Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har den fineste, søteste mest sjarmerende Manchester Terriern(i mine øyne) som finnes, men han har noen små problemer jeg lurte på om noen kunne hjelpe meg med.
Jeg har noen nevøer og nieser som han hopper opp og snapper/biter på. Dette er noe som en av dem synes er litt ekkelt og er derfor redd for hunden min når han er på besøk.. Hunden min vil bare leke, men forstår ikke at bjeffing, hopping, biting og noen ganger knurring har en negativ effekt på de små. Dette er noe jeg har prøvd å få han til å slutte med ved å rose han når han står stille og de løper rundt, og ved å si hardt "Nei" når han prøver seg med biting/hopping.

Noen som har et tips eller to til hvordan man kan få han til å slutte med disse uvanene?
Vil jo ikke de skal være redde for å komme på besøk.. :no:

Han finnes forresten ikke aggressiv. Null, nada :twitch:

post-11699-0-05060100-1356292489_thumb.j

Skrevet

MT er en herlig rase, har trent en del rally sammen med dem da jeg begynte, siden instruktøren jeg gikk nybegynnerkurs hos driver oppdrett. :)

Nå vet jeg ikke hvor gammel nevøene og niesene dine er, men uansett er det viktig at barn og hund aldri er sammen uten oppsyn. Ettersom hunden skremmer barna bør den også være under kontroll, om nødvendig i bånd. Jeg ville ganske enkelt startet med hunden i bånd i nærheten av barna, og belønnet hunden for å være rolig, spesielt når de beveger seg og leker. Dersom han er rolig og grei å kontrollere kan du etterhvert ha ham løs, og fortsette å belønne samme adferd. Prøv å være ute i forkant og se etter tegn der hunden blir for giret og kan finne på å hoppe, snappe osv., og stopp ham enten ved å kalle ham til deg, legge ham ned e.l.

Ikke la barna leke med pinnekasting og andre ting som girer ham opp, men lær de heller å la ham gjøre triks for dem. Slik får han brukt hodet sitt litt også, og blir forhåpentligvis ikke så giret. Om han hopper eller gjør noe han ikke skal er det timeout i bånd eller adskilt fra barna.

  • Like 1
Skrevet
MT er en herlig rase, har trent en del rally sammen med dem da jeg begynte, siden instruktøren jeg gikk nybegynnerkurs hos driver oppdrett. :)

Nå vet jeg ikke hvor gammel nevøene og niesene dine er, men uansett er det viktig at barn og hund aldri er sammen uten oppsyn. Ettersom hunden skremmer barna bør den også være under kontroll, om nødvendig i bånd. Jeg ville ganske enkelt startet med hunden i bånd i nærheten av barna, og belønnet hunden for å være rolig, spesielt når de beveger seg og leker. Dersom han er rolig og grei å kontrollere kan du etterhvert ha ham løs, og fortsette å belønne samme adferd. Prøv å være ute i forkant og se etter tegn der hunden blir for giret og kan finne på å hoppe, snappe osv., og stopp ham enten ved å kalle ham til deg, legge ham ned e.l.

Ikke la barna leke med pinnekasting og andre ting som girer ham opp, men lær de heller å la ham gjøre triks for dem. Slik får han brukt hodet sitt litt også, og blir forhåpentligvis ikke så giret. Om han hopper eller gjør noe han ikke skal er det timeout i bånd eller adskilt fra barna.

Takk for svar! :)

Moro at du har erfaring med rasen, de fleste kjenner ikke til den en gang. Nevøene og niesene mine er fra 3 - 12 år, og de er aldri alene med han. Ikke at jeg tror han er noen fare for dem, men lar dem ganske enkelt aldri være alene sammen. I går f.eks var han flink og bare logret samt så på nevøen min da han løp rundt på kjøkkenet, og jeg begynte å se lys i tunnelen! Hehe.. Men kjekt å få litt tips som kan hjelpe meg på vei, så takk for det :)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det var jo en himla krangel her om "etikette" for noen (mange) år siden. Mange sluttet å bruke forumet etter det, antageligvis fordi de "tapte". Ironisk nok forsvant de som vant også, så den diskusjonen var jo mye vits i 😛  Ellers er det vel som flere sier, andre arenaer og livssituasjoner har tatt over. Jeg kikker innom av og til. Blir forhåpentligvis valp i september   
    • Jeg har hunder som jeg napper hår i ørene på.  Bruker earpowder, det gjør det lettere å få tak i hårene og de slipper lettere.  Noen ganger når hårene sitter langt inne, bruker jeg veneklemme (arterieklemme) for å få de ut.  Dette får du i dyrebutikk. Håper dette kan hjelpe deg.  Hvis hunden stritter imot, må det bare trenes på, så går det fint.
    • En hundefrisør kan antageligvis hjelpe deg bedre enn en dyrlege, både med den faktiske jobben og opplæring om hvordan du gjør det selv. Har du ikke fått noe veiledning av oppdretter om tilvenning og trening på pelsstell? Hvis det er en rasehund så er det også mulig at raseklubben har klippekurs eller noen som kan hjelpe.
    • Har en ikke røykefri hund som jeg sliter med å nappe ørene på. Har sett at det er en slags saks man kan nappe det lettere på. Eller finnes det noe annet enn fingrene? Hunden jeg har stritter sånn i mot og jeg sliter virkelig siden hun er ekstremt hårsår. Jeg får ikke tak i pelsen der fordi hun vrir seg unna med kroppen og med hodet og alt. Og jeg kan ikke dra til dyrlegen hver eneste gang heller.
    • Det kommer jo an på om du ønsker å åpne og lukke port hver gang du skal kjøre inn og ut. Jeg ville nok hatt bil og kjøring utenfor gjerdet, for å unngå fare for påkjørsel av hunder.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...