Gå til innhold
Hundesonen.no

Lyskebrokk


Gjest
 Share

Recommended Posts

Er det noen her som sitter på kunnskap og/eller erfaringer med lyskebrokk?

Hos valper og/eller tisper?

Valpisen (tenåringsrampen) ble operert for lyskebrokk for ca. et par måneder siden.

Iflg. veterinær var dette et enkelt og greit inngrep (de syr igjen bukveggen, sånn at brokken ikke kommer ut).

Når dette er gjort, så skal hunden være like fin som en hund uten lyskebrokk.

Dessverre er brokken tilbake.

Jeg kan kjenne hvor bukveggen er åpen (like under operasjonssåret/arret).

Ny operasjon er bestilt, men av erfaring pleier det å bli litt hektisk når man er hos vet, så ikke alltid man rekker å spørre om de tingene man lurer på.

Det jeg hittil har funnet ut er:

* det er uvanlig med lyskebrokk hos valper

* det er ikke så vanlig med lyskebrokk hos tisper

* det kan være farlig med lyskebrokk, alt ettersom hvilke indre organer som kommer ut, og om de setter seg fast

* lyskebrokk hos tisper dukker som regel opp i forbindelse med drektighet, eller ved løpetid

* etter operasjon skal hunden være ok

* det er ikke vanlig at det kommer tilbake

* det anses som medfødt og dekkes ikke av forsikring (?)

Jeg lurer på om noen tisper har veldig svak bukvegg, sånn at dette kan bli et gjentagende problem.

Det er jeg nemlig veldig redd for.

Ikke bare blir det en økonomisk belastning, men de kan umulig være bra for hunden å bli åpnet mange ganger.

Det jeg håper på er at vet'en ikke har sydd langt nok ned... (lov å håpe), eller at det er sydd for dårlig (sånn at brokken har presset opp stingene).

Jeg blir innmari glad for alle svar som måtte komme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det lyskebrokk du mener eller navlebrokk?

Navlebrokk fins på mange raser, men somoftes lar man det være om det ikke er noen fare for hunden. Også er man gjerne ops på arvegangen på noen raser.

Men lyskebrokk var ny for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeanette:

Mener lyskebrokk ja.

Navlebrokk er både vanlig og ufarlig (etter hva jeg har hørt).

tulip:

Hvorfor er ikke hunden operert for brokken???

Er det annerledes på hanner?

Det er både og med navlebrokk. Har selv operert en tibbe for det, da den ikke vokste "nok" igjen til at det ikke var en fare for at en del av tarmen kunne falle ut og havne i klem.

Sitter og leser noen engelske artikler om lyskebrokk nå, og det ser ut som det er mer komplisert på hannhunder og bør opereres så tidlig som mulig for best resultat. Lyskebrokk på tisper blir som regel bare oppdaget ved drektighet e.l.

Det har jo med anatomien i det område er anderledes hos tisper og hannhunder.

Men er brokken falt ut, eller kjenner du bare at vevet ikke har lukket seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er både og med navlebrokk. Har selv operert en tibbe for det, da den ikke vokste "nok" igjen til at det ikke var en fare for at en del av tarmen kunne falle ut og havne i klem.

Sitter og leser noen engelske artikler om lyskebrokk nå, og det ser ut som det er mer komplisert på hannhunder og bør opereres så tidlig som mulig for best resultat. Lyskebrokk på tisper blir som regel bare oppdaget ved drektighet e.l.

Det har jo med anatomien i det område er anderledes hos tisper og hannhunder.

Men er brokken falt ut, eller kjenner du bare at vevet ikke har lukket seg?

Brokken kommer ut innimellom, den er ikke ute konstant (heldigvis).

Samme som sist.

Kan kjenne at vevet er åpent, både når kulen kommer ut og ellers.

Skal se om jeg får lagt inn bilde...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brokken kommer ut innimellom, den er ikke ute konstant (heldigvis).

Samme som sist.

Kan kjenne at vevet er åpent, både når kulen kommer ut og ellers.

Skal se om jeg får lagt inn bilde...

Det er bare ul/røntgen som kan fastslå om det er en vesentlig del som kommer ut, eller bare fettvev uten noen fare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått tatt dette ene bildet.

Ikke fordi det sier så mye om hva som foregår inni hunden, men sånn ser det ut på utsiden...

PA281562.jpgKulen dukka opp igjen under løpetid.

Den kjennes hardere enn sist, men har omtrent samme str. og form.

Da hun ble operert og lagt på rygg, falt alt sammen "inn", så de kunne visst ikke se hva det var som kom ut.

Jeg er faktisk usikker på om det ble tatt ultralyd.

Var så mye som skjedde på samme tid, så jeg husker ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tulip:

Hvorfor er ikke hunden operert for brokken???

Er det annerledes på hanner?

Fordi det bare er fettvev i hans brokk, han plages aldri med det, det er bare det at han har en kul i lysken. Vet mente det var unødvendig å operere, og det har jo vist seg korrekt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.petplace.com/dogs/inguinal-hernia-in-dogs/page1.aspx

Dette er ikke en norsk side, så jeg lurer på om det bør vurderes å kastrere (som jeg kan se kan dette oppstå under løpetid).

Drektig skal hun ikke bli uansett, men jeg aner jo ikke om hun har veldig svak bukvegg...

Får nok av ting å spørre veterinæren om hvertfall...

Bekymrer meg jo halvt ihjel her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.petplace...dogs/page1.aspx

Dette er ikke en norsk side, så jeg lurer på om det bør vurderes å kastrere (som jeg kan se kan dette oppstå under løpetid).

Drektig skal hun ikke bli uansett, men jeg aner jo ikke om hun har veldig svak bukvegg...

Får nok av ting å spørre veterinæren om hvertfall...

Bekymrer meg jo halvt ihjel her!

Dere bør ta ultralyd/kontrastrøntgen, for det kan jo være bare et væskeødem, iom at det kommer ved løpetid.

Siden hun allerede er operert, må vet kunne svare på om hun har svak bukvegg, det må h*n sett under op.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kom tilbake under første løpetid.

Første gangen, før operasjonen hadde hun ikke løpetid.

Jeg vet ikke om de tok UL rett før operasjonen.

Det ble ikke gjort mens jeg var tilstede hvertfall.

Har bedt om en grundig undersøkelse denne gangen.

Jeg forventer jo at de vet hva de gjør...

Sist skjedde alt veldig fort.

Inn til undersøkelse, operasjon et par dager etter (og midt oppi elendigheten fikk den andre tispa mi livmorbetennelse, så det var litt stressende).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne svare på dette innlegget selv om jeg ikke har vært aktiv her inne på år og dag.. :angel:

Jeg har også en dvergpinscher tispe, Amy, som har hatt lyskebrokk. Hun fikk det for ca ett år siden.

Det oppstod under en krangel med min andre hund. Jeg merket dagen etter at hun hadde en stor klump i lysken. Hun viste også smerte når hun gikk. Gangen var stiv, hun krummet ryggen og viste ubehag.

Hun hadde lyskebrokk på begge sider og ble operert for begge sidene under samme operasjon. Hun fikk et snitt midt under buken, slik at de kom til begge på en gang. Ser ut som din hund har på siden?

Operasjonen var vellykket og hun har ikke hatt noen plager siden.

Det stemmer at forsikringsselskapet ikke dekker en slik operasjon, fordi de mener den er medfødt. Vi har forsikret våre hunder i Agria.

Vår veterinær mente at dette ikke var medfødt da det oppstod så seint (hunden var 5 år) og pga "utseende" på brokken. Vi fikk ikke medhold på dette, fikk aldri dekket operasjonen. Den kostet ca 12 000kr, pluss litt ekstra til konsultasjoner etc. ved sjekk.

Lyskebrokk kan være farlig. Da tarmen kan komme i klem/få slyng på seg, slik at blodtilførselen kan stoppes. Da kan det gå koldbrann i tarmen, noe som er farlig. I verstefall dødelig.

Du kan forsøke å massere brokket inn igjen, når du ser det er ute. Det vil nok gjerne komme fort ut på ny, men er verdt å gjøre om det holder seg inne en stund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg kunne svare på dette innlegget selv om jeg ikke har vært aktiv her inne på år og dag.. :angel:

Jeg har også en dvergpinscher tispe, Amy, som har hatt lyskebrokk. Hun fikk det for ca ett år siden.

Det oppstod under en krangel med min andre hund. Jeg merket dagen etter at hun hadde en stor klump i lysken. Hun viste også smerte når hun gikk. Gangen var stiv, hun krummet ryggen og viste ubehag.

Hun hadde lyskebrokk på begge sider og ble operert for begge sidene under samme operasjon. Hun fikk et snitt midt under buken, slik at de kom til begge på en gang. Ser ut som din hund har på siden?

Operasjonen var vellykket og hun har ikke hatt noen plager siden.

Det stemmer at forsikringsselskapet ikke dekker en slik operasjon, fordi de mener den er medfødt. Vi har forsikret våre hunder i Agria.

Vår veterinær mente at dette ikke var medfødt da det oppstod så seint (hunden var 5 år) og pga "utseende" på brokken. Vi fikk ikke medhold på dette, fikk aldri dekket operasjonen. Den kostet ca 12 000kr, pluss litt ekstra til konsultasjoner etc. ved sjekk.

Lyskebrokk kan være farlig. Da tarmen kan komme i klem/få slyng på seg, slik at blodtilførselen kan stoppes. Da kan det gå koldbrann i tarmen, noe som er farlig. I verstefall dødelig.

Du kan forsøke å massere brokket inn igjen, når du ser det er ute. Det vil nok gjerne komme fort ut på ny, men er verdt å gjøre om det holder seg inne en stund :)

Tusen takk for at du svarte!

Jeg fikk beskjed forrige gang om å massere/presse forsiktig, til klumpen forsvant inn igjen.

Den er stort sett bare ute om hun girer seg opp (når vi kommer hjem og hun omtrent døøøør av glede f.eks.).

Hun har ikke vist antydning til smerter, heldigvis, men denne gangen virker kulen noe hardere.

Det var viktig at kulen ikke var ute om man kunne få dytta den på plass.

Etter å ha lest innlegget ditt, så håper jeg det bare har skjedd en eller annen glipp, på et vis, sånn at vi slipper dette igjen etter ny operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Det kan ikke være en brist i en tå eller noe sånt da? Små sår har jeg også oppdaget at de blir fryktelig utilpass av, selv om de nærmest er mikroskopiske. Min hund ble tilnærmet invalid når hun hadde et bittelite gnagsår mellom to tær, ville ikke legge vekt på den foten i det hele tatt 🙈
    • Jeg forstår hva du mener, og jeg kan sette meg inn i situasjonen din. Om det hadde vært en hunderase som ikke var tallrik; der foreldredyr og linjer bakover utmerket seg, f.eks ved å ha god mentalitet og fantastiske brukshundsegenskaper ville jeg kanskje kunne ha firet noe på krava. Men om det er en tallrik rase (som schæfer, rottweiler, belgisk fårehund, golden eller labrador) ville det måtte en god del overtalelse til for at jeg hadde takket meg til en hund med potensielle leddsjukdommer eller mentale brister.  Hunder er levende vesener og vi er selvfølgelig ikke garantert at de holder seg friske. Og det kan jo hende at du uansett ender opp med en hund med både HD og svak mentalitet for det jeg vet. Men hvorfor ta sjansen? Om det så skjer, kan du i minste trøste deg med at du gjorde det du kunne for å få en frisk hund, og at bare har hatt uflaks. 
    • Det er en vanskelig balanse. Jeg er godt i gang med å analysere alt han gjør for å unngå skader og slikt. Går han rart, virker han mer sliten enn normalt. Spiser han som han burde? Hvis han begynner å røyte mer enn vanlig, er det tegn på stress og at han har ondt, eller er det på grunn av årstidsskifte? Mange krisetanker etter hvert, ja 😪 Enn så lenge tror jeg at jeg trykte på alarmknappen unødvendig.. Sikkert ikke siste gangen, i og med at han ikke er noe ungdom lengre.  Tusen takk svar, setter pris på at dere setter av tid til å hjelpe meg ❤️ 
    • Det er skummelt med godt voksne hunder. Hva er filleting og hva er viktig å legge merke til, liksom. God bedring, håper dette bare var en filleting!
    • Takk for svar, @simira❤️ er veldig nøye på å ta på ulldekken når vi har vært på trening/tur og han skal i bilen. han ligger mjukt og varmt inne buret. skal se på back on track dekken. Har jo lest og hørt mye bra om disse dekkene gjennom årene.  6 tenner er en del, men merker at han er mye mer oppesen etter operasjonen. Han virker mye mer fornøyd med livet   Den gode nyheten nå er at jeg *kan* ha vært en smuuule hysterisk. Etter tannoperasjonen nå i april ser jeg etter tegn til vondter på ham, jeg er kjemperedd for å overse ett eller annet. som jeg gjorde med tennene.. Jeg mistenker at det "kun" er våteksem som har oppstått innimellom tredepotene 😅 Kan hende et eller annet har vært kilt innimellom der, som jeg ikke har sett. Jeg syntes det gir mening i og med at vi har gått i mye vått terreng, og at jeg ikke har vært spesielt flink til å tørke ham. Pluss, han er allergiker og får fort sår og eksem av tilsynelatende ingenting. Har begynt behandling og håper det fort går over 😊 Har en bulldog med utypisk smerteterskel for kan ikke skjønne at det lille greiene kan gjøre *så* vondt. Blir om eieren: Dramaqueen!! Tusen takk for gode ønsker ❤️  Enn så lenge puster jeg letta ut. Men, vil fortsatt begynne med tilskudd til leddene. Noen forslag? Hva skal jeg se etter i et godt tilskudd, eller er det bortkasta pæng? 🤷‍♂️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...