Gå til innhold
Hundesonen.no

Hjeelp, vi skal debutere klasse 1


laikamor
 Share

Recommended Posts

Jeg har da sånn halveis bestemt meg for å prøve meg på en klasse 1-konkurranse. Det er klubbmesterskap i Dalane hundeklubb, så det er uoffesielt. Skal prøve oss på appellmerket først, så håper det går bra med begge deler. Er litt redd for at Laika skal reagere på folk og hunder rundt, da hun ikke er glad i noen av delene.. Noe som er viktig å tenke på når man skal starte slik?

Er bare 11 dager til, og vi har ikke trent på alle øvelsene i klasse 1 enda. Har heldigvis en lettlært hund, så håper det går fort :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov med belønning, nei. Med mindre vi gir beskjed på forhånd, men da nuller man også i øvelsen.

Jeg har begynt å lure litt på å droppe klasse 1 likevel.. Er redd for at hun skal miste fokus på meg, og løpe etter folk eller hunder som sitter rundt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo tenke på å trene rundt folk og hunder, og at hun skal ha fokus på deg, såklart. Jobb gjerne med avstandsbelønning (å få belønning utenfor ringen, etterpå) hvis du ikke allerede har gjort det.

Ellers vil jeg bare si lykke til, du er modig!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke lov med belønning, nei. Med mindre vi gir beskjed på forhånd, men da nuller man også i øvelsen.

Jeg har begynt å lure litt på å droppe klasse 1 likevel.. Er redd for at hun skal miste fokus på meg, og løpe etter folk eller hunder som sitter rundt...

Jeg spurte for da ville jeg også trent på å gå flere øvelser etter hverandre før belønningen kommer, så hun skjønner at hun bare skal fortsette å jobbe så kommer den tilslutt. :)

Men når hun ikke kan alt enda så er det mulignes litt dårlig tid. Det pleier å være litt vanskelig for dem på nye steder med mye rundt, om de ikke er vant til det. Så tren så mye du kan og kjenn på hva du rekker. Om du ikke føler dere helt klar til å gå hele programmet ville jeg gått de øvelsene hun er best på og belønnet. :) (Og dermed blåst i at det blir 0.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Vi trener sammen med en gjeng fra byen her, så hun blir litt vandt til å ha hunder og folk rundt seg. Men, det blir jo selvsagt en helt annen situasjon, og flere forskjellige hunder. Jeg varierer litt med hvor lenge øvelsene varer, og hvor mange øvelser vi tar etterhverandre før hun får belønning, så det håper jeg går bra!

Hvordan pleier det å være med godbiter i lomma? Jeg har en vest jeg bruker når jeg trener, og den har på en måte blitt et tegn for Laika om at nå er det trening. Jeg vil jo gjerne bruke denne, men må jeg tømme den for godbiter først? Det er s¨og si alltid godbiter i den, så isåfall må jeg huske på å tømme den :P

Edit: Og, hun kan vel eeegentlig alle øvelsene, jeg vil bare at hun skal bli sikrere på dem og få bedre fart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg litt usikker igjen, på om jeg vil prøve meg på klasse 1. Vi sliter med dekk i 1 min, hun reiser seg før tida. Tenker da at det er domt å delta på fellesdekken når jeg er såpass usikker på dekken. Enkeltdekken går mye bedre, men hun liker ikke denne heller. Vil helst ikke ligge alene langt fra meg i lengre tid. Spesielt om hun hører noe skummelt så reiser hun seg. Jeg trener masse på dette på trening, og belønner OFTE, men føler ikke vi blir klar til onsdag. Hva synes dere om dette, bør vi la være siden fellesdekken ikke sitter helt?

Jeg vil prøve meg på bronsemerket, det er sikkert, selv om jeg ikke har helt troen på dekken. Der ødelegger vi jo bare for oss selv om hun reiser seg.

Også litt usikker om hun klarer å holde fokus gjennom to konkurranser rett etterhverandre, i og med at det er en ny setting, masse nye forstyrrelser, og lite godbiter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir hun selv om hun reiser seg? Isåfall er det ikke noe problem utover erfaringen hun får. Ellers kan dere vel stå over fellesdekken?

Om jeg ikke sier noe så kommer hun diltende bort til meg... Men, jeg pleier alltid å si dekk en gang til om hun reiser seg, og da legger hun seg ned igjen, da. Kan jo bare stå over fellesdekken, ja :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg ikke sier noe så kommer hun diltende bort til meg... Men, jeg pleier alltid å si dekk en gang til om hun reiser seg, og da legger hun seg ned igjen, da. Kan jo bare stå over fellesdekken, ja :)

Hvis hun legger seg ned igjen så ville jeg bare kjørt på. Du nuller jo bare, og det forstyrrer ikke de andre nevneverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Hvis hun legger seg ned igjen så ville jeg bare kjørt på. Du nuller jo bare, og det forstyrrer ikke de andre nevneverdig.

Det ville ikke jeg. Sannsynligheten for at hunden syns situasjonen er ekkel når den reiser seg og tusler sakte til eier, er ganske stor. Syns hunden øvelsen er ekkel på trening vil den garantert syns det er ekkelt i en konkurransesetting hvor eiern kanskje er litt nervøs i tillegg. Det er ikke en erfaring hunden trenger :) La hunden få bli trygg på å ligge så langt unna eier så lenge, før øvelsen puttes inn i en konkurransesetting.

Men for de andre deltagerne sin skyld må du nå gjerne starte når det er det eneste hunden gjør når den reiser seg.

Edit: Men det er jo bare å starte og stå over akkurat den øvelsen :)

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville ikke jeg. Sannsynligheten for at hunden syns situasjonen er ekkel når den reiser seg og tusler sakte til eier, er ganske stor. Syns hunden øvelsen er ekkel på trening vil den garantert syns det er ekkelt i en konkurransesetting hvor eiern kanskje er litt nervøs i tillegg. Det er ikke en erfaring hunden trenger :) La hunden få bli trygg på å ligge så langt unna eier så lenge, før øvelsen puttes inn i en konkurransesetting.

Men for de andre deltagerne sin skyld må du nå gjerne starte når det er det eneste hunden gjør når den reiser seg.

Edit: Men det er jo bare å starte og stå over akkurat den øvelsen :)

Jeg har jo ikke testet fellesdekken i andre settinger enn hjemme og på trening, hvor hun er vandt til de andre hundene. Så jeg kan jo ikke vite sikkert at hun ikke går bort til de andre hundene, men hun er såpass usikker på andre hunder at hun helst vil unngå dem. Jeg har enda et par dager på å vurdere, kan godt være jeg starter men hopper over fellesdekken... Den er vel 2 min også, og selv 1min er i meste laget for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv en hund med usikker fellesdekk, og jeg har startet på flere konkurranser uten å være med på fellesdekken. Jeg vet vi nuller uansett, og da vil jeg ikke risikere å legge han i fellesdekken, for så å risikere at en annen hund løper bort til han å begynner å bølle eller lignende. Det er alt for mange hunder i fellesdekken i klasse I som ikke burde vært der, og for usikre hunder som i utgangspunktet syns fellesdekk er ekkelt, så vil jeg ikke risikere å gi han en ubehagelig opplevelse i tillegg.

Så, om jeg var deg ville jeg droppet fellesdekken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi fikk ikke prøve oss i både bronsemerket og klasse 1, så jeg valgte da klasse 1. Vi strøk med glans, men hadde ikke forventet å stå heller, egentlig.

Tannvisning: 10

Lineføring: 8,5

Dekk fra holdt: 10

Innkalling fra sitt: 0

Stå under marsj: 5

Enkeltdekk: 0

Helhet: 8

Vi må trene mye mere på at hun skal bli trygg uten at jeg er rett ved henne. Hun kom etter meg på både enkeltdekk, innkalling og stå under marsj. Hun har aldri før gjort det på innkalling og stå, men hadde nok mye å gjøre med nye omgivelser som hun ikke var trygg på.

Alt i alt er jeg ganske fornøyd. Neste gang skal vi klare det! :)

Edit: Laika var veldig ivrig, hadde kjempegod kontakt, og det virket som hun storkoste seg! Hun pleier ikke å være sååå ivrig som hun var i dag, så det var bra :D

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes det var mye bra jeg, og det beste er jo at dere samarbeidet bra! :) Gratulerer!

Takk :) Ja, samarbeidet satt hvertfall i dag!

Den karakteren jeg er mest fornøyd med er tannvisning, da dette har vært en vanskelig øvelse for oss. For et par uker siden utagerte hun mot dommer når han kom mot oss... Men med masse trening så sitter det :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Da kryper jeg inn her 🤣 ikke bare en men 2,5 🤣 Planen var og beholde forhund. Det har jeg gjort🤣  Men jeg har å beholdt deleie hund. Men jagu så ble det igjen en hannhund hjemme å 🤣 jeg skulle aldri ha hannhund igjen. Men Hektor ble unntaket 🤣 Hils på Hektor - 13 uker ❤️
    • Det kan jo hende det finnes oppdrettere på sheltie som har linjer med mindre lyd? 😊 Eller som er bevist på det og tar hensyn til det. Tenker også at mentalitet kanskje har litt og si. En trygg hund har kanskje høyere terskel for å bjeffe enn en litt usikker hund ( Kommer jo seff an på settingen da, men) 
    • Men det er mange hunder av rase med mye lyd i som bjeffer utrolig mye " for de er sånn" . Og ganske mange av de hundene er veldig stressa. Og er på " jobb" hele tiden. Jeg trodde ikke han her skulle bli så stille, hadde ikke mål om null bjeffing.  Bare at han skulle lære at tomte grensa, er den du kan passe på. Gården har egen vakthund, så den trenger ikke vi å passe på o.s.v. Så fikk jeg litt ekstra i gjenn, han kommer løpende til oss når han vil "si ifra" om ting ute..
    • Det går an å jobbe med. Det er noe det sies for alle raser med mye lyd. Men man kan ikke trene bort noe som hunden er genetisk disponert for og avlet for over generasjoner. En kombinasjon av heldig med individ og målrettet trening fra start kan nok kontrollere og begrense bjeffingen, men jeg ville aldri kjøpt en bjefferase med det som forutsetning. Generelt sett bør man ikke anskaffe raser med egenskaper man ikke kan/vil leve med og satse på å "trene de bort" eller "jobbe med", selv om det i noen tilfeller er mulig.
    • Er bjeffing det eneste du syns er negativt for sheltie? For det går det ann å jobbe med. Har veldig inntrykk av at bjeffing blir forsøkt ignoret. Jeg har en ganske reaktiv sheltiegutt på straks to år, som nå bjeffer når han blir redd eller når andre hunder bjeffer i passering.  Men jeg har fått mye kjeft fra andre for at jeg " belønner" bjeffing.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...