Gå til innhold
Hundesonen.no

Luna vokter over tinga sine


_aussie_

Recommended Posts

Luna er så fæl til å vokte over lekene sine ovenfor andre hunder' date=' i dag begynte hun å slåss med Tella pga en leke, er dette vanlig? Å hva kan gjøres?[/quote']

Jeg har aldri leker fremme når det er 2 hunder til stede.... Når jeg hadde 2 hunder fikk de bare ha lekene under strengt oppsyn.De har lett for å vokte på slikt.Nå får ikke Loke ha noen leker liggende bortsett fra tauleika som han går å slenger litt med,jeg synes det er greit at all leking skjer sammen med meg :wink: (bortestt fra når han og Lotte får raptuser da selvfølgelig,da skygger jeg banen :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster er og veldig egen på ting. Så når vi passer Hera eller vi treffer andre hunder så gjemmer vi unna leker å unngår at de kommer oppi en slik situasjon. Litt vanskelig noen ganger siden Buster kan finne på å vokte på pinner som Hera finner :roll: . Men vi lar han ikke ha noen leker framme utenom gummianda å pipern når det er kun han av hundedyr som er her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ganske så enig med Annette her... Tequila blir også veldig voktende over ting, mat og leker så de fjernes når det kommer en annen hund inn i leiligheten min.. Eller det kommer litt ann på hvilken hund da.. Det er litt rart, for noen hunder reagerer hun ikke på og andre blir hun skikkelig sinte på.. Selvom ikke noen av dem prøver å ta tingene hennes... :roll: Hun er rar......... #-o

Men tror det er lurt å bare fjerne alle leker så slipper du det problemet! :mrgreen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det akseptert?

det er en helt naturlig adferd. Men man burde ikke akkurat legge ut hundens godsaker når andre hunder er til stede. Spesiellt hos den opprinnelige aussien er det mye vaktinstinkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er en helt naturlig adferd. Men man burde ikke akkurat legge ut hundens godsaker når andre hunder er til stede. Spesiellt hos den opprinnelige aussien er det mye vaktinstinkt.

Helt enig , du hadde vel reagert hvis noen hadde tatt favoritt leka di du å ? :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit nok at hunden har et instinkt som sier at den må passe på tingene sine, men her hjemme trener vi også på at hunden skal lære å akseptere at andre er i nærheten av dens ting. Jeg fratar ikke Chessea retten til lekene, men jeg krever fra henne at jeg skal ha lov til å være rundt henne uten at hun skal beskytte tingene sine. Det har vu "trent" på helt siden hun var liten.

Eksempelvis: Hun har en leke som hun ligger og tygger på, og et barn kommer bort og klapper henne. Da får hun ikke lov til å knurre osv. til barnet. Da blir leken fratatt. Selvsagt lar jeg ikke barn gå bort til henne under alle omstendiheter da, bare så det er sagt.

Nå vet ikke jeg om det jeg gjør er riktig da. Hva synes dere?

(Dette trener jeg jo ikke på ofte, men en gang i blandt. Vet jo at for mye av slikt kan ha motsatt effekt, nemlig å vekke hundens vokterinstinkter i større grad.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trur nokk hunden tenker at hvis henne knurrer så tar du i fra henne leka  , så kanskje hu slutter og knurre? men om henne slutter og beskytte leka er noe annet

Jeg ser i alle fall en effekt på min egen hund. Hun "deler" mer nå enn før.. :D

Men sånn som buret og senga hennes, det får hun ha helt for seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eksempelvis: Hun har en leke som hun ligger og tygger på, og et barn kommer bort og klapper henne. Da får hun ikke lov til å knurre osv. til barnet. Da blir leken fratatt. Selvsagt lar jeg ikke barn gå bort til henne under alle omstendiheter da, bare så det er sagt.

Men når du tar fra henne leken så lærer hun jo å passe på ekstra...*her gjelder det å passe godt på for jeg opplever stadig at noen tar fra meg tingene mine*

Dersom hun er vant til å få ha tingene sine i fred føler hun seg trygg og dermed minsker voktingen???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men når du tar fra henne leken så lærer hun jo å passe på ekstra...*her gjelder det å passe godt på for jeg opplever stadig at noen tar fra meg tingene mine*

Dersom hun er vant til å få ha tingene sine i fred føler hun seg trygg og dermed minsker voktingen???

Legg merke til at dette er noe hunden min gjør svært sjelden. Og noe jeg gjør svært sjelden. Jeg sier ikke at jeg har funnet den beste løsningen på dette, men jeg gjorde slik jeg beskriver noen få ganger, og har aldri sett noe til det siden. Men kom gjerne med tips om du har :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig , du hadde vel reagert hvis noen hadde tatt favoritt leka di du å ? :wink:

nettopp :D Jeg syns en hund skal ha lov å vise sitt sunne språk og si ifra. Men man trenger ikke å fremprovosere situasjoner ved f.eks å ha leker fremme når det er andre hunder til stede. Men vokting ovenfor mennesker tollerer jeg ikke. Der er jeg sjefen som bestemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...