Gå til innhold
Hundesonen.no

Trenger hjelp til å finne et för.


Stine
 Share

Recommended Posts

Da har vi fått svar på allergiprøven til Bodil, hun tåler ikke kylling, lam, poteter, mais og generelt korn, så veit dere om noen som ikke inneholder noe av dette ville jeg blitt veldig glad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått svar på allergiprøven til Bodil, hun tåler ikke kylling, lam, poteter, mais og generelt korn, så veit dere om noen som ikke inneholder noe av dette ville jeg blitt veldig glad!

Viss det er tørrfòr du ønsker tror jeg at Orijen Fish vi, kunne fungere for dere (viss jeg leste grundig nok..):

http://www.petfoodnord.dk/p212-hundefoder-voksen-orijen-adult-6-fresh-fish-hund/

"

Orijen Adult 6 Fresh Fish indeholder:

Udbenet laks (23%), dehydreret laks (17%), dehydreret sild (17%), udbenet sild (5%), udbenet walleye (5%), russet kartofler, søde kartofler, ærter, lakseolie (4%), udbenet lake whitefish (3%), alfalfa, udbenet flynder (3%), udbenet northern gedde (3%), ærte fibre, organisk tang, græskar, gulerødder, spinat, majroer, æbler, tranebær, blåbær, lakridsrod, kvan rod, bukkehorn, morgenfrueblomst, sød fennikel, pebermynte blade, kamille blomst, mælkebøtte, lavendel, sommer sar, rosmarin."

Håper du finner noe som fungerer :ahappy:

edit: håper søte poteter ikke går under potetallergi...

edit 2: ja, hmm, lam også ja... :icon_redface: Klippe, klippe bort..og legge til:

Ziwi Peak er veldig høy kvalitet. Brukte lam varianten selv, men ser det finna to andre som kan kanskje kan være noe?

http://www.ziwipeak.com/air-dried-dog-food-ziwipeak-daily-dog-air-dried-cuisine/

Det er vension = vildt:

"Venison - Meat (includes up to 3% finely ground bone) min. 56% Venison - Liver, Lung, Tripe, Heart and Kidney min. 34% New Zealand Green-Lipped Mussel min. 3% Lecithin, Chicory Inulin, Dried Kelp, Parsley, Naturally preserved with mixed tocopherols (Vitamin E) Vitamins: Vitamin D3 Supplement, Vitamin E Supplement, Thiamine Mononitrate, Riboflavin, d-Calcium Pantothenate, Folic Acid, Vitamin B12 Supplement, Thiamine Hydrochloride Chelated Minerals: Iron amino acid complex, Copper amino acid complex, Manganese amino acid complex, Zinc amino acid complex, Selenium Yeast, Potassium Bicarbonate, Calcium Carbonate - See more at: http://www.ziwipeak.com/product/daily-dog-cuisine-venison-dog-food/?is_iframe=1#sthash.3Bo9rRNk.dpuf"

Det er veldig dyrt så jeg brukte det kun som tillegg til Orijen, hunden elsket det. Det er veldig konsentrert slik at man ikke forer like mye av det som av vanlig type tørrfòr da.

Viss jeg kommer på noe mer senere får jeg heller redigere litt igjen, sorry at jeg var litt for rask på avtrekkeren i sted...

Endret av 13de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har vi fått svar på allergiprøven til Bodil, hun tåler ikke kylling, lam, poteter, mais og generelt korn, så veit dere om noen som ikke inneholder noe av dette ville jeg blitt veldig glad!

"Orijen Regional Red indeholder:

Udbenet vildsvin (8%), udbenet lam (7,5%), okselever (7,5%), udbenet svinekød (7,5%), dehydreret lam (7%), ærter, dehydreret laks (7%), russet kartofler, dehydreret sild (7%), hele æg (5%), udbenet bison (4%), kartoffelstivelse, u

"

Orijen Adult 6 Fresh Fish indeholder:

Udbenet laks (23%), dehydreret laks (17%), dehydreret sild (17%), udbenet sild (5%), udbenet walleye (5%), russet kartofler, søde kartofler, ærter,

Jeg har også hørt mye bra om Taste of the Wild, men det har jeg ikke prøvd selv:

Beef, chickpeas, peas, lamb meal, egg product, canola oil,

Eller Acana Ranchlands?: http://www.petfoodnord.dk/p522-hvalpefoder-acana-ranchlands-dog/

"Udbenet oksekød (15%), dehydreret lam (13%) dehydreret sild (13%), russet kartofler, ærter, okselever (4%), sildeolie (3%), udbenet bison (3%), udbenet lam (3%), soltørret alfalfa, dehydreret laks (3%), lammelever (3%),

Dessverre passer ikke disse da de har lam og potet.

edit: håper søte poteter ikke går under potetallergi...

Yams/søtpotet går ikke under vanlig potet(allergi) nei :)

Jeg skal se litt i arkivet mitt, mulig jeg har noe der uten potet iallefall. Men jeg hadde gått for rått jeg, ren vom fra VOH sammen med billig kjøtt (m ben) fra butikken.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.evopet.com/products/1561

http://www.diamondpet.com/products/diamond_naturals/dogs/dry_food/beef_meal_and_rice_adult_dog_formula/

http://www.naturalbalanceinc.com/product.aspx?ProductId=92&product=L.I.D.+Limited+Ingredient+Diets%26reg%3b+Legume+%26+Duck+Meal+Dry+Dog+Formula

Disse burde du få tak i, sannsynligvis fra UK. Costco har også endel gode kornfrie fôr, men der må du vel være medlem for å kunne kjøpe.

http://www.wolfsblut.com/hundefutter-trockenfutter-erwachsene-hunde.html

Wolfsblut har muligens et som passer, jeg har ikke gått igjennom ingredienslistene og sjekket. WB kan du kjøpe i DK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.evopet.com/products/1561

http://www.diamondpet.com/products/diamond_naturals/dogs/dry_food/beef_meal_and_rice_adult_dog_formula/

http://www.naturalbalanceinc.com/product.aspx?ProductId=92&product=L.I.D.+Limited+Ingredient+Diets%26reg%3b+Legume+%26+Duck+Meal+Dry+Dog+Formula

Disse burde du få tak i, sannsynligvis fra UK. Costco har også endel gode kornfrie fôr, men der må du vel være medlem for å kunne kjøpe.

http://www.wolfsblut.com/hundefutter-trockenfutter-erwachsene-hunde.html

Wolfsblut har muligens et som passer, jeg har ikke gått igjennom ingredienslistene og sjekket. WB kan du kjøpe i DK.

Så det finnes altså ingenting i Norge? Jeg veit ikke hvordan det er å importere hundeför?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forrige hund tålte heller ikke kylling eller korn. Han fikk Storfevom fra V&H i hovedsak, med tilskudd av diverse annet kjøtt som ikke var kylling.

Dobbeltposter over en lav sko jeg :P Men hva med vitaminer, grønnsaker og sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det finnes altså ingenting i Norge? Jeg veit ikke hvordan det er å importere hundeför?

Nei. Husk nu kor nytt Orijen og TOTW er.... Det er helt kurrant å importere for eget bruk, du betaler moms om du får det levert (via post, tollpost osv) eller om fu handler det inn selv er det det vanlige 3000/6000 grensa. Dere er jo endel på utstilling, så da har dere jo mulighet til å hamstre. Sverige har ikke så strenge importregler som oss, så mulig du har venner der som kan bestille for deg fra UK?

Dobbeltposter over en lav sko jeg :P Men hva med vitaminer, grønnsaker og sånt?

Hva med de? Kjøtt med ben og dyreorganer inneholder alt en hund trenger. Vomma fra VOH er vitaminisert, så du trenger bare å tilføre kjøtt m litt ben for å få det til å være fullverdig (det er lavt på kalsium og fosfor).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Husk nu kor nytt Orijen og TOTW er.... Det er helt kurrant å importere for eget bruk, du betaler moms om du får det levert (via post, tollpost osv) eller om fu handler det inn selv er det det vanlige 3000/6000 grensa. Dere er jo endel på utstilling, så da har dere jo mulighet til å hamstre. Sverige har ikke så strenge importregler som oss, så mulig du har venner der som kan bestille for deg fra UK?

Hva med de? Kjøtt med ben og dyreorganer inneholder alt en hund trenger. Vomma fra VOH er vitaminisert, så du trenger bare å tilføre kjøtt m litt ben for å få det til å være fullverdig (det er lavt på kalsium og fosfor).

Da tror jeg egentlig jeg går for det siste alternativet, svinekoteletter og sånt da? Og hel fisk innimellom? Kjenner jeg må få det her inn med teskje, er så redd for at Bodil ikke skal få det hu trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltposter over en lav sko jeg :P Men hva med vitaminer, grønnsaker og sånt?

Får jo A- og B-vitaminer gjennom kjøtt (kjøpte en god del i Sverige og frøs ned). Kjøpte også en del innmat på flere av innvandrerbutikkene i Oslo (billig, billig!). Grønnsaker fikk han det meste av, bortsett fra det som lå på "fy-lista" (løk and so on). Men husk å mose godt for at hunden i det hele tatt skal ta opp noe næring for det. Han fikk også frukt ved siden av.

Om du spør pent, kan du sikkert få en del av de større slakterne i Oslo også. Det fikk jeg nesten gratis - det koster penger for slakterne å kaste maten i forhold til å gi det bort enten gratis eller til en billig penge.

Det går, det høres bare vanskeligere og mer tungvidt ut enn det det er. :) De får det de trenger gjennom diverse uansett - storfevomma har jo det meste, det er liksom bare å tilsette litt ekstra for å få opp i "mangler".

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tror jeg egentlig jeg går for det siste alternativet, svinekoteletter og sånt da? Og hel fisk innimellom? Kjenner jeg må få det her inn med teskje, er så redd for at Bodil ikke skal få det hu trenger.

Det er kjempenkelt :) Et måltid vom, et måltid med svinekjøtt, kalkun, oksekjøtt, vilt, ja hva enn du vil og kan kjøpe som hun tåler. Du må gjerne gi en hel rød fisk innimellom, eller gi selolje. Det trenger ikke være ben i hvert eneste måltid, så ikke være redd for å gi rent kjøtt, det er ikke så mye som skal til. I en hel kalkun feks, så er det nok ben til at du kan gi like mye vom som kalkun, + ca halvparten av det igjen i annet rent kjøtt. Det er bare rundt 10% spiselige ben totalt de trenger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere :D Huff, kjenner jeg gruer meg :lol: Ihvertfall til campingvogn turen vår på to uker med en kjempeliten fryser :P Jeg kommer sikkert til å spørre om masse rart, og her er et spørsmål, hvor mye skal hu ha? Hu veier 15 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar dere :D Huff, kjenner jeg gruer meg :lol: Ihvertfall til campingvogn turen vår på to uker med en kjempeliten fryser :P Jeg kommer sikkert til å spørre om masse rart, og her er et spørsmål, hvor mye skal hu ha? Hu veier 15 kg.

Kan gjerne begynne med 2 % av kroppsvekta hennes der også, Han det gjaldt lå jevnt på 33 kilo - fikk ca. 500 gram daglig. Justerte det litt etter kroppsfasongen hans. ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal ha ca 2% av egen kroppsvekt, dvs 300g mat dagen (inkl ben). Juster etter hold.

Campingferie er da ikkeno problem, dere handler jo til dere selv på butikken :) Ha en ekstra kjølebag så går det så fint atte. Maten trenger ikke være frossen/like fersk som til mennesker ;) Du kan også bruke frysetørka vom, men det er svindyrt...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kylling i alle bortsett fra storfevom, og det kan man ikke fullföre på...

Hadde også kylling og kornallergiker - han gikk på storfevommen fra V&H - i tillegg likte han ikke fisk, annet enn fiskeolje, så han fikk stort sett bare "div annet" i tillegg. Billige frossne nakke/svinekotteletter var en slager, ribbe på tilbud osv. Vet jo ikke om han fikk helt det han skulle ha selvsagt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne hva jeg har hørt. Min faste veterinær er hudspesialist. I følge henne er ikke matallergitestene verdt papiret de skrives på. Og hun er ikke den eneste veterinæren som sier at å teste for spesifikke matvarer er i beste fall unøyaktig, i verste fall farlig for hunden siden testene ikke er nøyaktige.

Dr. Baddakys sier det samme slik jeg har forstått det. Ingen av fôrtestene som tilbys av utenlandske laboratorier er til å stole på. Man får utslag på varer som hunden tåler og motsatt, det man egentlig reagerer på risikerer man ikke dukker opp.

Derfor er det at fôrallergi er såpass vanskelig å diagnostisere. Man må kjøre eliminasjonsmetoden, noe som gjerne tar måneder, men det er den enste sikre metoden. Fôrallergi er faktisk også ganske sjelden på hund. Atopi er mye vanligere. Men selv med atopi er det mange hunder som blir bedre av råfôring enn av tørrfôr.

Men nå blandet jeg meg litt inn her med litt slik som ikke var det du spurte etter. Bare ville fortelle hva jeg er blitt fortalt av flere veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne hva jeg har hørt. Min faste veterinær er hudspesialist. I følge henne er ikke matallergitestene verdt papiret de skrives på. Og hun er ikke den eneste veterinæren som sier at å teste for spesifikke matvarer er i beste fall unøyaktig, i verste fall farlig for hunden siden testene ikke er nøyaktige.

Dr. Baddakys sier det samme slik jeg har forstått det. Ingen av fôrtestene som tilbys av utenlandske laboratorier er til å stole på. Man får utslag på varer som hunden tåler og motsatt, det man egentlig reagerer på risikerer man ikke dukker opp.

Derfor er det at fôrallergi er såpass vanskelig å diagnostisere. Man må kjøre eliminasjonsmetoden, noe som gjerne tar måneder, men det er den enste sikre metoden. Fôrallergi er faktisk også ganske sjelden på hund. Atopi er mye vanligere. Men selv med atopi er det mange hunder som blir bedre av råfôring enn av tørrfôr.

Men nå blandet jeg meg litt inn her med litt slik som ikke var det du spurte etter. Bare ville fortelle hva jeg er blitt fortalt av flere veterinærer.

Det er bare kjempefint at du deler erfaring! Jeg er jo ganske skeptisk til disse testene selv, men følte jeg ikke hadde noe valg. Så jeg prøver för uten det hun fikk utslag på så får vi se hvordan det går :) Hun fikk jo utslag på et par andre ting og, som noen typer trær, gress og lagermidden som pleier å være i høy.

Nå føler jeg meg 10 kg lettere ihvertfall, det er nok bare oppi hodet mitt det er vanskelig å lage maten selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne hva jeg har hørt. Min faste veterinær er hudspesialist. I følge henne er ikke matallergitestene verdt papiret de skrives på. Og hun er ikke den eneste veterinæren som sier at å teste for spesifikke matvarer er i beste fall unøyaktig, i verste fall farlig for hunden siden testene ikke er nøyaktige.

Dr. Baddakys sier det samme slik jeg har forstått det. Ingen av fôrtestene som tilbys av utenlandske laboratorier er til å stole på. Man får utslag på varer som hunden tåler og motsatt, det man egentlig reagerer på risikerer man ikke dukker opp.

Derfor er det at fôrallergi er såpass vanskelig å diagnostisere. Man må kjøre eliminasjonsmetoden, noe som gjerne tar måneder, men det er den enste sikre metoden. Fôrallergi er faktisk også ganske sjelden på hund. Atopi er mye vanligere. Men selv med atopi er det mange hunder som blir bedre av råfôring enn av tørrfôr.

Men nå blandet jeg meg litt inn her med litt slik som ikke var det du spurte etter. Bare ville fortelle hva jeg er blitt fortalt av flere veterinærer.

Jupp. Det var på elimineringsmetoden jeg fant ut at min tålte verken kylling eller korn. Det tar tid, men verdt det i lengden.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare nevne hva jeg har hørt. Min faste veterinær er hudspesialist. I følge henne er ikke matallergitestene verdt papiret de skrives på. Og hun er ikke den eneste veterinæren som sier at å teste for spesifikke matvarer er i beste fall unøyaktig, i verste fall farlig for hunden siden testene ikke er nøyaktige.

Jeg er delvis enig med deg. Men ofte viser det seg at hundene reagerer på xzy fra prøvene i TØRRFÔR, men de tåler det rått. Ekte proteinallergi er som du sier sjelden, men det finnes.

Det er det som er så greitt med rått, det er enkelt å finne allergien, iom at det er færre ingredienser å velge imellom ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Beklager at jeg kupper tråden, men det går nemlig inn på samme tema, så tenkte det var greit å ikke lage ny tråd?

Lagde en tråd om dette på Canis, men fikk egentlig bare svar om at det ble for tungvindt og jeg ikke burde gjøre det slik.

Men tenker nemlig å hovedsaklig å gi storfevom fra VogH selv, med å spe på litt div. kjøtt og ben som det også var snakk om her, og storfelever/annen innmat som godbiter bare eller i veldig liten prosent.

Men jeg er virkelig ikke god på tallregning, og når VogH'en da inneholder 0,6% kalsium, hvor ofte burde jeg gi nesten rene benmåltider for å få det optimalt i uken? (Tenker da på vinger, haler etc. som da har mye ben).
(Hunden er 10 år, så ønsker ikke å overstige for mye heller.)


Er vel hovedsaklig et spørsmål til Tulip som har peiling, men hvem som helst kan såklart svare meg om noen vet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...