Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen som jobber på NAV, eller har særlig god kompetanse på reglene rundt uføretrygd?


Aya
 Share

Recommended Posts

Har noen spørsmål ift et familiemedlem som har fått innvilget 50% ufør, angående inntekt gjennom arbeid og annen kapitalinntekt. Jeg burde jo kunne dette selv, er utdannet "NAV-arbeider", men sånt forsvinner fort på det året som har gått fra jeg hadde juss på skolen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan jeg, men jeg er litt usikker på akkurat disse to spørsmålsstillingene allikevel, så jeg tenkte å høre litt her også:) Kasus er:

Personen har fått innvilget 50% uføretrygd, og skal jobbe 50% i sin nåværende jobb i tillegg. H*n blir trukket 15% grunnet samboer. Spørsmål 1) personen har kapitalinntekt som ikke er skattepliktig fra en leilighet h*n leier ut i samme hus som h*n bor. Denne inntekten, som ikke er skattepliktig, vil den gjøre at personen får fradrag i uføretrygden? Jeg mener at så lenge den ikke er skattepliktig tror jeg ikke den skal ha noe å si for uføretrygden heller, men er usikker. Spørsmål 2) Dersom personen får en lønnsøkning i den jobben h*n har 50% stilling i, vil det påvirke hva h*n får utbetalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Når man har vært uføretrygdet i ett år, så opparbeider man seg et "fribeløp". For de som er 100% uføre er det 1G, for de som er gradert uføre, så er dette tallet individuelt, for det er basert på tidligere inntekt. Dette fribeløpet er den summen man kan tjene uten at det går utover trygdeutbetalingen. Man skal få et infoskriv fra NAV som sier noe om inntektsgrensen fra man får innvilget gradert uføretrygd. Jeg antar at overskuddet av kapitalinntekten legges til inntekten om denne registreres hos ligningsmyndighetene, da det er ligningen som legges til grunn for inntekts kontroll.

Lurer du på noe spesifikt, kan du gjerne sende meg en PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...