Gå til innhold
Hundesonen.no

graver, piper og knurrer i buret


Raya
 Share

Recommended Posts

Hei!

Hunden vår har sovi i buret i stua siden vi fikk han i november uten problemer. Men så plutselig har han begynt å grave febrilsk og sutre.. Er på 4 natta på rad nå..

Går alltid en tur før vi legger oss, og passer på at han får gjørt det han må før vi går inn..

Er dette normalt å plutselig begynne med? Evnt hva kan årsaken være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han ligger i stua fordi samboer mente "hund skal ikke på soverommet". Nå er hund på soverommet greit. Vi har han i bur på nattafordi han syntes fuglen var litt for intressant. Og fordi vi følte dette var tryggest da han ikke har sover på rommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke alt du skriver, men for at et bur skal være et fristed, bør den som skal være i buret være fri til å gå ut og inn som det passer. Hvis ikke sperrer dere hunden inne i et bur, hverken mer eller mindre.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine sover i buret om natta med stengt dør, og de synes fortsatt det er et fristed på dagtid, da går de og legger seg frivillig, og ofte vil de heller ligge der enn senga, om jeg tilbyr de det. Hvis dere vil ha hunden i bur om natta, så gjør det :) Jeg har mine i bur på soverommet, og det har ikke vært noen problemer med det :)

Det er mange som er i mot bur, men for mine hunder virker det som det går greit. Om de ligger i senga ligger de på samme flekken hele tida (jeg våkner lett om de flytter på seg), og de har romslige bur med gode madrasser og dyner inni.

Du kan prøve å ta med buret inn på soverommet og se om det hjelper? :) Jeg synes det er fint å la de sove i buret på natta, for å venne de til assosiasjonen bur = ro :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundene mine sover i buret om natta med stengt dør, og de synes fortsatt det er et fristed på dagtid, da går de og legger seg frivillig, og ofte vil de heller ligge der enn senga, om jeg tilbyr de det. Hvis dere vil ha hunden i bur om natta, så gjør det :) Jeg har mine i bur på soverommet, og det har ikke vært noen problemer med det :)

Det er akkurat sånn jeg har tenkt, fordi når han er trøtt, eller vil slappe av, legger han seg i buret. Buret er stort og flott og han har god plass til å snu seg, stå oppreist og lignende. Og frem til nå, 4 dager siden, har det gått veldig greit å ha han i buret på natta, han har gått inn frivilig, og vi har bare kunnet lukke døra, og gå å legge oss.

Nå de siste dagene har han ikke hatt lyst til å inn i buret i det hele tatt.. Jeg har tenkt det er fordi jeg har vært lenge oppe og han har sovet på fanget mitt i sofaen frem til jeg skal legge meg, og at han ikke vil inn i buret fordi han da må reise seg og det gidder han ikke x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dere vil ha hunden i bur om natta, så gjør det :) Jeg har mine i bur på soverommet, og det har ikke vært noen problemer med det :)

Det er den der lettvinte holdningen til "man gjør som man vil" jeg sliter med når det gjelder bur, for det virker ikke som om man EGENTLIG har tenkt så fryktelig mye over hvorfor man så sterkt ønsker å forhindre hunden fra å bytte soveplass, drikke vann, finne et kaldere sted, et varmere sted etc etc. Det er jo så lettvint å ha dem i buret, må vite...

Du kan prøve å ta med buret inn på soverommet og se om det hjelper? :)

Hvorfor i all verden skal hun det når bikkja roer seg uten bur der?

Forøvrig har jeg aldri helt skjønt dette behovet med å trene bikkja på å være i ro i bur hele livet... Jeg har aldri trent noen hunder på å være i bur, men de gangene de er i bur ligger de faktisk helt stille uten noe om og men... :icon_confused:

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt at du ikke forstår hva jeg skriver :P hehe. Ble litt sent :P

Så egentlig anbefaler dere ikke bur i det hele tatt?

Jeg anbefaler ikke bur andre steder enn i bilen.

Hvis mine hunder er trette og føler for å slapp av, så legger de seg på gulvet, på saccosekken sin, i sofaen, under bordet, under vinduet, ved siden av pianoet, på gulvtepper, foran peisen, ja, hvor de har lyst. De klarer fint å slappe av uten å måtte bli sperret inne.

For å motvirke evt. ødeleggelser av inventar så rydder jeg godt når de er valper og sperrer unna ting som de absolutt må holde seg unna(de får ikke lov til å være alene med flygelet for å si det slik). Om natten er det greiest å ha valpen på soverommet frem til de blir voksen synes jeg. Da kan man gå ut om natten hvis de trenger det, og så føler de seg trygge når de er sammen med deg. Kan gjerne ligge på et teppe på gulvet f.eks.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Denne tråden er kanskje gammel nå, men jeg svarer deg uansett:-) Vi har hund nr 2 nå, og begge gangene har vi startet med å ha hunden sammen med oss på soverommet. Fordi den er på et helt nytt sted med ny flokk og i håp om at den skal følr seg komfortabel. Etter noen uker har vi flyttet hundesengen inn på rommet ved siden av ig hatt soverommsdøren åpen slik at de har kunnet komme inn til oss om de har ønsket det. Hver gang har de raskt knyttet seg til hundesengen og følger den. På den måten har vi raskt, enkelt og greit trent inn fast soveplass. Nå sover dyret i sengen sin på kontoret, men har tilgang til hele huset. Jeg skjønner heller ikke dette med låst bur på nettene, så fremt man ikke har n hund som raserer hele kåken. Jeg hører hvor ofte Mira bytter plass i løpet av nettene. Så er det litt varmt i sengen, så er det litt kaldt på gulvet, så ønsker hun litt vann... Hun ligger med hele seg i sengen, hun ligger halvveis utenfor, hun ligger på ryggen med alle bena i været, hun ligget som en ball... Dette hadde hun ikke hatt mulighet til i et bur, om ikke buret var gedigent da. Vi har en Rottejente på 47 kg. Sent from my iPad using Tapatalk HD

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Dette står på DKK's sider: Visse kategorier af hunde kan ikke udstilles: Hunde, der mangler den ene eller begge testikler (kryptorchister) kan ikke udstilles. (Testikler skal være normale og på normal plads). Undtagelse: For hunde, som har fået fjernet den ene eller begge testikler på grund af en skade eller sygdom, er det muligt at søge dispensation hos DKK. Dette foregår ved at søge om dispensation fra dopingreglerne ved at udfylde en særskilt dispensa- tionsansøgning, som ligger på DKK’s hjemmeside – link: https://www.dkk.dk/alle-emner/sundhed- og-sygdom/doping Sammen med dispensationsansøgningen skal der indsendes dokumentation for, at hunden har haft ”normale testikler på normal plads” før operationen. Dette kan være i form af en dyrlægeer- klæring eller dokumentation fra tidligere deltagelse på udstillinger eller prøver, hvor hundens te- stikelstatus er blevet tjekket. Herudover skal der vedlægges dokumentation fra en dyrlæge, hvor den præcise årsag til fjernelsen af den ene eller begge testikler fremgår. Det er kun i tilfælde af tilskadekomst eller alvorlig sygdom (f.eks. kræft), at hunden kan opnå dispensation, og det altid er op til DKK at vurdere, om den bag- vedliggende årsag og/eller den indsendte dokumentation er tilstrækkelig. Den dispensation, DKK kan give, gælder alene hundens mulighed for at deltage på en udstilling el- ler en prøve. Det vil sige, at dommeren ikke kan undlade at bedømme hunden eller diskvalificere hunden pga. testikelmangel. Det vil dog stadig være op til den enkelte dommer at vurdere, om der f.eks. er fejl (ud over testi- kelmangel), som ikke længere kan konstateres grundet indgrebet, så DKK vil aldrig kunne forud- sige, hvordan en hund, der mangler den ene eller begge testikler, vil blive bedømt. Kopi af dispensationen skal vedhæftes hundens tilmelding eller indsendes til arrangøren inden til- meldingsfristens udløb - og medbringes på selve udstillingen.
    • Dette står på SKK's sider: Detta gäller vid kastrering Här finner du svar på frågor om kastrerade hundar och deras rätt att delta vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Nationella Dopingkommissionen berättar vad som gäller. Kastrerad hanhund Kirurgiskt kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats kirurgiskt medges generell dispens att delta vid prov, tävling eller beskrivning. Detta innebär att ansökan om dispens inte behöver ske. Kemiskt (medicinskt) kastrerad hanhund Hanhund som kastrerats genom medicinsk behandling medges inte dispens för deltagande vid utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning, oavsett bakomliggande orsak till behandlingen. I begreppet beskrivning innefattas olika former av mentaltest/-beskrivningar. För hanhund som kastrerats via medicinsk behandling råder 6 månaders karenstid innan deltagande återigen kan ske vid någon form av utställning (inkl exteriörbeskrivning), prov, tävling eller beskrivning. Har den kemiska kastrationen skett med chipimplantatet Suprelorin gäller 6 månaders karenstid utöver angiven verkningstid enligt FASS vet. Vilket innebär för; Suprelorin 4,7 mg: Verkningstid enligt FASS vet 6 mån + 6 mån karenstid = 12 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Suprelorin 9,4 mg: Verkningstid enligt FASS vet 12 mån + 6 mån karenstid = 18 mån efter applicering innan deltagande återigen kan ske. Observera att verkningstid samt karenstid kvarstår oförändrat även om hanhunden under denna period blir kirurgiskt kastrerad. Veterinärintyg för kirurgiskt kastrerad hanhund När veterinärintyg åberopas för en kastrerad hanhund ska detta vara utfärdat på av SKK godkänd blankett (se exempelvis F145 Sveriges Veterinärförbund eller motsvarande). Uppgifter som ska finnas med för att intyget ska accepteras är: ras, registrerat namn, registreringsnummer, ID-nummer, vad ingreppet avser, åtgärd, anledning till åtgärd och kommentar om testiklarnas utseende och placering Hva andre land sier, vet jeg ikke. Vil tro det er likt DKK.
    • Hei! Jeg har verdens snilleste hund på 1,5 år. En labrador. Jeg har hatt veldig lite problemer med henne og hun er en veldig omgjengelig hund. Hun har derimot det siste halve året begynt å av og til knurre når folk kommer for nærme henne når hun slapper av. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg mistenker at dette skjer når hun er sliten og overstimulert. Skjønner at hun selvfølgelig skal få lov til å ligge i fred når hun er sliten, men dette er ikke alltid like lett i praksis når hun knurrer selv når vi går forbi flere meter ved siden av henne. Hun legger seg også gjerne der folk er som under spisebordet, og kan knurre om en person går fra bordet og så kommer tilbake for å sette seg. Forsøkt å få henne til å legge seg andre plasser, men da kommer hun tilbake ikke lenge etterpå. Dette kan også skje på utsiden når hun ligger en plass (er uten bånd) og folk kommer forbi flere meter ved siden av. Hun har aldri glefset men knurrer og kan av og til gi et bjeff. Selv om personen som går forbi ikke går direkte mot henne, men bare forbi. Dette skjer som sagt ikke ofte, men ønsker gjerne tips til hva som er best å gjøre slik at man kan få en god løsning før det evt blir verre. Hun er ellers veldig glad i folk, og liker best å være helt oppi folk. Hun har ikke noe fast plass hun legger seg (som hun vokter f.eks) men det kan være hvor som helst. Noen som har noen tips, og tanker om at det kan være som jeg tenker at hun er sliten og at hun knurrer for å forsikre seg om at hun blir værende i fred? Visst jeg roper på henne og får henne bort fra der hun ligger knurrer hun ikke lengre, og oppleves som glad. 
    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...