Gå til innhold
Hundesonen.no

Smell ,skudd fyrverkeri og avl


Stine L

Recommended Posts

  • Svar 65
  • Created
  • Siste svar
Fyrverkeri skal ikke være noe problem for en normal hund,

Er hunden din redd for smell eller fyrverkeri, så har den et betydelig

adferdsproblem og må ikke brukes i avl.

Hva begrunner du dine påstander med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyrverkeri skal ikke være noe problem for en normal hund, her er

hvordan vi gjør det:

http://tinyurl.com/9oubp

Er hunden din redd for smell eller fyrverkeri, så har den et betydelig

adferdsproblem og må ikke brukes i avl.

Redsel er ikke en atferd.

Redsel kan utløse ulike atferder, og da først kan vi begynne å snakke om hvorvidt disse utgjør et problem eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redsel er ikke en atferd.

Redsel kan utløse ulike atferder, og da først kan vi begynne å snakke om hvorvidt disse utgjør et problem eller ikke.

Skuddberørte (fyrverkeri, smell eller skudd) hunder har et atferdsproblem.

Skuddberørte hunder har også i 100% av tilfellene andre mentale problem.

Dette er en arvelig og alvorlig feil hos hunden derfor skal skuddberørte hunder ikke avles på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuddberørte (fyrverkeri, smell eller skudd) hunder har et atferdsproblem.

Skuddberørte hunder har også i 100% av tilfellene andre mentale problem.

Dette er en arvelig og alvorlig feil hos hunden derfor skal skuddberørte hunder ikke avles på.

Jeg tror sanelig du har misforstått noe. Å være skuddberørt er ikke det samme som å være redd for fyrverkeri. Det er faktisk en god del hunder som ikke er skuddberørte, men som er redd for fyrverkeri. Det er ikke smellet de først og fremst er redde for, men vel så mye den svisjelyden som kommer og at hele himmelen blir lyst opp, altså ting som det ikke er normalt for en hund å måtte forholde seg til.

Hvilke andre, etter din mening, mentale problemer, mener du at skuddberørte hunder har enn å være skuddberørt?

Igjen, å være skuddberørt, kan ikke sammenliknes med å være redd for fyrverkeri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er trådstarters to eneste innlegg - kan vi ha med et troll å gjøre?

Helt klart. Det med å vise videofilm minner meg om en viss annen "person" fra et annet forum.

Det er forresten påfallende mange som plutselig har blitt medlem her, synes jeg, Og som egentlig bare poster noe halvdritt til/om en viss person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? tror nesten dere må utdype den litt mer for oss "gamle" brukere på sonen..

Et "troll" er en bruker som bevisst poster innlegg bare for å provosere. Både tema, timing og tone på innleggene fra Stine L gjør meg mistenksom. Ordet brukes på engelsk også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?? tror nesten dere må utdype den litt mer for oss "gamle" brukere på sonen..

Hvis dette "trollet" er den jeg er rimelig sikker på at det er, så har dette "trollet" nettopp oppdaget sonen. Så hvis du ikke har vært på andre fora enn her, kjenner du neppe til vedkommende, og da blir det litt vanskelig å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et "troll" er en bruker som bevisst poster innlegg bare for å provosere. Både tema, timing og tone på innleggene fra Stine L gjør meg mistenksom. Ordet brukes på engelsk også.

Jeg trodde alle visste hva et troll betydde på Internett, så jeg var mer overbevist om at det ble etterlyst hvem "trollet" er. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette "trollet" er den jeg er rimelig sikker på at det er, så har dette "trollet" nettopp oppdaget sonen. Så hvis du ikke har vært på andre fora enn her, kjenner du neppe til vedkommende, og da blir det litt vanskelig å forklare.

Jo jeg har vært på andre fora, bla.Canis. Men har ikke hørt betegnelsen troll før. Må og si at med så mange nye medlemmer her, (de fleste nettopp fra Canis) så er det ikke enkelt for oss "gamle" å vite hvem som er "troll".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har vært på andre fora, bla.Canis. Men har ikke hørt betegnelsen troll før. Må og si at med så mange nye medlemmer her, (de fleste nettopp fra Canis) så er det ikke enkelt for oss "gamle" å vite hvem som er "troll".

Betegnelsen troll er veldig vanlig å bruke om de som melder seg inn i et forum og begynner med en gang å lage provoserende tråder i den hensikt å lage til krangling. Og disse har som regel ikke noe i profilen som forteller om dem selv, og de har som regel også et ugjenkjennelig nick, som kan være hvem som helst.

De som opererer med sitt virkelige navn og/eller skriver noe i profilen sin som ikke gjør dem helt anonyme er sjelden troll. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo jeg har vært på andre fora, bla.Canis. Men har ikke hørt betegnelsen troll før. Må og si at med så mange nye medlemmer her, (de fleste nettopp fra Canis) så er det ikke enkelt for oss "gamle" å vite hvem som er "troll".

Enig med deg her Sølvi ;) . Kanskje det er flere enn et troll her :D

Har bevisst holdt meg unna Canis forumet på grunn av måten folk "diskuterer" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen förstod jag inte det roliga i, men jag förstår inte varför man inte ska vara enig i själva poängen. Naturligtvis ska det inte avlas på hundar som är skotträdda, det säger väl sig självt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. Til dagelig reagerer ikke min hund på lyder som smell, vind, fly, you name it. (Det skal nevnes at hun er 6 mnd. gammel)

Men i går var hun redd. Hun ville ikke ut, og hun ville bare stå rolig. Jeg er helt enig med Aud i at det er flere faktorer enn lyden som spiller inn å nyttårsaften. Så å si at hunden har adferdsproblemer, blir feil.

Tenk dere om. Små barn, og generelt barn opp til en alder av nesten 10 år, jan være redd fyrverkeri. Og til barn kan man faktisk forklare at dette ikke er farlig, det kan man ikke til en hund. Men etter noen feiringer blir barna også vant med dette nyttårsbråket, akkurat på samme måte som de fleste hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen förstod jag inte det roliga i' date=' men jag förstår inte varför man inte ska vara enig i själva poängen. Naturligtvis ska det inte avlas på hundar som är skotträdda, det säger väl sig självt?[/quote']

Å være skuddredd er ikke det samme som å være redd lys, svisj, himmelen som "letter", menneskeskrik, berusede mennesker. Det er flere enn en faktor som spiller inn på nyttårsaften. Skudd i seg selv er noe helt annet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen förstod jag inte det roliga i' date=' men jag förstår inte varför man inte ska vara enig i själva poängen. Naturligtvis ska det inte avlas på hundar som är skotträdda, det säger väl sig självt?[/quote']

Jeg kan gjerne gjenta meg selv. Å være skuddredd og å være redd for fyrverkeri er ikke det samme. Det finnes mange hunder som ikke er skuddredde/skuddberørte, men som er redde for fyrverkeri.

Det er ikke nødvendigvis smellet ved fyrverkeri hundene reagerer på, men like gjerne den svisjelåten som kommer, samt at hele himmelen blir opplyst, altså helt unaturlige ting å måtte forholde seg til for hunden. Et skudd fra et våpen på en karkatertest eller FA er helt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får jeg inderlig håpe at det bare finnes et troll, for vi har til nå hatt det ganske så kjekt og "fredelig" her inne :D Og at disse troll/trollene bli rapportert til eier av dette forumet ;)

Det går nok bra skal du se.:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men å andra sidan är det väl större risk att hunden stöter på fyrverkerier och smällare än att den måste hantera skott från startpistol i vardagen?

Nei, fyrverkeri har vi kun en gang i året, dessuten er det ikke arvelig å være redd for fyrverkeri. Jakt har vi store deler av året, og de fleste går vel i skogen med hunden sin, og om det er en startpistol eller et annet våpen ser/hører ikke hunden forskjell på. Dessuten var poenget hva som var arvelig og ikke burde avles på. Å være redd for fyrverkeri er ikke arvelig, det er derimot skuddreddhet/skuddberørthet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg ble provosert over startinnlegget helt til jeg kom på at det var så på jordet at det måtte være et troll :D

Jeg er egentlig litt enig med Fanny og litt enig med Aud ellers.

Jeg har en skuddredd hund som er stødig som et fjell..Skuddredselen skal jeg jobbe med fordi jeg tror den på et eller annet tidspunkt er tillært og jeg ville ikke hatt noen problemer med å bruke han i avl hvis det viste seg at det går greit å trene det vekk.(han var minst like redd for klikkeren og den fikk vi gjort om til en betinget forsterker på en måneds tid)

Men hunder som er genetisk skuddredde synes jeg ikke bør brukes i avl på raser som er disponible vel og merke...Noen raser er mer plaget enn andre (min feks) og der er det etter min mening like mye fy-fy å avle på skuddredde hunder som å avle på hunder med arvelige fysiske lidelser eller dårlig gemytt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...