Gå til innhold
Hundesonen.no

Tips og hjelp til hudpleieprodukter


SD
 Share

Recommended Posts

Jeg sliter litt med huden min. Jeg tror jeg har sånn kombinasjonshund, men jeg blir egentlig ikke helt klok på det. Jeg sliter med kviser, hudormer og uren hund, men også med at huden flasser og føles stram etter at jeg f.eks har dusja.

Jeg klarte ikke å finne ut selv hvilke produkter jeg burde prøve eller hva jeg trenger. Det snakkes om både dagkremer, nattkremer, rens, toner, osv, osv.

Så, har dere noen tips, råd og forklaring til meg? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at noen som har peiling på det kan se på det. Eks en hudlege. Jeg slet med det samme i mange år, og ingen ting hjalp meg til å se normal ut. Etter at jeg gikk til hudlege fikk jeg riktig hjelp, og jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke gjorde det før : P

Det er vanskelig å vite hvordan produkter man skal bruke til sin hud hvis man har såkalt "problemhud", mens de som ikke har noen utfordringer kan bruke omtrent hva som helst og enda se ut som folk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sliter veldig med uren hud, ville jeg snakket med lege eller hudpleier. Min lillebror slet veldig med akne en periode, og det eneste som hjalp var medisin fra lege. Sånt har jo mye med hormoner å gjøre

Ellers så har jeg alltid klart meg med rens/sminkefjerner og en fuktighetskrem som taes på morgen og kveld og evt ellers etter dusj. Har du tørr hud kan det vaere en ide med en dagkrem (som taes på om morgenen) og en nattkrem (som er fetere, og taes på på kvelden). Jeg har brukt toner i perioder, men har ikke merket noe forskjell på når jeg bruker og ikke bruker toner. Jeg bruker Body Shop siden de ikke tester på dyr, men jeg har ukomplisert hud som jeg egentlig kan bruke hva som helst på.

Ang merke/type er det vanskelig å si uten å ha sett huden din, anbefaler å høre på parfymeri/hudpleiesalong hva de synes passer til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MD produkter er gode produkter man ikke må til lege for å få resept på eller kjøper fra legen. De gir deg ihvertfall ikke mer urenheter, men de er dyre og de løser ikke nødvendigvis problemet i seg selv da de ikke går så mye i dybden. Det kommer helt an på huden og hva som er årsaken til urenhetene. Det kan være bakterielt, en antibiotikakur og du er kvitt problemet. Eller det kan være hormonelt eller arvlig og da må man ha mer omfattende behandling. Det tar også lang tid før man blir kvitt det, så man må være tolmodig.

Men igjen, det kommer helt an på i hvilken skala det er og hva som er årsaken

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg sliter veldig med huden at det er nødvendig å snakke med lege/hudpleie, men sliter litt og det krever nok litt innsats fra med meg og de rette produktene. Ja, jeg skulle sikkert ha snakket med med noen i en hudpleiesalong om hvilke produkter jeg burde bruke, men jeg kjenner jeg er ikke så gira på det av ulike grunner.

Bare tenkte at det kanskje var noen her inne som hadde spesifikke tips til hva jeg burde prøve av produkter. Det finnes et hav av ulike merker, og jeg trenger å bli pekt litt mer direkte mot spesifikke produkter innefor de ulike merkene.

Til nå har jeg bare vasket ansiktet morning/kveld, skrubbet det med en random peeling et par ganger i uka og brukt Spenol som både dagkrem og nattkrem. Det er tydeligvis ikke de rette produktene eller måten å gjøre det på for min hud :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg sliter veldig med huden at det er nødvendig å snakke med lege/hudpleie, men sliter litt og det krever nok litt innsats fra med meg og de rette produktene. Ja, jeg skulle sikkert ha snakket med med noen i en hudpleiesalong om hvilke produkter jeg burde bruke, men jeg kjenner jeg er ikke så gira på det av ulike grunner.

Bare tenkte at det kanskje var noen her inne som hadde spesifikke tips til hva jeg burde prøve av produkter. Det finnes et hav av ulike merker, og jeg trenger å bli pekt litt mer direkte mot spesifikke produkter innefor de ulike merkene.

Til nå har jeg bare vasket ansiktet morning/kveld, skrubbet det med en random peeling et par ganger i uka og brukt Spenol som både dagkrem og nattkrem. Det er tydeligvis ikke de rette produktene eller måten å gjøre det på for min hud :)

Hva vasker du ansiktet med da.. Det er godt mulig Spenol er for fet for huden din. Men det er som sagt vanskelig å anbefale konkrete produkter uten å ha sett huden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vasker du ansiktet med da.. Det er godt mulig Spenol er for fet for huden din. Men det er som sagt vanskelig å anbefale konkrete produkter uten å ha sett huden..

Til nå har det vært med clearsil og slike produkter. Men jeg finner sikkert ut noe, får bare prøve meg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg slet med det samme begynte jeg med hell med hudpleieserien til Clinique. De har en rekke produkter for kombinasjonshud.

Hva med apoteket, de har kanskje noen produkter som kan passe. Vishy eller hva det heter?

Takk for tips, skal se på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clerasil tror jeg tørker ut huden veldig, så det ville jeg ikke anbefalt. Det jeg har fått høre av en huddame, det var at feit hud = tørr hud. Huden overkompanserer ved å produsere masse talg, som gjør at huden blir feit. Ergo trenger den fuktighet.

Jeg kjeda meg en dag, og søkte rundt på nettet etter hjemmelagede ansiktsmasker. Så på litt forskjellige, og lagde en slags kombinasjon av de, som jeg syns fungerte innmari bra, egentlig. Også prøver jeg å være flink til å vaske ansiktet morgen og kveld, og smøre med en god fuktighetskrem. Men, ansiktsmasken jeg kastet sammen var som så: Honning, brunt sukker, en dæsj urtete (altså, som du har "trakta", så tevann fra urter), men ikke for mye te, for da blir det veldig vått og det renner over alt. Jeg har også tatt bittttttelitt sitronsaft. Kliner hele herligheten i trynet, og lar det være så lenge jeg gidder. Fint å planlegge en dusj etter dette, fordi det blir litt klissete. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler ikke produkter som clerasil, vichy eller andre ring du får kjøpt på butikken. Det gjør bare vondt verre siden det tørker ut huden, som igjen fører til at huden produserer enda mer fett. Jeg har prøvd både vichy og MD, disse er veldig sterke og tørker også ut huden. Det eneste som har hjulpet meg er så naturlige og "rene" produkter som mulig, bare søk litt rundt på nettet så finner du forskjellige merker ;) viktigste er å passe på at det ikke er SLS (sodium laureth sulfate), det er den ingrediensen som tørker ut huden ;)

(jeg har blitt litt hudpleie-nerd etter mye hudproblemer :P)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har funnet ut at Clearsil ikke er et godt produkt, derfor jeg er på leting etter noe som er det :)

Clerasil tror jeg tørker ut huden veldig, så det ville jeg ikke anbefalt. Det jeg har fått høre av en huddame, det var at feit hud = tørr hud. Huden overkompanserer ved å produsere masse talg, som gjør at huden blir feit. Ergo trenger den fuktighet.

Jeg kjeda meg en dag, og søkte rundt på nettet etter hjemmelagede ansiktsmasker. Så på litt forskjellige, og lagde en slags kombinasjon av de, som jeg syns fungerte innmari bra, egentlig. Også prøver jeg å være flink til å vaske ansiktet morgen og kveld, og smøre med en god fuktighetskrem. Men, ansiktsmasken jeg kastet sammen var som så: Honning, brunt sukker, en dæsj urtete (altså, som du har "trakta", så tevann fra urter), men ikke for mye te, for da blir det veldig vått og det renner over alt. Jeg har også tatt bittttttelitt sitronsaft. Kliner hele herligheten i trynet, og lar det være så lenge jeg gidder. Fint å planlegge en dusj etter dette, fordi det blir litt klissete. :P

Det var et godt tips, takk :)

Jeg anbefaler ikke produkter som clerasil, vichy eller andre ring du får kjøpt på butikken. Det gjør bare vondt verre siden det tørker ut huden, som igjen fører til at huden produserer enda mer fett. Jeg har prøvd både vichy og MD, disse er veldig sterke og tørker også ut huden. Det eneste som har hjulpet meg er så naturlige og "rene" produkter som mulig, bare søk litt rundt på nettet så finner du forskjellige merker ;) viktigste er å passe på at det ikke er SLS (sodium laureth sulfate), det er den ingrediensen som tørker ut huden ;)

(jeg har blitt litt hudpleie-nerd etter mye hudproblemer :P)

Det er nettopp det som er problemet mitt, jeg har søkt rundt på nettet uten å bli noe klokere. Det er fryktelig mange merker og produkter og jeg vet virkelig ikke hvordan jeg skal luke ut og finne ut hvilke som er best. Derfor jeg hadde håpet på at noen kunne komme med tips til spesifikke merker slik som Line gjorde, eller enda bedre komme med spesifikke produkter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Sikkert mange som sier ja takk til en sånn ordning så lenge man blir litt kjent først hvertfall. 
    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...