Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva skriver man?

Rosin

Recommended Posts

Skrevet

Hvordan begyner man en mail til en oppdretter man er intressert i å evt kjøpe valp av? (Har aldri snakket med vedkommede før, og har skikkelig noia for å snakke i telefon, så holder meg helst til mail :oops: )

Hva skal jeg skrive? Leste i en annen tråd her at det ikke er så bra å spørre om hvilke farger osv som forventes. Men hva er "forventet" å spørre om i første mail?

Jeg har allerede kontakt med èn oppdretter, men han forventer ikke valp av den fargen jeg har lyst på. Så jeg tenkte jeg skulle forsøke å finne en annen (like seriøs og dyktig) oppdretter som venter valper i den ønskede fargen. Og da må jeg til sverige.

Er redd for å virke useriøs.. og er redd for å få avslag... :?

Dette ble surrete.

Skrevet

Hva for slags rase skal du ha da ?

Det e rvel bare å skrive rett frem. at du ønsker an valp i sånn og sånn farge, skriv om hvem du er, hvor du bor oge rfaringen du har med hunder. Skriv at du ikke er så flink til å formulere deg osv .. hehe :D Eller... vet ike jeg.. skriv rett frem .. 8)

Skrevet

Fikk et veldig godt råd av Victoria (calina) her på hundesonen når jeg skulle skrive brev til en oppdretter i utlandet. Hun sa jeg burde skrive mer som en kunde enn som en kjøper, og det hjalp utrolig mye.

Jeg prøve å virke litt sånn "sålangt er jeg veldig interessert i å vite mer om kombinasjonen blabla", og ikke "ååh, kennelen din er fantastisk, og alt det lille jeg vet er helt fantastisk, åååh, jeg bare MÅ ha valp, å helledussen, gi meg en valp pliiis?".

Hvis du skjønner hva jeg mener :D Da fikk oppdretteren vite at jeg virkelig er nøye med dette valget, og stiller mange spørsmål og krav osv :wink:

Skrevet

Skjønner. Takk for råd. :D

Vanskeligere enn jeg trodde dette her. :D Siden jeg kun er intressert i "kosehund" (eller for å si det på en annen måte; jeg er ikke intressert i å konkurere i noe. Muligens lure coursing, men da kun for morro skyld) , er det noe spesielt jeg bør spørre om? Utstillingsresultater osv blir jo da ikke så intressant/aktuelt for meg, siden jeg ikke kommer til å stille ut så mye. Kanskje bare en gang eller to for morro skyld.

Jeg bør vel spørre om hvordan helsa på foreldre (og bakover i slekten) er antar jeg. Noe mer ?

Handler91, hadde vært intressant å sett mailen du skrev til den utelandske oppdretteren du snakker om. (Kanskje du kan sende den på PM, hvis du ikke vil legge den ut her? :D )

Uff, dette er skummelt. :D

Skrevet

Vær helt ærlig og fortell mye om hvordan livsituasjonen din er, hvordan du bor, omgivelser, planer osv. Vil du ha en kosehund, så si det. Det beste i mine øyne er helt klart telefon. Da får man et bedre bilde på selger og selger får bedre inntrykk av deg. Den første telefonen kan være litt nervøst, men jeg skrev ned viktige ting på et ark som jeg hadde med. Somregel går praten av seg selv etterhvert, for somregler liker de godt å snakke om hund :wink: Jeg snakket med mange forksjellige oppdrettere. Spurte mye om foreldrene, gemytt, erfaringen, osv. Bare hopp i det. Ta en telefon. Det værste er vel egentlig å slå nummeret. :lol:

Skrevet

Jeg sender deg en PM :lol:

Siden jeg kun er intressert i "kosehund" (eller for å si det på en annen måte; jeg er ikke intressert i å konkurere i noe. Muligens lure coursing, men da kun for moro skyld) , er det noe spesielt jeg bør spørre om?

Helse :) Spør og grav, ikke alt kommer på papirene vettu. F.eks er det veldig mange newfoundlandshunder som får våteksem, men hvordan kan valpekjøperen vite at begge foreldrene lider av det når det ikke kommer på papiret? Sådan ørebetennelse osv. Spørs hvordan avkommene til foreldrene er helsemessig, søsken osv :wink:

Skrevet

Trenger ikke å gjøre det så alvorlig mener jeg. Jeg bare sendte en mail hvor det sto litt om meg, mine mål og hva jeg ville ha. Det var ikke mange linjene. Dette sendte jeg ut til alle aktuelle oppdrettere, og etter hvert som jeg fikk svar svarte jeg og spurte om det jeg ville vite og svarte på det de ville vite. Det er jo bare vanlige mennesker :lol:

Skrevet

I den første mailen jeg skrev til Inga(kennel Sigerdriva), spurte jeg litt om mudien. Hvordan den var i forhold til BC med gjeting, hvordan den var hjemme(fikk jeg svar på det.. hmm :-k ) og litt sånt.. Etterhvert som vi hadde skrevi litt spurte jeg hvor mye en mudi kosta, fikk svar på det og så skrev hu at hu kunne sette meg på interesse lista, og det sa jeg jo så klart ja til.. Og nå står jeg på interesselista :lol:

Jeg starta med å spørre om slike ting som ikke står i en rasebeskrivelse :D

Skrevet

... er å svare tilbake når oppdretter har tatt seg bryderiet med å svare på henvendelsen din! Enten man liker det man hører eller ikke, så er akkurat DET et minimum av hva man forventer. Husk at oppdrettere får mange henvendelser fra allslags folk, og det tar tid og omtanke å svare på en ordentlig måte. Som oppdretter må man også ta de fleste henvendelser på alvor, da man aldri kan vite om den perfekte valpekjøper skjuler seg bak den mest klønete henvendelsen...

Korrespondanse/dialog vil ofte også vise oppdretter om denne valpekjøperen overhode er noe å selge valp til, og valpekjøper vil også kunne danne seg et bilde av oppdretter - uansett er det vanlig folkeskikk å takke for tilbakemelding på en høflig måte.

MVH/Trendy

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...