Gå til innhold
Hundesonen.no

Furry Paws - hundeoppdrett- og treningsspill


Tabris
 Share

Recommended Posts

Er det noen her inne som er veeeldig flink på fargegenetikk? Siden kalkulatorene er borte nå sliter jeg litt.

Jeg vil veldig gjerne avle frem brindle sølv Cairn terrier

Brindle Silver with Black Sable and Mask

jeg har til rådighet denne tispen

http://www.furry-paws.com/dog/index/698592

som er sølv. men jeg klarer ikke finne ut hvilken farge hannhunden må ha for å få garantert sølv valper??? noen som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 4.8k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ja, eller du kan evnt. få mamman din hekta på spillet...Herrefred, moren min tar helt av, ringer meg stadig vekk, her om dagen kom hun for sent på jobb. Fått et kull, jo!

Skal jeg lage en sonenguild der?

Vi er sjette største guilden der nå.

Posted Images

Er det noen her inne som er veeeldig flink på fargegenetikk? Siden kalkulatorene er borte nå sliter jeg litt.

Jeg vil veldig gjerne avle frem brindle sølv Cairn terrier

Brindle Silver with Black Sable and Mask

jeg har til rådighet denne tispen

http://www.furry-paws.com/dog/index/698592

som er sølv. men jeg klarer ikke finne ut hvilken farge hannhunden må ha for å få garantert sølv valper??? noen som vet??

Han må vel ha cwcw (i det minste en cw) for å få silver valper. Og ikke EE i genpar nummer 2 (enten Em eller e) om jeg ikke husker helt feil.

Da driver jeg og låser opp mudiene mine, så de får konkurrert en uke, før de låses igjen neste uke. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han må vel ha cwcw (i det minste en cw) for å få silver valper. Og ikke EE i genpar nummer 2 (enten Em eller e) om jeg ikke husker helt feil.

Da driver jeg og låser opp mudiene mine, så de får konkurrert en uke, før de låses igjen neste uke. :P

Tispen har cwcw, men jeg ser parringene hun har foretatt tidligere har det ikke kommet noen sølv, sikkert fordi det har vært en annen dominant farge som har tatt over, derfor lurte jeg på hvilke gener jeg burde styre unna for å få frem sølv i avkommene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tispen har cwcw, men jeg ser parringene hun har foretatt tidligere har det ikke kommet noen sølv, sikkert fordi det har vært en annen dominant farge som har tatt over, derfor lurte jeg på hvilke gener jeg burde styre unna for å få frem sølv i avkommene.

Men hannhunden bør også være cwcw om du skal være garantert silver valper. Siden det er den fargen som må dobles for å få sølv. Ccw gir rødt, og cchcw gir fawn. Kun cwcw gir sølv. Faren til den valpen du har Ccch, så da er han rød og bærer fawn. Ergo vil valpene med tispa de da bli rødt som bærer sølv (Ccw) eller fawn som bærer sølv (cchcw).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hannhunden bør også være cwcw om du skal være garantert silver valper. Siden det er den fargen som må dobles for å få sølv. Ccw gir rødt, og cchcw gir fawn. Kun cwcw gir sølv. Faren til den valpen du har Ccch, så da er han rød og bærer fawn. Ergo vil valpene med tispa de da bli rødt som bærer sølv (Ccw) eller fawn som bærer sølv (cchcw).

Det er ikke min tispe eller mine valper btw.

Men da forstår jeg :) skal se igjennom hannene mine nå. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke min tispe eller mine valper btw.

Men da forstår jeg :) skal se igjennom hannene mine nå. Takk!

Ah. Da så. Jeg antok det siden du linket til den. Men sjekket ikke skikkelig.

Men du må også ha da ee / EmEm eller Eme i genpar to, så den blir "rød" i bunnen. EE vil ikke "løse ut" cwcw, og hunden blir vel sort da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nja, så lenge du har Kbrk eller KbrKbr eller kk så kan du få rød/fawn/creme/sølv selv om du har EE? Men da kun med sable/saddle/points e.l. da.

F.eks KbrKbr EE Bb Dd slsl AyAy Ssi mm rr tt cwcw gg uu blir jo Silver brindle with black sable?

Evt kk EE BB DD slsl atat SS mm rr tt cwcw gg uu blir Black with silver points.

Eller Kbrk EE bb DD slsl atat SS mm rr tt cwcw gg uu blir Chocolate with brindle points, og da med sølv brindle points?

edit: surrer med genetikken min her!

edit 2: hvis du vil ha sølvbrindle så vil du IKKE ha ee, for det overstyrer KK/Kk/kk/KKbr/Kbrk, så du ikke får brindling, bare ren rød/tan/sølv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har EE, EmE eller Ee så blir de blå også med kk. F.eks kk EE Bb dd slsl atat Ssi mm rr tt cchcw gg uu blir blå med tan points. En med cwcw blir blå med silver points.

edit: en med kk EmE Bb dd slsl atat Ssi mm rr tt cchcw blir blå med tan points og blå maske.

KK, Kk og KKbrk gir svart pigment så lenge det er EE, Ee eller EmE.

KbrKbr og Kbrk gir brindle.

kk gir mulighet for svartpigmentert med rødpigmenterte(rød/fawn/creme/silver) points, svartpigmentert(svart/blå/sjokolade) grizzle, saddle eller sable.

EE, Ee overstyrer ikke svart pigment.

EmE gir maske over rødpigment på hunder med kk. F.eks creme with black saddle and mask.

ee overstyrer all svart pigment.

BB og Bb endrer ikke svart pigment. bb overstyrer svart pigment og gir sjokolade.

DD Dd endrer ikke svart pigment. dd overstyrer svart pigment og gir blå, overstyrer bb og gir da mouse grey/isabella. (Når du har bb dd)

slsl overstyrer ingenting, Slsl eller SlSl overstyrer alt pigment og gir helhvit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk nettopp en breeding request, og når jeg trykket den linken man får opp stod det at noe hadde gått galt. Breeding requesten var ikke på listen der jeg kunne godkjenne heller. Men når jeg går inn på completed er den jo der! Altså, kullet har blitt lagd uten at jeg trykket på at det var greit. Noen som vet hva som skjer? Tydeligvis en feil en plass. Ikke at det spiller så stor rolle, jeg skulle jo godkjenne uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de har EE, EmE eller Ee så blir de blå også med kk. F.eks kk EE Bb dd slsl atat Ssi mm rr tt cchcw gg uu blir blå med tan points. En med cwcw blir blå med silver points.

Det må da gjelde kun de få rasene med reccesiv svart, for alle mine GD feks har E (kun stor E i div varianter), men dilutefargene kommer kun fram om hunden har K. Er de kk blir de fawn med dilute maske. Har plenty fawn med dilute maske, de må parres med K/KK for at avkom skal ha sjans til å være helfarget dilute.

Så en GD med den rekka ville blitt fawn med blå maske (de har ikke at).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Det er kun hvis de har EmE og AyAy at de skal få maske? Da blir de fawn med svart maske og svart sable f.eks? Ingen av mine raser har recessiv black. Og recessiv black gir ikke dilutefargene. Kan poste noen linker til mine hunder som ser sånn ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men uten at blir de såklart ikke det nei. Da kan de bli fawn med blå maske og sable, eller blå maske og grizzle eller blp maske og saddle f.eks. Greia med kk er jo at du alltid får "tegningene" på genpar 6, AyAy(sable), awaw(grizzle), asaasa(saddle) eller atat(sortpigment med rødpigmenterte points).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm. Det er kun hvis de har EmE og AyAy at de skal få maske? Da blir de fawn med svart maske og svart sable f.eks? Ingen av mine raser har recessiv black. Og recessiv black gir ikke dilutefargene. Kan poste noen linker til mine hunder som ser sånn ut.

EE er uten maske. Og en kk hund vil da bli fawn, samma søren åssen dilute som kommer etter. Vi har kun tt (dvs ingen tanpionts) på GD. Så man MÅ ha K/Kbr for at dilute skal vises på kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dd + dd på sort pigment gir garantert blå?

Ja, så lenge hunden har K(K) dd blir den blå, så lenge den ikke har Sl (hvitfaktor)

Her er det det vi startet med. kk vil ikke gi blå hund. Blå points, maske osv er selvsagt mulig, men ikke blå hund.

Så at du har vinklet det videre til blå points har jeg slett ikke fått med meg, da det var blå hund (ergo helfarget etter min forståelse) som var utgangspunktet ;) Så vi har snakket rundt hverandre, men egentlig vært enige? At den originale hunden vil IKKE kunne være blå, men den kan ha blå points?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, hunden kan ikke få blå points.. tenk på en dobermann. Den er svart med tan points. Altså kk EE BB DD slsl atat(points-gen) SS mm rr tt gg uu. Skal denne hunden bli blå med tan points så må den ha kk EE BB dd slsl atat SS mm rr tt gg uu.

At GD ikke blir sort/sjokolade/blå med rød/tan/krem/sølv points er fordi de ikke bærer atat, etter hva jeg skjønner av deg. Men det har ingenting med tt å gjøre. tt Tt TT har med ticking (prikker i hvit pels å gjøre. Det er genpar seks (Ay, aw, asa, at) som styrer henholdsvis sable, grizzle, saddle og points. En sable hund får svart pigment på ørene og litt på ryggen, en grizzle hund har vel de fleste sett, saddle får svart "sal" over ryggen (på azawakh også oppover nakken), og points blir svart på hele kroppen med points som en dobermann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbeltpost, menmen. Link til blå dobermann med røde points: http://www.furry-paws.com/dog/index/566285/history

Edit: med gener: kk EE BB dd slsl atat SS mm rr tt CC gg uu Ll stmagi stmcha Hh HH hh hh Hh Hh Hh HH Hh Hh Hh hh Hh Hh HH hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh Hh hh

Edit 2: vi er forøvrig enige. Den kan ikke bli HELFARGET blå med kk-gener. Da må den ha KK, og IKKE ee, for ee overstyrer svartpigment.

Men den kan bli "helfarget" blå MED rødpigmenterte points. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...