Gå til innhold
Hundesonen.no

Knurring og dempende signaler


OleB
 Share

Recommended Posts

Jeg har en cairn terrier på snart 2 år som har en tendens til å knurre når vi løfter han opp.

Er det flere som har en terrier el l. som kanskje har noe av det samme problemet. Han knurrer selv om han vil opp, så gudene må vite hva jeg gjør galt !!!

Og når man skal irettesette hunden (feks ned fra sofa) så kommer det også et knurr. Er dette noe som "Skal" straffes/irettesettes?

Alle synspunkter og erfaringer taes imot med takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skal man være litt forsiktig med å straffe knurring, da dette jo er en av hundens tydeligste måter å si fra på, før de går på biting. Så jeg for min del er iallefall litt redd for å fjerne dette "mellomleddet". Men vet ikke hva du skal gjøre, har ikke samme problemet. Bortsett fra i går da hunden min for første gang knurret litt da jeg skulle lempe ham av sofaen. Han hadde lagt seg skikkelig godt til, var midt om natten og han var stuptrøtt, så det var tydeligvis ikke så godt mottatt å måtte flytte seg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en knurrete cairn :angel: Han knurrer (og biter) hvis jeg prøver å løfte han. Har ikke noe råd på hvordan få det bort, her tror jeg det kom av at jeg slapp han ned når han var valp og knurret ved løfting, ergo han har lært at det funker.

Prøvde en periode å trene på det ved å bare ta i han og belønne, løfte han litt opp og belønne men gav opp etter en stund. Det fungerte så lenge vi trente, men ikke ellers

Litt upraktisk å ha en hund man ikke "kan" løfte, men det går...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det skal man være litt forsiktig med å straffe knurring, da dette jo er en av hundens tydeligste måter å si fra på, før de går på biting. Så jeg for min del er iallefall litt redd for å fjerne dette "mellomleddet". Men vet ikke hva du skal gjøre, har ikke samme problemet. Bortsett fra i går da hunden min for første gang knurret litt da jeg skulle lempe ham av sofaen. Han hadde lagt seg skikkelig godt til, var midt om natten og han var stuptrøtt, så det var tydeligvis ikke så godt mottatt å måtte flytte seg :P
Du straffer jo ikke knurringen, men adferden som ligger bak knurringen. Det er i mine øyne en myte at det eneste som skjer er at hunden stopper med bare knurringen, men fortsatt utfører handlingen i stillhet. Er jo det vi gjør på hingster også, korrigerer brummingen når den ikke er på sin plass. Da stopper hingsten også med adferden. På hund: adferd og knurring er tett flettet sammen, og korrigeringen skiller ikke handlingen fra hverandre. Jeg hadde helt klart korrigert om en hund knurret av misnøye til en menneskelig handling.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å analysere alt. Javel, han knurrer når du løfter han opp, selv om han vil opp. Da gjør han det. Det er ikke noe å bry seg større om, så jeg ville jo bare løfta jeg, og lata som jeg ikke hørte ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 2ne. Jeg hadde plukka opp bikkja og ikke gitt respons på lyden, med mindre det var tydelig at hunden ikke ønsker å bli løfta pga ubehag. Noen bikkjer er jo bare mer "pratsomme" enn andre.

Sjøl har jeg en hund som lager grevlinglyder til andre hunder (både de hun kjenner og ukjente) uansett om hun vil ha avstand eller invitere til lek. Hun har også knurra til to mennesker i sitt liv, etter å ha forsøkt å si fra med kroppen sin at hun ikke syntes noe om behandlinga. Jeg syntes det var en fin måte å fortelle min pappa at han ikke skulle holde henne fast i ei skrustikke mens han knadde hodet hennes (pappas merkelige form for kjærtegn) og også at den dama som var på besøk og som greip tak i henne og kyssa henne gikk litt fort fram. Begge ganger blei Imouto sittende ved siden av mennesket og legge en pote på låret deres mens hun slikka på en hånd, som for å vise at de fortsatt var venner (menneskeliggjøring ftw). Men med en rase med ekstremt tydelig språk blir en kanskje vant til litt mer kommunikasjon på godt og vondt enn mange andre forventer. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutt å analysere alt. Javel, han knurrer når du løfter han opp, selv om han vil opp. Da gjør han det. Det er ikke noe å bry seg større om, så jeg ville jo bare løfta jeg, og lata som jeg ikke hørte ham.

Min chihuahua var sånn - han fresa så det omtrent surkla hver bidige gang jeg skulle løfte ham opp. Hvorfor han gjorde det aner jeg ikke, men jeg brydde meg aldri om det, sa ikke noe til ham,m men løfta dyret akkurat når det passa meg, og han forsøkte aldri å bite meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en cairn terrier på snart 2 år som har en tendens til å knurre når vi løfter han opp.

Er det flere som har en terrier el l. som kanskje har noe av det samme problemet. Han knurrer selv om han vil opp, så gudene må vite hva jeg gjør galt !!!

Og når man skal irettesette hunden (feks ned fra sofa) så kommer det også et knurr. Er dette noe som "Skal" straffes/irettesettes?

Alle synspunkter og erfaringer taes imot med takk:)

Jeg ville sluttet å løfte den. Terriere er digre inne i hodet sitt, mulig den ikke liker mullaløfting? *ler* Jeg ville også sluttet å ha bikkja i sofaen. Kan den ikke vike uten å gi uttrykk for misnøye, så mister den goden å få være oppi. Tenk at bikkja er femti kg og sikler, og behandle den deretter ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...