Gå til innhold
Hundesonen.no

Små råd til valp om tissetrening og bur?


SobianShaddow
 Share

Recommended Posts

Hei, vet dette er noe som har blitt tatt opp ett par ganger tidligere, men nå som jeg meldte meg inn i forumet så fant jeg det ikke igjen.

Neste helg får jeg endelig min kjære valp som er blanding mellom Alaskan og Siberian Husky. En gutt med stor personlighet og veldig nysgjerrig på alt som skjer rundt seg. Men jeg er litt usikker på hvordan fremgangsmåte jeg skal bruke ved tissetrening. Både han og søskene har nemlig vært i hundegård omentrent fra de var født, så er spent på hvordan han blir å oppføre seg i huset.

Har ikke lyst å lage hundegård her, på grunn av mye støy fra hovedveien (som heldigvis er et stykke nedenfor) og ellers mye folk spaserende rundt gården. Det har den siste tiden vært problem med folk som har tatt hunder fra eierne og så har de dukket opp igjen ett par dager senere.

Dette er ikke første hunden vi har og vi har selv hatt valper, men de har vært inne fra dag en og fulgte alltid med moren når hun ville ut og tisse, samtidig som vi alltid tok de med etter mat og lek. Så vi opplevde sjeldent "uhell". Føler vi var heldige der når jeg ser at noen bruker flere månder på å venne hunden til å tisse ute.

Det lengste valpen blir alene hjemme er forsåvidt 3 timer i ukedagene. Ellers drar jeg hjemmefra rundt 8 og er tilbake rundt 11. Har enda ikke bestemt meg helt for om han skal sitte i bur når jeg ikke er hjemme. Mange sier at hunden helst skal sitte i bur, men så lenge han ikke ødelegger ting eller tisser inne, så ser jeg ingen grunn til at han skal måtte sitte i ett bur? Har aldri tidligere måtte hatt hund i bur i allefall.

Så jeg vender meg til dere for hjelp/veiledning i hvordan gå frem med tissetrening og om jeg burde gå for bur mens jeg er borte fra han.

Håper på svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort akkurat det samme med denne valpe som du har gjort med de tidligere valpene dere har hatt, jeg. Ut for tissing etter at den har sovet, spist, lekt - og kanskje litt til. Og om det skulle komme en dam på gulvet, så er ikke det noen krise. Det er jo bare å tørke opp :).

Jeg synes også valper burde få en sjanse til å vise at de greier seg fint uten bur før man evt bestemmer seg for hva som funker. Jeg har heller aldri hatt valper i bur, og det har aldri vært noe problem verken med gnaging eller andre ødeleggelser verken om natta eller når jeg har vært borte (på natta har jeg alltid valpen med meg på soverommet). Før valpen er stuerein må man selvsagt regne med at den kanskje både tisser og bæsjer inne om den er alene, men det er jo bagateller :).

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville gjort akkurat det samme med denne valpe som du har gjort med de tidligere valpene dere har hatt, jeg. Ut for tissing etter at den har sovet, spist, lekt - og kanskje litt til. Og om det skulle komme en dam på gulvet, så er ikke det noen krise. Det er jo bare å tørke opp :).

Jeg synes også valper burde få en sjanse til å vise at de greier seg fint uten bur før man evt bestemmer seg for hva som funker. Jeg har heller aldri hatt valper i bur, og det har aldri vært noe problem verken med gnaging eller andre ødeleggelser verken om natta eller når jeg har vært borte (på natta har jeg alltid valpen med meg på soverommet). Før valpen er stuerein må man selvsagt regne med at den kanskje både tisser og bæsjer inne om den er alene, men det er jo bagateller :).

Godt å høre. Bagateller er lov når man er valp og alene hjemme :)

Når det kommer til bur, så er bare så mange som mener jeg "må" ha bur, så lurte på om det kanskje var noe i det. Men så lenge han ikke spiser opp møblene så ser jeg jo ingen grunn til at han skal sitte i bur.

Men da var jeg jo på god vei i min tankegang ! Gleder meg virkelig til han kommer og har alt klart allerede!

Tusen takk for kjapt svar :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begge mine har vaert mye utendørs som valper, første var en "låvehund" som ikke hadde vaert mye innendørs, og andre hadde fri tilgang til å gå ut i hage på dagtid. Begge to har vaert nesten helt renslige da jeg fikk de, og hadde veldig få uhell inne :) Jeg har ikke brukt bur innendørs på noen av mine, og har heller ikke følt behov for det. Gi han en sjanse til å klare seg uten bur først du ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Min erfaring er at valper som har hatt muligheten til å tisse ute fra de er små er lettere å få husreine når de flytter. De vil gjerne ut på do. Så det at valpen har bodd i hundegård frem til levering vil jeg nesten si er ett pluss. Ser på kullene jeg har hatt, de har bodd i kennel fra de var 5-6 uker gamle og da med mulighet til å gå ut, og de velger gjerne det om de kan (døren ikke er lukket) fremfor å tisse/bæsje inne.

Lykke til med valpen, det høres ut som en teddybjørnblanding :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, var og besøkte Sobian i dag og med 7 valper rundt beina var det vanskelig å ikke falle pladask for hele gjengen! Vi var inne med de i nesten 2 timer og det var kun tre "uhell" inne, dog på grunn av mye spennende og herjing. Så jeg tror det skal gå fint med tissetrening :D

Neste blir å avvenne han å bite på sko derimot, mine smakte visst ganske godt :) Men holder meg positiv til hele oppveksten for han er en smart liten kar som lærer fort :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...