Gå til innhold
Hundesonen.no

Allsidig rase


Vicek
 Share

Recommended Posts

Hei! Er under planlegging av ny hund, men er foreløpig veldig usikker på rase. Vil ha en allsidig rase, som kommer til å være med å reise mye på nye plasser(med bil). Noen stikkord som jeg vil at rasen skal "ha":

Lettlært

Snill og trivelig

Går godt sammen med barn, andre hunder og dyr

Grei å ha løs

Ikke noe spesielt med jaktinnstikt

Lite bjeffing

Førerprioritert, men samtidig selvstendig

Hvor stor hunden er eller pelsstell, stiller ingen rolle. Men helst ikke noe napping eller barbering. Hunden kommer stort sett til å være med meg rundt om kring, så en sosial men samtidig behersket hund er positivt. Ellers har jeg planer om at den skal brukes til lydighet og agility på hobbybasis, og fjellturer på sommeren og skiturer på vinteren.

Har erfaring med hund og trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador eller golden må jo være det åpenbare svaret :P

Lar du den ikke hilse på fremmedfolk og fremmedhunder, vil til og med disse rasene klare å overse hunder og mennesker ute på tur; min übersosiale jaktgoldenfrøken gjør ingenting av fremmede, men elsker alle hun får lov til å hilse på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både golden og labrador oppfatter jeg som litt "dovne", om du skjønner. I hvertfall de jeg har møtt har vært veldig rolige, kanskje for rolig og kommer traskende når eieren roper. Men som sagt, dette er oppfatningen min etter de jeg har møtt. Vil ha noe med litt motor, men samtlig en av og på knapp. Men jakt linjene er vel noe annet. Har ei veldig aktiv storpuddel tispe fra før :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både golden og labrador oppfatter jeg som litt "dovne", om du skjønner. I hvertfall de jeg har møtt har vært veldig rolige, kanskje for rolig og kommer traskende når eieren roper. Men som sagt, dette er oppfatningen min etter de jeg har møtt. Vil ha noe med litt motor, men samtlig en av og på knapp. Men jakt linjene er vel noe annet. Har ei veldig aktiv storpuddel tispe fra før :)

Det fantastiske med retrieverne er evnen til å tilpasse seg; jeg er enig i at mange virker dovne, men det er ofte fordi de har blitt lært at de skal være dovne :P En del goldens kan nok slukne i to-årsalderen, men særlig labradorer har mye mer motor enn man skulle tro! Hold en labrador slank og lek med den, så skal du få se hvorfor de kalles hoppladorer ;)

Forøvrig er jeg overbevist om at en moderat jaktgolden eller jaktlabrador er en uovertruffen hund for de som ønsker en aktiv og sporty familiehund; de krever ikke så mye som man skulle tro, så lenge de får anledning til å blåse av litt krutt :whistle: Særlig på jaktgolden kan det være lurt å se etter tendenser til stress på linjene, da det (etter min mening, eller min smak om du vil) er et problem på en del jaktgoldens. På jaktlabradoren kan pelsen være en utfordring, de har dårlig vinterpels og fryser lett; mange må ha på dekken allerede om høsten. Ellers er det smak og behag hvilken av de to rasene man ønsker; jaktlabradoren skal etter sigende være mer førerorientert mens på jaktgolden er det mer fokus på selvstendig arbeide.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg skal ta å lese mer om både jaktgolden og jaktlabrador, virker som noen spennende raser. Å angående at labbene kan fryse, tenkt hvordan min kortklipte puddel har det, haha. Godt vant :) Jeg bor landlig, så hunden kommer til å gå løs hele dagen, når den ikke er inne. Merker det på hun jeg har nå at når hun er løs hjemme her hele tiden, så har hun ikke den trangen til å "løpe fra seg". Veldig kjekt! Noen som har tips om gode hjemmesider om de to rasene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg skal ta å lese mer om både jaktgolden og jaktlabrador, virker som noen spennende raser. Å angående at labbene kan fryse, tenkt hvordan min kortklipte puddel har det, haha. Godt vant :) Jeg bor landlig, så hunden kommer til å gå løs hele dagen, når den ikke er inne. Merker det på hun jeg har nå at når hun er løs hjemme her hele tiden, så har hun ikke den trangen til å "løpe fra seg". Veldig kjekt! Noen som har tips om gode hjemmesider om de to rasene?

I så fall vil jeg gjerne vite om en slik side selv :lol:

Tror det stort sett blir å komme seg ut og hilse på hunder av ulike linjer, altså :) Bare sånn du kan finne ut hva du setter pris på, og hvordan egenskapene fordeles på ulike linjer :) Ellers lese seg opp på oppdrettere; både for jaktgoldens og jaktlabbiser lønner det seg å se mot Sverige/Danmark. Innenfor jaktgolden snakker man ofte om kanadiske, engelske og gammeldanske linjer her i Skandinavia, og blandinger av disse. Rene kanadiske linjer er definitivt de heftigste, og er ikke alltid å anbefale med mindre man vil ha en riktig elektrisk jaktretriever.

Forresten, skal du ha retriever er det tvilsomt at det lønner seg å ha hunden løs uten oppsikt - i motsetning til puddelen har de enorm matlyst. Og bæsj er mat. Og småstein. Og rottegift, plastdunker, kadavre, gummihansker, jord, etc. Dersom det ikke går an å spise det, kan man rulle seg i det - eller enda bedre: Spise det OG rulle seg i det! :bananas:

Så jeg antar du ikke egentlig har lyst til å ha en retriever løpende løs uten å ha en viss oversikt over hva den spiser/ruller seg i :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

springer spaniel har jaktinstinkt...

Det har jo også jaktgolden og jaktlabrador. Men jeg vil tro at også springer allikevel er en førerorientert rase som ikke stikker etter alt av vilt om man har god innkalling på den? Min venninnes to portiser har hauger av jaktinnstinkt, men de er allikevel veldig førerorienterte og har ikke spesielt stor radius. De kan fint gå løs på gård f.eks. Vil tro mye av det samme gjelder for en springer? Altså - kan godt hende jeg er helt på bærtur, men jeg innbiller meg at gruppe 8-hundene har mye til felles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Retrieverne er jo bare apporterende hunder, så de er vel ikke så mye ute på jakt før skudd? Mens spaniels er støtende hunder, og selv om de jakter på kort radius, så vil de fleste spaniels alltid jakte om de er løse. Så kommer det jo an på hvorfor man ikke ønsker jaktinstinkt, om det er fordi man er redd hunden stikker -da er det ikke noe problem, for en spaniel vil normalt jakte innen for skuddhold, men dersom det er fordi man vet man bor steder med høy vilttetthet så kan det jo være en utfordring.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ligger vel en viss forskjell i at springeren jobber før skudd også, mens retrievere kun etter? Syns det er helt naturlig at springeren i større grad oppsøker levende vilt på eget initiativ - selv om jaktretrieverne kan ha like sterkt jaktinstinkt vil de nok være enklere å kontrollere rundt vilt. De stikker ikke for å jage levende vilt på samme måte, liksom, de bare dør på seg etter å få hente dau eller skadeskutt fugl.

Jaktinstinkt er ikke i seg selv et problem, man må bare håndtere det godt; og retrievere er rimelig enkle å styre ifht til det; jeg antar at det er enda enklere å styre en jaktlabbe som er mindre selvstendig og mer førerorientert enn jaktgoldens, hvis det er et viktig poeng :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både golden og labrador oppfatter jeg som litt "dovne", om du skjønner. I hvertfall de jeg har møtt har vært veldig rolige, kanskje for rolig og kommer traskende når eieren roper. Men som sagt, dette er oppfatningen min etter de jeg har møtt. Vil ha noe med litt motor, men samtlig en av og på knapp. Men jakt linjene er vel noe annet. Har ei veldig aktiv storpuddel tispe fra før :)

Holy shit pliiiis fortell meg hvordan de har fått til det... :P (Flabben min i videoen under)

http://www.youtube.com/watch?v=ZTvd6J2DYX8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holy shit pliiiis fortell meg hvordan de har fått til det... :P (Flabben min i videoen under)

http://www.youtube.com/watch?v=ZTvd6J2DYX8

Herlig! For en goding :-)

Men forskjellen på jaktgolden og labbe? Forutenom utseende såklart. Har lest en del i dag, men synes det blir skrevet så mye forskjellig. Alt er vel individuelt fra hun til hund, men tenker på helt konkrete forskjeller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Hva med å sjekke ut flatcoated retriever da? Tispe helst kanskje, og ikke velg blant de mest livate (for de kan bli svært livate flatter..)

Helt sant :) men du verden å herlige dem er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jaggu jeg skal ta å lese mer om både jaktgolden og jaktlabrador, virker som noen spennende raser. Å angående at labbene kan fryse, tenkt hvordan min kortklipte puddel har det, haha. Godt vant :) Jeg bor landlig, så hunden kommer til å gå løs hele dagen, når den ikke er inne. Merker det på hun jeg har nå at når hun er løs hjemme her hele tiden, så har hun ikke den trangen til å "løpe fra seg". Veldig kjekt! Noen som har tips om gode hjemmesider om de to rasene?

Her er kennel Soltrollet sin hjemmeside:

http://aandal.net/

Synes den er informativ når det gjelder Jaktgolden. Jeg trener sammen med denne damen, og hun er utrolig flink! Og veldig hyggelig. Er allsidig innenfor trening, og har oppnådd mye med hundene sine. De vurderer å ha et kull snart, men jeg vet ikke sikkert. Uansett kan hun nok sette deg i kontakt med andre gode oppdrettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall vil jeg gjerne vite om en slik side selv :lol:

Tror det stort sett blir å komme seg ut og hilse på hunder av ulike linjer, altså :) Bare sånn du kan finne ut hva du setter pris på, og hvordan egenskapene fordeles på ulike linjer :) Ellers lese seg opp på oppdrettere; både for jaktgoldens og jaktlabbiser lønner det seg å se mot Sverige/Danmark. Innenfor jaktgolden snakker man ofte om kanadiske, engelske og gammeldanske linjer her i Skandinavia, og blandinger av disse. Rene kanadiske linjer er definitivt de heftigste, og er ikke alltid å anbefale med mindre man vil ha en riktig elektrisk jaktretriever.

Forresten, skal du ha retriever er det tvilsomt at det lønner seg å ha hunden løs uten oppsikt - i motsetning til puddelen har de enorm matlyst. Og bæsj er mat. Og småstein. Og rottegift, plastdunker, kadavre, gummihansker, jord, etc. Dersom det ikke går an å spise det, kan man rulle seg i det - eller enda bedre: Spise det OG rulle seg i det! :bananas:

Så jeg antar du ikke egentlig har lyst til å ha en retriever løpende løs uten å ha en viss oversikt over hva den spiser/ruller seg i :lol:

Jeg vet ikke jeg. Ikke enda ihvertfall. Men valpen min er 4,5 mnd, og han spiser ikke noe ute enda. Ingen interesse for bæsj, spiser ikke småstein, lukter bare på ting han kommer over som andre har hivd fra seg. Håper ikke det endrer seg etterhvert :)

Det eneste han har interesse av å spise på ute, er små greiner og pinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ser du tenker på lab! om det er noe du lurer på kan du bare spørre, kan jeg svare deg på så om si alt. Jeg vil anbefale deg å se nærmere på labben, for den oppfyller alle kriteriene du sier du har til en hund. Flat er en hund som har mye større aktivitetsnivå enn labben. En labrador kan du lære å være rolig inne og springe ute, mens en flat er mye mer vimsete både inne og ute, og kan være mye mere sta( i forhold til trening) Flat trener bare det den synes er spennende, og kan være mer krevende enn labben, som gjør så og si hva som helts for en godbit. Det at labradoren ikke er en søppelhund er bare tull, jeg har vært i labradormiljøet såppas lenge at jeg vet at de spiser det som er, men vil heller ikke si at dette har vært et "problem" . Om du synes det er fælt at hunden spiser en bæsj på tur i skogen, kan jo dette læres bort.
Labben er alltid glad og gjør alt for å glede sin eier når eier er tilstede. Samtidig kan den også være alene hjemme og ligge å slappe av.
Den kan etterhvert som den blir voksen, trekke og bære kløv, og også brukes til jakt. Labben har en utrolig nese og hørsel , som gjør at den passer perfekt til jakt.:)

om du fortsatt tenker på labrador etter dette, og føler dette er hunden for deg, kan du bare ta kontakt med meg, så kan jeg gi deg råd og tips om oppdrettere i både norge, sverige og danmark. Anbefaler å hente hund fra annet land, blant annet på grunn av helsen og egenskapene som har gått nedover her til lands.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...