Gå til innhold
Hundesonen.no

Firerbanden Blitz, Oscar, Happy og Cyan

Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Vi har så smått begynt å blogge igjen, bloggen finner dere på clickerdog.blogg.no og kan lese litt mer utfyllende om hva vi driver med :)

Dagene går til tur og trening, mens helgene går til kurs på meg og Nemi samt jobb for meg. Vi holder på å bli ferdig med klikkertrenerutdannelsen nå og har ellers gått ID-spor og agilitykurs. Neste helg er det duket på RIK-grunnkurs, det gleder vi oss veldig til!

For noen etpar uker siden gikk vi til Preikestolen, det var en knallkjekk tur! Etter turen viste Nemi nok en gang hva hun er laget av. Etter 6 timer ute på tur var hun skammelig lite sliten. Man kunne ikke se på henne at vi hadde vært ute så lenge!

788977-10-1412258319160.jpg

788977-10-1412258325589.jpg

788977-10-1412258338208.jpg

788977-10-1412258357864.jpg

788977-10-1412258367544.jpg

788977-10-1412258378284.jpg

788977-10-1412258384701.jpg

788977-10-1412258395341.jpg

For noen dager siden hadde jeg også med kameraet på tur. Da gikk vi bare i skogen i området her. Vi trakk oss vekk fra hunder og folk, fram fant ballen og bare lekte og koste oss. Jeg ville ta bilde av Nemi som halset, ikke bare sånn søte oppstillingsbilder. Da jeg kom hjem så jeg at det kom utrolig mange snodige uttykk på bikkja når hun halset!

788977-11-1412760749413.jpg788977-11-1412760760868.jpg

788977-11-1412760772201.jpg788977-11-1412760783535.jpg

788977-11-1412760795450.jpg788977-11-1412760806835.jpg

Ellers ble det jo så klart noen koselige bilder også da, bare sånn for å veie opp de halvgærne rabieslignende bildene ovenfor.

788977-11-1412761107680.jpg

788977-11-1412761116064.jpg

788977-11-1412761125392.jpg

788977-11-1412761133375.jpg

• Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 820
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

I går kom det jammen en whippet til i flokken ^^ Pearl's Legacy's Nomi Sunrider, til daglig Happy Hun og broren Sonic(Pearl's Legacy's Luke Skywalker) reiste sammen og skal begge bli vestlendinge

I går var vi ute og lekte oss og trente med ikke mindre enn tre maller! Vi var ute i mange timer, fikk lekt, trent lydighet og byttelånt litt hunder  Her kommer det et skikkelig bilderas   Løpeti

I går ble Blitz 9 uker gammel og har vært her en uke Hun er en snill valp, sover mye, går for det meste på do ute og virker veldig trygg. Hun elsker mennesker, litt tilbakeholden til andre hunder, me

Posted Images

I helgen går vi RIK-grunnkurs, og i dag hadde vi en innføring i C-arbeid. Fikk filma de to øktene hun var ute og jeg ble veldig positivt overrasket. Fin hals på henne, ikke noe hylehyling! Hun er litt usikker på mennesker, så jeg var spent på om hun ville bli berørt av at det sto 20 stk og så på og om hun ville leke med instruktøren. Fremmed mann hun aldri har sett, som holder en leke hun aldri har sett. Men tutta tok det på strak labb og gikk rett i lek(som dere kan se, videoene er ikke redigerte). Hun har et usammenhengende bitt. Det virker som hun prøver å tygge og tygge mens hun biter, så det må vi trene bort. Utenom det så synes jeg hun var kjempeflink. Hun var jo helt i ekstase "tenk å få leke sååååå masse HELT gratis!". Hun er jo vant til å måtte prestere noe før hun får henge i leka, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 weeks later...

Nemi er prøvekluten min, og i går var vi på agilitytrening! Vi var på nybegynnerkurs i agility for en stund siden og både jeg og Nemi digger AG, så det er nok noe vi må fortsette med tror jeg. Nemi tar det meste på strak labb, så her er det matmora som må jobbe med farten sin og handlingskillsene for å si det mildt!

• Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På lørdag fullførte vi praktisk eksamen på klikkertrenerutdannelsen! Kjempestolt over Nemi-trollet som jobba som en helt i nesten en time i strekk! Vi skulle igjennom 60 grunnferdigheter, som skulle utføres uten kommando opp opp til tre ganger uten at hun tilbydde andre atferder i mellomtiden. Hun besto med glans! Et år fylt med masse jobbing har gitt resultater og nå er vi snart klare til å starte lydighetskonkurranse ^^

10733939_10205193560341119_5049369367016

• Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 month later...

Da var det jammen snart jul igjen. I den anledning har vi tatt de obligatoriske julebildene for å lage det obligatoriske julekortet. Nå føler jeg meg svært lite fotogen, så det får være mer en godt nok med søte lille schäfer'n. Som forøvrig skremte bort noen narkomane som kom på døra vår i dag. De hadde "visst gått feil" når de hørte Nemi ;)

10847786_10205478755790827_1241696464392

10868300_10205478756270839_5641487295824

10403224_10205478755990832_1209315347599

10881512_10205478757190862_1064998982657

10439470_10205478757110860_1315867589201

1506529_10205478599026908_28001419682829

God jul da, soniser :)

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 months later...

Skavvise...nå er det jammen lenge siden denne siden har blitt oppdatert! På tide tror jeg.

Nemi er meldt på appellmerket i lydighet i april og vi gleder oss stort til debut i ringen. Nemi er jo hovedsaklig kjøpt inn som konkurransehund, men fordi vi ikke har fått trene skikkelig og målrettet mot konkurranse før for halvannet år siden og at vi i fjor tok klikkertrenerutdannelsen med fokus på grunnferdigheter, så har vi faktisk ikke fått starta enda. Det handler nok også litt om matmors konkurransenerver. Men NÅ skal det bli andre boller. Øvelsene til appellmerket er så og si i boks, vi trenger bare litt finpuss. Litt ekstra jobbing med stå under marsj, for det har vi slitt en del med, men nå ser det ut som det også har tenkt å falle på plass. Liten snutt av dagens stå-under-marsj-trening i dag.

Nemi er også meldt opp til MH i september. Det er litt i seineste laget sånn helt ideelt, men det er ikke så mye slike tester/beskrivelser i området, så da blir det sånn rett og slett. Hun har akkurat fylt 3 år når vi skal gå MH. Men for min del handler det litt å se hva som bor i min hund. Avlsmessig for oppdretter tror jeg ikke det har så mye å si. Mor skal ikke brukes mer i avl(for gammel) og jeg regner ikke med at Nemis andre gjenlevende søster skal avles på.

Ellers har det ikke blitt så alt for mye bilder på turene vi har gått på. Jeg har mista litt inspirasjonen og været har ikke akkurat vært på vår side.

I desember var vi valpepasser for ei herlig lita blandingsfrøken på rundt 3 mnd. som vi hadde en helg. Morsomt å se hvor forsiktig Nemi er med små hunder, så vidt hun er borti med munnen, legger seg ned og lar den lille vinne.

10929009_10205771594191604_3178792195935

10425058_10205771595471636_5597418493234

10246350_10205771595511637_2341801577185

10915232_10205771595551638_4141824600043

1920160_10205771596231655_43825676193323

10407403_10205771596831670_6223958035592

Ellers er hun selvfølgelig strandas tøffeste schäfer!

11017075_10206034038472547_3436991272132

Ellers er Nemi en ganske snodig hund. Jeg blir ikke alltid helt klok på henne. Hun har ressursforsvar ovenfor andre hunder. Moderat forsvar ift. leker, meg og liggeplasser(spesielt sofaen), og litt heftiger forsvar ovenfor mat(da matskål og fôrtønne, ikke godbiter). Men...vi hadde besøk av ei venninne med en BC. Vi hadde gått tur sammen, og da vi kom inn, ble de med. BCen kom bort til sofaen mens jeg satt der med Nemi, og Nemi knurra. Så, to sekunder senere hoppet hun ned på gulvet og hun og BCen begynte å leke. Etter det var alt tillatt. Leker kunne deles og BCen var velkommen i sofaen. De lå en stund helt oppi hverandre i sofaen. Når man har lekt skikkelig med en annen hund, så er vi venner, og da er det meste helt greit, i følge Nemi :)

10995929_10206014543465184_2220900372541

10985258_10206014543545186_8167716386244

1010134_10206014545225228_44981685102884

• Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder! :) Kjekt å lese om alle aktivitetene dere driver med(har bladd meg litt bakover i tråden). :ahappy:

Ja, Nemi er med på mye rart hun :teehe: Hun er liksom testhunden. Det som faktisk er litt morsomt da, er at hun er kjempeflink nesten alt vi prøver på. Vi har trent bittelitt smeller, veldig sporadisk. Gjerne flere måneder mellom hver gang. Sist gang vi var på trening, hadde hun ikke trent på flere måneder og da gikk hun fra å finne ID-lukt på lærbit i metallboks på bane, fra to til full bane på et par repetisjoner. Hun fant altså ID-lukt blandt 8 bokser og markerte på boksen med frysmarkering med snute. Jeg blir helt satt ut av og til. Hun husker så godt. Jeg har definitivt fått meg den arbeidshunden jeg var ute etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 weeks later...

Åhw! Så fin Nemi er! ❤️ ..og så spretten og energisk. Tror jeg nettopp forelsket meg i bruksshäfere.

Hun er lett å bli forelska i ^^ Flott hund! God av og påknapp :)

Om du har en nabo over gaten med en dachshund som alltid kjefter på dere? :P Ikke sikker det er deg,men synes kjøkkenet var gjenkjennelig og du har lik hund:p

Ikke så mange hunder som ligner Nemi i Sandnes såvidt jeg har fått med meg, så det er godt mulig? Kan ikke huske at vi har sett nie dachs da XD Vi bor i blokk nå, så sjeldent jeg hører noe som skjer rett over gata, hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har en nabo over gaten med en dachshund som alltid kjefter på dere? :P Ikke sikker det er deg,men synes kjøkkenet var gjenkjennelig og du har lik hund:p

Jeg tror kanskje det er meg :P Har du en annen hund også? Jeg har ikke bodd der så lenge, så har ikke helt oversikt over naboene. Hunden min ligner jo litt på Nemi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje det er meg :P Har du en annen hund også? Jeg har ikke bodd der så lenge, så har ikke helt oversikt over naboene. Hunden min ligner jo litt på Nemi :)

Haha morsomt!! Ja har en Boston terrier også som jeg har i fosterhjem :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør oss klar for debut i lydighetsringen. Vi er nybegynnere begge to, jeg har trent LP i halvannet år, så jeg synes vi har greid å karre oss fram til LP øvelsene ganske bra jeg! Selv om det er en del ting å ta tak i for at det skal se skikkelig pent ut. Lite flatterende utgangsstillinger, skjeve neddekker og litt ploging i fvf. Jeg er dog fornøyd med at hun venter på kommando før hun setter seg opp, det har vi trent ganske mye på. Hun er glad i å tyvstarte *ler*

En liten filmsnutt av oss som gjør appellmerkeøvelsene. Vi kjører ikke et helt program, så hun får belønning mellom øvelsene. Hun holder ganske lenge uten belønning, men vil gire henne opp på belønning etter øvelsene nå før vi skal ut i ringen, slik at forventningene er der :)

• Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Share

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Ede har endelig lært å sette pris på vanntette potesokker, og vil nå heller gå med enn uten. Trenger ikke bestikke med godis for å få dem på lenger, han husker nå at det er langt mer komfortabelt å gå ut på iskaldt klissvått og ekle grussteiner med dem på enn å gå barbeint.  Han ga uttrykk for å ville ha dem av inne på kjøpesenteret, da han selv la merke til at bakken var tørr, varm og stenfri der inne, men klagde ikke, bare gjorde meg oppmerksom på at han kunne tenkt seg å få de av der inne.  Nytt for dagen var å reise på rullebånd. Det har vi ikke prøvd før. Kunne gått meget bedre. Min feil. Trodde han ville forstå greia og bli med av, men han ble usikker da vi nærmet oss toppen, satte seg tilbake istedenfor å bli med frem, så jeg måtte panikk løfte-dra-heise ham over kanten i en faderlig fart, noe som selvsagt stresset ham. Not a good introduction.  Vi tok samme greia ned også, hvor han var helt kewl med å stå på båndet i bevegelse etter å ha blitt løftet på Ante fare og ble nervøs da han så slutten nærme seg, men virket som han synes det var helt ok å bli hjulpet over kanten med et muntert: "Whoppsie!" og en stor bit Nom Noms trøkket i ansiktet på landing. Han spiste det ivrig, så håper den sammenhengen med rullebåndet ble en sterkere neural pathway.   Videre på miljøtreningslisten har vi rulletrapp.. 😰 Det må gjøres. Rakk ikke øve opp den vanlige trappen i dag, fordi vi hadde ærender, men i morgen har vi ingenting annet å gjøre, så muttern får kle på seg, ta med sitteunderlag, pledd, varm drikke, kanskje niste, just in case, for om det ikke løsner etter noen forsøk med bare de øverste trinnene og gradvis økning, så kan vi sitte i den trappen og henge og ha det dødsens kjedelig til han finner ut at det lønner seg å gå den opp og vi får full fest.  Flashy blinkende helikopter med lyd hadde Mr. T on staircases ingen issues med. Gikk rundt det på baksiden mot veggen og så inn i cockpit og synes ikke det var noe uvanlig med det der.  Har forøvrig passert masse små og større unger også, både inne og ute og han begynner bli kjempeflink til å se, men ikke røre nå, på tross av de mange flørtende blikkene som inviterer til kos og lek.  De minste barna har jeg vært litt nervøs for skal trigge jakt når de plutselig løper, så jeg har vært veldig på alerten, men det eneste som utløste jakt i ham og strammet båndet var en dinglende skulderstropp på en bag. Så ut som en biteleke. Bykset, men fikk ikke nå frem til den. Med unntak av den har han vært eksemplarisk og avbrutt intensjoner om å undersøke andre mennesker på kontaktlyd hver gang jeg så ham vurdere det og var nervøs for et byks mot noen. — Food before Feckers, any day. Noen ganger også mom over nom. Han bryr seg om og tar min veiledning selv når han er mett og ikke vil ha mer. Vi begynner få et bånd utover måltidene 🥳
    • Enig med det over. Lær inn eventuelt en «gå og legg deg» kommando, så du kan avlede med å be hunden å gå og legge seg.  Miljø trene og sosialisere masse så hunden blir godt vant med lyder og folk rundt seg. Men føler det har mye med mentaliteten på hunden og rasen og gjøre. Har du en usikker vokterhund så er det vanskelig å dempe varsling. Har du en trygg vokter så har den høyere terskel for å anse noe som nødvendig å varsle på. 
    • Da har vi fått oss en reell frykt. Viser seg at tøffeste, tryggeste lille Edeward er som Mr.T når det kommer til trapper. Tror han fikk vondt i en klo da vi skulle opp trappen til veterinæren. Den forserte vi ved at jeg praktisk talt stod over han og løftet labbene hans en og en trinn for trinn. Han nektet gå selv, men var ok med å gjøre det sånn, hele trappen. Stoler på meg, men ikke sine egne bein.  Nå tenkte jeg det skulle være annerledes med en ny trapp som ser litt annerledes ut, på et annet sted, i annet lys, men nei. Ikke engang Nom Noms fristet nok til å våge gå et eneste trinn av den trappen med bakbeina.  Vurderer om Nom Noms er verdt det: Prøver snakke meg til fornuft. Det må vel finnes en annen måte? Muttern prøver friste med "kjepp". Dette ble pinlig fordi det er folk rundt, vi er på Tiller - Trondheims Grorud - og det ryktes at det kan være risikabelt å flagge blasfemiske avvik her på kveldstid etter mørkets frembrudd. Er det ikke provoserende nok å være svart hund om vi ikke skal gå rundt og vise at han liker å sutte på "kjepp" også?  — Virkelig, muttern! Dette vil jeg ikke være med på! Jevngodt med å brenne en Koran her. Du er sinnsyk!  Så han ble båret opp, som den lille babyen han er. Mindre pinlig. Fikk ham til å gå de siste tre trinnene selv. Prøver øke til fire-fem neste gang, uten å vifte med en diger "kjepp" så alle kan se det.  Han er i full sving med å fortære den nå, mulig for å prøve sikre seg mot flere sånne flauser ^^  
    • Avledning, og innlæring av alternativ adferd. "Hysj, gå og legg deg" fungerer bare HVIS hunden har lært og KAN oppgaven. Hvordan jeg ville gått fram avhengger veldig både av rase og individ. Men jeg ville ikke skjermet valpen for det som skjer rundt, den må jo bli vant til normale forstyrrelser. Hvis det er en rase med tendens til varsling så ville jeg nok sørget for å trekke for gardinene og ha på radio ved alenetreningen, så forstyrrelser utenfor blir mindre tydelige. I mange tilfeller ville jeg nok belønnet veldig raskt etter første bjeff, og deretter avbrutt/avledet, og lært inn alternativ adferd. Det er helt greit med et bjeff eller to for å si fra, og så komme til meg. Men hvis det er en bjefferase som varsler så skal man være ganske forsiktig for å ikke forsterke adferden. Det aller viktigste er å selv slappe av og ikke være så opptatt av det rundt. Det er ikke sikkert hunden reagerer i det hele tatt, og da trenger den ihvertfall ikke å lære det av eieren. Hvis det kommer et bjeff eller to på noe fra en valp ville jeg sagt "ja, ok", og så funnet på noe annet med valpen. En valp som får miljøtrening ute og oppdage masse lyder og omgivelser vil også være tryggere hjemme, mener jeg. Jeg kan anbefale boken Hverdagslydighet fra valp til voksen av Arne Aarrestad og Siri Linnerud Riber, den tar også for seg vanlige utfordringer.
    • Unge lovende sover søtt etter en to timer lang opp og ned fellestrening med mye bra og masse klebb.  Forventninger til hele stedet, både godteributikken som eimer deilig godis av alle slag, og hallen hvor godbitene hagler og det er lek og moro, de forventningene er skyhøye. Da muttern ba om en sitt før hun åpnet døren var ikke den unge lovende enig i det. Han var fokusert på å komme seg inn til moroa. Dumme muttern la listen for høyt og trodde hun skulle få sitt med verbal kommando, uten å engang hjelpe med lure. Hennes: "I shall ønly say this once," policy, hvorpå hun etter å være sikker på at han hørte det stilte seg til for å vente på sitten - det var som en krigserklæring. Da sitten endelig kom, men den kjipe megga ikke belønnet den med en gang, og hadde nerver til å lukke døren igjen da Ede spratt opp for å løpe inn, for å kreve mer.. Etter mange sånne forsøk, hvor sitten til slutt ble holdt med en godbit foran nesen, lenge nok til at mutteren fikk satt foten innenfor døren, så ble den belønnet et kom og ros og godis og den korte selvbeherskelsen han ble tvunget til å ha for å komme inn - sinnsykt frustrerende - ble forløst i økt glede, mer energi og iver, han ble mer gira av det enn han allerede var, så da muttern på ny, bare to meter innenfor første døren ***** ba ham om enda en sitt for å komme gjennom neste dør.. Hun fikk den, men han var ikke blid.  De glade forventningene hadde slått over i irritasjon da vi kom frem til plassen vår, og han satte i en hardrock konsert av bjeffing. Frustrert bjeffing. Emo bjeffing. Intenst. Øredøvende. Muttern fikk påpakning fra instruktør om å få hunden under kontroll, noe hun til sin store overraskelse fikk til momentant med å legge hendene på ham. Bjeffingen tok fullstendig slutt, han glemte hele resten av hallen, alt fokus var nå på kamp mot muttern. Hender uten godbiter som hadde nerver til å holde ham fast.. Tyggebeinet han ble tilbudt som alternativ å bite på var han fullstendig uinteressert i. Mutterns hender var den punchingbagen han følte for å ta ut sin høygira irritasjon og frustrasjon på. Vi var med ett tilbake til situasjonen i forrige uke. Dette var ikke tanning, dette var kamp, og Ede ville lære muttern å slutte stille urimelige krav og heller servere godis og leker og være blid og lett å ha med å gjøre. Han bet hardt og med et mål om mutterns submission. — Respect my authoritay, bitch! Muttern er ikke komfortabel med å bruke fysisk makt for å få trumfet gjennom viljen sin, men den der typen biting er fullstendig uakseptabel, og negativ straff var ikke en mulighet i situasjonen. Avledning var allerede forsøkt. Å holde ham fastlåst ble i øyeblikkets hete vurdert som en dårlig løsning. Selv om det å fysisk tviholde ham fast til han ga seg antakelig ville fungert der og da, så er ikke det en løsning når han blir større, og det blir han. Det kommer en dag hvor han har passert 40kg og har 10x forhøyet testosteron ifht en voksen hann. Den kampviljen der i den situasjonen lar seg ikke løse med bryting.  Muttern brukte det ene positiv straff verktøyet hun er komfortabel med. Overleppene hans ble lagt over tennene hans, om og om igjen. Han liker ikke å bite seg selv i leppene, og det frustrerte ham, men han hadde ikke lyst til å gi seg uten å ha lekset opp for muttern om å drive han inn i et sånt humør med urimelige krav. Det tok antakelig flere minutter før han ga opp. Så ikke på klokka, men hendelsene i rommet forøvrig ga holdepunkter å estimere fra. Mange ekle og vonde bitt i sine egne lepper fulgt av flere runder av og på tyggebeinet før kamplysten forlot den lille kroppen som roet seg ned og slo seg til ro. Søte lille snille Edeward var tilbake, og resten av treningen var han bare søt og snill og grei og flink. Muttern gjorde masse feil i starten, samtlige fra å ha for høye forventninger til hva han skulle mestre nå, og så bli så forfjamset av å ikke få hva hun ba om at hun ble usikker og ikke helt visste hvordan hun skulle løse det. De første feilstegene på gulvet var å forvente oppmerksomhet med for lav belønningsfrekvens. Lineføring ble repeatedly brutt av fokus rettet mot de andre ekvipasjene fordi muttern var for kjip med tørrfor. Tilbake til plassen vår hvor Ede er superflink til å chille nå.  Neste runde på gulvet, etter å ha ligget og sett på de andre, så fikk muttern oppmerksomheten, men hun feilet igjen med verbale cues uten lure, og hennes usikkerhet rundt hvordan løse det etter å ha feilet med å forvente utførelse på verbale cues, den forvirret Ede også, og vi ble gående og virre uten mål og mening. Han VILLE gjerne mestre, han var fokusert, men kommunikasjonen fra muttern var ikke klar og tydelig nok. Han la seg ned som et spørsmålstegn. Skjønte ikke hvorfor godbitene uteble. Mistet motivasjonen. Tilbake til plassen vår.  Tredje runde gikk bedre. Muttern hadde senket forventningene, klarte kommunisere tydeligere og belønne med høyere frekvens. Det løsnet.  ..men alle øvelser er bagateller. Så lenge valpen er snill og grei og i godt humør og gir kontakt og kommer på oppfordring, så er det ikke viktig om han sitter skrått, ligger på hoftene eller må bes flere ganger om noe. Det eneste virkelig viktige er å få den kampviljen under kontroll. Det har skjedd to ganger til nå. To ganger har han slått over i en sånn modus. Det er ikke overraskende. Jeg trodde ikke jeg kjøpte en retriever. Spørsmålet er hvilken måte som er den mest riktige å håndtere det på for å unngå virkelige problemer når han vokser til og får baller.  Tre andre valper jeg har hatt reagerte på smertehyl og ble lei seg og ville si unnskyld for å ha bitt meg. Easy peasy bitehemming på null komma niks. Chihuahuaen hadde en annen kamp i seg. Hun tente på at jeg hylte og gikk på med dødsforakt. Negativ straff var nøkkelen med henne. Å bli forlatt alene i rommet hver gang var bare ikke verdt den triumferende følelsen av å bite det digre vesenet til grimaser og hyl av smerter som en liten pipeleke. Hun lærte fort av det.  Jeg håper og tror at kombinasjonen av sosial avvisning i de situasjonene hvor jeg kan forlate ham, og tennene over leppa så han biter seg selv i de situasjonene jeg ikke kan bruke sosial avvisning vil få dette under kontroll.  Han er bare 13.5 uker, og det har bare skjedd to ganger enda. 
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...