Gå til innhold
Hundesonen.no

Motehunder


vipsen

Recommended Posts

Litt fascinerende i grunn, jeg leier en leilighet i en litt "penere" del av Bergen sentrum, og det er mye statusleiligheter, fine biler jeg bare kan drømme om etc rundt her og mange "pene" mennesker. Av dem er det også en del hundeeiere og man kan tydelig se et skille.

Av de litt eldre hundene med begynnende grå snuter og litt stølere bevegelser finner man 3-4 irske settere, 2 engelske og også 2 gordon. Et par Grand Danois er det også, disse er litt yngre enn setterne. Bodd her i et drøyt halvår og i løpet av den tiden har det dukket opp flere og flere av disse små med genser på :lol: Har vel sett tre fire fem stk som plutselig har poppet opp. Fryktelig søte da, nesten så jeg har lyst på en selv.

Vet ikke om innlegget egentlig har noen mål og mening, bare syns det er artig å se hvordan tidene skifter. Undrer meg hva som bestemmer disse skiftene og samtidig krysser jeg det som krysses kan for at "min rase" ikke rammes siden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Dalmatiner og Collie har jo også vært beryktede motehunder, noe som iallefall har gått hardt utover collien.. Ser jo nå en økende tendens til dette innenfor Papillon og Chi- useriøse oppdrettere vet de får solgt valpene til omtrent like høy pris uansett om de er "stygge" (ift rasens "ideelle" eksteriøs), om de ikke har noen papirer, eller er smuglet inn. Som resultat av BC'ens populæritet er jo at omtrent hver eneste blanding i dette landet har BC i seg..Veldig synd, men at det har ødelgat rasen enda vil jeg ikke si.

Interessant tema dette =)

(Og jeg krysser også fingrene meget hardt for at ikke belgeren skal rammes av dette- grøss og gru!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at "alle" skal ha aussie og toller om dagen jeg. Har møtt flere tollere det siste året enn resten av livet til sammen :?

Husker jeg var veldig facinert av disse to rasene noen år tilbake, men da hadde jeg jo omtrent aldri sett noen! Plutselig, noen år senere, så har du dem på alle kanter! Selvfølgelig tok jeg litt i nå, men det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pomeranian har steget volsomt i populasjon (er det sånn det ordet skrives? :? ) det siste året. Noe jeg syns er litt rart egentlig.

Selv så fant jeg ut av pomeranian på nettet og i bøker og hadde aldri sett en pomeranian i virkeligheten før jeg kjøpte en selv to dager senere.

Jeg ville aldri skaffet meg en hund fordi at det var "mote"

Men så lenge disse menneskene som skaffer seg "mote" hunder tar vare på dem og gir dem det de trenger så ser jeg egentlig ikke problemet. Det er hunden som kommer først. Går "moten" utover hundeholdet så har man tråkket langt ut i salaten :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glad min rase ikke er populær da. verken den ene eller den andre.

Samojeden ser folk på som trekkhund og "farlig"

Japanerene er jo det ingen som har hørt om :lol: alle tror det er valper av samojeden eller noe slikt og når en sier rasenavnet så må folk alltid spørre en gang til hva rase det var. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chow Chow var VELDIG populært på 1930 og 1970 tallet, da rasen først kom til Norge.

Og det ødela rasen noe voldsomt, og de fikk da sitt rykte om å være sære, aggressive enmannshunder.

(Jaja, ikke løye det når du avler på aggressive hunder og ikke tenker på gemytt i det hele tatt. Bare profitt)

Men heldigvis da populasjonen sank, begynte noen å avle seriøst på denne rasen, med tanke på gemytt osv. Så nå er rasen på bedringens vei. :lol:

Nå vet alle hva Chow Chow er, men nesten ingen vet hvordan de ser ut.

Kanskje det har noe med den blå tungen å gjøre? (At alle husker navnet)

Og de fleste har sikkert bare sett 1 Chows i hele deres liv.

(Med mindre du er en utstillingsperson)

Veldig få av rasen nå for tiden.

Håper for all del at Chows ALDRI blir populært igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker at jeg blir veldig lett "påvirket" selv.. Ikke av hvilke hunder andre har, men av utseende å sånn.. F.eks Taz ligger ut noen bilder av chow'en sin og jeg må ærlig talt si at jeg får lyst til å kjøpe meg en chow :oops: Og i sted f.eks når jeg så noen nydelige "sovebilder" av Pito, samme skjedde igjen. fikk såå lyst på en pomeranian :-o I sommer var en venninne på besøk med en Saluki. Jeg falt pladask, og tenkte at neste hund jeg skal ha, er en saluki.. Har vel en haug med raser jeg oppover årene "måtte ha" #-o huffa.

Vet dette blir helt feil, og jeg vil bare si at jeg aldri hadde kjøpt en hund bare etter utseende, uansett hvor mye det måtte friste :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm..belgeren som motehund..*angst* Tror de hadde gått fort av moten.. :lol:

Når jeg bestemte meg for å kjøpe toller hadde jeg bare møtt en toller i hele mitt liv..Rett etter at jeg fikk Pan så tusset det frem tollere overalt.De fleste av dem mindre pene etter min smak ,så det spørs om jeg hadde endt opp med en slik hvis jeg hadde sett for mange av de først.Tenk jeg går litt etter utseende jeg og. Pan var vakker da :wink:

Jeg tror at neste motehund vil bli bostonterrieren faktisk..Vet ikke helt hvorfor men... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forrestn hvor kom egentlig popularieten for Aussie fra? Har ikke hørt mye om den rasen, før pluteslig veldig mange fikk en. Hvor kom det ifra?

Jeg ventet aussie valp da folk begynte å få øynene opp for Aussie. Skjønner jo hvorfor den er blitt populær, men tanke på at det kan brukes til stortsett alt..

Jeg, _aussie_ og Martine(www.hundene.com) fikk Aussie nesten likt, så det var mye prat rundt Aussien på et annet forum(dyrenett). Jeg vet at flere fikk øynene opp og så den rasen da.. Dette året var det veldig mange aussie kull rundt om hos oppdrettere så flere skaffet seg aussie og den ble mer kjent. Jeg håper det ikke blir for mange Aussier. Er vel noen hundre i Norge nå, men når så mange plutselig vil ha så vet man ikke hva tallene blir om noen år. En ting er sikkert, er ikke hvem som helst som får kjøpe aussie av oppdretterne i Norge, å godt er det.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off, tror snart jeg må skaffe meg en bok med alle rasene i så jeg rekker å følge med på utsende og hvilke type hunder det er :? .

Jeg er veldig glad for at Wilma ikke er av de populære rasene :D .

Men folk har jo forskjelige meninger om hunder da, vertfall vi som har hunder fra før. De som skal kjøpe seg hund for første gang vet jo kanskje ikke om alle rasene en gang. (jeg viste ikke om mer enn 10raser da jeg skafet meg hund :oops: ). Det blir kanskje litt slik at folk hører mest om de populære rasene og kjøper seg de. Ikke vet jeg :?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...