Gå til innhold
Hundesonen.no

øye betenelse?


kiarajenta

Recommended Posts

hei jeg har en valp på 13 uker nå har hun vel blitt.

men det er rener litt gult fra øyet hennes og tørker det ofte. hun er veldig rød i begge øyene vært det siden vi fikk henne. ser ut som ikke har det vondt. men jeg har hatt en hund før som hadde øye katar som vi måtte drøpe hverdag. men over til lille nurket nå. skal jeg kontakte dyre legen. eller følge med det, noen ganger er det bare hvit og noen ganger gult. har fått høre at hun har en liten øyebetennelse, men ikke mye. hva skjer hvis jeg tar henne til dyrelegen? det kan ikke utvikle seg? eller til noe annet???

takk får svar.

vi gikk tur i går og da smelte de rakketer,men hun hadde brusa oppe,men ikke noe annet. var mere opptatt av meg som hadde go`bitten i hånden.-. håper hun tar det rolig på selve kvelden. katta er redd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis jeg var deg ville jeg tatt henne med til dyrlegen.det høres ut som en betennelse(hadde ei cocker tispe som var plaget med det). da får du nok øyedråper som tar knekken på det.hvis du bare lar det være kan betennelsen bli verre,og faktisk skade øyet hvis det blir for ille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Ricco fikk øyesalve jeg også. hun leker som en canin i snøn nå..grr.. blir så mye snø når hun kommer inn... hehe... jaja, så er det dagen i morgen. må si jeg gruer meg litt, vet ikke ossen hun reggere,men katta er redd, så håper det ikke smiter;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ricco!

Er du det? det kan du vel ikke mene? jeg skulle ønske jeg var for uten den jeg da-)

hvor i landet befier du deg da? kan du ikke kome hitt å ta med deg allt snøn da? hehe...nå driver katta og kiara å graver i snøn.. morsomt å se på egentlig.:lol: de gjør mye rart. de går tur sammen. tiny( katta løs da) men går rett ved oss på veien. kiara synes det er stast og tiny gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei Ricco

vi har akkuratt gått tur vi da og mens vi gjorde det så smalt det veldig her med rakketer. hun reggerte,men så gikk det over--) det smalt over allt.. grr kan de ikke lære seg til å vente til i morgen? det er jo ulvlig å sende opp før i morgen.. grr.. så fint da. det snør ennå her;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Tussie er plaget med øyebetennelse. Vi var hos veterinæren for en stund siden fordi det var litt gult puss i det ene øyet. Legen sa at det var en kraftig betennelse og måtte få antibiotikasalve morgen og kveld i ti dager. Så skulle vi til kontroll, alt var helt fint. To dager etter så var det gult puss i begge øynene, tilbake og ny antibiotika kur. Var ferdig med den siste kuren 26.12. Ser at hun har gult puss igjen!!!!!

Veterinæren sa at dersom det kom tilbake (noe det har gjort) så må hun operere vekk lymfevevet ved blinkhinnen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Charleen

det hørtes ikke bra ut. håper det går bra. det er synd at det skulle ta så langt tid før dere måtte det. vet jo at det kan ta tid før man må gjøre noe sånt da. men kan det gjøre sånt at dere ikke kan avle på henne? stille henne ut? osv`? bare lurer.. vet ikke om dere driver med det. bare lurer. vet du noe om hd? tenkte på hvis kiara skulle ha det. kan hun fremdeles utstilles og brukes til noe? som spor. avel er jo ut lokket da. jeg hadde en hund som hadde svak hd,men han bare bare famile hund og ikke noe mere. han utviklet epepsi også. han var mest plaget med det. ikke noe veldig med hd.. han var en vanlig flat. men han ville ikke gå tur da. ikke fra han var valp en gang. bare la seg ned og nekta. men etter jeg trening, så gikk han tur, ikke langt da. men litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Ricco

vi hadde en kjempe flott nyttårsaften.. kiara satt bare ute å så på. når kl. slo 12. satt hun i viduet å bare så på og ville ut. hun skrapa på viduet. litt etter kl.12 måtte vi bare ta henne ut og det smalt. hun satt seg ned får å tisse etter det satt hun bare å så på:D fikk henne nesten ikke inn igjen. vet at man ikke skal ta dem ut. men bråket hele tiden skrapa på viduet og ula. så vi hadde det veldig behagelig, vi satt i sofan å så på mens hun i viduet. vi kunne til å med si..ååå se på den da.. å satt som et tent lys å bare så på. er dette normalt hos hunder? vi fikk henne nesten ikke inn igjen. hun satt i viduet når hun kom inn igjen. til kl.2 på natta..jeg trodde hun kanskje kom til å bli redd jeg i med at hun hadde reggert litt på dagen før.. men jeg må si jeg ble overrasket da,mens katta var redd. hun la seg under senga. å var påtte sur.. men gikk over like etter kl.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Charleen

det hørtes ikke bra ut. håper det går bra. det er synd at det skulle ta så langt tid før dere måtte det. vet jo at det kan ta tid før man må gjøre noe sånt da. men kan det gjøre sånt at dere ikke kan avle på henne? stille henne ut? osv`? bare lurer.. vet ikke om dere driver med det. bare lurer. vet du noe om hd? tenkte på hvis kiara skulle ha det. kan hun fremdeles utstilles og brukes til noe? som spor. avel er jo ut lokket da. jeg hadde en hund som hadde svak hd,men han bare bare famile hund og ikke noe mere. han utviklet epepsi også. han var mest plaget med det. ikke noe veldig med hd.. han var en vanlig flat. men han ville ikke gå tur da. ikke fra han var valp en gang. bare la seg ned og nekta. men etter jeg trening, så gikk han tur, ikke langt da. men litt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

Charleen

det hørtes ikke bra ut. håper det går bra. det er synd at det skulle ta så langt tid før dere måtte det. vet jo at det kan ta tid før man må gjøre noe sånt da. men kan det gjøre sånt at dere ikke kan avle på henne? stille henne ut? osv`? bare lurer.. vet ikke om dere driver med det. bare lurer. vet du noe om hd? tenkte på hvis kiara skulle ha det. kan hun fremdeles utstilles og brukes til noe? som spor. avel er jo ut lokket da. jeg hadde en hund som hadde svak hd,men han bare bare famile hund og ikke noe mere. han utviklet epepsi også. han var mest plaget med det. ikke noe veldig med hd.. han var en vanlig flat. men han ville ikke gå tur da. ikke fra han var valp en gang. bare la seg ned og nekta. men etter jeg trening, så gikk han tur, ikke langt da. men litt da.

Ser du spør om HD, Man kan stille ut hund med HD, men å bruke hunden i avl med mer enn svak HD er ikke lov. ( ikke med schäfer i vært fall) For egen del så hadde ikke jeg brukt hunden i avl med svak hd en gang. Men det er min innstilling, jeg mener at man ikke bør det, for med tanke på avl så er det det beste innen rasen som skal brukes, og en hund med hd er ikke det i mine øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charleen

jeg mener at det er litte seriøs jeg å bruke en hund med svak hd jeg pga jeg mener det kan slå værre på valpene, kanksje ikke,men det vet man jo ikke før man har prøvd. det er jo veldig synd å på føre hundene sykdom, hvis man kan kome uanna det. man brude jo ikke frem sky det, som jeg fikk som svar her, er jo at hvis det ligger landt ute i familen, eller få hd.. så er 50/50% at de nye kan få det. men det kan man ikke gjøre noe med, men hvis man parrer to nye fra to forsjelig familer da (håper det blir skrevet riktig) å en/begge av dem har svak hd, så er det uhørt å frem kale det. men jeg synes det er tålig å se bare ehelhet.. å ja, det fins værre sydommer en hund kan få. men hvorfor utsette dem får det, når en hund har svak hd i en avel? det skjønner jeg ikke. det gir meg en inntyrk at den som parrer de to hundene da... vil bare ha penger og gembler på helsene til de nye valpene.

men hadde begge to vært hd fri å valpene hadde fått det, så hadde ihvetfall ikke den som har parret dem, gjort noe får at det får det, da har den tatt ansvard,men som sakt jeg fått til svar her..det kan ligge lenge bak. håper ikke folk blir så sure på meg nå, pga det jeg har skrevet da. er bare min mening. jeg sett ossen hunder har med det. synes det er noe morsomt at hunden er så stiv, at du må hjelpe den opp... vet det høres mere som leddkit.....

å parre en hund med svak hd eller begge.. er bare tull.. gir mere inntrykk at man vil tjene penger på hunden, enn helsen... hadde oppdreteren til kiara brukt henne, hvis vi skulle være så uheldig at hun hadde svak hd.. jeg hadde rista på hodet.. å lurt på hva er hennes baktanker? penger??? men jeg tror de er seriøs å ikke gjør det.

å avle noen med svak hd er ikke frisk blod i mine øyne. selv om tispa eller hanhunden er så drit fin.. hadde han vært hd fri.. å folk ville parra dem? ja,selvførgelig,.. men da tar du hensyn... valper som har hd det! ossen skal du forklare en eier at : jeg bruke hd svak i avlen pga jeg ville ha nytt blod? eller forklare hvor mye smerte hunden kan/ikke gå igjen i livet sitt? vet du ikke kan se hd før når hunden er 12 månder eller lengere.. vel,vel tenker jeg får mye kjeft nå... ingen trenger å være enig med meg... men jeg tror noen skjønner det jeg skal fram til... får å si det sånn da.. hadde cp vært arvlid, så ville ikke jeg satt barn til verden.. men det er det ikke.. å vet at noen som har epepsi ikke vil ha barn, får de vil ikke gi det vidre.. selv det ikke er sikkert at ungen vil få det.. så hvorfor avle hunder med svak hd da???? blir på en måtte det samme...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...