Gå til innhold
Hundesonen.no

MH test - ulikt resultat uti fra testbeskriver?


MegaMarie
 Share

Recommended Posts

Hvorfor i alle dager skal det ikke skilles på om hunden ikke vil inntil fordi den er pissredd, eller fordi den synes hele greia er dønn kjedelig og uinteressant? Og kan noen forklare meg forskjellen på beskrivelse og bedømmelse?

Beskrivelse - da beskrives kun det som skjer i helt faste, gitte settinger - det foretas ingen vurdering av hva som faktisk skjer, det er kun en beskrivelse av hva hunden gjør.

Bedømmelse - en vurdering av hva hunden gjør, og hvorfor den gjør det.

I en bedømmelse vil en dommer vurdere hvorfor hunden ikke vil gå inntil skrammelet f eks - mens på en beskrivelse får den bare et kryss som passer best inn med hva hunden faktisk gjør - og ingen tanker omkring hvorfor den gjør sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Det vil alltid være sånn at en beskriver må vurdere hvilken rubrikk h*n setter sine kryss i - det er ikke alle hunder som reagerer A4 og da må man foreta en vurdering mht hvilket "kryss" som passer be

Jeg var jo påmeldt 3 stk med Amiga, 2 ble trukket pga personell og 1 avlyst uten at jeg husker helt hvorfor i farta. Endte med at jeg hoppet på når det var MH beskriver kurs og de trengte ekvipasjer o

Fast dato for TIDLIGST påmelding har jeg aldri hørt om... De påmeldingsfrister man opererer med er vel alltid siste frist for påmelding? Og da er det ikke rart det er fullt FØR fristen har gått ut, el

Hvorfor i alle dager skal det ikke skilles på om hunden ikke vil inntil fordi den er pissredd, eller fordi den synes hele greia er dønn kjedelig og uinteressant? Og kan noen forklare meg forskjellen på beskrivelse og bedømmelse?

Se under:

Beskrivelse - da beskrives kun det som skjer i helt faste, gitte settinger - det foretas ingen vurdering av hva som faktisk skjer, det er kun en beskrivelse av hva hunden gjør.

Bedømmelse - en vurdering av hva hunden gjør, og hvorfor den gjør det.

I en bedømmelse vil en dommer vurdere hvorfor hunden ikke vil gå inntil skrammelet f eks - mens på en beskrivelse får den bare et kryss som passer best inn med hva hunden faktisk gjør - og ingen tanker omkring hvorfor den gjør sånn.

Og om man kan lese en MH så vil det komme tydelig fram om dette er en hund som gir **** og er totalt uengasjert i skremsel (man kan jo diskutere hvor vidt ingen reaksjon og ingen nyfikenhet er det vi er ute etter), eller om den faktisk ble redd på den momentet og prøvde annen taktikk for å unngå konflikten/problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT, men:

Men da har faktisk ikke hunden avreagert. Hunden overlater til fører å sjekke ut det ubehaget som dukket opp. Og når du satt på huk og pratet/lokket på hunden fant den ut at "ok, dette fikser muttern så da kan jeg komme og sjekke ut".

Jeg skjønner hvorfor du leser det momentet slik du gjør, men det er noen hunder som bare ikke oppfører seg sånn, og noen er kanskje mer visuelle enn nesedrevne? Det er feks stor forskjell på Imouto når hun sjekker ut ting hun synes er ekle (jeg har forresten aldri behøvd å lokke henne til meg for å vise at noe hun synes er ekkelt ikke er det, hun går alltid fram sjøl for å undersøke, ofte før jeg i det hele tatt registrerer at noe er på tok), da blir hun litt lav i kroppen, avventende, lener seg framover og snuser, og går sakte bort og sjekker ut. På dette momentet på MH'en spratt kjeledressen opp, hun skvatt mens hun så på den og gikk imot, jeg slapp båndet, og bikkja spaserte forbi dressen (tett innpå) og ut i skogen bak. Da jeg ropte på henne, spaserte hun også forbi dressen, hoppa over tauet og brydde seg overhodet ikke om at den var der, altså uten noen gjenværende redsel, men hun stoppa ikke opp for å lukte på den før jeg satte meg tett inntil og inviterte til det. Hvorfor skulle hun det, liksom, den sto jo bare der som det mest naturlige av verden? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så vanskelig å få gått MH med enkelthunder synes jeg er merkelig, for jeg vet jo at vi hadde ledige plasser på vår i juni helt opptil dagen det ble avholdt sånn omtrent (ble fylt opp ja). Jeg sitter litt med inntrykket av at "nei, dit gidder vi ikke å dra, for det er så langt unna". Da kan det jo ikke være så om og gjøre lell tenker jeg da.. Hele kull er en annen sak da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...