Gå til innhold
Hundesonen.no

To små marsgriser og en gjeng med kaniner.


Raksha
 Share

Recommended Posts

De tre små damene er nyeste tilskuddene til Støen Øvre gård.

Frøken og Rose har jeg overtatt fra Margretedatter, de er to små nydelige marsgriser med masse personlighet. Rose er litt forsiktig av seg, hun tenker først og handler etterpå. Frøken er stikk motsatt, hun handler først og tenker lenge etterpå, fyker rundt og prater høyt når hun kjenner lukta av persille og omtrent løper rundt i ring av glede. :lol::wub:

Frøken:

8074317258_0816517c65.jpg

Rose

8074695671_1183f96e64_z.jpg

Milla er en løvehodemix av ukjent opphav, kjøpt i dyrebutikken siden jeg er et veldig soft sjel. Kjenner henne ikke så godt enda, men hun virker som en dame med mye å gjøre, mye å føre, veldig nysgjerrig og i grunnen ganske trygg.

8155098019_06944e7f73_z.jpg

8155097183_4a829abf80_z.jpg

Foreløpig bor de i det gamle tankrommet i gamlefjøset, med ovn og varmelampe. Milla skal vendes til å bo i fjøset hele året, sammen med andre kaniner, mens marsvina skal kun bo i fjøset så lenge det er god temperatur.

8155096417_93f9527244_z.jpg

8155123092_cff1fe6001_z.jpg

Skal prøve å få tatt bilder med noe annet enn dårlig mobilkamera etterhvert.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jammen på høy tid å oppdatere tråden her. Som forventet så kom ikke kullene før i påska, enda de gikk med hankanin hele vintern. Hvordan jeg gjør det nå til vintern er jeg litt usikker på - skulle gje

De tre små damene er nyeste tilskuddene til Støen Øvre gård. Frøken og Rose har jeg overtatt fra Margretedatter, de er to små nydelige marsgriser med masse personlighet. Rose er litt forsiktig av s

Ååå, fine fine grisene! Også med den boltre plassen da, heldige små damer en gang skal jeg ha marsgriser igjen!

Så fint at de får bo i fjøset med god plas til å boltre seg på. :)

Ikke ment som kritikk, men ville kuttet ut sagflisen om jeg var deg. Fikk en dødssyk rotte en gang i tiden grunnet pellets av sagflis (som jeg trodde var ok iforhold), gikk heldigvis bra og hun kom seg, men aldri brukt flis eller pellets på mine smådyr siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at de får bo i fjøset med god plas til å boltre seg på. :)

Ikke ment som kritikk, men ville kuttet ut sagflisen om jeg var deg. Fikk en dødssyk rotte en gang i tiden grunnet pellets av sagflis (som jeg trodde var ok iforhold), gikk heldigvis bra og hun kom seg, men aldri brukt flis eller pellets på mine smådyr siden.

Vet rotter ikke skal ha sagflis, men hvaslags trepellets brukte du? Er endel trepelletstyper som inneholder tresorter som er giftige, det skal ikke treflisa gjøre. Aldri hørt negativt om sagflis til kaniner og marsvin enda, annet enn at de ikke har godt av å ha det som eneste underlag.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet rotter ikke skal ha sagflis, men hvaslags trepellets brukte du? Er endel trepelletstyper som inneholder tresorter som er giftige, det skal ikke treflisa gjøre. Aldri hørt negativt om sagflis til kaniner og marsvin enda, annet enn at de ikke har godt av å ha det som eneste underlag.

Når det kan være døden for rotter, regner jeg ikke med at det er bra til marsvin heller? Selvom rottene kanskje er enda mer følsomme for det.

Husker ikke hva det var da det er såpass mange år siden, men det var snakk om lufteveisinfeksjoner osv grunnet støvet det ga fra seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kan være døden for rotter, regner jeg ikke med at det er bra til marsvin heller? Selvom rottene kanskje er enda mer følsomme for det.

Husker ikke hva det var da det er såpass mange år siden, men det var snakk om lufteveisinfeksjoner osv grunnet støvet det ga fra seg.

Rotter har et ekstremt følsomt luftveissystem, og er ganske forskjellig fra rotter anatomisk, så tror ikke det er så farlig for marsvin så lenge det ikke er giftige tresorter i sagflisen. Marsvin er ikke like følsome for støv som det rotter er (hatt rotter også altså, brukte aldri sagflis til dem, kun yesterdays news og aviser, nettopp fordi det ikke er bra for rotter.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kan være døden for rotter, regner jeg ikke med at det er bra til marsvin heller? Selvom rottene kanskje er enda mer følsomme for det.

Husker ikke hva det var da det er såpass mange år siden, men det var snakk om lufteveisinfeksjoner osv grunnet støvet det ga fra seg.

Det gjelder i all hovedsak rotter, da de burde gå på korkunderlag og slikt som overhode ikke støver. Kanin og marsvin er ganske omdiskutert ift. underlag så vidt jeg vet. Men jeg har hatt mange kaniner opp igjennom som alle har levd godt på flis. På forrige jobben brukte vi cat's best, altså trepellets, der jeg jobber nå går de på flis.

Som nevn tidligere er det også forskjell fra type til type. :) Jeg tror man er mest safe om man bruker trepellets eller fyringspellets. De selger billig pelletsstrø på felleskjøpet under "kjæledyr-strø".

Deilig å være marsvin med så god plass, da :D Ser ut som de koser seg!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder i all hovedsak rotter, da de burde gå på korkunderlag og slikt som overhode ikke støver. Kanin og marsvin er ganske omdiskutert ift. underlag så vidt jeg vet. Men jeg har hatt mange kaniner opp igjennom som alle har levd godt på flis. På forrige jobben brukte vi cat's best, altså trepellets, der jeg jobber nå går de på flis.

Som nevn tidligere er det også forskjell fra type til type. :) Jeg tror man er mest safe om man bruker trepellets eller fyringspellets. De selger billig pelletsstrø på felleskjøpet under "kjæledyr-strø".

Deilig å være marsvin med så god plass, da :D Ser ut som de koser seg!

Liker veldig det du skriver, men ikke bruk fyringspellets! De inneholder ofte treslag som er giftige både for hester og smådyr. Og ja, plass er alfa og omega syns jeg, siden de ikke bor inne i huset med oss, så MÅ de har stor plass til å styre å ordne på. Og litt ser de setter pris på ting å undersøke og drive med. :wub: Samme med kaninen.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker veldig det du skriver, men ikke bruk fyringspellets! De inneholder ofte treslag som er giftige både for hester og smådyr. Og ja, plass er alfa og omega syns jeg, siden de ikke bor inne i huset med oss, så MÅ de har stor plass til å styre å ordne på. Og litt ser de setter pris på ting å undersøke og drive med. :wub: Samme med kaninen.

Ser kanin.org anbefaler fyringspellets, men det er sikkert kun enkelte typer!

Og angående plass - så marsvin i en dyrehage i Danmark der de bodde i en diger innhegning med naturlige og lagde huler i bakken, masse "klipper", stein, buskas osv. De så ut til å ha det helt supert. Var så gøy å se marsvin utfolde seg skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser kanin.org anbefaler fyringspellets, men det er sikkert kun enkelte typer!

Og angående plass - så marsvin i en dyrehage i Danmark der de bodde i en diger innhegning med naturlige og lagde huler i bakken, masse "klipper", stein, buskas osv. De så ut til å ha det helt supert. Var så gøy å se marsvin utfolde seg skikkelig.

Åååh *drømme* Jeg skal ha rømningssikker kaningårder/kyllinggårder og sånt, kanskje jeg kan lage en til grisene også til sommern. Men må ta litt om gangen. Ellers får Bonden magesår av meg... :lol:

Ja sikkert, vet det står på flere plasser, men nevner du fyringspellets i hesteverden så steiler alle. :lol:

Tror jeg og ville brukt pellet istedet for flis der de skal gå på do(veldig enkelt å lære dem å gå på do et sted, om man feks setter inn en dokasse. Mye enklere å holde rent da). Og ellers bare høy :)

Bytter likegreit all flisa jeg, syns det er likegreit siden jeg ikke har noe lukt å ta hensyn til. :=) Flisa får jeg veldig billig, så det er absolutt den mest økonomiske måten å gjøre det for meg. Og de har jo ikke flis over alt. Milla har flis i "badebassenget" og burbunnen, resten er høy og betonggulv med noe vedavkapp og div som hun kan fjase med, en pappeske hun kan sjekke ut og en bøtte hun kan leke med. :) Hadde dokasse med etellerannet (oh my, husker jeg SÅ Dårlig?) til Påsan som bodde inne, men da hadde jeg lukt å ta hensyn til, ikke bare kaninens velferd.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åååh, nå savnet jeg plutselig familiens kaniner. :D Trine og Sofie :D de bodde ute hele livet, i en svææææær luftegård (20*30 meter) de kunne gå inn og ut av en gammel ombygget og delvis nedgravd fryseboks :lol:

De ble 12&15 år gamle :)

Ser ut som dine har det helt supert :D men hvorfor skal du flytte inn marsvinene? Ett familiemedlem av meg har to marsvin ute hele året. Varmelampe inni "bolet" :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Når det kan være døden for rotter, regner jeg ikke med at det er bra til marsvin heller? Selvom rottene kanskje er enda mer følsomme for det.

Husker ikke hva det var da det er såpass mange år siden, men det var snakk om lufteveisinfeksjoner osv grunnet støvet det ga fra seg.

Tror jeg og ville brukt pellet istedet for flis der de skal gå på do(veldig enkelt å lære dem å gå på do et sted, om man feks setter inn en dokasse. Mye enklere å holde rent da). Og ellers bare høy :)

Har hatt både rotter og kaniner - ene kaninen min ble gitt bort når hun var 7 år - hun gikk ALLTID på flis og det samme gjorde alle andre kaniner.

Rottene også for den saks skyld - når de var i buret - kutterflis - dette fordi de likte å grave og ordne i det og høyet.

Pellets - hva er gøy med det da - for det første vil jeg anta at det er langt over gjennomsnittlig ubehagelig å gå på beinharde kuler og at det dermed kun er laget av hensyn til folka rett og slett - etter min mening så skal heimen til smådyra være hyggelig for smådyra ikke praktisk for folka som har dem. Og pellets er neppe kos.

Men altså - om de skal bo ute i fjøsen, prøv å få tak i halm - halm er gull verdt og det gir anledning til graving og kos, det isolerer vanvittig godt også. Legg kutterflis i bunnen og halm oppå - da får de litt å holde på med.

Kaninene jeg hadde bodde i en stor hesteboks når det var boks ledig og de fikk halm og de lagde ganger og kosa seg villt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt både rotter og kaniner - ene kaninen min ble gitt bort når hun var 7 år - hun gikk ALLTID på flis og det samme gjorde alle andre kaniner.

Rottene også for den saks skyld - når de var i buret - kutterflis - dette fordi de likte å grave og ordne i det og høyet.

Pellets - hva er gøy med det da - for det første vil jeg anta at det er langt over gjennomsnittlig ubehagelig å gå på beinharde kuler og at det dermed kun er laget av hensyn til folka rett og slett - etter min mening så skal heimen til smådyra være hyggelig for smådyra ikke praktisk for folka som har dem. Og pellets er neppe kos.

Men altså - om de skal bo ute i fjøsen, prøv å få tak i halm - halm er gull verdt og det gir anledning til graving og kos, det isolerer vanvittig godt også. Legg kutterflis i bunnen og halm oppå - da får de litt å holde på med.

Kaninene jeg hadde bodde i en stor hesteboks når det var boks ledig og de fikk halm og de lagde ganger og kosa seg villt.

Man velger selvfølgelig selv, men jeg mener å ha hørt/lest flere steder at flis ikke er så bra for noen smådyr(Finner selvfølgelig ingen link nå) Derfor begynte vi heller med pellets. Problemet med pelletsen er ikke noe å bekymre seg over. Den løser seg opp rimelig kjapt når den får noe væske på seg, og er da ikke hard og vond å gå på. Vi legger jo bare pelletsen i dokassen dems, og de trenger heller ikke gå på det over alt(om det skulle være ubehagelig). De tre kaninene vi har nå går inne(fri ute på fine dager), så de har bare pellets i dokassen, og lever ellers i gangen, stua og kjøkkenet på vanlig gulv og tepper. Jeg tror nok de har det bedre enn det fleste andre kaniner og lider neppe av depresjoner pga. "stein harde pellets" :) Da hadde de vel slutta med å gå på do i kassen(hvor alle går på do, ingen andre steder). Om det var så ubehagelig.

Problemet med langhårskaniner(som kanskje denne Milla, uten at jeg vet hvor mye pels hun har), så setter flis seg lett i pelsen og begynner å lage floker. Dermed kan det lage mye mer pelsstell for eier, som er unødvendig. Flis absorberer heller ikke væske noe særlig godt, og kaninen vil fortere bli våt av sitt eget tiss, og kunne begynne å få sår på labbene ol. Med mindre man bytter flere ganger for dagen da..

Halm er og en god ide, i resten av buret :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som dine har det helt supert :D men hvorfor skal du flytte inn marsvinene? Ett familiemedlem av meg har to marsvin ute hele året. Varmelampe inni "bolet" :)

De skal bo i tankrommet om vintern altså, der de er nå, men om vår og høst skal de bo i større binge i fjøset og om sommern skal de enten få utemulighet rett fra fjøset eller få et isolert utebur og utegård. :) Marsvin har mindre pels og blir lettere kalde. Men både dem og kaninene skal ha trekkfritt. :)

BP: halm er klin umulig å få tak i her i nærheten - ønsker meg halm både til kaniner og hester :(

Men kutterflis er ikke bra for rotter - de har et luftveissystem som er fryktelig sårbart. Selvsagt går det bra for endel, men det er også mange det ikke går bra for.

Ane: Nå har jeg leita etter innsigelser mot flis hos både marsvin og kaniner, finner ikke noe. Og skjønner ikke at pelsen skal bli et problem? Naboen min på rena drev med angoraoppdrett for pelsens skyld, og alle hennes gikk på flis. :o Men er vel individuelle forskjeller der og.

Flis er helt klart det absolutt billigste alternativet her, får en sekk med flis til 50-60 kr. Og den holder leeeeeenge til disse smådyra mine. Så akkurat der tenker jeg faktisk økonomisk. Så enn så lenge så går de på det. Viser det seg at jeg får problemer med flisa og dyras helse/pels - så bytter jeg - selvsagt! :)

Og uansett er jeg veldig glad for innspill! Greit å få utfordret kunnskapen min og faktisk dobbelsjekke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si som jeg sa tidligere. Jeg har hatt mange kaniner som samtlige gikk på flis. De ble alle sammen over 7 år (med unntak av en med medfødt feil). Aldri opplevd noe problemer med luftveiene på dem heller, det var andre ting som heller ble problematsik enn strøet, for å si det sånn. Så jeg synes du skal fortsette med det du får tak i, som er rimelig og som er behagelig for dyra. Det kommer helt sikkert til å gå veldig bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørt at rotter er mer følsomme for det som tidligere skrevet, men hadde ikke brukt det selv på andre dyr heller etter den episoden. :)

Flis eller pellets er jo ikke det eneste alternativet. Finnes sand (selvom det nok også sikkert støver mye), og jeg personlig brukte alltid avis-/toalettpapir og håndklær/kluter. Hele avispapir som underlag for å trekke til seg fukten (uten de bindingene), opprevet over det og opprevet toalettpapir og kluter inne i husene. Samt brukte jeg mindre håndklær som hengekøyer. Kastet kluter og hånklær i kok i maskin en gang ukentlig og ble byttet ut med jevne mellomrom.

Greit synes jeg, hadde det også alltid tilgjengelig, og håndklær eller kluter brukte vi slitte vi hadde fra før av eller fant billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rotter krever ganske annen tilrettelegging ibur med tanke på klatring og sånt også enn både marsvn og kaniner. Åååh savner rotter! Men det er ikke noe å ha når man ikke kan ha dem inne i huset med oss. Liten plass, tre hunder som alle tre hadde syntes rotter var snacks, samt tre katter - hadde bare blitt stress og styr.

Nå ser det ut som det kommer 6 nykommer til uka, så da må jeg ordne til med litt annen løsning for kaniner, men det blir spennende :D 2 hanner og 4 hunner. :D Alle er tenkt som avlsdyr så jeg må ha navn til dem. :lol: Man eter ikke dyr med navn, for tenk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane: Nå har jeg leita etter innsigelser mot flis hos både marsvin og kaniner, finner ikke noe. Og skjønner ikke at pelsen skal bli et problem? Naboen min på rena drev med angoraoppdrett for pelsens skyld, og alle hennes gikk på flis. :o Men er vel individuelle forskjeller der og.

Flis er helt klart det absolutt billigste alternativet her, får en sekk med flis til 50-60 kr. Og den holder leeeeeenge til disse smådyra mine. Så akkurat der tenker jeg faktisk økonomisk. Så enn så lenge så går de på det. Viser det seg at jeg får problemer med flisa og dyras helse/pels - så bytter jeg - selvsagt! :)

Og uansett er jeg veldig glad for innspill! Greit å få utfordret kunnskapen min og faktisk dobbelsjekke. :)

Flis er ikke kjempe farlig, så man kan bruke det! (Når du får kaninunger, tror jeg at jeg ville droppa flis i "hulen" og heller bare hatt høy og pels). Jeg ville gått for pellets, om man har tilgang og penger til det(er en del dyrere, hvertfall om du har flis tilgjengelig), men man må ikke :)

"Bruk av sagflis er knyttet til en større helserisiko (luftveier, og ved noen tretyper økt kreftfare), så jeg ville brukt det så lite som mulig. Nå det kun er i doen så er det sikkert ikke like ille som om kaninen er i bur fullt av flis, men jeg tenker at det beste er å ikke ta noen sjanser. Pellets støver og lukter også mye mindre. Hvis man ønsker en billig løsning fungerer fyringspellets fra FK ganske bra."

Her står det litt om lang pels og flis. Dette er forøvrig skrevet av hun som har skrevet "den store kaninboken".

http://maritemilie.c...g/sagfliskanin/

Men som sagt, kaninene vil nok leve helt fint på flis :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innlegget,ane! Skal få tak i den boka så fort jeg har råd. :-)

Ingen problem :) Kaniner er gøy det! Og de er så mye mer enn "bare et dyr" som sitter å sturer ute i buret på 1 kvadratmeter alene år etter år.

:) Tror kaninene skal få det ganske godt hos deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...