Gå til innhold
Hundesonen.no

Sette igang en såvidt påbegynt ettåring - tips til treningsopplegg?


Aya
 Share

Recommended Posts

Nå har Pea og jeg blitt så godt kjent med hverandre at jeg har lyst til å begynne å sette lydighetstreningen i system og få til noe igjen. Hun kan ingenting, men er ganske så lydig allikevel - innkalling, sitt og dekk er iallefall på plass. Utgangsstilling eller lineføring/fvf kan hun ikke. Hun kan lekes med og belønnes med både ball, drakamp og godbiter. Hun synes trening er morro, selv om hun ikke forstår stort. Noen som har lyst til å komme med tips og innspill til hvordan jeg skal legge opp treningsopplegget fremover? Hva og hvor ofte, hva bør jeg legge mest vekt på i starten og så videre? Jeg føler hun har et godt utgangspunkt altså, og hun er jo ingen valp som skal forsiktig introduseres, men allikevel kan hun niks nada. Morro! På forhånd takk for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynt med utgangsstilling og fri ved fot siden det hører til mange øvelser :) Ellers har jeg stor tro på korte økter for å holde motivasjonen til både hund og eier oppe, og så får man heller øke utholdenheten etterhvert som de begynner å kunne øvelsene og blir vant til å bli trent :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville vel gjort som jeg gjør med valp i begynnelsen? Fokusere på kontakt, og trene litt på alt annet i den grad hunden tåler det :) For meg så er den største forskjellen på en liten valp som ikke kan noe, og en ettåring som ikke kan noe, mengden de tåler, og det er jo individuelt både for små og store valper ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert, takk for innspill! Jeg vet jo egentlig disse tingene, men var litt redd for å kreve for mye og ønske for mye, fordi hun er voksen og fordi hun har det bittelille grunnlaget hun har. Dere fikk meg tilbake på sporet - starte heelt forsiktig med kontakt, enkle øvelser og masse morro - og så ta det derfra. Takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, her skal jeg følge med vet jeg :) Min lille Sheltie kan heller ikke stort, men er veldig ivrig og vil mer enn gjerne :) Hatt han i litt over en dag så har ikke begynt med store greiene enda, men han har alt lært seg å sitte pent før maten og såvidt sitte på kommando.. :)

Han er fantastisk rolig og tillitsfull til å ha vært hos meg så kort tid, så tar nok ikke lange tiden før vi kan begynne litt mer med treningen, men han får roe seg litt med alt det nye først!

Hilsen nybakt sheltieeier! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...