sånn sett. Det er ikke snakk om lange dager hjemme alene, men en 5-6 timer vil være å regne med.