Gå til innhold
Hundesonen.no

Passer selen?


Gidske
 Share

Recommended Posts

Vi kjøpte i vinter en Nonstop FreeMotion sele til vår munsterlender, som da rundet året. Mente å ha lest at denne ble spesielt utviklet for fuglehunder, og vi var i butikk med en kompetent dame som hjalp oss med å plukke ut riktig størrelse. Hun la blant annet vekt på at den skulle sitte godt, særlig rundt halsen. I ryggen har vi stilt den inn så langt vi kan.

I år brukte vi den mye i sommer når vi var på langtur, men hun ser ikke ut til å like den. Når vi kommer med selen, viser hun tydelig at hun ikke liker den, og trekker seg unna eller setter hodet mellom frambeina. Jeg tenkte at hun etterhvert ville koble selen med langtur, og bli mer gira når den kom fram, men dette har ikke skjedd. Etter båndtvangen opphørte har vi enten gått med henne løs eller med bånd og langline.

Jeg lurer på om hun gir beskjed om at selen ikke passer, eller om det bare er ekkelt at den er trang over hodet når vi tar den av og på? Jeg har lyst til å trene snørekjøring når snøen kommer, men da vil jeg være sikker på at selen passer godt, og ikke skaper vondter på hunden.

Noen erfaringer med denne selen og fuglehunder, eller generelt angående seler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du legger ut et bilde av hunden med selen på seg, er det enklere å bedømme om den sitter som den skal.

Min erfaring er at enkelte hunder ikke liker å ta på sele, dekken, refleksvest, redningsvest etc, men så snart de har fått det på seg syns de det er helt greit. I alle fall er min hund sånn.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk over fra å spore i halsbånd til sele, så var Vida igjennom flere seler før jeg fant en hun var komfortabel i. Og jeg merket stor forskjell på hva hun likte og ikke likte... Vegrer den seg å ta på en bestemt sele, så hadde jeg prøvd å finne ut om den klemmer steder som gjør det ubehagelig.

Men noen hunder er rare. Gikk forbi en liten hund på D4A som hadde hysterisk anfall fordi han hadde fått på seg et refleksdekken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen er utviklet mtp. fuglehunder ja, men det er nok mer vorsthere og lignende hunder som den har blitt brukt mest på. Er nok derfor mange dalmatinerfolk er fornøyd med denne selen, inkludert meg selv. Men den passer jo til mange forskjellige hundetyper da, ikke det jeg mente.

Som MarieR er det jo slik at enkelte hunder ikke liker seler. Venninna til Casper dør på seg f.eks. mens Casper hjelper til (går inn der hodet skal være, og løfter føttene høyt av seg selv.)

Jeg vet ikke hvordan du tar på selen, men den kan jo potensielt være ubehagelig å ta på om hunden er stiv i fremføttene, altså ikke er med å bøyer selv...

Vær litt forsiktig over hodet og, ved ørene, slik at hun ikke får "genserører", altså at det blir en sår sprekk.

Men det hadde vært til hjelp om du la ut bilde altså. Den trekanten foran skal ligge på brystbeinet iallefall, også skal selen slutte ved haleroten (festet til bånd ikke inkludert.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selen er utviklet mtp. fuglehunder ja, men det er nok mer vorsthere og lignende hunder som den har blitt brukt mest på. Er nok derfor mange dalmatinerfolk er fornøyd med denne selen, inkludert meg selv. Men den passer jo til mange forskjellige hundetyper da, ikke det jeg mente.

Som MarieR er det jo slik at enkelte hunder ikke liker seler. Venninna til Casper dør på seg f.eks. mens Casper hjelper til (går inn der hodet skal være, og løfter føttene høyt av seg selv.)

Jeg vet ikke hvordan du tar på selen, men den kan jo potensielt være ubehagelig å ta på om hunden er stiv i fremføttene, altså ikke er med å bøyer selv...

Vær litt forsiktig over hodet og, ved ørene, slik at hun ikke får "genserører", altså at det blir en sår sprekk.

Men det hadde vært til hjelp om du la ut bilde altså. Den trekanten foran skal ligge på brystbeinet iallefall, også skal selen slutte ved haleroten (festet til bånd ikke inkludert.)

Da jeg hadde kontakt med Non-stop om selen min passet fikk jeg beskjed om at festet til båndet skal være ved haleroten, og den delen (de to svarte reimene) som går fra selen og til tauet/festet til bånd skal være ved hoftebeina.

Ingen av mine hunder synes det er kult å ta på/av sele, men de bryr seg ikke om det når de er ute :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde kontakt med Non-stop om selen min passet fikk jeg beskjed om at festet til båndet skal være ved haleroten, og den delen (de to svarte reimene) som går fra selen og til tauet/festet til bånd skal være ved hoftebeina.

Ingen av mine hunder synes det er kult å ta på/av sele, men de bryr seg ikke om det når de er ute :)

Så festeløkken er altså en del av lengden, man må inkludere den? Jeg har alltid hørt noe annet jeg nemlig, men jeg har ikke vært i kontakt med dem heller :-) Da får jeg stille litt på den da kanskje :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et bilde av henne med selen på som jeg tok nå. Som dere kanskje ser er det størrelse gul, den minste i sortimentet.

post-11048-0-24534700-1354356766_thumb.j

Hun veier nå 20 kg ,og kommer nok til å bli litt tyngre, men ikke så mye høyere (håper jeg). En munsterlender er i utgangspunktet ganske like som vorsteh, men vår er kanskje litt lenger i lendet og litt mer "luftig" enn mange andre. Hun fyller 2 år i februar.

Vet ikke helt om jeg forstod nonstop sitt mål med "neck". Er det halsen, der halsbåndet ligger, måler hun 38 cm.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 5 aussier, og 3 av de liker IKKE selen. 2 av de har ikke noe imot den.

Den som er værst, går å gjemmer seg om vi finner fram noe som ligner på sele/dekken e.l Og hun blir faktisk forstyrret av det i f.eks spor. Så hun har fått megabredt sporhalsbånd, som fungerer fint. På tur så er hun mer dempet og jeg ser hun prøver å "riste av seg ubehaget" flere ganger under turen. Dette gjelder uansett hva hun har på. Utrolig kjedelig, for jeg får dårlig samvittighet når jeg tvinger på henne sele når vi f.eks skal gå på ski, eller trekke noe... Dumme hunden.

Min neste hund skal bo i sele fra den er 8 uker ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig også den ser liten ut, og det kjennes slik ut også når vi tar den på mellom frambeina. Men damen i butikken (som altså driver med hundekjøring) mente at halsmålet var viktig, at den ikke måtte ligge feil på brystbeinet for da fikk de pusteproblemer. Da vi var i butikken fikk vi nesten følelse av at vi burde hatt en mindre om de hadde hatt det. Kanskje hun bare har vokst uten at vi har merket det? I fjor gikk hun iallefall fra stor og fin kraftig valp om høsten til beinete unghund om våren...

Men, skal jeg bare stille inn de snorene bak, slik at festet kommer over halen, eller er hele greia trang, og må byttes ut med en størrelse større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, nå roter jeg altså. Så på bilder av Isak med selen nå, og tror jeg må ta den på for å bli sikker :P

http://www.facebook....&type=3

Når det er trekk på selen er båndfestet ved haleroten :) Slik ser den ut når han står rolig uten å trekke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er trekk på selen så skal den delen det står Non-stop på stå litt ut fra hunden, den skal ikke presse på skuldrene.

Jeg har bestemt meg, skal ikke forvirre dere mer :P

Isak sin er str 6, han kunne ikke hatt mindre, for da hadde den blitt for trang i halsen. Alt er stilt inn på det innerste omtrent på hans sele :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er rimelig sikker på at en hund på 20kg skal ha størrelse 5, altså en rød en.

Men mål henne rundt halsen og brystet:

Free Motion harness size guide Size: 4 5 6 7 8 9 Color marking: yellow red blue white green orange Kilo (kg) *: 14-20 20-26 25-32 31-37 37+ 45+ Neck cm : 36-41 40-45 44-49 48-55 55-62 62-67 Length on breast piece cm: 22 23 24 25 26 27

Den skal sitte forholdsvis stramt rundt hodet, men ikke sånn at den kveler henne. De skal heller ikke være så stor at den sklir over skuldrene, da dette vil hindre bevegelse.

Jeg har størrelse 4 (gul) til min kooikerhund på 11kg. Den er bittelitt for stor for han riktignok, men jeg ser for meg at at en munsterlender bør ha en 5'er :)

Edit: den tabellen ble bare rot da jeg postet den her, men scroll nedover på siden her: http://www.non-stopdogwear.no/index.php/nsdw/Produkter/Trekkseler/Free-Motion-trekksele

Endret av IreneN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det ikke er trekk på selen så skal den delen det står Non-stop på stå litt ut fra hunden, den skal ikke presse på skuldrene.

Jeg har bestemt meg, skal ikke forvirre dere mer :P

Isak sin er str 6, han kunne ikke hatt mindre, for da hadde den blitt for trang i halsen. Alt er stilt inn på det innerste omtrent på hans sele :)

Og Isak er en engelsk setter? Stor?

Jeg blir litt forvirret av de ulike målene. Vekt er vel det jeg mestrer her føler jeg :icon_confused: Finnes det noen tegninger med målene?

Rundt halsen er hun (om jeg måler rett) 38 cm, altså gul størrelse etter nonstop sin tabell.

Rundt brystet (rett bak frambeina) er hun 65 cm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Isak er en engelsk setter? Stor?

Jeg blir litt forvirret av de ulike målene. Vekt er vel det jeg mestrer her føler jeg :icon_confused: Finnes det noen tegninger med målene?

Rundt halsen er hun (om jeg måler rett) 38 cm, altså gul størrelse etter nonstop sin tabell.

Rundt brystet (rett bak frambeina) er hun 65 cm.

Jepp, har linket til et bilde i et tidligere innlegg :)

Han er en mellomstor engelsk setter på ca 23-25 kg :) Kan tenke meg en engelsk setter tispe må ha str 5, om det hjelper deg noe i sammenlikningen :) Jeg troor at da jeg målte kom jeg fram til en annen str enn jeg kjøpte, for jeg hadde kontakt med Non-stop underveis og sammenliknet med kontakpersonen sin hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! ☺️ Er det noen her som forer med Dyrisk? Er dere fornøyde?
    • Nei, hu har i grunn spist det samme i en stund nå, og er vant til å spise variert. Jeg får ta meg en tur til veterinæren og snakke med de. Takk for svar 😊
    • Kan hende ja? Rocky rant liksom alltid litt på den siden som var tett såvidt jeg husker, på tross av nedsatt tåreproduksjon også. 🤔 Saltvannsdrypping og eventuelt falske tårer ble løsningen for oss. Var også snakk om en operasjon for å åpne inn mot munnen eller noe? For at spytt? Kunne fungere som tåreveske eller noe? Eller om det var for drenering pga den tette kanalen? Er så lenge siden at jeg husker ikke for å være helt ærlig. Ble ikke gjort i hans tilfelle uansett så kan ikke si noe om hvordan det hadde hjulpet heller. (Han hadde øyebetennelse ofte, så ble mye drypping)    Har du endra på fôr i det siste? Kan være en reaksjon på noe der eventuelt. 
    • Han er så fin @maysofie! 😍 Blir spennende å se hvordan han utvikler seg! 😍 
    • Gode hundemøter med hunder jeg kjenner først og fremst, ellers så kan de lære seg at ikke alle skal hilses på/være nøytrale. Jeg bor jo midt i et turområde for bydelen min, så smittepresset bare i «Hagen» er sånn sett høyt her, jeg liker jo ikke det akkurat, men så lenge det ikke går noe i området så begrenser jeg ikke der heller. Jeg føler meg absolutt tryggere når 12 ukers vaksinen er satt, men foreløpig så har valpene jeg har/har hatt fått 8 ukersen også før jeg hentet dem. (Tror de nye anbefalingene sier at den ikke er nødvendig lenger?)    Jeg avventer valpekurs til etter 12 uker, ikke pga vaksine, men fordi jeg vil at de skal ha mental stamina til å faktisk få noe særlig utav det. (Trening med distraksjoner etc) Kontaktlyd/innkalling/miljø har jeg liksom kunnskapen til å gjøre på egenhånd nå før den tid. Begrenset hvor mange valpekurs man kan gå som trener og få noe nytt utav dem, så valpene sosialisering og samarbeidet vårt er hovedfokuset mitt med ett valpekurs + eventuelt få en feeling for nye kursholdere i området etc jeg ikke har vært hos før. Førstegangs hundeeiere anbefaler jeg at går tidligere, fordi de som eiere/hundetrenere får noe utav det uten at valpen nødvendigvis trenger å klare hele øktene uten å få overtenning/bli overtrøtt. De trenger gjerne hjelp til å gjenkjenne sånt også, så sånn sett like greit at det skjer på kurset eventuelt. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...