Gå til innhold
Hundesonen.no

Trist lesning (ulv igjen)


yurij
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Helt ærlig, så klarer jeg ikke å engasjere meg veldig at det har blitt drept ulv i Norden fra 1974-2003 som dette var en oppramsing av. Det finnes garantert mange flere ulv som er drept av mennesker de siste årene enn det mediene skriver om. Når det kommer til ulveforskningen og dokumentasjonen av den forøvrig er det for mange hull og avvik til at jeg tror på noen av leirene. Siste ramaskriket var at det kun var 25 ulv igjen i norge og hvor krise dette var, store fete krigstyper i media. At høgskolen i hedmark presenterer helt andre statestikker kort tid etterpå blir forbigått i stillhet, bare i Hedmark fylke er det mellom 35-40 ulv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skremmende holdning.

Det er *for meg* rasisme ulven utsettes for. Stort sett går det i "åååh, det er så MANGE av ulven, den HØRER IKKE TIL HER, vi må TA LIVET AV DEN". Ulvene er individer i et økosystem. De er ikke mindreverdige. De blir kjeppjaget slik jødene i sin tid, det påstås at de skaper problemer, at de medfører seg vondt, og at de ikke hører til i vårt land. Stort sett hører de ikke til i noen land. Det er en påfallende, og for meg skremmende likhet, på denne forfølgelsen av en rase.

Det ER foruroligende at en slik forfølgelse av en rase kan pågå uten at folk reagerer, det er foruroligende at en rase er mindreverdig andre, det er foruroligende at man bagatelliserer massedrap/overlagt drap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er *for meg* rasisme ulven utsettes for.

Det minner litt om annen form for forfølgelse menneskene har begitt seg ut på, ja... systemtiske drap på ulv, ofte utført på en vemmelig måte. Og bak det hele ligger det dype, delvis forskrudde forestillinger om hva en ulv er for noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har Aftenposten en interessant kronikk om dette med ulvemotstanderne på bygda.. at den urbane middelklassen ikke forstår at det er ikke ulven som sådan som er hat objektet - men mer at den er slagmarken om bygdefolks identitet som den urbane middelklassen bare vil mose.. at den manglende respekten for "livet på landet" egentlig er kilden men så er akkurat det med ulven blitt merkesaken. Desverre kan jeg ikke se at den kronikken er allment tilgjengelig elektronisk, så jeg får ikke linket.

Men her er en annen link fra Aftenposten - at ulven faktisk ikke er helt ufarlig

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Rovdyrforsker-Ulv-er-ikke-ufarlig-7102310.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Nå har jeg prøvd å poste innlegget flere ganger uten hell. Men dette er da et tilsvar til Kanger:

Vi har tydelig helt forskjellig ståsted. Jeg har aldri på noe som helst tidspunkt opplevd at det har vært forfølgelse av ulv som ikke har blitt reagert på fra noen kanter. Jeg har aldri opplevd at ulv er mindreverdig i forhold til andre dyr i norsk fauna, snarere tvert i mot. Jeg har heller aldri sett at det er massedrap på ulv i dette landet. At det har blitt drept ulv over de siste 40 årene er ingen hemmelighet, men "massedrap"?! Jeg lurer litt på hvem som bagetelliserer dette også jeg?! I hvertfall ikke media..

Jeg personlig syns vel ikke noe om den humanistiske fremstillingen av ulv og sammenligne det med jødeutryddelsen er i enkleste utfall en fornærmelse mot jødene.

Jeg er ikke for å slakte ned all ulv man har her i landet, men jeg syns det hadde vært fint med politisk vilje til å kunne diskutere en betent sak med faglig forsknings forankring og ikke masse føleri og hysteri som det er i alle leire. Så om det er meg du henviser til i åpningsreplikken din, så føler jeg meg overhodet ikke truffet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er egentlig faglig forsknings forankring da, Gråtass? At de ikke tilhører den norske fauna? At de blir satt ut? At de kommer til å "pøse ut valper"?

Usakligheter er det på begge sider, det er krisemaksimering så det synger etter på den ene siden, og total disneyfisering på den andre siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for kulturlandskap, mot flått, for kontroll av hovdyrbestand, for geitehold og det som måtte være. Min onkel har sau, tante og onkel har kyr og sau som går fritt. Men de tar vare på dyra, at kongeørna og tildels også havørna (men særlig fjellet, og flåtten) tar noen er the way of life.

Forøvrig lurer jeg også på hvilken forskning det er Gråtass trenger. Hva er det du lurer på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig har Aftenposten en interessant kronikk om dette med ulvemotstanderne på bygda.. at den urbane middelklassen ikke forstår at det er ikke ulven som sådan som er hat objektet - men mer at den er slagmarken om bygdefolks identitet som den urbane middelklassen bare vil mose.. at den manglende respekten for "livet på landet" egentlig er kilden men så er akkurat det med ulven blitt merkesaken. Desverre kan jeg ikke se at den kronikken er allment tilgjengelig elektronisk, så jeg får ikke linket.

Forstår disse tingene veldig godt, og har lenge forstått at dette primært handler om identitetspolitikk, ikke om rovdyr i seg selv. Gjør ikke saken stort bedre, etter mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg får ikke quotet, men det er ikke slik at jeg "lurer på noe", det er mer et ønske om en politisk debatt som er basert på de rovdyrdataene som faktisk fins og ikke synsing som 2ne referer til i sine spørsmål. Jeg syns det er uintressant å se sauebønder som hevder at alt blir bedre med total nedslakting akkurat som jeg syns det er bortkasta tid å forholde meg til ulveforkjempere som proklamerer rene faktafeil.

Jeg -som i meg personlig som saueeier og bor i ulveland, vet at det er risikosport å ha sau her men jeg velger å ha det likevel med de forbehold som man faktisk må ta da. Jeg er fortsatt som jeg sikkert har sagt hundre ganger ikke tilhenger av nedslakting av rovdyr, men jeg mener at ved behov så er lisensjakt høyst forsvarlig.

I denne debatten så er det veldig personlig og til dels høy temperatur fordi det er mye følelser innblandet, derfor skulle jeg ønske en mer tydelig debatt på politisk nivå og ikke et mediebasert synsing med som 2ne så riktig påpeker både massehysteri og disneyfisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig syns vel ikke noe om den humanistiske fremstillingen av ulv og sammenligne det med jødeutryddelsen er i enkleste utfall en fornærmelse mot jødene.

Da forstår du ikke sammenligningen, for den har ingenting med jødene å gjøre, men om hvordan mennesker kan handle når det baserer seg på abstrakte, mytiske forestillinger. Listen i artikkelen postet av trådstarter viser at slike overgrep mot ulven ikke er unntak, men noe som har skjedd regelmessig over flere tiår. Det forteller noe om hvilke fiendebilde enkelte grupper mennesker har bygget opp om ulven.

Jeg forsvarer ikke ulven i alt, jeg forstår at det kan være behov for å kontrollere den. Jeg reagerer derimot veldig på slike handlinger som artikkelen viser til.

Veldig mange som er for ulven ser heller ikke at rovdyrdebatten kun er et symptom på et mye viktigere sak: Norsk natur og villmark er truet, at rovdyrene ikke har plass lengre et kun et tegn på dette. Det forteller oss at naturvern er en viktig kampsak i dag - for vi skal ha norsk natur og villmark, vi skal ha norsk kulturlandskap, og det skal være riktig balanse her. Dette burde alle som bruker naturen være enig i - enten det er bønder med sau i utmark, fotturister som bruker norsk natur, jegere som bruker norsk natur, osv. Mye er galt. Norsk landbrukspolitikk er en katastrofe, og mange bønder lever på knivsegget - da forstår jeg godt at rovdyr blir en viktig debatt, for selv om det alt i alt utgjør en liten del av det økonomiske tapet (mye mer sau dør av sykdom og annet enn at de blir tatt av rovdyr), så er rovdyr noe konkret som mange føler kan "fikses". Jeg mener vi bør se etter andre muligheter, og gi bøndene et bedre grunnlag til å stå imot og leve med rovdyr i sine områder. Hvordan? Aner ikke, men tror dessverre ikke Sp har løsning.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner litt om annen form for forfølgelse menneskene har begitt seg ut på, ja... systemtiske drap på ulv, ofte utført på en vemmelig måte. Og bak det hele ligger det dype, delvis forskrudde forestillinger om hva en ulv er for noe.

Det er ikke rart da,vi vet jo alle hvor slem ulven er... Det finnes masse eksempler fra virkeligheten i historiebøkene som bekrefter dette. Rødhette og Ulven,De tre små griser,Peter og ulven,ulven og de tre geitekillingene. Alle kjenner vel Storeulv fra Donald,for ikke å snakke om jungelboken. Ble ikke Mowgli slept ut i skogen av ulvene? Ærlig talt, vi er da ikke dumme heller.

Red: Det som er tragisk her er hvor lite som skjer med faunakriminalitet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I denne debatten så er det veldig personlig og til dels høy temperatur fordi det er mye følelser innblandet, derfor skulle jeg ønske en mer tydelig debatt på politisk nivå og ikke et mediebasert synsing med som 2ne så riktig påpeker både massehysteri og disneyfisering.

Det har ingenting med "disneyfisering" å gjøre, dette er bare et dårlig forsøk på å diskvalifisere meningsmotstandere, oss "urbane" byborgere som ikke har "erfaring" (typisk mytologisering av by vs. land-politikk, og svært lite givende). Rovdyr, særlig store predatorer, har en rolle i naturens gang. Ulv, bjørn, gaupe hører hjemme i naturen like mye som elg, hjort, og rådyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hermes: det er vel ingen velbevarte mennesker som er for tjuvslakt på rovdyr, uansett art?!

Det er noen som gjør det, og det tror jeg har en sammenheng med det bildet som er etablert av rovdyret.

Forøvrig syns jeg yurij påpeker det fint: fiendebilder og godt vs. ondt hører hjemme i disney- og eventyrfortellinger, ikke i naturen. Personlig skulle jeg ønske det var så mye rovdyr i Norge at det var forsvarlig å jakte på rovdyr. Det er ikke mange som er så opptatt av jakt på rev, og det har sin grunn, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva med jerven liksom? Den hører man nesten aldri noe om, selvom den dreper mange sauer. Ulven får skylda!

Jepp, det er typisk, et enkelt rovdyr blir utpekt og blir synderen. I Norge er det jerv og gaupe som tar mest husdyr.

I 2011 ble det utbetalt erstatninger for i alt 23383 drepte sau og lam og 13999 drepte tamrein. Gaupe og jerv sto for 85 % av tapene (www.rovdata.no).

http://www.utmark.org/utgivelser/pub/2012-1/Fangel_Gundersen_Utmark_1_2012.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marc Bekoff om rovdyrhets: http://www.dyrsrettigheter.no/underholdningsindustri/jakt-og-fangst/rovdyr-offer-for-uvitenskaplig-hets/

I flere stater i USA er nå ulvene tatt vekk fra listen over arter som skal beskyttes – ikke på grunnlag av vitenskaplige hensyn, men på grunn av press fra ulvemotstandere. Og i mediedebatten er dyrene stadig utsatt for ufaglig hets.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig så svart/hvitt som jeg får inntrykk av her?

Enten er man mot (hater) eller så er man for (elsker) ulven. Veldig følesemessig. Og man kan ikke ha en delt mening om håndtering av forvaltningen... neineinei enten er man i mot eller for.

Jeg har stor forståelse for at områder hvor ulven faktisk bare begynner jakte sau, at man da kutter ned på stammen. Imens andre områder knerter de knapt en eneste en og der får de leve i fred.

Her på østlandet har jeg hørt lite om at rev tar lam, men i sauelandet jeg har vokst opp i på en øy tok reven mye lam. Man kunne stå i vinduet å se ulven komme tusslene og plukke ut det svakteste lammet eller den som var så dum at den lå der. Der drev de revejakt, og enkelte av bøndene tok ut mange rev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sterkt engasjert, men jeg er ikke veldig følelsesladet knyttet til ulv, og er ikke imot jakt på rovdyr per se. Min motivasjon er naturvern og natur i balanse, samt jeg syns det er altfor mange myter i omløp og lite fakta.

EDIT: Det er helt forsvarlig å jakte på rev i Norge. Flere store rovdyr, særlig gaupe, ville derimot hjulpet å holde revebestanden nede, da gaupe kan drepe rev. Da jeg tok jegerprøven ble vi oppfordret til å ta ut rev om vi er på småviltjakt og tilfeldigvis møter på rev.

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...