Gå til innhold
Hundesonen.no

Schæfer og hvit schæfer (hvit gjeterhund) mix ?


SaraSL
 Share

Recommended Posts

Har et lite spørsmål om avl. Schæferhund har jo et problem med ryggen, rumpen og HD osv.

Hadde det blitt bedre hvis en paret en vanlig schæfer med hvit schæfer også ta den som ligner mest på vanlig også pare den igjen med vanlig osv. Kunne schæferen blitt en friskere rase da?

Har hørt at dalmatiner hadde et problem også paret det vekk.

SKAL IKKE GJØR DET, ELLER TENKT Å GJØRE DET. ER BARE NYSGJERRIG :):bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
ja, men er ikke de gråe?

De kommer i alle fargevariantene beskrevet i rasestandarden. Utstillingsvarianten har endt opp med den de som driver med denslags mener er den "peneste" av de.

Hvit gjeter er mentalt avlet vekk fra schäfer, står som egen rase og tar jeg ikke feil er den også i rasestandarden avvikende på det mentale fra schäferhund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schäfer er jo en såpass stor tallmessig rase at om ALLE oppdrettere ville i samme retning så kunne den vært "fikset" på relativt få generasjoner. Men en konsekvens ville blitt mange færre individer (som jo ikke er utelukkende bra) i en periode.

Men nå vil jo ikke alle oppdretterne samme plass, hverken når det gjelder eksteriør eller mentalitet. Og hva som er "korrekt" lar jeg schäferfolket slåss seg imellom om. Jeg har nok med motsetningene i egen rase ;)

Jeg liker Schäfer, jeg har hatt en del å gjøre med noen individer av rasen, jeg synes det er en flott hund. Men jeg kommer antagelig aldri til å ha en egen, av flere ulike årsaker. Har lært og aldri si aldri, så skal ikke 100% utelukke et fremtidig individ. Men per idag så ser jeg ikke at det blir noen. Selv om det er rasen jeg antagelig hadde valgt om jeg skulle hatt den typen hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med HD på schæfer er at det er lav arvbarhet på det.

Altså, for å forklare nærmere: På raser med HØY arvbarhet for HD, så kan man vite ganske sikkert at dersom man parrer A med A, så får man A/B-hunder. Parrer man D med D, så får man D/E-hunder.

På raser med LAV arvbarhet så vet man ikke hva man får. Man kan parre A med A og få E-hunder, eller D med D og få A-hunder..

Så det er ikke så lett som å bare si at hvis de gjorde et bedre avlsarbeid hadde rasen vært frisk, det er et svært komplisert og vanskelig arbeid der man ikke vet hva man får ut av friske hunder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med HD på schæfer er at det er lav arvbarhet på det.

Altså, for å forklare nærmere: På raser med HØY arvbarhet for HD, så kan man vite ganske sikkert at dersom man parrer A med A, så får man A/B-hunder. Parrer man D med D, så får man D/E-hunder.

På raser med LAV arvbarhet så vet man ikke hva man får. Man kan parre A med A og få E-hunder, eller D med D og få A-hunder..

Så det er ikke så lett som å bare si at hvis de gjorde et bedre avlsarbeid hadde rasen vært frisk, det er et svært komplisert og vanskelig arbeid der man ikke vet hva man får ut av friske hunder..

Da synes jeg det er rart at enkelte oppdrettere omtrent ikke har et eneste avkom med HD, mens andre igjen har 50% av kullet i hvert kull... Og jeg ser iallefall en sammenheng med hd index der, de friskeste har foreldre med høyere hd index enn de med større forekomst av hd i kullet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...