Gå til innhold
Hundesonen.no

Pulk til hund


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg er på utkikk etter en god pulk som vi skal bruke på lengre vinterturer. Det må være en robust og god pulk som tåler litt. Den skal brukes av min malamute, og etterhvert vil jeg kanskje bruke den på to.

Er det noen som har en god pulk de vil anbefale? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil ha en bilig, men bra pulk kan du kjøpe Pariserpulken. Den veier lite i egenvekt (2kg ca) og er omtrendt som et akebrett. Den krever litt tilpasninger da; du må selv slå tau og strikk igjennom hullene for å få festestropper, du må selv lage/kjøpe pakksekk og lage til et dragsystem. Tau/lastestropper er enkelt å lage selv. Jeg kjøpte pakksekk laget for Pariserpulken på Oslo Sportslager (eller var et sportsnett.no tro? ) også bruker jeg en pressenning rundt slik at det ikke blir vått. Så kjøpte jeg festebraketter fra Fjellpulken for feste av fast drag, og poppet de fast på fronten av pulken. Fast drag kjøpte jeg brukt.

Hele min pulk, inkludert draget kostet ca 2000kr. Vi har brukt den pulken i 5år nå, på to-tre forskjellige hunder i alt fra oppkjørte skiløyper, til scooterløyper til dyp snø, og er faktisk ganske så fornøyd. Den tåler "alt" og hundene har kjørt den over steiner, smelt den inn i trær m.m. Den fungerer best med noen kg vekt i, men kan nok være litt liten til to hunder. I tillegg vil jeg anbefale å ha brems på selve pulken om du vil ha to hunder, og det tror jeg ikke pariserpulken vil tåle. Da må du i såfall vurdere fjellpulken av noe slag. Den er også tyngre i egenvekt.

Jeg valgte pariserpulken fordi jeg ville bruke vekta i lasten på mitt utstyr, ikke på pulken. I tillegg var jeg student og hadde dårlig råd. Den har fungert supert nå i 5år og jeg regner med at den vil fungere supert i en del år til! Draget mitt er forresten hjemmelaget av svigerfar, det er vel en 40år gammelt i følge ham. Fungerer supert!

P3081487.jpg?img=img1280&hash=dc12d

Pulk med pakksekk og reinskinn uten presenning.

I%20love%20this%20life%21.jpg?img=img1280&hash=e0013

Med presenning.

Laska%20in%20the%20sun%2C%20ready%20to%20start..jpg?img=img1280&hash=0d1bd

P3050514.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Mailin! Jeg tenkte litt på en slik løsning jeg og, men var litt usikker hvor bra det ville bli. Det høres veldig bra ut! Er selv student, så er jo ikke rik akkurat :P Kan skjønne at det kan bli litt vrient med to hunder på den. Får se hva jeg gjør, men nå heller jeg mot den ideen der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hadde fjellpulken og var fornøyd med den, men den ble ikke brukt serlig mye så den ble solgt igjen. Ellers så finnes det en og annen pulk til salgs med bremse og alt man trenger for hundebruk. Det er veldig praktisk.. Finn.no og vov.no er fine plasser og lete etter brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...