Gå til innhold
Hundesonen.no

Munnkurv.


Ulvinne

Recommended Posts

det er litt fristendes å bruke når vi går med hundene i byn av og til(kanskje ikke alle hadde overfalt oss da for å klappe hundene) men ellers så har vi så passe kontroll på dyrene våres at noe slikt er totalt unødvendig(kanskje far skulle hatt grime når han går med samojeden, for hun går ikke fint med han). :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Kristina :D

Synes jo det er synd å bruke munnkurv i stedet for å fikse problemer, men det tror jeg egentlig ikke det er mange som gjør. Men munnkurv kan være et godt hjelpemiddel mens man jobber med problemer. Det er også et tegn på at man tar ansvar og sørger for sin og andres sikkerhet.

Naboen min, som i uke 2 skal til Spania og hente en omplassert Galgo, blir nok nødt til å bruke munnkurv på den en del i begynnelsen. Særlig når den skal hilse på små dyr, som LiLi, fordi den har vært trent til å jakte på små pelskledde dyr. Dette er jo et sikkerhetstiltak, noe jeg synes er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En munnkurv kan være et godt hjelmemiddel i en overgangsfase hvor det jobbes med et problem som krever et slikt tiltak, og viser at eieren tar ansvar. Samtidig, som Renate sier, så kan den og brukes i forbindelse med at hunden spiser alt mulig på tur, og mye av det kan være ting som kan skade den. Men jeg syns ikke munnkurv skal tys til som en permanent løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noen mening om det egentlig. Har møtt kun en og det var rottweileren som bet hunden min som valp.. og da ble jeg i grunn lettet :roll: At folk f.eks bruker munnkurv på en tidligere veddeløpshund i nærheten av miniatyrhunder for sikkerhets skyld til man kjenner den o.l. høres helt ok ut for meg. :D

Skal prøve lurecoursing etterhvert og da er det vel påbudt med munnkurv (?) Det blir nok populært tenker jeg :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis munnkurven brukes fordi hunden BITER så er det en annen sak, hva gjør eier om hunden kommer seg løs uten munnkurven en dag og biter noen??

Jeg syntes ikke hunder som biter skal leve, sorry... :oops:

Har sett ett barn som har blitt bitt av en schafer og det var ikke et pent syn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hvorfor man skal ha munnkurv.

Er hunden en angsbiter, utrygg med barn, utrygg på andre hunder og har det generelt dårlig med seg selv er munnkurv ingen løsning, da har den det bedre i hundehimmelen. Kan begrunnes dypere om ønskelig.

Om det er fordi hunden jakter og kan ta livet av små hunder/dyr etc så er det en annen sak (jfr mynder osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggressiv mot andre hannhunder?

Og eieren er litt i tvil om denne hunden er helt stabil med tanke på andre mennesker?

hunden er ikke så veldig sosialisert.

Er det fortsatt greit og bruke munnkurv?

Nå skal det sies at hunden er delvis ulovlig. Og det er noe av grunnen til at det ønskes munnkurv.. Da får den jo ikke bitt noen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggressiv mot andre hannhunder?

Og eieren er litt i tvil om denne hunden er helt stabil med tanke på andre mennesker?

hunden er ikke så veldig sosialisert.

Er det fortsatt greit og bruke munnkurv?

Nå skal det sies at hunden er delvis ulovlig. Og det er noe av grunnen til at det ønskes munnkurv.. Da får den jo ikke bitt noen..

Da er det også veldig mye større sjanse for at politiet legger merke til den eller at naboer anmelder den (dersom det er en pitbull/amstaff).

Men kombinasjonen (ulovlig rase, ny eier, aggressivitet mot dyr og trolig mot folk og lite tidlig sosialisering) høres jo ikke helt betryggende ut. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggressiv mot andre hannhunder?

Og eieren er litt i tvil om denne hunden er helt stabil med tanke på andre mennesker?

hunden er ikke så veldig sosialisert.

Er det fortsatt greit og bruke munnkurv?

Nå skal det sies at hunden er delvis ulovlig. Og det er noe av grunnen til at det ønskes munnkurv.. Da får den jo ikke bitt noen..

Er hunden aggressiv pga usikkerhet eller dominans?

Utfra setningen om lite sosialisering kan man kanskje tolke det til usikkerhet, i så tilfelle syns jeg ikke bruk av munnkurv er "greit". Hunden mister mulighet for forsvar, noe som igjen øker usikkerheten som igjen kan øke aggresjonen (som hunden ikke får gjort noe med i øyeblikket og dermed kan det se helt ok ut i hundeeiers øyne) og så har man det gående.

En slik hund vil sjeldent klare å slappe av, og å bare forhindre bitt blir en helt feil tilnærming av problemet. Man fjerner kun sin egen engstelse for hva hunden kan finne på, den kan jo ikke bite, og tar dermed hunden oppi enda flere situasjoner enn man ville ellers som den ikke føler seg vel i -> mindre mestringsfølelse og trygghet for hunden -> enda større problemer.

Skal problemet løses og trenes bort krever det stor innsats på mange områder og å fjerne synlige sympomer for eier hjelper lite og ingenting annet enn for eiers selvfølelse. Da ville jeg heller tenkt over hvor godt denne hunden egentlig har det med å være i live.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hunden aggressiv pga usikkerhet eller dominans?

Utfra setningen om lite sosialisering kan man kanskje tolke det til usikkerhet, i så tilfelle syns jeg ikke bruk av munnkurv er "greit". Hunden mister mulighet for forsvar, noe som igjen øker usikkerheten som igjen kan øke aggresjonen (som hunden ikke får gjort noe med i øyeblikket og dermed kan det se helt ok ut i hundeeiers øyne) og så har man det gående.

En slik hund vil sjeldent klare å slappe av, og å bare forhindre bitt blir en helt feil tilnærming av problemet. Man fjerner kun sin egen engstelse for hva hunden kan finne på, den kan jo ikke bite, og tar dermed hunden oppi enda flere situasjoner enn man ville ellers som den ikke føler seg vel i -> mindre mestringsfølelse og trygghet for hunden -> enda større problemer.

Skal problemet løses og trenes bort krever det stor innsats på mange områder og å fjerne synlige sympomer for eier hjelper lite og ingenting annet enn for eiers selvfølelse. Da ville jeg heller tenkt over hvor godt denne hunden egentlig har det med å være i live.

Bare signerer den jeg.... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggressiv mot andre hannhunder?

Og eieren er litt i tvil om denne hunden er helt stabil med tanke på andre mennesker?

hunden er ikke så veldig sosialisert.

Er det fortsatt greit og bruke munnkurv?

Nå skal det sies at hunden er delvis ulovlig. Og det er noe av grunnen til at det ønskes munnkurv.. Da får den jo ikke bitt noen..

hva mener du med delvis ulovlig???

enten er den lovlig ellers så er den ulovlig, er den blandet med en hund som er ulovlig og har fått nytt hjem etter at den nye loven ble satt i kraft så er jo den ikke bare delvis ulovlig men helt ulovlig. men det kommer jo som sagt an på raser og når og slike ting.

kjenner en tispe som må bøte med livet på grunn av eiers dummhet. #-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har ikke jeg heller da :D Men uttaler meg om min mening rundt det for det.

Ok. har ikke noe klar mening om bruken av det så lenge jeg ikke har prøvd... Men kan jo si at jeg tviler på om jeg noen gang kommer til å bruke det heller. Ser rett og slett ikke hensikten i det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er aggressiv mot andre hannhunder?

Og eieren er litt i tvil om denne hunden er helt stabil med tanke på andre mennesker?

hunden er ikke så veldig sosialisert.

Er det fortsatt greit og bruke munnkurv?

Nå skal det sies at hunden er delvis ulovlig. Og det er noe av grunnen til at det ønskes munnkurv.. Da får den jo ikke bitt noen..

Tenkte å holde meg borte fra denne diskusjonen etter hva jeg leste på canis, men siden du kjører igang denne diskusjonen her også, så skal du få min mening.

For det første: Munnkurv er ingen løsning, det er et verktøy man bruker i arbeidet mot å løse problemene. Munnkurven kan i tillegg være med på å forverre enkelte problemer, fordi hunden med den på fratas store deler at språket sitt, og dermed vil føle seg enda mer truet. Det er av samme grunn at flere hunder gjør utfall mot andre når de går i bånd (blir holdt fast uten mulighet til å springe vekk om de vil) men som er snille som lam når de får springe løst.

For det andre: Hvis hunden sliter så masse med manglende sosialisering, aggresjon og angst mot andre hunder og mennesker, så har den det bedre i hundehimmelen, som påpekt i et tidligere svar.

for det tredje: Hvis hundens eier ikke føler han kan stole på hunden sin i noen settinger som innebærer andre hunder eller mennesker, så bør han ikke stole på et verktøy som han selv må sette på, for hva skjer den dagen hunden smetter ut uten munnkurven, eller år den klarer å vri seg utav den. (ja, det kan skje...)

I tillegg... Hvordan kan en hund være delvis ulovlig?!? Enten så er den ulovlig eller så er den det ikke, akkurat på det punktet så finnes det ingen mellomting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Bruk kode "alrute15" for å få 15% rabatt på ruta, rutebånd, blindspots og targets hos Drammen Hundepark. Gyldig til 15. oktober 2024 https://www.nettbutikk.drammenhundepark.no/categories/rute
    • Hei, er det noen som vet hva reglene er for å stille kirurgisk kastrert hannhund i utlandet er, eller hvor man kan finne slik informasjon? Jeg vet at NKK tillater å stille kastrert hannhund dersom det er gjort av medisinske årsaker og hvis man kan fremvise attest for at hunden hadde to normale testikler før kastrering. Men gjelder dette også hvis man ønsker å stille hunden for eksempel i Sverige, Finland, Frankrike etc? Eller har alle land ulike regler? Noen som eventuelt vet hvilke land som godkjenner det eller land som ikke tillater å stille kastrert hund (uansett om det er gjort av medisinske årsaker?😊
    • Hvis hun fortsatt bruker samme metodene er det jo "bare" å anmelde igjen. Ellers ville jeg sendt formelle henvendelser til klubben og NKK.
    • Jeg klagde på dette hos NKK inne på FB da det kom opp at de lot henne holde på. Det ble slettet og jeg fikk "mute" for en tid. Skremmende holdning. jeg kjenner personen fra hestemiljøet helt tilbake til 1988  da jeg kommer fra og har bodd 3 il fra hennes hjemsted. Kjenner og tilk henne fra hund selv om jeg har hatt nada med henne å gjøre.. jeg anbefaler at dere går inn og leser de grusomme sms som ble sendt mellom henne som eier og driver av kennelen - og de to ansatte..saken er mye verre enn det virker i media. Mangelen på respekt og empati er hårreisende.  Hun skal og ha blitt dømt for vold mot menneske og er kjent i området for å være "feisty". hvis man kan si det sånn.. sier ikke mer om  saken.. men rapporter og boikott.. Den som blir direkte berørt må være flink å si i fra.. Kanskje det er på tide at NOAH kommer på banen??
    • Skriv litt fort her men veit at mensen er noe kvinner har å ikke hunder. Men trudde du klarte å slå 2 fluer sammen ✨️ Vi har fikset alt å funnet ut av alt så går det ikke Ann å slette innholde heller  Så andre som sere dette så all good ok8 vi fant ut av problemet 😄
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...