Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med knekt fot, råd?


idaa.sp
 Share

Recommended Posts

Hei!

Den engelsk staffordshire blandingsvalpen min har knokket høyre bakfot og er 9 månder gammel. Hun er veldig aktiv av seg, spretten og glad valp. Nå har jeg fått bedskjed av vetrineren at hun må være rolig i 6uker.

Det vil si ingen turer og herjing, kun ut får å lufte seg. Dette synes jeg høres helt sykt ut får den lille valpen min, men vi må jo bare gjøre som de sier.

Hun ble operert så hun skal gå med krage får å ikke irritere såret. Vetrineren annbefalte meg å ha henne i et stort bur/lite rom når jeg var borte får å minske risikoen får at hun skulle herje.

Noen som har erfaringer med noe lignende, som har tips og råd?? Noe jeg kan gjøre får at ting skal bli lettere får henne og at alt skal gå bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg har alt for mange konkrete råd så er vell hjernetrim stikkordet her. Maten kan søkes opp på gress eller i snø, godbitsøk inne, hjernetrim leker, lette triks kanskje, ting og tygge på, bein, kong med snadder i, osv gjelder og være kreativ. Kjip situasjon, go bedring til valpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da BC til sønn knakk to tær på ene bakfoten og hun var ca 6 mnder så gikk det mye i burbruk og gnageting. Så var det alt som jeg kunne komme på av hjerneaktivitet så ble det litt og litt leking inne. Hele tiden mye kosing med tispa.

Hun og vi kom gjennom det, men hun fant fort ut hvordan hu skulle dra av seg bandasjen med kragen på. Gudsjelov så grodde det godt og hun tok av bandasjen på en sknsom måte for bruddene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke hvor letthåndterlig denne hunden er, men når jeg hadde valp med knekt kneskål så tok jeg den med meg på "miljøtrening" i ryggsekk på magen. Så fikk den en masse med inntrykk ved å gå i sentrum ved kjøpesentere og evt andre miljø den ikke har vært i før som er litt "tøffe". Kun for å gjøre den mentalt sliten av inntrykk.

Men det krever jo god kontroll på hunden og at den ikke belaster foten i ryggsekken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuro knakk foten da han var 12 uker gammel. Først hadde han jo kjempevondt, så han var rolig, men etter hvert som han begynte å kvikne til, tok jeg ham med på kjøpesentre og bussturer og sånn for å få ham mentalt sliten. Jeg bar ham stort sett på armen, men han var jo ikke så tung. Det hjalp, i hvert fall. :) I tillegg trente vi på stillesittende lydighet, som for eksempel håndtarget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hadde valp som knakk bakbenet og måtte være i ro i seks uker.

Lufting i bånd

Bur når han var uten tilsyn

Brukte kun krage når han ikke hadde tilsyn, ellers fikk han gå uten.

Var VELDIG nøye med å holde i ro og ikke la hunden gjøre ting uten bånd til vi fikk all good fra veterinæren.

Det var forøvrig en belgervalp, og de er ganske aktive - men det gikk greit. De tåler å kjede seg noen uker. Men margbein er god tidtrøyte, de samme er godbiter pakket inn i diverse. Bruk fantasien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen min var jo rundt 14 kg får 2 månder siden så jeg tror nok ikke det bli noe suksess å gå rundt å bære på henne, får jeg synes hun er tung! :P

Hun er rolig og flink nå, helt til hun finner en leke, da er det full fart. Så tror ikke disse ukene blir noe gøy får henne. Hun blir jo mer kvikk dess mindre vondt det gjør. Men hun er veldig smart så virker som hun skjønner at hun er skadet, så hun leker slik at foten ikke blir særlig belastet.

Supre ideer med både hjernetrim og miljø trening, så det blir det mye av fremmover! Så jeg får hamstre inn med masse lekkre godbiter og bein! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, ikke godt å høre.. Fikk litt flashback jeg - hunden min knekte foten når han var valp.. Men det gikk bra da :) Det gikk ganske greit å få han til å være rolig, han tilpasset seg en stille tilværelse etterhvert. Koste mye med han i sengen etc, og lærte ham masse triks som han kan godt den dag i dag ;) Tok han mye på besøk til andre, det ble han sliten av i hodet. Passet på at han var i ro uansett, da.

God bedring til valpen din, det går nok kjempebra :)

Hvis du vil kan du lese tråden jeg lagde: http://hundesonen.no...rakk-bakbeinet/

Smileyene er dog veldig rare, vet ikke hva det kommer av. Alle er nesten byttet på, teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro brakk beinet som valp og måtte være rolig i flere måneder pga gipsen først og så lang opptrening. Dette var i værste vekst fasen, så all musklene i ene foten ble ikke utviklet. Da tok det lang opparbeidings tid i etterkant. Det er litt vanskelig å begrense aktivitet, men prøv å gå mange rolige turer. Liker hunden å kjøre bil, ta hunden med i bilen og kjør tur. Sitt iro utendørs og bare få frisk luft. Dette vil være bra for hunden.

Hunden vil være aktiv i begynnelsen og stresset, men ettersom ukene går, vil hunden dabbe av og komme litt i en slags rolig modus. De gir litt opp å stresse seg opp når de ser at det ikke hjelper. Så det er værst i begynnelsen til alle parter har omstillet seg.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for råd! Tispa mi har vært kjempeflink til nå, men kjenner at hun begynner å bli utolmodig! :P Men hun blir fornøyd når hun får være med på en busstur, eller på besøk hos noen av hundekompisene sine, selv om hun bare får ligge i soffan å se på. :)

Men et spørsmål til. Vetrinæren min anbefalte meg et hundefôr fra Hills som skulle være spesielt bra for beina til hunden. Så siden hun hadde knekt foten var dette være kjempebra. Men er det egentlig så mye forskjell? Eller er det bare får å tjene penger? Jeg liker egentlig ikke denne vetrinæren, og vil støtte han minst mulig, hehe.. :P Jeg prøver å lete på hills sine sider, men finner ikke noe jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...