Gå til innhold
Hundesonen.no

Forstoppa Casper..


Castella
 Share

Recommended Posts

Caspermannen (sheltie) er altså så ekstremt hard i magen om dagen, han har vært det i en lang periode, men jeg synes nesten bare det blir verre. I dag bæsjet han en ert i løped av en 2 timers tur.

Og noen ganger kan det gå flere dager nesten uten avføring. Han prøver å presse men det er altså for hardt.

Han får V&H med laks.

her er ting vi har prøvd:

Kli i maten

Masse vann i maten

Zoolac/ Biola

en god del rapsolje

Gullerot i maten.

De dagene han får Orijen isteeden for V&H har det ikke vært noen effekt dagen etter.

Jeg må finne på noe lurt, for sånn kan han ikke ha det! :hmm:

Råd? :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi han mye mer tørrfôr enn vanlig, gjerne oppbløtt og iblanda vommen. Og ikke vær utålmodig, det tar litt mer tid enn en dag før du ser en endring. :) Han trenger rett og slett mer "luft" i avføringa så den ikke blir så steinhard, og da er det ikke noe vits i ha i alt det andre du har drevet med.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine blir også ekstremt harde i magen om de bare får V&H. Så da har jeg gitt dem 50/50 vom/tørrfor. En gang var den ene veldig forstoppa pga medisin, og skrek når han prøvde å bæsje. Da dro jeg på apoteket og kjøpte duphalac (??), en drikk, og ga han barnedose! Det funka ganske raskt :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen jammen :P

jeg har hørt, (senest i går) at man ikke skal blande tørrfor og V&G fordi det fordøyes forskjellig??

Men herregud...bedre at han får tørrfor enn å ha stein mage ;) Så jeg skal prøve det! han får Orijen fremover!

På mandag skal han få akupunktur så skal be hun sette en nål for tarm også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jammen jammen :P

jeg har hørt, (senest i går) at man ikke skal blande tørrfor og V&G fordi det fordøyes forskjellig??

Men herregud...bedre at han får tørrfor enn å ha stein mage ;) Så jeg skal prøve det! han får Orijen fremover!

På mandag skal han få akupunktur så skal be hun sette en nål for tarm også.

Jeg har også hørt at det ikke skal blandes, men da fordi pelsen blir dårlig :P Nei, man må bare gjøre det som passer best for sin hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt å ikke drite hver dag på rått, så om det kommer ut og uten smerter er han ikke forstoppet, og det at han driter mer på tørrt beviser jo bare det, forSTOPPET betyr nettopp det, ingenting KAN komme ut. Det at han presser er jo fordi det er så lite avføring, og "vanen" med å skulle bæsje da og da sitter kanskje godt i han? Om du vil fôre mest rått, men gi større avføring gir du han halvparten kjøttstykke uten ben og halvparten voh, enkelt og greitt. Kvernet kjøtt gir tørrere og hardere avføring enn helt kjøtt, man antar det har noe med væskebalanse å gjøre.

Oabba feks bæsjer vanligvis annenhver dag, og hun får over kiloet dagen.... Først når det går tre-fire dager begynner jeg å mase om bæsjing, og da ser hun oppgitt på meg mens hun lydig presser ut etpar klumper, bare for at jeg skal slutte å mase.

Og nei, jeg ville ikke blandet tørrt og rått i samme måltid, fordi det fordøyes så forskjellig, selv om det tørre er oppbløtt. Må du gi halvt om halvt, gi det i hvert sitt måltid, det er også bedre for blodsukkeret sin del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forventa at hunden bæsjer mindre på rein vom, men når den skriker av smerte fordi den MÅ bæsje, men ingenting kommer ut, så gidder ikke jeg sitte på min høye råfôringshest og tenke at den presser av gammel vane, altså. :lol: Derfor fôrer jeg alltid med litt tørt også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det forventa at hunden bæsjer mindre på rein vom, men når den skriker av smerte fordi den MÅ bæsje, men ingenting kommer ut, så gidder ikke jeg sitte på min høye råfôringshest og tenke at den presser av gammel vane, altså. :lol: Derfor fôrer jeg alltid med litt tørt også.

Og vis meg hvor jeg har sagt at det er helt kurant at hunden har smerter når den driter?????????????????????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her skriker ikke når han bæsjer altså...viser ingen tegn til smerte! men han presser lenge...og mange ganger.

Jeg synes det er litt rart at han har blitt så hard i magen nå, han har jo gått på ren V&H hele livet.. og fått på laks foret i snart 1 år, hvorfor nå liksom?

Jeg viste ikke at det var normalt at hunden bæsjet annenhver dag? også lite.... det er snakk om 1-2 bittesmå klumper i døgnet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vis meg hvor jeg har sagt at det er helt kurant at hunden har smerter når den driter?????????????????????

Det har jeg da ikke sagt at du har sagt? Spørsmålstegn-spasmer, much? :P Jeg kommenterte bare mitt eget behov for å være pragmatisk når hunden min skriker av smerte pga hard mage, til tross for ønsket om å råfôre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å prøve den nye V&H-pølsa med ris? Den er til hunder med akuratt det problemet :) Vi har brukt den på Zara i over en uke,og er veldig fornøyd. Før har jeg måttet dra bajsen ut av henne fordi den er så tørr og hun ikke får den ut :P Har ikke måttet gjøre det nå :D

HUNDEMAT m/ris
Kylling, storfevom og ris. Vitaminisert

Dette er et etterspurt produkt fra hundeeiere av miniatyrhunder som ikke ønsker å bruke tørrfôr. Svært innaktive hunder og noen miniatyrhunder kan få treg mage ved fullfôring av de øvrige produktene fra Vom og Hundemat. Dette er fordi de ingrediensene vi bruker har meget høy fordøyelighet og svært lite kommer ut igjen i den andre enden. HUNDEMAT m/ris inneholder 12,5% prosent av omsettelie energi fra karbohydrat og er den eneste blandingen som ikke utelukkende består av av animalske råvarer. HUNDEMAT m/ris har derfor lavere energitetthet og lavere opptagelighet. Denne kombinasjonen egner seg til hunder som nettopp sliter med overvekt og/eller svært treg mage. Blandingen egner seg utmerkest som fullfôr, men da anbefales omega 3 tilskudd i form av sel- eller lakseolje.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er ikke spesielt ny lenger, de har hatt den i produksjon i alle fall så lenge jeg har hatt Aiko (høst 2009) og sikkert lenger også. :) Kjempeflott å bruke nettopp for å forhindre hard mage.

Oi,grunnen til jeg skreiv ny,er fordi de ikke har hatt den der vi handler pølsene,så i hodet mitt er den ny :aww::lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han her skriker ikke når han bæsjer altså...viser ingen tegn til smerte! men han presser lenge...og mange ganger.

Jeg synes det er litt rart at han har blitt så hard i magen nå, han har jo gått på ren V&H hele livet.. og fått på laks foret i snart 1 år, hvorfor nå liksom?

Jeg viste ikke at det var normalt at hunden bæsjet annenhver dag? også lite.... det er snakk om 1-2 bittesmå klumper i døgnet..

Det er helt normalt med lite og sjeldent på rått, husk at de fordøyer og opptar nesten alt av det de spiser, da blir det ikke mye rester ;)

Grunnen til at det skjer nå er kanskje alder? Han er ferdig med vekst og ting tar ikke helt av i kroppen på han lenger? Mindre mosjon pga kulde? Osv osv.

Det har jeg da ikke sagt at du har sagt? Spørsmålstegn-spasmer, much? :P Jeg kommenterte bare mitt eget behov for å være pragmatisk når hunden min skriker av smerte pga hard mage, til tross for ønsket om å råfôre.

Hva av rått har du prøvd ved siden av voh? Siden du nevner den høye hesten, så har du vel prøvd alt før du falt av?

Og kommentaren sa lite om deg og dine hunder, men at du ikke ville sitte på en høy hest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva av rått har du prøvd ved siden av voh? Siden du nevner den høye hesten, så har du vel prøvd alt før du falt av?

Nå skjønner jeg ikke helt hva vi diskuterer her, jeg. Er greia at du vil ha råfôringshesten for deg sjøl, eller? :teehe: Nei, jeg har selvsagt ikke prøvd alt av rått, og har heller aldri påstått det.

Og kommentaren sa lite om deg og dine hunder, men at du ikke ville sitte på en høy hest...

Jeg antok i mitt enfold at det var innlysende at jeg snakka om egen hund, iogm at trådstarter ikke nevner noe om skriking under bæsjing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg ville ikke blandet tørrt og rått i samme måltid, fordi det fordøyes så forskjellig, selv om det tørre er oppbløtt. Må du gi halvt om halvt, gi det i hvert sitt måltid, det er også bedre for blodsukkeret sin del.

Hvorfor ikke? Alle hundekjørere blander jo kjøtt og tørrfor i samme "grauta"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nei, jeg ville ikke blandet tørrt og rått i samme måltid, fordi det fordøyes så forskjellig, selv om det tørre er oppbløtt. Må du gi halvt om halvt, gi det i hvert sitt måltid, det er også bedre for blodsukkeret sin del.

Dette blir litt OT, men håper det er ok for TS at jeg spør her :)

Er det pga korn- og maisinnhold i tørrforet eller har det med at det er varmebehandlet å gjøre? Eller noe helt annet?

Det jeg egentlig lurer på er om det samme gjelder for tørrfor uten korn og med høyt innhold av kjøtt som f.eks Orijen? Bør man også da gi måltider hver for seg om man forer med begge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Fjernet ett innlegg, grunnet brudd på forumreglene.

§1.12
Forumet er ingen annonseplass. Alle innlegg som kan tolkes som reklame eller rekruttering til tjenester for egen vinning slettes. Affiliatelenker, eller lenker som på en eller annen måte tjener deg tolereres ikke og vil bli fjernet.

Moderator SoppenCamilla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ville gått ut med han, for det er jo ubehagelig å holde seg. jeg holder på med det så lenge de trenger. Den lengste varte tilogmed 5 måned. Det er forskjell på hunder og valper.
    • Det blir nok kompostgrinder og langline. håper bare det går bra med flytting midt i alene hjemme treningen.
    • Jeg tenker og gjør det samme som de ovenfor. Viktigere med gode hundemøter med gode sikre, kjente hunder.  
    • Har ei tispe på 5 som begynte å renne fra det rene øyet for litt siden. Vi dro til vet, men siden det ikke var rødt, eller irritert og ikke gul veske, så fikk jeg beskjed om å dryppe med saltvann en periode og komme tilbake om det ble verre. Det plager henne heller ikke.  Det er bedre om jeg drypper typ to ganger om dagen, men forsvinner ikke. Virker som om det blir verre på tur i vind feks.   Kan det være tett tårekanal? Hva gjøres med det?    Jeg spør her før jeg drar til veterinæren. Hun som så på det sist nevnte ikke det som et alternativ selv om jeg sa det virka som om det ble verre i «vær».  
    • Det bør du ikke. Gå god for dem. En av eierne der nå er anmeldt av veterinær, for dyremishandling. Etter at en valp på 6 mnd som var på kurs der ble strupt og holdt opp i luften etter kobbelet (Med struphålsbånd) og fikk påført varige skader på luftrør og strupehode.  Fordi den "utagerte" mot andre hunder. Som om valper bjeffer av annen grunn enn usikkerhet.... Veterinæren ble så rystet over skadene at mat-tilsynet ble meldt.    Så styr langt unna er mitt råd. Man risikerer at hunden blir varig skadet på kropp og sinn. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...