Gå til innhold
Hundesonen.no

Får ikke printet flybilletten (løst)

Recommended Posts

Skrevet

Printeren vår har såklart sluttet å samarbeide og jeg skal dra i morgen formiddag :P . Jeg har kun håndbagasje så jeg skal egentlig bare hente ut billetten min på automaten og gå rett til gaten.

Holder det om jeg tar med PDF-versjon på telefonen og så kan jeg sjekke inn i skranken eller MÅ jeg ha en papirkopi? Kundeservice er ikke åpent akkurat nå.

Edit: Fant android-app til Norwegian, så da klarer jeg meg nok uansett, da har jeg både PDF-versjon av billetten OG billett lagt inn i appen :) .

Skrevet

Merkelige regler, men skal man reise billig så blir det vel sånn :P pleier å sjekke inn v/gate på OSL, ultimate latskap :P

Skrevet

Det er vel bare RyanAir som er SÅ vrange at det krever betalt selv om man står der med pass og referansenummer, vil jeg jo. Kan ikke se for meg at Norwegian hadde laget noen greie ut av det, men jeg er jo en liten stressbunt i forbindelse med reising da :) .

Trodde jeg skulle dø idag også på vei ned, vi hadde turbulens i ett minutt og jeg ble direkte grønn i fjeset. Er nok ikke herdet ferdig etter å ha flydd hver eneste mnd i året før jeg flyttet, hehe..

Hvor mye turbulens bør man ha før man trenger bekymre seg, Kanga? Er det forskjell på turbulensen også? Idag var ikke sånn ristet, men mer sug opp og ned og kast til siden (og sjøsyk-følelse).

Skrevet
Hvor mye turbulens bør man ha før man trenger bekymre seg, Kanga? Er det forskjell på turbulensen også? Idag var ikke sånn ristet, men mer sug opp og ned og kast til siden (og sjøsyk-følelse).

Se an flymannskapet. Er de rolige er det neppe noe å bekymre seg over :)

Skrevet
Sitter på hotell i Stockholm og bare mobil, men kort sagt ja: det er forskjell på turbulens. Mekanisk turbulens er typisk for takeoff og særlig descent - turbulens skapt av omgivelsene. Fjellkjeder skaper bølgninger som kan oppleves svært ubehagelige - i høy høyde også. Kan være "sug opp og ned" eller bare risting.

Termikk er typisk på varme sommerdager (og feks i Los Angeles med innflyvning over ørken). Varm luft stiger ugjevnt opp fra bakken avhengig av hvor fort underlaget varmes opp. Vann varmes feks ikke like fort, gresssletter/åkre/hustak/vei etc. Se for deg ei trapp, det vil bli litt "brå" bevegelse i det du flyr inn i en veldig annerledes oppoverstrøm/"steg opp eller ned". Oppleves som sug i magen.

Så har du jetstrømmer som bare rister og skaker en masse (på cruisehøyde). I dag fløy vi inn i en jetstrøm på 130knop. Det er sånn ca dobbel orkan (man kan "ca" dele knots på 2 og få meter pr sec). Det rista litt :) i tillegg finnes fjellbølger også på cruise (tenk oscillasjon, liten bevegelse blir STOR på lang vei), temperaturforskjeller (kan være fra -80 til 0 grader der oppe) - dette gir ofte rein risting, clear air turbulence som kan være "bare vinden som er rar" (mini-jetstrømmer, vind med skiftende retning) og så där.

Ikke minst har du skyer som gir turbulens da. Sug i magen oftest ved nedbørsskyer, i sånne sinte towering cumulusskyer stiger varm luft raskt opp inni skyen, den kjøles ned, skaper både opp og nedstrømmer som fyker om hverandre med voldsom energi inni dotten. Man prøver å unngå dem :) ellers kan skyer med litt generell nedbør (cumulus nimbus) også innebære risting pga energien som er i skyen (opp/nedstrømmer "light").

Jeg taklet ikke turbulens før, men har gjennom år med nitidig kunnskapstørste begynt å komme meg over det. Det er iallefall ingen ting å være redd for, selv når det rister så mye at pilotene ikke ser skjermene er det trygt :P snakket faktisk med en for ikke så lenge siden som fortalte han en gang opplevde at flyet la seg helt over på siden. Altså ene vingen ned mot jorda andre opp mot himmeln. Bare å snu på rattet da, som han sa med et smil.... :lol: (for flyet tåler det!)

(Eh, ja det ble langt allikevel det :P men glemte en form turbulens: vindkast som tar i flyet på innflyvning. Det gir ofte sånn "kast til siden" følelse. Typisk for "windshear" som det heter)

Skrevet

Skal virkelig prøve å ha alt det der i bakhodet neste gang det rister og skjelver! :) Oooog tro på at vi ikke får motortrøbbel og vingen knekker av hvis det rister i femten sekunder.

Skrevet
Skal virkelig prøve å ha alt det der i bakhodet neste gang det rister og skjelver! :) Oooog tro på at vi ikke får motortrøbbel og vingen knekker av hvis det rister i femten sekunder.

Ja, så greit om det faktisk hadde vært noe man var redd for! :lol:

Jeg VET jo at det går fint. Flyet tåler det. Jeg stoler på pilotene. Men likevel får jeg skikkelig angst, blir kvalm og stressa og ... ja. Nei, det hjelper ikke så mye å ha ting i bakhodet da altså. :aww:

• Like 1
Skrevet
Er du i Norge nå, IW? Vi flyr til London om tre timer. :P

Men bare ettermiddagen i UK da, før vi flyr videre til Marokko.

Ååhh god tur!

Ja, er her frem til mandag formiddag, kusina mi blir 25 så måtte nesten komme for å feire :) .

Skrevet

Vær glad du ikke fløy til oslo i dag.... Tusenfryd-opplevelsen var fullendt på innflygninga gitt :P

Skrevet

Eg ser dette har blitt ein tråd om turbulens? Normalt vil eg seie som Teresere, moro moro :D .

Men på turen frå Oslo til Bergen når vi kom frå Afrika satte vi ei venninne av LK / oss begge mellom oss, då ho har ganske heftig flyskrekk. Vi møtte henne tilfeldigvis på Gardermoen, og ho skulle ta same fly som oss. Ho sat lenger framme under letting, men flytta seg bak til oss så snart vi var i lufta. Under innflyginga til Bergen fekk vi ein voldsom turbulens, med fleire dropp som må ha vore ganske lange (opp mot to sekund på dei lengste før det "tok tak" att). Det var heilt på nippet til at det tippa heilt over i panikk for ho mellom oss, og då var det ikkje noko kjekt for oss heller. Men det gjekk jo bra, det òg...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Har hatt tispe med løpetid før, men dette er en ny opplevelse. Frøkna er 2 år, og har sin 4. løpetid nå. Og det er en helt annen opplevelse enn hennes tidligere løpetider, og andre tisper i heimen. De to andre løpetidene hennes har vært rolige, hun har vært nedstemt, men ellers ikke noe spesielt. Vi er på dag 9-10, og den litt triste hunden som har hengt med hodet i et par uker, har plutselig et stort,litt manisk glis, hun jukker på beina våre, og også på ryggen min da jeg skulle fyre i ovnen før i dag. Hun piper og synger,sutrer og er som en klistremerke på oss både dag og natt. Jeg antar vi er inne i stådagene. På tur tisser hun hele tiden,mens hun løfter beinet høyt, og tisser gjerne på gjerder og annet som stikker ut.(Hun får ikke lov til det) Vi har ei annen tispe i huset uten løpetid, men hun oppførte seg aldri slik da hun hadde løpetid, ikke en annen tispe vi hadde heller, så dette er jo en interessant opplevelse! Den andre tispa vår er nesten 10 år eldre, og ser ut som om hun tenker sitt om småen som er heelt smårar om dagen🤭 Jeg ser for meg at min lille neppe er den eneste som blir litt spesiell på denne tiden,hører gjerne om flere!
    • Det høres utrolig slitsomt ut, og dere har prøvd det meste jeg ville anbefalt. Både cocker spaniel og puddel er jo raser som kan ha en del lyd, og ved å kombinere dem med litt ulike forutsetnigner så kan det rett og slett være genetikk, og dermed veldig lite å gjøre noe med.  Jeg går ut fra at han også er sjekket hos veterinær og at stoff- og hormonnivåer er noenlunde normale? Antar dere også har prøvd Adaptil og lignende? Er det like ille om det f.eks. står på radio i bakgrunnen? Har dere prøvd å enten redusere mengden aktivitet betraktelig over en periode, eller å endre balansen mellom mental og fysisk aktivitet annerledes? Det er ikke alltid at mer aktivisering er løsningen, for noen er det også mindre. Er han kastrert? Det er ikke noe som anebfales som en første løsning, men for meg høres det ut som dere har prøvd det meste annet av profesjonell hjelp. Hvis han ellers er trygg og velfungerende ift. sosiale situasjoner med folk og andre hunder, så ville jeg forsøkt evt. kjemisk først for å se hvordan det går.  
    • Hei. Jeg har en cockapoo gutt på 5 år som har noen «problemer» som vi sliter med. Helt siden var liten har han hatt et skikkelig stort varsler innstinkt som har blitt værre med årene. Han varsler på hver minste ting som skjer utenfor huset (av og til inne), og sliter veldig med å roe seg ned igjen. Han varsler på naboer som smeller med bildører, folk utenfor i gata som snakker, hunder som bjeffer, tuting, folk som går forbi vindu, katter i hagen, lillebror som løper inne, om vi bruker høy stemme osv osv. Det siste året har han også av og til begynt å varsle at vi åpner ytterdøra, eller at vi bare sier så lite som «hei» i en telefonsamtale fordi han tror det kommer noen. Ringeklokka og banking på vindu/dør er også veldig vanskelig, og han stopper ikke å bjeffe før han får se hvem som kommer og får hilse. Hvis vi stenger han inne på et annet rom bjeffer han enda mer og slutter ikke. Det er værst på kvelden, ofte etter vi har gått lang tur. Han klarer ikke roe seg, og ligger ofte i flere timer å bare knurrer og bjeffer på ting vi ikke hører eller ser. Dette har også gjort han har har en forferdelig av-knapp fordi han alltid ligger på vakt. Selv etter flere år med konstruktiv rotrening hver dag, skal det mye til for at han går å legger seg av seg selv på kvelden. Vi har prøvd ekstremt mange måter å trene dette vekk, uten at noe har hatt noe innvirkning. Vi har snakket med veldig mange hundetrenere, hatt besøk av adferdskonsulent og prøvd stressreduserende tilskudd i maten. Vi har prøvd alt fra desenstering på lyder, ignorering, sladretrening, klikkertrening, sende han på plassen sin, sende han på et annet rom til han roer seg ned, vært streng, søksaktiviteter for å distrahere han og ros og kos når han roer seg. Det begynner virkelig å bli et problem, da det er stressende for oss, men ikke minst for hunden.    Han syns også det er vanskelig å roe seg når vi får besøk. Vi vet at dette ikke grunner i redsel fordi han vil rett opp på fanget til besøket og ha kos, men vi merker også at han stresser mye mer. Det er absolutt ikke noe vondt i han, og han ELSKER andre mennesker (vil helst hilse på alle), men vi merker at varsler innstinktet tar overhånd i hverdagen og gjør det vanskelig for han. Det skal også sies at han er verdens beste hund å ha med på tur og bjeffer aldri da, men med en gang han kommer inn inntar han rollen som vokter uansett om vi er i vårt eget hus eller et annet.    Sånn at det er sagt så vet vi også at problemene ikke skyldes for lite aktivisering da vi driver med hundesport og har en veldig aktiv livsstil sammen.    Vi er ganske rådville nå og begynner å bli rimelig lei av at vi sjelden får mer enn 10-30 min stillhet av gangen. Sliter også på oss mentalt da vi prøver så veldig hardt uten at vi får noe resultat. Heller ikke gøy å få besøk eller kommentarer om at vi ikke har trent hunden vår, når det er det jeg bruker største delen av tiden min på. Veldig usikker hva problemene bunner i, men virker som han har hatt et høyt stressnivå hele livet.    Noen som har erfaring med dette og har tips for å gjøre hverdagen litt enklere?
    • Det krysser vi også fingrene for. For akkurat nå er vi tidvis ganske slitne her hjemme🤪
    • Jeg er i prinsippet enig i at det er tidlig med løping og sykling, samtidig som jeg som sagt tror det ligger noe i balansen mellom fysisk og mental aktivisering her. Han er definitivt en ekstra utfordring i forhold til normalt, og jeg tipper det vil gå seg til med alderen, men det betyr jo ikke at det ikke bør jobbes med i mellom tiden. Håper dere finner nøkkelen etterhvert!
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...