Gå til innhold
Hundesonen.no

Kamphund


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Så et innlegg om en løs hund ble bitt av en såkalt "kamphund". Den ene hunden hadde vist klart å springe ut av døren eller noe sånt, også gikk hunden til en hund i bånd som personen sa var en kamphund. Etter min mening er det ikke noen raser som ER kamphunder. ALLE hunder kan være kamphunder, det er jo opp til hva man trener den til. Blir litt irritert når folk mener at alle Amstaffer er kamphunder. ville selv ha en amstaff men de er jo ulovlige (og jeg tror ikke jeg er efaren nok)

Hva er deres mening om kamphund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får høre innimellom: "Åå, er ikke det en sånn kamphund du har?" Da pleier jeg å svare at "Nei, jeg har aldri trent han til kamp.."

Kamphunder er vel hunder som trent opp til å sloss? Trodde hvertfall jeg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og får høre om hvor farlig den kamphunden min er.. Hvilken hund da spør jeg.. Det er pga media at vi idag har så mye negativ omtale på hundene våre. Avisene skriver om det som selger og desverre så kjøper uopplyste folk historiene. Det er defor så utrolig viktig at vi med denne rasen/disse rasene går frem med gode eksempler. Og jeg vet at det innenfor staff er noen dårlige representanter :( Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg vet hvilken tråd du snakker om for det første ;) Kvinneguiden er en fin plass :P

Men ellers kjenner jeg flere pomerianere som oppfører seg som kamphunder enn staffer i den grad så ja, kamphunder er de som er trent opp til kamp uansett hvor mye/lite de angriper evt random bikkjer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel. Det er jo en betegnelse som er beskrivende for enkelte hunderasens historie/opprinnelse. Samtidig kaller man jo f.eks. en vizsla for en fuglehund selv om mange ikke har vært på jakt. Hvor går grensen for om man kan kalle noe en harehund, kamphund, trekkhund, etc.?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har ikke dette vært diskutert :P

En kamphund er som Kaja sier en hund som har blitt trent til kamp.

Begrepet kamphund er negativt ift begrepet fuglehund, og fører med seg mange fordommer som eierene av de omtalte hundene ofte blir såret av å få slengt i trynet dag ut og inn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har ikke dette vært diskutert :P

En kamphund er som Kaja sier en hund som har blitt trent til kamp.

Begrepet kamphund er negativt ift begrepet fuglehund, og fører med seg mange fordommer som eierene av de omtalte hundene ofte blir såret av å få slengt i trynet dag ut og inn.

En kamphund er den betegnelsen mange bruker på hunderaser som i tidligere tider (eller i nåtiden) er blitt brukt i kamp. Ikke at den enkelte hunden nødvendigvis er trent til det akkurat nå. Alle vet at pitbuller har vært brukt i hundekamper (derfor kamphundbegrepet) Det er endel raser det begrepet innbefatter, også min rase (Cane Corso). Jeg liker ikke begrepet selv, har blitt provosert av det flere ganger. Foretrekker betegnelsen mastiff framfor kamphund, ettersom det innbefatter den gruppen av raser min hund er med i. Akkurat som en pitbulleier/staffeeier foretrekker betegnelsen terrier. Det er jo korrekte betegnelser av rasene, men ikke alle vet det.

Er sånn sett enig med deg i at begrepet fuglehund er mer positivt betont blandt folk, selv om det også innbefatter en gruppe hunder av ulike raser. Bare at disse er trent, og har instinkter, i forhold til fuglejakt. Det er ikke en aggresjon der. Det er det folk tenker på når de hører ordet kamphund.

Jeg har også møtt mange fordommer med mine hunder. Noen var berettiget også, for det ER en mye lavere terskel for aggresjon og forsvar i mine enn i en setter. Og dermed er det større sannsynlighet for at en av denne type hunder forårsaker skade på andre enn at en fuglehund gjør det. En sammenligner ikke en dobermann og en setter, og tror de er helt like heller? Hos den ene har du vakt, hos den andre har du jakt. Ulike instinkter og egenskaper, som påvirker hverdagen med rasene.

Det ER ulike egenskaper hos de ulike rasene. Det er ikke til å komme fra.

I det som sies i hovedinnlegget, så løp en løs hund bort til en hund i bånd. Ikke alle hunder er omgjengelig overfor andre, uansett rase. Hunden som bet kunne like godt vært en Engelsksetter eller en puddel med dårlig erfaring med andre hunder. Så at kamphundbegrepet er brukt her, er helt bak mål.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange ganger har ikke dette vært diskutert :P En kamphund er som Kaja sier en hund som har blitt trent til kamp. Begrepet kamphund er negativt ift begrepet fuglehund, og fører med seg mange fordommer som eierene av de omtalte hundene ofte blir såret av å få slengt i trynet dag ut og inn. En kamphund er den betegnelsen mange bruker på hunderaser som i tidligere tider (eller i nåtiden) er blitt brukt i kamp. Ikke at den enkelte hunden nødvendigvis er trent til det akkurat nå. Alle vet at pitbuller har vært brukt i hundekamper (derfor kamphundbegrepet) Det er endel raser det begrepet innbefatter, også min rase (Cane Corso). Jeg liker ikke begrepet selv, har blitt provosert av det flere ganger. Foretrekker betegnelsen mastiff framfor kamphund, ettersom det innbefatter den gruppen av raser min hund er med i. Akkurat som en pitbulleier/staffeeier foretrekker betegnelsen terrier. Det er jo korrekte betegnelser av rasene, men ikke alle vet det. Er sånn sett enig med deg i at begrepet fuglehund er mer positivt betont blandt folk, selv om det også innbefatter en gruppe hunder av ulike raser. Bare at disse er trent, og har instinkter, i forhold til fuglejakt. Det er ikke en aggresjon der. Det er det folk tenker på når de hører ordet kamphund. Jeg har også møtt mange fordommer med mine hunder. Noen var berettiget også, for det ER en mye lavere terskel for aggresjon og forsvar i mine enn i en setter. Og dermed er det større sannsynlighet for at en av denne type hunder forårsaker skade på andre enn at en fuglehund gjør det. En sammenligner ikke en dobermann og en setter, og tror de er helt like heller? Hos den ene har du vakt, hos den andre har du jakt. Ulike instinkter og egenskaper, som påvirker hverdagen med rasene. Det ER ulike egenskaper hos de ulike rasene. Det er ikke til å komme fra. I det som sies i hovedinnlegget, så løp en løs hund bort til en hund i bånd. Ikke alle hunder er omgjengelig overfor andre, uansett rase. Hunden som bet kunne like godt vært en Engelsksetter eller en puddel med dårlig erfaring med andre hunder. Så at kamphundbegrepet er brukt her, er helt bak mål.
Veldig bra skrevet og jeg er helt enig med deg. En annen ting i den konkrete saken i førsteinnlegget er at det er en naturlig reaksjon fra en hund som er bundet, å forsvare seg fordi den vet den sitter fast og dermed stiller dårligere i en konflikt eller konfrontasjon. Sent from my iPhone using Tapatalk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kamphund er den betegnelsen mange bruker på hunderaser som i tidligere tider (eller i nåtiden) er blitt brukt i kamp. Ikke at den enkelte hunden nødvendigvis er trent til det akkurat nå. Alle vet at pitbuller har vært brukt i hundekamper (derfor kamphundbegrepet) Det er endel raser det begrepet innbefatter, også min rase (Cane Corso). Jeg liker ikke begrepet selv, har blitt provosert av det flere ganger. Foretrekker betegnelsen mastiff framfor kamphund, ettersom det innbefatter den gruppen av raser min hund er med i. Akkurat som en pitbulleier/staffeeier foretrekker betegnelsen terrier. Det er jo korrekte betegnelser av rasene, men ikke alle vet det.

Ja det er slik begrepet blir brukt, men jeg er ikke enig i at det er definisjonen på begrepet. Ta feks staff som blir nevnt flere ganger, det er ca 100 år siden det ble forbudt å bruke hunden i kamp, og da kan den ikke kalles kamphund lenger.

Ellers er jeg enig i mye av det andre du skriver, men jeg mener at det ikke gjør disse rasene til kamphund allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er slik begrepet blir brukt, men jeg er ikke enig i at det er definisjonen på begrepet. Ta feks staff som blir nevnt flere ganger, det er ca 100 år siden det ble forbudt å bruke hunden i kamp, og da kan den ikke kalles kamphund lenger.

Ellers er jeg enig i mye av det andre du skriver, men jeg mener at det ikke gjør disse rasene til kamphund allikevel.

Ja, mange bruker betegnelsen fordi enkelte raser ble brukt til det tidligere. Jeg liker ikke begrepet selv, og reagerte på at flere her sier at "kamphunder er hunder som er trent til kamp".

Enig med deg i det du sier her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...