Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan ta best vare på leaset hannhund?


Kensington Gate
 Share

Recommended Posts

Har vært i USA og kjøpt en tispe og var så heldig å få låne med en hanne i tillegg (bonusen sin, det). Jeg har tenkt å bruke ham selv på tispa jeg har hjemme, men han vil også være tilgjengelig for andre tisper. Eieren er bekymret for brucellose, men jeg har forsøkt å forklare at dette praktisk talt ikke forekommer her. Imidlertid finnes det jo herpes etc.

Noen tips om hvordan jeg best tar vare på hannhunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har forstått, kan herpes smitte utenom parring - for eksempel snusing og slikking på tispe eller der tispe har sittet og væsket. I så måte er det vanskelig å forhindre, og jeg har sett statistikk som viser at minst halvparten av alle hunder bærer herpesviruset. Utbrudd av herpes og å bære på viruset er dog ikke det samme.

Som hannhund-disponent kan du selvfølgelig forlange at tispene som kommer for å parre ham har fått vaksine mot herpes - men om du drar på utstilling helga etter kan han altså like godt få smitte der, om dere er riktig uheldig.

Jeg har tatt herpesvaksine på tispa de to siste gangene, men det er mer for å beskytte fostrene enn hannhunden (vaksine rundt parring skal beskytte og øke sjansen for befruktning, andre vaksine skal beskytte fostrene fram til og gjennom fødsel).

Finnes ikke herpes i USA, er det derfor eier er så bekymret? Det høres i så fall rart ut, med såpass omfattende utveksling av avls- og utstillingshunder som det er mellom kontinentene nå.

Bortsett fra at det ikke er din hund og en derfor naturlig er litt mer på ank (det var i hvert fall jeg med valpen jeg hadde i tre ekstra måneder i fjor), ville jeg nok ikke gjort så mye annerledes enn jeg gjør med mine egne hunder. Men jeg er restriktiv med hvilke hunder de får leke med, hilse på, de får ikke drikke vann fra fremmede skåler, osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer fra en stor kennel som er en isolert linje, de har kontroll på sitt. Det er ikke en utstillingskennel, så de har ingen omgang med fremmede hunder. Når det kommer tisper utenfra for parring, blir det som regel AI. Hadde hunden vært min, hadde jeg ikke vært like fin på det, men i og med at denne hunden (sannsynligvis) skal tilbake til kennelen den kom fra, har jeg ikke lyst til å levere den tilbake med "dritt på". Spesielt fordi oppdretteren har opplevd å få tilbake utlånte hanner med sykdom.

Takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer fra en stor kennel som er en isolert linje, de har kontroll på sitt. Det er ikke en utstillingskennel, så de har ingen omgang med fremmede hunder. Når det kommer tisper utenfra for parring, blir det som regel AI. Hadde hunden vært min, hadde jeg ikke vært like fin på det, men i og med at denne hunden (sannsynligvis) skal tilbake til kennelen den kom fra, har jeg ikke lyst til å levere den tilbake med "dritt på". Spesielt fordi oppdretteren har opplevd å få tilbake utlånte hanner med sykdom.

Takk for tips!

Takk for bakgrunnsinfo, det forklarer mer situasjonen. Det er henimot umulig å helgardere seg, og jeg skjønner at du ikke vil levere tilbake en hannhund med något attåt. Men samtidig så tenker jeg at det er litt av sjansen oppdretter har tatt nå. Han kan bli påkjørt mens han er hos deg også, eller falle om av hjertestans.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden kommer fra en stor kennel som er en isolert linje, de har kontroll på sitt. Det er ikke en utstillingskennel, så de har ingen omgang med fremmede hunder. Når det kommer tisper utenfra for parring, blir det som regel AI.

OT, men hva er AL?

(Og jeg har vært på hjemmesiden din og snoka for noen dager siden, og han er dritflott og passer supert til Mackenzie!).

Edit: AI=Artificial Insemination... Ikke AL... :P

Endret av SandyEyeCandy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for bakgrunnsinfo, det forklarer mer situasjonen. Det er henimot umulig å helgardere seg, og jeg skjønner at du ikke vil levere tilbake en hannhund med något attåt. Men samtidig så tenker jeg at det er litt av sjansen oppdretter har tatt nå. Han kan bli påkjørt mens han er hos deg også, eller falle om av hjertestans.

... og DET er heldigvis dekket i kontrakten vår. :P

OT, men hva er AL?

(Og jeg har vært på hjemmesiden din og snoka for noen dager siden, og han er dritflott og passer supert til Mackenzie!).

Edit: AI=Artificial Insemination... Ikke AL... :P

:ahappy:

Hjemmesiden min er ikke oppdatert på ett år, tror jeg. Men hannen jeg har fått låne er fra samme oppdrett og er vel så bra eksteriørt. Han har hengeører, som er feil, ellers hadde jeg glatt stilt han ut. Men Mackenzie har for lette ører, så satser på at de møtes på halvveien! Det er han i midten her. Hun til høyre er min nye tispe - hun er helt super! Se det blikket... Hun har også for lave ører, men det er en feil som jeg kan leve med når så mye annet stemmer så bra. :thumbs:

149696_10151378919321111_1285944233_n.jp

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hannen jeg har fått låne er fra samme oppdrett og er vel så bra eksteriørt. Han har hengeører, som er feil, ellers hadde jeg glatt stilt han ut. Men Mackenzie har for lette ører, så satser på at de møtes på halvveien! Det er han i midten her. Hun til høyre er min nye tispe - hun er helt super! Se det blikket... Hun har også for lave ører, men det er en feil som jeg kan leve med når så mye annet stemmer så bra. :thumbs:

Nå høres jeg kanskje litt bisk ut, men altså: om det er SÅNN du tror det fungerer i avl - at en feil veier opp for motsatt feil, så tror jeg du vil få deg en skikkelig overraskelse. Sannsynligheten for at du får noen valper med hengeører og noen med ståører er vel langt større enn at du skal få et kull med normale ører. Det er sjelden gener møtes på halvveien.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg kanskje litt bisk ut, men altså: om det er SÅNN du tror det fungerer i avl - at en feil veier opp for motsatt feil, så tror jeg du vil få deg en skikkelig overraskelse. Sannsynligheten for at du får noen valper med hengeører og noen med ståører er vel langt større enn at du skal få et kull med normale ører. Det er sjelden gener møtes på halvveien.

Jeg trur det var humoristisk ment, altså... :ahappy:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå høres jeg kanskje litt bisk ut, men altså: om det er SÅNN du tror det fungerer i avl - at en feil veier opp for motsatt feil, så tror jeg du vil få deg en skikkelig overraskelse. Sannsynligheten for at du får noen valper med hengeører og noen med ståører er vel langt større enn at du skal få et kull med normale ører. Det er sjelden gener møtes på halvveien.

Jeg er faktisk ikke så hemma at jeg tror det, hahaha! Men bruskvevet er ikke like enten-eller som enkelte andre arvbare egenskaper. Jeg har observert MANGE kombinasjoner der dette er forsøkt. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Jeg har sett tilfeller der ett øre er opp og ett er ned. Men jeg har også sett tilfeller der det er vellykket. Det viktigste er å ikke doble feilen.

PS. Jeg mener forøvrig ikke at det er mest hensiktsmessig å utbalansere en feil med en annen feil. Det beste hadde vært om den ene forelderen (om ikke begge) hadde korrekte ører. Men ører kommer langt ned på lista mi over prioriteringer. Mentalitet, helse, konstruksjon og type kommer før detaljer, uansett. Så må man jo også ta hensyn til COI. Noen detaljefeil har man større toleranse for enn andre. Ører kommer langt ned hos meg.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk ikke så hemma at jeg tror det, hahaha! Men bruskvevet er ikke like enten-eller som enkelte andre arvbare egenskaper. Jeg har observert MANGE kombinasjoner der dette er forsøkt. Noen ganger funker det, andre ganger ikke. Jeg har sett tilfeller der ett øre er opp og ett er ned. Men jeg har også sett tilfeller der det er vellykket. Det viktigste er å ikke doble feilen.

PS. Jeg mener forøvrig ikke at det er mest hensiktsmessig å utbalansere en feil med en annen feil. Det beste hadde vært om den ene forelderen (om ikke begge) hadde korrekte ører. Men ører kommer langt ned på lista mi over prioriteringer. Mentalitet, helse, konstruksjon og type kommer før detaljer, uansett. Så må man jo også ta hensyn til COI. Noen detaljefeil har man større toleranse for enn andre. Ører kommer langt ned hos meg.

Puhhhhh... jeg ble nemlig alvorlig bekymret nå altså *ler*. Jeg er enig i at ører er noe man prioriterer ganske langt ned, men på den annen side så er jo faktisk ørene kanskje noe av det mest synlige på en hund også - når man bare tenker eksteriøret? Ikke lett med avl altså - glad jeg ikke driver med sånt :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur det var humoristisk ment, altså... :ahappy:

Enkelte typer humor egner seg bare ikke like godt skriftlig :angel:

Puhhhhh... jeg ble nemlig alvorlig bekymret nå altså *ler*. Jeg er enig i at ører er noe man prioriterer ganske langt ned, men på den annen side så er jo faktisk ørene kanskje noe av det mest synlige på en hund også - når man bare tenker eksteriøret? Ikke lett med avl altså - glad jeg ikke driver med sånt :).

Jepp, ørene er veldig synlige og har mye med uttrykket å gjøre. Men man må jo tenke litt langsiktig også - det er andre ting som er viktigere å bygge fundamentet på. Jeg digger standarden og har et meget gjennomtenkt forhold til den, men jeg bryr meg lite om utstillingsrosetter, så om ikke ørene stemmer i første generasjon, så er det ingen krise. Jeg er så heldig at jeg stadig får henvendelser fra aktive hundemennesker fra hele Europa som ønsker seg en collie det går an å jobbe med. Folk som ønsker seg garanterte utstillingsstjerner får lete et annet sted.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte typer humor egner seg bare ikke like godt skriftlig :angel:

Jepp, ørene er veldig synlige og har mye med uttrykket å gjøre. Men man må jo tenke litt langsiktig også - det er andre ting som er viktigere å bygge fundamentet på. Jeg digger standarden og har et meget gjennomtenkt forhold til den, men jeg bryr meg lite om utstillingsrosetter, så om ikke ørene stemmer i første generasjon, så er det ingen krise. Jeg er så heldig at jeg stadig får henvendelser fra aktive hundemennesker fra hele Europa som ønsker seg en collie det går an å jobbe med. Folk som ønsker seg garanterte utstillingsstjerner får lete et annet sted.

Nydelig resonnert Linda. Det er lov å tenke litt langsiktig når man driver med avl :-)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke dumt å basere et oppdrett på hunder med såpass grove feil? Det må da sikkert finnes hunder av rasen som både er like bra men som også har ører etter standarden? Det er jo ikke en tallmessig liten rase liksom?

Hva har de å tilføre som man ikke finner andre steder? Jeg tenker liksom at om dette er en så "lukket" kennel så er antakelig hundene også veldig innavlet og dermed vil ogsåde negative egenskapene ligge så sterkt på linjene at de er vanskelige å avle bort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
Men er det ikke dumt å basere et oppdrett på hunder med såpass grove feil? Det må da sikkert finnes hunder av rasen som både er like bra men som også har ører etter standarden? Det er jo ikke en tallmessig liten rase liksom?

Hva har de å tilføre som man ikke finner andre steder? Jeg tenker liksom at om dette er en så "lukket" kennel så er antakelig hundene også veldig innavlet og dermed vil ogsåde negative egenskapene ligge så sterkt på linjene at de er vanskelige å avle bort?

Det kommer jo an på fokusområdet og hva man mener er det viktige med en god collie da. Om man mener det er stabil mentalitet OG arbeidsegenskaper, så har man faktisk begrensa antallet innen rasen ganske kraftig allerede. Da er det kanskje ikke en like stor tallmessig "rase" allikevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke dumt å basere et oppdrett på hunder med såpass grove feil? Det må da sikkert finnes hunder av rasen som både er like bra men som også har ører etter standarden? Det er jo ikke en tallmessig liten rase liksom?

Hva har de å tilføre som man ikke finner andre steder? Jeg tenker liksom at om dette er en så "lukket" kennel så er antakelig hundene også veldig innavlet og dermed vil ogsåde negative egenskapene ligge så sterkt på linjene at de er vanskelige å avle bort?

Definer "grov feil". Min fokus ligger på å forbedre menaliteten. Dårlig mentalitet er for meg en "grov feil" - for lette eller for tunge ører er for meg en lavere prioritet fordi de har så lite å si for hundens liv og for eiernes liv. Angst, derimot... Dårlig avreagering...

Kennelen jeg refererer til er lukket, men stor. Det er nok hunder til at COI er mindre enn på mange Amerikanske utstillingslinjer. Imidlertid presenterer de en total utavl til det meste som finnes i Europa OG USA. Som nevnt fokuserer de ikke på utstilling, men på helse. Jeg var på kennelen og de har ingen utpreget type eller gjennomgående feil. Det finnes hunder der med for lette ører og for lave ører. De jeg har med meg har imidlertid konstruksjoner som er mye bedre enn snittet. Anatomisk funksjonalitet ligger for meg også SKYHØYT over detaljer som ører. Jeg elsker vakre detaljer, men som oppdretter må man velge hvilket løp man skal kjøre og hvilke prioriteringer man vil ha. Det finnes ingen perfekte hunder og jeg anser at det ikke står spesielt bra til med min egen rase. Det å finne brukbare avlsdyr er en meget stor utfordring, i alle fall med de kravene jeg selv har satt. Såpass utfordrende er det at jeg ikke setter noen geografiske begrensninger når jeg leter etter hanner, for eksempel. Hvis jeg må gå på akkord med meg selv, så er det ingen vits i å holde på.

Tunge ører er og blir ikke en prioritering for meg, men det ligger helt klart i bevisstheten, for selv om jeg prioriterer det lavere så syntes jeg jo at det er stygt. Stivt ørebrusk er imidlertid dominant over mykt og det skal gå an å forbedre i løpet av en generasjon eller to. Jeg har to tisper - den ene har for lette ører, den andre har for tunge. Jeg ser for meg å ha akseptable ører i løpet av kanskje 3 generasjoner. Noen vil også ha bra ører i første generasjon. Men detaljfokus er en av hundeavlens største fiender, IMO.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Ja, jo... Jeg får sikkert låne en turkamerat, men til konkurranser kreves det jo litt trening, og det hadde jo vært gøy med noen kurs innimellom. Det føles ikke som at jeg kan styre sånt selv når det ikke er min egen hund, men det kan jo hende det finnes en perfekt liten treningskamerat der ute.
    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...