Gå til innhold
Hundesonen.no

Giftig hundesnacks fra Kina (bla Nestle Purina Waggin train)


Lemen
 Share

Recommended Posts

I Usa og Canada er det mange døde og tusenvis av syke hunder etter å ha spist tørket kyllingfileter fra Kina. Et av merkene som heldigvis(!) ikke selges i Norge er Waggin Train fra Nestle Purina. Siden vi er mange som kjøper hundesnacks på nett også fra utlandet tenkte jeg det er greit å legge ut en link til historien her. Hundene som spiser kyllingfiletene blir kvalme, slappe, noen utvikler nyresvkt og Fanconi syndrom og en del har dødd, Så vær obs om du kjøper hundesnacks fra utlandet, spes om produktet er laget i Kina.

Jeg har hvertfall sluttet å kjøpe Dogswell chicken jerky til Sølve, de er laget i Kina og på listen over suspekte fabrikker Og jeg kommer ikke til å kjøpe et eneste produkt fra Nestle Purina heller.

http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-news/chinese-chicken-jerky-treats-video/

http://www.poisonedpets.com/chicken-jerky-treat-fraud/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen oversikt over flere hundesnacks-produsenter med tilholdssted kina / asia?

Det er flere lister på nett, men de topp tre merkene over giftig kylling er

  • Waggin’ Train Jerky Treats or Tenders (Nestle Purina)
  • Canyon Creek Ranch Jerky Treats or Tenders (Nestle Purina)
  • Milo’s Kitchen Home-Style Dog Treats (Del Monte Corp)

Jeg vet også at Dogswell som jeg ga Sølve før blir produsert i Kina. Dessverre er ikke denne saken ny, giftig kylling fra Kina har vært et problem i flere år, så mange produsenter har sluttet å skrive at kyllingen kommer fra Kina på pakkene..

Mer om saken her: http://www.dogfoodadvisor.com/dog-food-recall/chicken-jerky-treats-suspects/ og her: http://healthypets.mercola.com/sites/healthypets/archive/2012/07/27/chicken-jerky-treats-test-results.aspx

EDIT: Jeg har faktisk sendt Trixie en mail og spurt hvor deres kylling og and kommer fra, men har ikke fått noe svar. På deres pakninger står det ikke hvor produktene kommer fra. Siden det "bare" er hundegodis er de kanskje ikke pålagt å informere forbrukere om produktopprinnelse og produksjonsland..?

Enda en edit: FDA om giftig kylling: http://www.fda.gov/AnimalVeterinary/SafetyHealth/ProductSafetyInformation/ucm295445.htm

Endret av LivB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk faktisk svar fra Trixie i dag:

Jeg skrev:

Hi,

My dog loves Trixie treats, especially the Premio Duckies, the Premio Buffalo-Sticks and the Premio Chicken Filets. But as you might be aware dogs are getting sick from dog treats made in China. Since I could not find any information about the origin and making of Trixie treats I thought I would ask. Where does the meat for Trixie treats come from and where are the treats made?

I hope you can help me.

Regards Liv B

Svar fra Trixie:

Dear Liv,

You are correct that the requested products (Premio Chicken fillets and Premio Buffalo-Sticks) are imported from China.

If you have any further questions please do not hesitate to contact us.

Kind regards,

Henning Bundtzen

Sales Department

..

Så dette var jo ikke akkurat gode nyheter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da er jo valget enkelt der.

Jeg ble litt skeptisk ifht innholdet i Pedigree og Frolic sine produkter - men det er vel en utopi å få noe konkret svar fra slike produsenter?

Provit er vel 100% norsk, sant? Jeg vet iallefall fisken er fiska i atlanterhavet :P

EDIT: Jeg har nå sendt mail til Pedigree Norge ang Jumbone, men glemte å spørre om Dentastix! :( Så om noen andre har lyst å sende mail for å spørre om hvor kjøttet er importert fra hadde det vært trivelig! :P

Om dere ikke gidder å skrive mail selv, her er et utkast;

"Hei,

hunden min elsker "Pedigree Dentastix"-produktet deres. Men det står ikke noe om produktets opphav på innholdsfortegnelsen.

Av det kjøttet som er i dentastix (RED ANM: jeg har ikke dentastix foran meg nå så her kan man jo spesifisere fra innholdsfortegnelsen) - hvor er dette kjøttet importert fra? Altså hvor i verden/hvilket land selve kjøttet og kjøttproduktene stammer fra?

Det hadde også vært interessant å vite hvor produktet er produsert, men viktigst er selve importlandet til kjøttet.

Mvh xxxxxxx"

Har også sendt mail ang FROLIC Chewy Chomps til Mars Norge AS. Spent å se om jeg får noe svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet også at Dogswell som jeg ga Sølve før blir produsert i Kina. Dessverre er ikke denne saken ny, giftig kylling fra Kina har vært et problem i flere år, så mange produsenter har sluttet å skrive at kyllingen kommer fra Kina på pakkene..

Bra løsning på problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra løsning på problemet!

Jeg vet! Det er helt vilt hvor lett fabrikantene tar på saken. Purina er jo det merket som har hatt flest dødsfall(!) knyttet til produktene sine, men neida - de har ikke tilbakekalt noe som helst, de har heller laget en egen nettside om hvor trygt det er å spise kylling fra Kina. :huh:

Trixie selger kylling og bøffelprodukter fra Kina i Norge og det står ingenting om produksjonsland på posene og heller ikke på nett.

Jeg blir helt matt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk svar fra Pedigree ang Jumbone, regner med det samme går for dentastix da "sånn egentlig" (men hvem vet):

"Hej

Pedigree Jumbone blir producerade i Ungern och råvarorna kommer ifrån Europa.

Vänliga hälsningar

PEDIGREE"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg skjønner. Jeg synes på en måte ikke at 3/6 med C (uten forkalkninger) er så ille, men jeg har sett på fryktelig mye hunder i det siste. Mulig jeg har sett meg blind og at jeg må stikke fingeren i jorda
    • Jeg tenker at hvis du må velge mellom de ulempene, og heller få en mindre risiko for de senere, så ville jeg ventet. Ja, tidsmessig er det optimalt, men det er snakk om litt tilrettelegging bare. Jeg vet ihvertfall at om jeg hadde stått der med en 4 år gammel hund enten skuddredd eller med HD, og hadde hatt disse valgene, så ville jeg angret på å ikke bare ha ventet noen måneder. Noen garanti er det såklart aldri. Om du kan leve med en skuddredd hund som ikke kan brukes til det den er tenkt til, så ville jeg gått for det. HD går utover helsa og hverdagen til hunden i mye større grad.
    • For å være ærlig: Jeg ville stått over begge kullene. Det er ganske kjipt å sitte med hund om to/tre år som viser tegn på sjukdom som du kunne vært uten om du ikke hadde hatt dårlig tid.  Både skuddreddhet og leddsjukdom kan korte ned/stoppe både konkurranse og redningsplaner. Vent til det kommer et kull hvor du heller blir misfornøyd med noe som ikke kan være fysisk/psykisk begrensende. For eksempel farge og kjønn. 
    • Du kan sikkert litt om massasje og sånt allerede? Vi hadde regelmessig fysioterapeut på våre, en gang i mnd. Lakseolje, og etterhvert Cartrophen (lite effekt) og Librela (heller ikke mye effekt, men startet antageligvis for sent). Greia med disse smertebehandlingene for artroser er visst at man skal begynne å bruke dem før det har fått utviklet seg noe særlig. Pass på at hunden er varm såklart, back on track kan hjelpe (tantes gamle hunder har hatt det over natten, med opptrening). 6 tenner! Au!
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...