Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min tisser i sofaen!


Samy
 Share

Recommended Posts

Hei! Jeg har en Samojed jente på 6 mnd som har fått en utrolig dårlig vane med å gå på do i sofaen. Vi har en skinnsofa, men tisset har rent ned mellom puter og over alt at jeg nekter å sitte i den lengre. Vi skal kjøpe ny sofa, men er usikker på om det er vits før hun slutter med det.

Hun er jo liten og vi tar henne ut for å tisse en gang i timen, for det er så ofte som hun må tisse, men likevel tisser hun i sofaen, og dette skjer nesten hver eneste dag. Jeg blir så utrolig frustrert. En ting er tiss på gulvet, som heller ikke er greit, men noe HELT annet enn i sofaen. Men hvorfor skal hun absolutt opp i sofaen å tisse?

Hun får jo lov å ligge i sofaen, burde vi sagt at hun ikke får lov å være i sofaen i det hele tatt lengre?

Jeg vasker sofaen SKIKKELIG hver gang hun går på do der, men jeg føler ikke at det blir skikkelig rent. Det har jo rent mellom puter og alt. Jeg synes det er sikkelig ekkelt!

Vi trenger virkelig hjelp! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med henne. Hun er jo egentlig så snill og søt på alle måter, men så hopper hun opp i sofaen og tisser. Jeg blir gal!! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett jeg ville hatt møblene på forbudslisten en stund jeg. Det går jo ann å innføre tilgang til sofa o.l. senere igjen? Men, har hun alltid tisset så ofte? Synes det høres litt vel mye ut for en på seks mnd. Hvis det er noe som har kommet mer og mer i det siste ville jeg vurdert å sjekke henne for urinveisinfeksjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror rett og slett jeg ville hatt møblene på forbudslisten en stund jeg. Det går jo ann å innføre tilgang til sofa o.l. senere igjen? Men, har hun alltid tisset så ofte? Synes det høres litt vel mye ut for en på seks mnd. Hvis det er noe som har kommet mer og mer i det siste ville jeg vurdert å sjekke henne for urinveisinfeksjon.

Ja, hun har alltid tisset så mye, og vi går liksom bare å venter på at det skal roe seg, men det ser ikke ut som det gjør det foreløpig hvertfall... Kanskje vi må få det sjekket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker hun veldig mye da? Da min BC valp var på den samme alderen begynte hun å kjededrikke. Når ting var rolige rundt henne (kjedelig) gikk hun og smådrakk vann hele tiden. Det medførte jo såklart også at hun slet veldig med å bli tørr. I en periode begrenset jeg vannmengden hennes litt og det var nok til at mønsteret ble brutt og hun ble så å si tørr over natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg fått det sjekket. Det er individuelt når de blir husreine, og hvor lenge de kan holde seg. Men jeg tror det er uvanlig at de tisser SÅ ofte.

Hva skjer om dere ikke går ut en gang i timen? Tisser hun da inne?. Hva gjør dere når hun tisser inne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker hun veldig mye da? Da min BC valp var på den samme alderen begynte hun å kjededrikke. Når ting var rolige rundt henne (kjedelig) gikk hun og smådrakk vann hele tiden. Det medførte jo såklart også at hun slet veldig med å bli tørr. I en periode begrenset jeg vannmengden hennes litt og det var nok til at mønsteret ble brutt og hun ble så å si tørr over natten.

Ja, hun drev med å kjededrikke hele tiden hun også, og når vi tok vekk vannskålen så ble det litt bedre, men sånn at det gikk fra å tisse hvert 10 min til hver time. Det har blitt bedre, hun tisser ikke om natten i buret og hvis vi er borte i 4 timer og hun er i buret, da klarer hun å holde seg, men hun tisser i sofaen selv om hun har nettopp vært ute å tisset også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg fått det sjekket. Det er individuelt når de blir husreine, og hvor lenge de kan holde seg. Men jeg tror det er uvanlig at de tisser SÅ ofte.

Hva skjer om dere ikke går ut en gang i timen? Tisser hun da inne?. Hva gjør dere når hun tisser inne?

Hei! Når min bichon frise var yngre tisset hun ikke så ofte, men hun også brukte veldig lang tid på å bli husrein. Men det er visst typisk for bichon frise, men har ikke hørt noe om det med Samojed. Og hvis ikke vi går ut en gang i timen så tisser hun inne ja, helst i sofaen, men det hender det kommer på gulvet hvis vi er "heldig". Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre når hun tisser inne. Jeg sier navnet hennes strengt og hun merker at jeg blir irritert og så står hun å følger med når jeg vasker opp. Jeg har lest at man skal overse hvis hun tisser inne, men det kan jeg ikke forstå hvordan skal gå? Og man skal heller ikke kjefte på de hvis de tisser inne for da går de å gjemmer seg for å tisse...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall begynt med å begrense vanninntaket hennes og nekte henne adgang til møblene! Og hvis hun fortsetter å måtte tisse så mye ville jeg nok fått det sjekket ut etterhvert tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt usikker på hva vi skal gjøre når hun tisser inne. Jeg sier navnet hennes strengt og hun merker at jeg blir irritert og så står hun å følger med når jeg vasker opp. Jeg har lest at man skal overse hvis hun tisser inne, men det kan jeg ikke forstå hvordan skal gå? Og man skal heller ikke kjefte på de hvis de tisser inne for da går de å gjemmer seg for å tisse...?

Når hunden har blitt så gammel, og ennå ikke har skjønt at man ikke tisser inne, så MÅ man si klart i fra at dette er uakseptabelt. Det må få konsekvenser for henne at hun tisser inne. Ikke si navnet hennes, men bruk NEI/FY ettellerannet - og kast henne ut med det samme dere ser at hun holder på å sette seg. La henne være ute til hun har gjort fra seg ute.

Men først bør dere helt klart sjekke at hun ikke har noen uregelmessigheter i urinveiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall begynt med å begrense vanninntaket hennes og nekte henne adgang til møblene! Og hvis hun fortsetter å måtte tisse så mye ville jeg nok fått det sjekket ut etterhvert tror jeg.

Takk, jeg skal prøve det!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når hunden har blitt så gammel, og ennå ikke har skjønt at man ikke tisser inne, så MÅ man si klart i fra at dette er uakseptabelt. Det må få konsekvenser for henne at hun tisser inne. Ikke si navnet hennes, men bruk NEI/FY ettellerannet - og kast henne ut med det samme dere ser at hun holder på å sette seg. La henne være ute til hun har gjort fra seg ute.

Men først bør dere helt klart sjekke at hun ikke har noen uregelmessigheter i urinveiene.

Oki, takk! Jeg skal prøve dette!! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter et par dager med "overseing" og bare bære valpen ut så sier jeg fra til dem, de forstår det veldig fort. Tisse ute er som å lære dem å ikke stjele fra bordet. Det får en konsekvens.

Tisser de ute får de ros :)

Ja, jeg er flink til å rose henne når hun går på do ute, og det gjør hun fint. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få det sjekket først og fremst, det er ikke helt normalt at en så gammel hund ikke klarer og holde seg mer enn en time.. Hvordan er hun om natten? Hvor mye aktivitet får hun? Mine unghunder har som regel sovet en stund etter tur og dermed så går det fort minimum et par timer til neste gang de må ut fordi de sover så blir det en ny runde med lek eller tur og da såver de igjen.. Du kan også kontrollere uhell litt med og tving henne til og være i ro litt (om så binde henne fast i bordfoten eller noe) , det skjer raskere uhell om de er aktive hele tiden og herjer og leker. Hold henne innen synsvidde slik at du kan ta henne ut når du ser tegn til og må på do heller enn og alltid ta henne ut en gang i timen alltid, så lenge du gjør det så lærer hun jo ikke og holde seg lengre.

Og mtp tissing i sofa så er jo det og nekte henne adgang det klart enkleste, så kan man gi tilbake muligheten senere når hun er blitt skikkelig husren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få det sjekket først og fremst, det er ikke helt normalt at en så gammel hund ikke klarer og holde seg mer enn en time.. Hvordan er hun om natten? Hvor mye aktivitet får hun? Mine unghunder har som regel sovet en stund etter tur og dermed så går det fort minimum et par timer til neste gang de må ut fordi de sover så blir det en ny runde med lek eller tur og da såver de igjen.. Du kan også kontrollere uhell litt med og tving henne til og være i ro litt (om så binde henne fast i bordfoten eller noe) , det skjer raskere uhell om de er aktive hele tiden og herjer og leker. Hold henne innen synsvidde slik at du kan ta henne ut når du ser tegn til og må på do heller enn og alltid ta henne ut en gang i timen alltid, så lenge du gjør det så lærer hun jo ikke og holde seg lengre.

Og mtp tissing i sofa så er jo det og nekte henne adgang det klart enkleste, så kan man gi tilbake muligheten senere når hun er blitt skikkelig husren.

Takk for masse gode tips! Hun er VELDIG aktiv. Hun sover ikke mye, men hun sover hele natten uten å gå på do. Men hun sover ikke mer enn kanskje en time, maks to, i løpet av en hel dag. Har hun såklart vært å løpt med kjæresten min sover hun litt lengre, og da venter vi til hun våkner før vi tar henne ut, men da må vi jo såklart ta henne ut med en gang hun våkner ellers blir det uhell inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips! Hun er VELDIG aktiv. Hun sover ikke mye, men hun sover hele natten uten å gå på do. Men hun sover ikke mer enn kanskje en time, maks to, i løpet av en hel dag. Har hun såklart vært å løpt med kjæresten min sover hun litt lengre, og da venter vi til hun våkner før vi tar henne ut, men da må vi jo såklart ta henne ut med en gang hun våkner ellers blir det uhell inne.

Det er veldig vanskelig og komme med konkrete tips når man ikke har sett hunden og ikke vet hvordan dagene deres ser ut, men da vet vi vertfall at hunden kan holde seg. Jeg ville iallefall hatt fokus på ro inne, samt skrudd opp aktivitetsnivået litt, men da helst flere ganger daglig fremfor en kjempelang økt. Dette var samojeden, sant? Jeg vet ikke helt hvor mye likhet det er mellom samojed og malamute feks i oppveksten, men jeg vet vertfall at mine to malamutter har krevd mye som unghunder, så dere må vertfall ikke være redde for og bruke hunden godt ca hver dag, gjerne også hjernetrim om dere ikke gidder og springe i skogen 3 ganger daglig liksom.

Basic plan som jeg ville brukt:

- Mer aktivitet slik at hunden er sliten og fornøyd og dermed er roligere inne.

- Tving ro inne, feks ved og binde den i kort bånd til bordfot e.l. sette opp kompostbinge eller hva annet dere måtte komme på, tillat kun rolige aktiviteter som tyggebein, kong fylt med noe o.l.

- Ros når hunden tisser ute, si fra når den tisser inne og ta den med ut (dette blir også lettere og følge med om den er på et begrenset område innenfor synsfeltet deres.

Og selvfølgelig alt annet dere kan komme på som kan være med på og strekke ut tida mellom vær lufting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanskelig og komme med konkrete tips når man ikke har sett hunden og ikke vet hvordan dagene deres ser ut, men da vet vi vertfall at hunden kan holde seg. Jeg ville iallefall hatt fokus på ro inne, samt skrudd opp aktivitetsnivået litt, men da helst flere ganger daglig fremfor en kjempelang økt. Dette var samojeden, sant? Jeg vet ikke helt hvor mye likhet det er mellom samojed og malamute feks i oppveksten, men jeg vet vertfall at mine to malamutter har krevd mye som unghunder, så dere må vertfall ikke være redde for og bruke hunden godt ca hver dag, gjerne også hjernetrim om dere ikke gidder og springe i skogen 3 ganger daglig liksom.

Basic plan som jeg ville brukt:

- Mer aktivitet slik at hunden er sliten og fornøyd og dermed er roligere inne.

- Tving ro inne, feks ved og binde den i kort bånd til bordfot e.l. sette opp kompostbinge eller hva annet dere måtte komme på, tillat kun rolige aktiviteter som tyggebein, kong fylt med noe o.l.

- Ros når hunden tisser ute, si fra når den tisser inne og ta den med ut (dette blir også lettere og følge med om den er på et begrenset område innenfor synsfeltet deres.

Og selvfølgelig alt annet dere kan komme på som kan være med på og strekke ut tida mellom vær lufting.

Takk! Her var det masse bra tips!! Skal ta det til meg! Det var samojeden min ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...