Gå til innhold
Hundesonen.no

Forkalkninger

Guest Christine
 Share

Recommended Posts

Guest Christine

Har en stund gått å kjent på at noe ikke har vært helt OK med Milo, og i forrige uke ble det røntgen og påvist 4 forkalkninger fra nakke til korsrygg.

Han har gått på rimadyl, og brukt BOT-dekken i litt over tre uker nå, og jeg ser at hunden har det bedre med seg selv. Han er gladere, og spretter litt rundt igjen.

Problemet forsvinner jo ikke av rimadyl, men smertene gir seg.

Nå får han får to rimadyl om dagen, glycosamin til mat og bruker BOT-dekken når vi er ute, men jeg lurer på om det er noe annet jeg kan gjøre/gi?

Nå skal han fortsatt være med ute å være aktiv hund, bare at han kjenner litt på det selv når det er nok og vi skal inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er over denne tilvenningsperioden av BOT-dekkenet (maks 4 timer om dagen i ca 1 uke), så kan du godt la han gå med det i minst 8 timer om dagen, i tillegg til når dere er ute. Er hunden i aktivitet, fungerer det bedre, men det gir effekt hele tiden, så kjør på ;) Finnes vel også fôr som er spesielt godt for leddene/hunder med leddproblemer, så kanskje ta en titt på det her også ? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Nå prøver jeg å være flink til å ha på dekkenet en stund før vi skal ut, også la det være litt på når vi kommer inn igjen. Tenkt å prøve å ha det på litt lengre, og evnt så han har det varmt og godt når han er alene hjemme.

Vet det finnes fôr, men nå har jeg endelig funnet et fôr han ikke reagerer på, så da blir det å fortsette med det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antioksidanter er veldig bra for hunder med vonde ledd, her går det i ferske blåbær (får i fyseren på butikk, eller plukke selv) hele året og c-vitaminer på høst og vinter.

Massasje er også veldig godt for hunder med vonde ledd, jeg merker stor forskjell på Chicka dersom jeg har vært sløv med massasjen en periode.

Ellers så er det veldig fint at du passer på at han ikke blir kald og helst ikke våt så han fryser, ta på regntett dekken når det regner.

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser du allerede har fått medisiner, men min katt gikk på Metacam daglig i flere år pga forkalkninger. Vi var nær å avlive henne pga forkalkninger siden hun bare ble verre, helt til jeg leste om Metacam. Det skal sies at det kan gå ut over nyrene, og nyresvikt var hovedårsaken til at hun ble avlivet 15 år gammel. Men Metacam kjøpte henne flere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• For å starte med det siste. Nei, de bør ikke ligge i samme bilbur. Uansett hvor godt de går overens så er det en fare for at de kan skade hverandre dersom det skjer en ulykke. Eller bare en bråstopp for den del, der den ene blir dyttet inn i veggen av den andre, tråkket på etc. Da har du i tillegg til en potensiell ulykke kanskje to redde hunder som sloss innestengt i et lite bur. Det med kjønn er litt smakssak. Selv tror jeg aldri jeg kunne tenkt meg å ha en av hvert kjønn, med tanke på faren for tyvparing. Uansett hvor nøye man er så kan uhell skje, og hunder kan være kreative. For ikke å snakke om potensialet for høyt stress i lengre perioder for hannhunden som bor med løpetid, om man ikke har mulighet for å sette bort en av hundene noen dager i den verste ståtiden. Våre hunder var adskilte fram til begge var voksne nok til å ikke finne på noe tull. Da hadde vi et åpent bur eller en kompostgrind i en døråpning, og en hund på hver side, så de kunne se hverandre, men ikke styre hverandre opp. Så fort begge var voksne og rolige hjemme alene var de bare løse sammen på stua. Nå skal det sies at det var vesentlig størrelsesforskjell der (ridgeback og gårdshund), men jeg tror jeg uansett ville gjort det, så det ikke oppstår noe konflikt uten at noen er der.  
    • Åh godt den er fjernet og hun er symptomfri❤️💜Får håpe du får ha hun med deg lengere enn forventer og hun har virkelig hatt et fantastiskt,aktivt liv🥰
    • Vi lurer på å skaffe hund nr to. Hvordan gjør dere som har to hunder det når de er alene hjemme? Må jeg holde de adskilt, eller kan de være i samme rom?  Bør vi velge samme eller motsatt kjønn?  Kan to hunder ligge i samme bilbur? 
    • Hva skjer neste gang den angriper noen? Og hvordan kan du være sikker på at den ikke har gjort det før? Det virker fint at eier tar ansvar. Kommer de også til å sørge for å ha hunden i bånd på gårdsplassen framover? Med mindre du er rimelig sikker på det så ville jeg anmeldt. Det skjer ingenting første/eneste gang eier har et slikt uhell. Men dersom det skjer igjen, og flere anmelder, så blir det en annen sak. Da vet politiet at dette har skjedd flere ganger, og har et grunnlag for å gjøre noe med saken.
    • Min hund gikk i bånd og ble angrepet av en Staff som var løs. Hunden kom løpende ut fra en gårdsplass og gikk rett i strupen på min hund som var i bånd. Endte med et dypt sår i underkjeven og et over øyet. Heldigvis gikk det bra, tross alt. Dilemmaet er om jeg skal anmelde dette eller ikke? Det som taler for er at det er uansvarlig hundehold. Det som taler mot er at dette er nesten min nabo og jeg syns det er litt ekkelt. Hundeeiren har beklaget så mye og har betalt veterinærutgifter. Eieren bedyrer også at dette aldri har skjedd før. M Innspill noen? 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...