Gå til innhold
Hundesonen.no

Pusse opp kjøkken. noen?


Djervekvinnen
 Share

Recommended Posts

Er det noen som har gjort det i det siste?

Vi vurderer om vi skal gjøre det, men usikker hvor mye penger man skal be om for dette. (lån)

Vi har ikke så stort kjøkken, men hadde tenkt og totalrenovere med nytt gulv og vegger og slå ned en vegg og nytt kjøkkeninnredning. (skap og benker og sånnt)

Hva kostet deres kjøkkenoppussing? Hva ble gjort? Og bodde du i huset under oppussingen og hvor lang tid brukte du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har planer om å ta kjøkkenet neste sommer. Vi skal slå ned en halv vegg og legge nytt gulv, skifte ut deler av innredningen (noe av stammeverket får stå) og alle hvitevarer. Vi skal også legge litt renoveringsduk og male. Budsjettet vårt er på ca 50.000, da kjøper vi alt bortsett fra gulv på Ikea. Jeg regner med at vi kan gå ca 25% over budsjett, det er i min erfaring ganske reellt dessverre.

Det sagt, nå viser det seg at vi må totalrenovere badet, og da snakker vi plutselig heeeelt andre summer gitt. Så det spørs om kjøkkenet må settes på vent en stund gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo enkelt regne på det :)

Hvor mye skal dere fjerne? Kun overflater? Da finner du ut hvilket gulv dere vil ha, eller ca kvm-pris for de gulvtypene dere liker, og vips har du gulvprisen. Hva skal dere gjøre med veggene? Male? Sette opp ny gips, ha på fiberduk og male, eller tapetsere? Skal taket taes?

Skal planløsninga på kjøkkenet være lik, eller må dere beregne rørlegger-arbeid og elektriker-arbeid?

Kjøkkeninnredning kan du feks planlegge på Ikea, de har sånn kjøkkenplanlegger hvor du plotter inn mål og bygger ditt nye kjøkken. Fancy og enkelt, og veldig hjelpsomt. Gjenbruk eller nye hvitevarer har selvfølgelig også stor innvirkning på prisen.

Vår kjøkkeninnredning inkl hvitevarer, ekskl benkeplater endte på 50.000,-.

Renoveringa av kjøkkenet vårt totalt sett har jeg ikke noe sum på. Men med ny isolasjon overalt, nytt vindu, nytt tak med spotter, parkettgulv, veggips og tapet, så ble det litt pæng ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Vi hadde vel sett for oss max 100 000 kr, og det virker jo som at man får endel for det. Vil jo helst spare så mye som mulig, så 50 000 hadde vært knall å fått det for! :)

Samboer er elektriker (eller snart ferdigutdannet) så han kan gjøre den type jobb. Tror vi skal ha vasken der vi har den fra før, siden vi fikk lagt opp nye rør og tilgang til oppvaskmaskin for 3 år siden. Hadde litt lyst å ha smartpanel på veggene.

Usikker på om vi skal satse på ny laminat. Vi la helt nytt gulv der for 3 år siden, men siden vi har tenkt å utvide rommet litt, må vi legge nytt. Syns laminat er så glatt.. Kanskje vi kan ha vinyl. hmmm.

Mye som må tenkes ut ja. :)

Ikea kjøkken er jo rimelig. Så på nettsiden dems, men vanskelig å se deres ferdigkjøkken på bilder og se det for seg her hos oss.

Men så var det tidsrammen da. Klarer man seg uten kjøkkenet mens man holder på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise

Husk å regn med svinn på gulvet. Du kapper bort noen kvadrat, beroende på størrelse selvsagt.

50.000 for et kjøkken er det ingenting å si på altså. Jeg håper vi klarer å holde det der. :)

Så akkurat en artikkel om det var på db.no eller vg.no at man får ett like godt kjøkken til 7.000 som 70.000 e.l. nylig siste uka uten at jeg leste den nøyere, jeg har installert oppvaskmaskin og klarer meg ei stund.. :D

Red: la til link til artikkelen..

Endret av Kåre Lise
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat en artikkel om det var på db.no eller vg.no at man får ett like godt kjøkken til 7.000 som 70.000e.l. nylig siste uka uten at jeg leste den nøyere, jeg har installert oppvaskmaskin og klarer meg ei stund.. :D

Joda, men det er ikke bare stammeverk, hengsler og fronter som koster. Blandebatteri, oppvaskkum, dørhåndtak, skuffer, benkeplater, hvitevarer, gulv, etc etc. Mange bekker små, osv.

Men jeg er absolutt enig, det er også derfor vi velger Ikea. Det er god kvalitet til en rimelig penge. Pluss at det er pent og de har mange praktiske løsninger. Men pengene får FORT vind under vingene når man skal pusse opp, og om prisen på et nytt kjøkken ender på 7000 kr, så har man et lite kjøkken og man har neppe totalrenovert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men så var det tidsrammen da. Klarer man seg uten kjøkkenet mens man holder på?

Man klarer det man må :) Vi pussa opp kjøkkenet og levde med en mikro i en krok på badet (badet faktisk! Fordi halve huset var under renovering, så ble det nå slik da). Kjøleskapet sto sånn ca midt utpå gulvet på spiseplassen. Så spiste vi fjordland. Hver bidige dag, leeeenge. Det var helt grusomt, særlig siden jeg var nettopp blitt gravid og var passe kvalm den tida. Når jeg tenker tilbake på det nå fatter jeg ikke at jeg holdt det ut.

Forrige gang vi pussa opp kjøkken var det ikke så omstendig, omtrent som dere skal gjøre nå, og da lagde vi en kjøkkenkrok på stua.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi totalrenoverte kjøkkenet for snart tre år siden. Alt det gamle gikk ut, flyttet vannet og alt elektrisk ble revet ut.

Alle kontakter ble brukt, så vi ordnet både det elektriske og rørleggerjobben gjennom kjentfolk, så her ble det bare materialene og betale. Min far er snekker, så han fikset oppussingen av rommet ( en vegg ble revet og satt opp igjen litt lengre inn, alle veggene ble lagt med plater og nye lister. Golvet ble revet av og ersattet med klikklaminat. To dører inn til rommet ble revet og erstattet med en ny, og nytt tak ble lagt )

Jeg tror jeg har fortrengt hva vi brukte i materialer, men det var likevel den nye kjøkkeninnredningen som ble største innvesteringen.

Vi tok kontakt med flere leverandører, men jeg falt pladask for et kjøkken jeg så i en utstilling, og dette ble det vi kjøpte.

Med hvitevarer og montering kostet dette 125 tusen. Og det er ikke noe stort kjøkken egentlig. Det er to høyskap, et med kjøleskap i og et med stekovn og mikro. Det er fire overskap, hvor to er med vindu. Men det er ganske mye benkeskap da vi har en U med sitteplass på utsiden av ene langsiden.

Men at det ble nærmere 70 tusen for det andre er nok ikke usannsynlig, så en knapp 200 tusen ble det nok totalt.

Og nå har jeg et kjøkken jeg er knallfornøyd med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...