Gå til innhold
Hundesonen.no

Bajjas på trening...


Caro
 Share

Recommended Posts

Heihei!

Vi har nå tatt opp igjen agility treningen siden jeg nå kan kjøre til treninger selv og er mer fleksibel, men har fortsatt det samme problemet som før når vi sitter på sidelinjen å ser på andre på banen...I sommer kunne jeg bare sette han i bilen når han var på det verste og bare overse det, men nå er vi innendørs og det er iskaldt ute i bilen så vill ikke sette han igjen der.

Problemet er at Caro blir helt bajjas når vi ser på andre (gjeterinstinkter flommer over for å si det sånn) han bjeffer, piper, vill løpe etter osv. Jeg står der da og er litt hjelpeløs..prøver å "blokkere" uten å si noe til han, bare stå foran han og ta oppmerksomheten. Dette funker i 2 min til han blir lei og nesten sprenger seg forbi. Han var ekstrem nå sist, men det kan og være litt mye energi til overs siden jeg ikke rakk å lufte han skikkelig å lot han løpe litt før vi gikk inn + det var første trening på ca 1 mnd.

Men med det samme vi kommer oss ut på banen er han helt vidunderlig, han har full fokus på meg, driter i den lille hann hunden som bjeffer pån, ser kun på meg og banen. Hva kan jeg gjøre for å roe han ned på sidenlinjen, hva skal jeg ikke gjøre og hva kan det være jeg gjør feil??? :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme problem, desverre :/ Så fort vi kommer ut på banen selv er det greit. Det koker helt over hvis han sitter å ser på. Det som funker her er å kreve oppmerksomheten hans hele tiden, sitte forran han men han er jo minst like heit i hue selvom han tilsynelatende sitter stille og ser på meg.. Blir ikke så mye agilityrreninger når det er kaldt og han ikke kan sitte utenfor i bilen kan du si :P Har du prøvd bur med pledd over så han ikke kan se? Min funker ikke det på, da han hører de andre hundene gå og eierne rope og da biter på burdøra (og har ødelagt litt av fortennene på det) så det funker ikke for oss, men kanskje verdt et forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også samme problem, desverre :/ Så fort vi kommer ut på banen selv er det greit. Det koker helt over hvis han sitter å ser på. Det som funker her er å kreve oppmerksomheten hans hele tiden, sitte forran han men han er jo minst like heit i hue selvom han tilsynelatende sitter stille og ser på meg.. Blir ikke så mye agilityrreninger når det er kaldt og han ikke kan sitte utenfor i bilen kan du si :P Har du prøvd bur med pledd over så han ikke kan se? Min funker ikke det på, da han hører de andre hundene gå og eierne rope og da biter på burdøra (og har ødelagt litt av fortennene på det) så det funker ikke for oss, men kanskje verdt et forsøk?

huff...det er slitsomt...Jeg klarer å få full oppmerksomhet hvis jeg virkelig vill og ingen voldsomme bevegelser skjer på banen og de fleste andre står i ro, men med det samme det skjer noe er han på hugget...Prøver å belønne når han sitter å ser på meg, men ussikker på når det er best å rose siden han fortsatt er veldig anspent og gira når han ser på meg...:S Satte han i ett bur nå sist som sto på sidelinjen av banen, det gikk jo greit selv uten teppe over, men hvis den som var på banen løp forbi eller fikk kommandoer som "igjennom" "hopp" så spretter Caro opp og hyler/piper og vill ut. Ellers når han da får beskjed om å legge seg ned, ligger han å hyler/piper og ruller rundt....:S Skal prøve med teppe utenpå og se om det hjelper. :) Hehe sist nå så stod jeg foran han med ryggen til banen og da fikk han pressa snuten igjennom beina mine så jeg "holdt" han fast der å da roet han seg ned, han såg jo ingenting..men kan jo ikke stå med bikkja mellom beina hele tiden heller da :P (må påpeke att jeg ikke holdt han fast da, han kom seg unna om han ville! :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg har hatt sånne problemer med Isak har jeg brukt trikset vi lærte på valpekurset for å roe de ned. Jeg sitter på gulvet med han mellom beina mine slik at han har ryggen mot meg. Hver gang det kommer lyd tar jeg bare hånda foran øynene hans og tar den ikke vekk før han er rolig. De første gangene gjorde jeg ikke noe annet enn å ta hånda foran øynene, ta den av, ta den foran øynene osv, men etter et par økter så roet han seg ned, og nå forbinder han dette med å være i ro. Det er viktig å ikke bli sint og urolig mens man lærer inn dette, men bare sitter der og være helt rolig. Hvis han blir sånn i andre settinger kan det kanskje være greit å trene på dette først, så han får den assosiasjonen når dere kommer inn på trening og du setter deg ned med han :)

Hvis han hadde skikkelig raptus som valp og jeg ville ha han til å sove satte jeg meg bare på gulvet på samme måte og bare satt der til han sovnet :) Vi trente mye på å være i ro på valpekurset, og dette har jeg hatt stor nytte av på Isak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Et oppstillingsbilde.  Tempo 3 måneder. 8,7 kg og 36 cm høy.   
    • Få hunder krever pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken, spørsmålet er mengden klipping og børsting. Med kravene dere har ville jeg vurdert en voksen omplasseringshund, der dere vet litt mer hva dere får. En valp er mye jobb, både å lære inn renslighet, hverdagslydigheten og det å lære inn å være alene hjemme. Ingen hunder er født trent til å være alene, og det kan ta mye tid. Selv med en omplasseringshund må dere regne med å bruke noen uker på tilvenning til å være alene hjemme en hel arbeidsdag i nytt hjem. Med valp må dere regne med å være hjemme de første 4 ukene eller så, og videre ha mulighet for tilpasning, ha med valp på jobb, korte dager eller hjelp fra andre, for å gradvis tilvenne lange dager alene hjemme. Vår forrige hund kunne ikke være alene en arbeidsdag før han var 6 måneder. I tillegg til daglig tur må dere huske at hunden må også ut innimellom for å gjøre fra seg, morgen og kveld. Den skal fôres, stelles, oppdras, og selvfølgelig ha kos og kvalitetstid. Det går mye tid på å ha hund utenom de 1-2 timene med tur. De fleste hunder setter også pris på mental stimulering i form av søk, triksetrening eller lignende. Jeg tenker umiddelbart at en collie kunne passet dere, enten kort- eller langhår. De krever litt børsting, røyter en del, men er relativt enkle hunder som ikke krever veldig mye. Men jeg vil også forslå at dere låner/passer en hund en ukes tid eller to, for å se om dette er et liv dere kan tenke dere. Det er ofte koslig med tanken på å ha en hund til selskap, men få er klar over hvor mye tid og fokus det faktisk tar i hverdagen.    
    • Jeg og min samboer ønsker oss veldig en pelskledd venn i vårt selskap, vi har følt oss klare til å skaffe oss en hund det siste halvåret. Vi har noen ønskelige krav når det kommer til hundens personlighet og atferd, men vi syntes det er vanskelig å finne den mest perfekte rasen for oss. Blant de kravene vi har er: - lite bjeffing. Dette er en grunn ved at vi bor i leilighet og ikke vil være til sjenanse for de andre beboerene.  - ikke en alt for aktiv hund. Vi har ikke hatt vår egen hund før, og er bekymret for om vi får gitt nok fysisk stimuli for rasen. Vi vil rett og slett ha en hund vi ikke er bundet til å måtte gå mer enn 2 timer om dagen med, fordi vi er usikre på vårt eget energinivå i denne sammenhengen.  - ikke et krav om å være mye ute i hagen. Vi bor i borettslag uten egen hage, men vi har et fellesområde med hage som vi kan benytte.  - vi trenger en hund som kan være alene hjemme. Vi er begge i 100% stilling i jobb på dagtid og hunden må være hjemme i opptil 8 timer alene på hverdagene. (utenom jobb er vi stort sett alltid hjemme). Som personer er vi veldig avslappet og rolige og ser etter en selskapshund som kan bli vår venn i hverdagen. Vi er ikke spesielt aktive av oss nå, men vi håper vi kan bli det med en hund i hus. Vi tar gjerne hunden med oss hvis vi skal bort, for å være mest mulig med hunden. Vi er i en familiekjær familie som vi er mye sammen med og ønsker å ha med oss hunden på besøk. Vi har ikke barn nå men vi ønsker oss det i fremtiden.    vi bor i en leilighet på 70 kvadratmeter på et boligfelt utenfor sentrum, med muligheter for både bading og skogsturer med voffsen.  selvom utseende på hunden ikke skal bestemme hvilken rase man skal velge så har vi noen ønsker til utseende. Vi ønsker en hund med en god pels å kose med, men som ikke krever noe særlig mer en pelsstell mer enn 2-3 ganger i uken. Vi har mest lyst på en hund mellom 7-25 kilo +/- som kan trives i leilighet.   vi har lenge vært inne på tanken på en golden retriver, men er usikker med tanke på aktivitetsnivået og størrelsen.
    • Jeg har heller ikke lov å gjerde inne utenfor, så jeg har en hau kompostgrinder stående som jeg drar ut og bruker som gjerde når jeg vil. Funker gull og ikke noen som kan si noe på det. 😊 Dog er egen hage et must når jeg en gang flytter, firte på det kravet her fordi jeg fikk så mye annet jeg ville ha og jeg kan gjøre som jeg gjør nå med grindene. 
    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...