Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv.


Ulvinne

Recommended Posts

Tenkte å holde meg borte fra denne diskusjonen etter hva jeg leste på canis, men siden du kjører igang denne diskusjonen her også, så skal du få min mening.

For det første: Munnkurv er ingen løsning, det er et verktøy man bruker i arbeidet mot å løse problemene. Munnkurven kan i tillegg være med på å forverre enkelte problemer, fordi hunden med den på fratas store deler at språket sitt, og dermed vil føle seg enda mer truet. Det er av samme grunn at flere hunder gjør utfall mot andre når de går i bånd (blir holdt fast uten mulighet til å springe vekk om de vil) men som er snille som lam når de får springe løst.

For det andre: Hvis hunden sliter så masse med manglende sosialisering, aggresjon og angst mot andre hunder og mennesker, så har den det bedre i hundehimmelen, som påpekt i et tidligere svar.

for det tredje: Hvis hundens eier ikke føler han kan stole på hunden sin i noen settinger som innebærer andre hunder eller mennesker, så bør han ikke stole på et verktøy som han selv må sette på, for hva skjer den dagen hunden smetter ut uten munnkurven, eller år den klarer å vri seg utav den. (ja, det kan skje...)

I tillegg... Hvordan kan en hund være delvis ulovlig?!? Enten så er den ulovlig eller så er den det ikke, akkurat på det punktet så finnes det ingen mellomting...

Applaus til John... =D> =D> =D> =D>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det viser at du respekterer vetrinæren din f.eks. og det er en fin ting å ha på buss..men ikke den helt lukka typen, men den som er slik at de kan åpne munnen litt...

raya må ha det når jeg børster henne og klipper klør fordi av tidligere eier har hun tydligvis lært seg at det å bite da slipper jeg...så ed å bruke munnkurv på henne slipper jeg å sette henne og meg selv i den situasjonen at hun biter meg...da kan hun pipe og jeg slutter med en gang...så kanskje hun skjønner det at hun ikke trenger å bite meg til slutt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

munnkurv løser ingenting, men det kan la hunden slippe å komme opp i en situasjon..slik som raya..hun kan ta tak i meg men hun kan ikke sette tennen i meg liksom...og nå har vi tatt den av og hun piper me hører jeg ikke på henne da biter hun, men det er jo forståelig...så den hjalp meg iallefall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er imot det å bruke munnkurv på hunden når en er ute på tur. Det tar fra den all mulighet for å forsvare seg og gjør hunden veldig sårbar. Kan den ikke være rundt andre hunder eller mennesker uten å bite, må en benytte andre metoder enn munnkurv.

Jeg har brukt munnkurv en gang på hunden vår. Det var da hun hadde løpetid og jeg ikke fikk lov å børste halen hennes. Så fort jeg løftet opp halen bet hun etter hånden min. For å få jobben gjort, måtte jeg dessverre ta ibruk munnkurv. I ca 1 minutt pr gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hørt om folk som bruker munnkurv på hunden når den står bundet mens folk er inne på butikken ' date=' vet ikke helt om det er galt eller ej ?[/quote']

Sånn at alle og enhver kan gå bort og gjerne herje litt ekstra for "hunden kan jo ikke gjøre noe, æblæ"? Verden er en syk plass...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker som regel munnkurv også når de skal på flyplasser osv? trur faktisk noen krever det å

Ingen flyplasser i Norge krever at du skal ha munnkurv på flyplassen [-X

Jeg har vel godt over 100 reiser med hund og fly og har ALDRI hørt denne nevnt en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bruker som regel munnkurv også når de skal på flyplasser osv? trur faktisk noen krever det å

Er nok ingen som krever munnkurv på flyplasser. Den eneste anledningen jeg kjener til hvor det kreves munnkurv er når tjeneste- /redningshunder skal ombord i helikopter på utrykning. Utenom dete så har jeg aldri hørt om at munnkurv er påbudt/påkrevd noe sted. Når det gjelder å sette på munnkurv når hunden er bundet utenfor butikken (som forøvrig er ulovlig som påpekt i et annet svar) så vil jeg si at det balanserer på grensen til dyreplageri, fordi man da tar fra hunden alle muligheter til å forsvare seg eller stikke av hvis den skulle føle seg truet.

Når det gjelder hunden ulvinne skrev om i startinnlegget her, som på mystisk vis er delvis ulovlig, så mener jeg å huske at hun skrev inn flere innlegg daglig om en amstaff som en bekjent kunne få på omplasering, og hun ropte også høyt om hjelp til å finne billige avlivingssteder/metoder og nr til veterinærer som kunne avlive den. Hvis dette gjelder den samme hunden så fikk hun tydeligvis ikke tak i en dyrlege. Og selv om denne amstaffen var født før forbudet, så ble den 100% ulovlig ved omplassering etter forbudet. (tar forbehold om at det gjelder den samme hunden, men det med delvis ulovlig drar tankene mine i de retning.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn at alle og enhver kan gå bort og gjerne herje litt ekstra for "hunden kan jo ikke gjøre noe' date=' æblæ"? Verden er en syk plass....[/quote']

Nå har jeg litt motsatt inntrykk av effekten på mennesker ved bruk av munnkurv på hund. Selv har jeg aldri brukt det, men militæret sine ettersøkshunder har det når de er på søk - alle som en. Jeg er i sivilforsvaret selv, og når vi har vært på søk i områder hvor det også oppholder seg sivile, så merker man fort at de "søte" hundene til røde kors eller nrh blir plaget av folk som forstyrrer dem i arbeidet - de går rett bort til dem. Men - ikke ei sjel går bort til disse schäferne til forsvaret, og jeg lurer på at det er munnkurven som gjør det - mange tenker "farlig hund" med en gang de ser en munnkurv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naboen min, som i uke 2 skal til Spania og hente en omplassert Galgo, blir nok nødt til å bruke munnkurv på den en del i begynnelsen. Særlig når den skal hilse på små dyr, som LiLi, fordi den har vært trent til å jakte på små pelskledde dyr. Dette er jo et sikkerhetstiltak, noe jeg synes er bra.

Nå spør jeg av ren nyskjerrighet: Kan ikke munnkurv virke litt mot sin hensikt hvis hunden ikke får bruke munnen til å vise signaler når den skal hilse på andre hunder? :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på klassetur i Praha for en del år tilbake.

Her så jeg ikke en eneste hund uten munnkurv faktisk,ikke en eneste.

Mulig det er påbudt i denne byen dersom du har hunden med deg,

noe som kanskje er en grei ordning ettersom ALLE har det,og sannsynligvis er blitt vandt til det fra de er små.

Da kan ingen hund skade noen andre hunder,og alle er likestillt.

I tillegg er de vandt til det,det så ikke ut til å plage dem.

Uten om det syns jeg ikke det er okei med munnkurv,enig med flere andre her...Måtte bare få med hva jeg så i Praha..litt rart og uvandt syntes jeg.

Noen som vet hvorfor og/ eller har sett det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå spør jeg av ren nyskjerrighet: Kan ikke munnkurv virke litt mot sin hensikt hvis hunden ikke får bruke munnen til å vise signaler når den skal hilse på andre hunder? :?

Det handler vel om tilvenning antar jeg. For å lære den å koble ut jaktinstinktet, uten å drepe noen i mellomtiden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje litt rosenrødt å håpe på at en jakttrent galgo skal lære seg å "koble ut" jaktlysten sin... på små, pelskledde dyr. Jeg hadde ikke tatt EN ENESTE sjanse med en slik hund før det hadde gått MANGE måneder.

Har den hatt anledning til å få satt tenna i et lite byttedyr, så har den gått over en terskel det neppe blir lett å få den til å reversere. Den spanske galgojakten pågår ved at hunden SELV fanger byttet og dreper det, så spørsmålet er om noen kan gi et ærlig svar på om denne hunden har jaktet på den måten - eller ikke. Siden mange er løshunder, vil neppe noe konkret svar kunne gis?

En ekspert på en annen jaktmynde med tilsvarende måte å jakte på - altså fange byttet selv - sa at når disse hundene først hadde drept sine første bytter, hare og rev, da tok de både katter og iblant, hvis anledningen bød seg, også mindre hunder. FØR de hadde blitt brukt på jaktformen, var ikke instinktet så fremtredende. Forskjellen var det at det våknet sterkt når de hadde fått prøve å jakte og drepe. Hun hadde femti års erfaring med disse hundene, og ble regnet som verdens fremste ekspert, så jeg velger å tro henne :-)

Siden slik jakt ikke har vært tillatt i Norge på mange år, så er det ingen her som har erfaring. Å sammenligne det med lure coursing blir ikke det samme. Jeg har også snakket med myndeeiere som forteller hvordan hundene, når de først har fått gjort det en gang, er blitt kattedrepere av rang. Det trigges. Og en gang, da en slik hund med et par-tre katter på samvittigheten så en liten hund, så spant den avgårde - den "håpet" det var en katt, og skulle til å gå på.... Da så jeg det selv, hvor heftig det var.

Så se denne hunden an over LANG tid før dere tar noen som helst sjanser. Det er fort gjort... og bare menneskenes "feil", ikke hundenes, som bare følger det de er lært opp til. Men tro ikke på noen bagatellisering av slike jaktgalgoers jaktlyst, det hadde ikke jeg turt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
×
×
  • Opprett ny...