Gå til innhold
Hundesonen.no

En dag, en hund men hvilken?


Goggis
 Share

Recommended Posts

Vi skal en dag i fremtiden kjøpe oss en hund. hehe :)
Det vil si at jeg har lyst på tips til hunderaser som kan passe samboern, meg og lille Millepus.
Jeg tar instruktørutdanning ved Trondheim Hundeskole og planlegger å være ferdig nå i april/mai.
Jeg føler at jeg selv har relativt grei forståelse for de ulike rasene som finnes, men jeg går likevel og undrer på hvilken jeg bør lande på.
Min samboer har aldri hatt dyr, han har heller ikke vokst opp med dyr, men er enig i at vi en dag skal få oss hund (i mitt hode - hunder... ;P). Han driver mye med bil og jobber med IKT. Han er også glad i å gå på tur i skog og mark, med bål, kaffe og fiske.
Jeg er student, og skal starte bachelorprogram til høsten. Jeg driver også med kultur, musikk og styreverv i en musikkorganisasjon. Jeg har vokst opp med dyr og har en spesiell lidenskap for hunder. Jeg er også glad i å gå på tur, gjerne lange turer uten mål og mening, fisketurer og hytteturer.
Vi er ganske mye sammen og har kjent hverandre i 14 år (oi!). Lite om nesten ingen uro hjemme, vi er rolige og bedagelige, men kan finne på noe sprell en gang i blant :)
I tillegg har vi lille Mille, en litt usikker, men ganske trygg pus som vi har eid i et halvt år. Hun er veldig knyttet til oss, og vi prøver å unngå så hun blir alt for knyttet. Det ser ut til å gå veldig fint. Hun har bodd sammen med Goggen, en beardis på 8 år i en liten periode og fant seg relativt fort tilrette sammen med han, selv om han er ganske pågående og leken.
Jeg vet viktigheten med aktivisering, turer, trening og hjemmealenetrening. Hunden vil komme til å være hjemme alene til ulike tidspunkter i løpet av uka, da alt avhenger av timeplane og jobb. Samboern vil få endring i jobbsituasjon, men dette er ikke noe jeg ser på som et problem eller utfordring sånn sett. Det er ikke snakk om lange dager hjemme alene, men en 5-6 timer vil være å regne med.
Noen preferanser har vi allerede blitt enige om. Det skal være en mellomrase i størrelse, jeg er opptatt av at den ikke skal ha tendenser til for mye frykt eller angst. Vet at dette kanskje er litt snevert og kan trenes på, samt at det er individuelle forskjeller her, men noen raser er mer disponerte enn andre akkurat der. Vil heller ha en rase som er leken, nyfiken og moro å jobbe med. Til slutt, har vi tenkt at fuglehunder eller hunder som aktivt brukes til jakt den dag idag ikke blir aktuelt da vi ikke har mulighet til å tilfredstille disse behovene hos hunden :)

Har en idé om å trene mye på lydighet og kanskje litt rally. Agility er også noe jeg synes kan være moro å prøve. Ellers turkompis og familiemedlem :)
Okay! Håper noen kan komme med litt tips! litt lang og knotete tekst kanskje, men kjøra på! Ingen forslag er feil, og kom gjerne med erfaringer du har med de rasene du anbefaler :) Jeg vil egentlig bare ha litt mer bakgrunn og tips så jeg kan begynne å grave meg fram i alle rasene der ute :) Dette er et kjøp som kanskje vil finne sted om et år, da vi kommer i gang med en mer strukturert hverdag, og i tillegg vil jeg ha god tid for å oppsøke ulike oppdrettere, hilse på tisper og fedre og sånt da, det synes jeg er viktig :)
Hurra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beskriver jo en drømmefamilie for en hel rekke raser :) Til friluftsliv er det veldig kjekt med en vann-, og snøavstøtende pels med god underull. Selv har jeg valgt bort en praktisk turpels til fordel for puddelpels. Det krever jo sine tiltak i ulike typer vær og vind. Jeg synes buhunden er en spennende rase, uten at jeg kjenner den veldig godt. Den vurderte jeg selv. Men den er kanskje for liten for deg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar :) Ja, har tenkt litt på dette med pels, må være noe som er "lettstelt" og da tenker jeg at min erfaring med bearded collie gjør ting litt lettere uansett, hehe :P men absolutt en korthårsrase som avstøter vann og skitt sånn relativt greit:) Buhund ja, det er en spennende rase, men ofte mye lyd der i gården, og jeg vil jo ikke måtte dempe eller prøve å trene bort rasetrekk:P men absolutt en spennende rase, kanskje litt liten (er vel kjønnsforskjeller der?) Vi har tenkt på labbis, men jeg er fortsatt litt usikker der, har også tenkt på lagotto sånn sett. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...