Gå til innhold
Hundesonen.no

Senebetennelse eller hundebitt?

simira
 Share

Recommended Posts

Rareste tittelen... her er greia:

Den siste uken har jeg vært uvel innimellom. Kvalm, svimmel, ikke matlyst. Dette er relativt normal reaksjon når jeg stresser for mye, og jeg har de siste par ukene sagt opp jobben, planlangt og sjonglert oppsigelsestid, opplæring av etterfølger, jobbsøknader/intervjuer/tilbud, i tillegg til som førstegangsarrangør å arrangere rekordstord rallystevne etter nye og ukjente regler etter overgangen til NKK. Dette kombinert med en sykdom (ME) som gjør at jeg er dårligere om vinteren tilsier at symptomene er helt normale, egentlig.

I forgårs begynte det å verke litt i høyrehånden, inni håndflaten liksom. I løpet av en dag spredte det seg til håndleddet og litt oppover underarmen. Det føles som senebetennelse, jeg har hatt lignende før, og jeg sitter normalt rundt 10 timer ved pc-en daglig enten jeg jobber eller har fri. I tillegg til at jeg av ovennevnte årsaker muligens har vært noe anspent i det siste. :P

MEN, så kom greia som plutselig slo meg. For to uker siden bet Kovu meg i høyre underarm. Det ble blått, men tror ikke han var gjennom huden. Der han bet har det nå dannet seg en liten kul under huden. Ellers er huden og alt helt normalt igjen, det var bare et uheldig glefs.Jeg er vaksinert mot stivkrampe, og det arter seg uansett annerledes.

Men ettersom jeg kom på det med denne kulen nå, kan de ha noe med smertene i hånden/underarmen, og uvelheten å gjøre? Og er det noe som bør sjekkes (hvis jeg ikke får mindre vondt snart må jeg uansett til legen for å få en sykemelding...)?

Eller satser vi stadig på stress og senebetennelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at jeg kan få mye mer vondt i armen, litt i albuefestet på en måte, hvis det rykker hardt i båndet på tur eller jeg slår meg. Det kan sitte lenge og det kan vare bare noen timer. Jeg og sliter nå om dagen, både pga vintertid og pga jobb så blir mer vond i muskel og senefester enn på sommeren. Skulle vel kanskje flytta til spania på vinteren :P men jeg har ikke ME, jeg har FM... Er vel en forskjell der!? Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørr ikke si om dette er av bittet eller ME. Jeg har en stund slitt med det jeg tror er senebetennelse. Hos meg sitter det mest fra skulder til albuen men så gitt det nedover til hånden. Hva jeg feiler er vell enda uvisst men de mener jeg har ME fortsatt, men at mange av symptomene stammer fra noe med øynene. Så jeg sliter med svimmelhet pga. øynene men alt det andre fra ME tror de. Jeg har mye vondt i ledd, sener og muskler til tider og det kommer visst av sykdommen. Kvalmen og uvellheten skal visst også kommer fra ME. Jeg er mer skeptisk til hva som kommer av hva men det er da tydeligvis normalt men disse vondtene og uvellheten hos ME pasienter forstår jeg :(

Jeg smørte på med masse tigerbalsam og etter 2 netter med det så er det nesten borte. Kjenner at det er vondt hvis jeg er ute i kulden og står stilt for da spenner jeg musklene, men utenom det så er det nesten borte nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har senebetennelse i ene armen, det begynte i skulder så blussa det hel ned til håndleddet, gikk med dette i nesten 6 mnd før jeg nesten ble dratt inn til legekontoret av sambo "je gidd itte å høre på att du har vond arm lenger, nå dræg du tæll doktor'n" og der fikk jeg bekrefta att det var betennelse i en muskel i underarmen som jeg kjente i hele armen. Fikk beskjed om å ikke bruke den på 2 uke + 600 ml Ibux. Dette hjalp ikke, fikk så 2 nye uker med ro og ibux + en gele ting jeg skulle smøre på......nå er armen bedre, i og med att jeg faktisk klarte å holde armen i ro, typisk nok er det høyre armen!
Men uansett, jeg ble/var kvlam, uggen og sløv da dette sto på som verst, men ikke hele tiden, kun om jeg hadde belasta armen mye og kjente betennelsen dundre igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Armene mine blir til ingenting om ikke fysioen jobber med de en gang i uka. Om jeg kamper for mye på trening med doffen eller får rykk i armene på tur så blir de helt ødelagt igjen.. :-P

Senebetennelse kan Gjøre deg dårlig det også. Når det er virkelig ille så setter det seg i mer av kroppen. Smører ibux Gel på der jeg har vondt i den verste perioden for å slippe for mye vondt. Har fått en annen krem som heter orudis som har samme nytten. Dempe betennelse osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde jeg hadde senebetennelse, men hos meg var det bare å gjøre en tøye/styrkeøvelse som gjorde at det ble borte. Problemet mitt var at jeg måtte aktivisere en muskel jeg ikke brukte riktig :) Det var kjempeeffektivt! Var heldig som kunne spørre naprapaten min da jeg var der for behandling for noe annet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Jeg har en hund på 11 måneder som er litt merkelig. planen er at vi skal stille han ut etterhvert . Men vi har et problem han er ikke glad i «dør listene» inn til nye bygninger eller rom.. Vanskelig å få han inn i rom, da han nekter å gå inn.. vanskelig å motivere og det har skjedd at han har kommet ut av båndet når vi har vært på vei «inn» . Andre steder igjen kan dette gå helt fint.. Vi trenger tips å råd til at han mestrer å gå gjennom døråpninger over dørlistene, hvordan gjøre dette på en god måte slik at det ikke blir noe verre .. vi har også perioder der han kommer inn i det nye rommet / bygningen , blir han usikker på underlaget og snuser på «parkett skillene» akkurat som han reagerer på lister og planke skillene i gulvet . Han går på det, men er ikke akkurat komfortabel. (han går som regel bare rett fram akkurat som han har en sti) Andre steder igjen kan dette gå helt fint. Vi har valgt å bare overse det , til han løser det selv og skjønner at det ikke er noe skummelt med tanke på «spøkelsesalderen» . Det som jeg ønsker råd om er hvordan få hunden til å mestre å gå inn i nye rom? Vi skal stille han ut etterhvert , og blir det innendørs er jeg redd for at han ikke vil trives da han ikke er komfortabel med å gå inn i nye rom eller å gå på ukjente underlag.. Vi har han med jevnlig på nye ting i nye miljøer, men ikke vært rundt på utstillinger enda.  noen som har vært borti dette ? han er veldig sta og litt vanskelig å motivere da staheten er sterkest😅 ingen av søskene har redsel på gulv, men de kan reagere på lister eller streker. Men det har gått over når de har blitt voksne på de andre kullene .. De har blitt godt sosialisert hos oppdretter og gått på ulike underlag og vært i forskjellige rom. 
    • Ingen fremgang på utgangsstilling. Han setter seg konsekvent ned i 90 graders vinkel mot meg om venstre hånd er tom. På den lyse siden er direkte levering av apportbukken konsekvent nå. ..for tiden. Kan belønnes med kampeleke eller et nytt kast. Gir håp om å få utgangsstilling på tom hånd en dag.  Den største utfordringen vi har er manglende IVER på tom hånd. Den viser seg i sitt og dekk, spin og twirl, hvor han er uengasjert og treg uten godisen i hånden. Trenger ikke være foran nesen hans, jeg kan stå på litt avstand med hendene i ro, men det MÅ være godis i dem - ikke i lommene, ikke på hylla, men i hånden - for å få IVER og fart i bevegelsene. Han er SÅ flink når jeg har godisen i hendene. Lineføring/fvf har vi mer fremgang med på tur. Her tilbyr han bedre og bedre posisjoner over lengre tid, med iver, fordi han har skjønt at godisen BLIR plukket opp fra lomma, eventually.  Det hele handler vel om å ha tillit til prosessen. Rome wasn't built in a day.  Han er forøvrig vokterhund med stor V. Ansvarsbevisst som få. Ble irritert av at jeg nettopp flyttet meg fra skrivebord til sofa i samme rom, for da "måtte" han også reise seg fra det harde gulvet han foretrekker ligge på, og flytte seg de to metrene etter meg. Han så hvor jeg satte meg, lenger inn i rommet uten mulighet for å stikke av uten å måtte passere ham, men avstanden.. Han sukket tungt og irritert over the inconvenience jeg påførte ham, før han motvillig - på eget initiativ - fulgte etter og la seg ned igjen. Max en meters avstand for god sikkerhet ser ut til å være regelen han har lagd for seg selv. 
    • Jeg har ingen evne til å forstå hvordan dere klarer å leve uten hund i hus, bare tanken gir et mareritt av et tomrom… Skjønner selvsagt at livet er livet, men hjelpes.
    • Jeg levde uten hund i fem år. Presterte flytte da jeg var hundeløs pga drittsekk "kjæreste" med egen allergi og allergisk datter. Da det var slutt satt jeg i situasjonen at huseier nektet meg å ha hund, og det var vanskelig å flytte fordi jeg bodde godt og sentralt til en rimelig penge, og fant ikke noe tilsvarende innen budsjettrammen. Planla neste hundehold så og si daglig, i fem lange år. Merker nå hvor mye lettere hverdagen var uten. Den ubegrensede friheten til å gjøre whatever når som helst uten å måtte planlegge for hunden. Samtidig var savnet der hele tiden. Det er fordeler og ulemper med og uten. For meg er hund er såpass berikende, jeg føler meg ikke hel uten, så jeg gir heller gir avkall på den friheten en har uten. Bare det å gå en tur uten hund er direkte smertefullt. Jeg gråt jevnlig i savn av hunder jeg har hatt.  Kjenner forøvrig på at det er pes å ha valp og jeg gleder meg til han er voksen. Når han er voksen vil jeg antakelig savne valpetiden 🤷🏼‍♀️
    • Her tenker jeg hundeeierene bør dekke sine egne skader, jeg vil si det er ganske delt skyld. Dette var ikke en fremmed løs hund som kom uforutsigbart på, og jeg mener dere begge hadde ansvar for å forutse og forebygge denne situasjonen. Hvis du var ukomfortabel med at den andre hunden var løs burde du gitt beskjed om det og krevd at hunden var i bånd, ihvertfall i nærheten av dine. Samtidig burde hans eier selvfølgelig også sørget for å ha kontroll når han oppsøkte dine. Nå vet jeg ikke hvor godt hundene kjenner hverandre eller om de har vært mye sammen før, men nettopp dette er jo grunnen til at hunder ikke skal sosialisere med andre i bånd, selv om det jo som oftest går bra. Jeg mener ikke at din hund burde vært løs, men at den andre burde vært i bånd når den tydeligvis ikke holdt seg unna dine.  
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...