Gå til innhold
Hundesonen.no

Recommended Posts

Skrevet

Hvis du bare skal inn for å kikke, vil jeg vel anbefale at du lar hunden være igjen hjemme :) Det er veldig mange hunder og folk der, det er trangt og stressende.

Skrevet

Var der i fjor og kikka (før jeg fikk meg hund) og jeg hadde mer enn nok med å passe på meg selv når jeg gikk rundt der, så anbefaler å la hunden ligge igjen hjemme! Det er endel kaos der ;)

Skrevet

Med mindre du har planer om å handle noe utstyr hvor du trenger hunden for å finne riktig størrelse, ville jeg dratt uten hund hvis du har mulighet til det. Er mye deiligere å gå rundt og titte uten :)

Skrevet

Er det lurt å ta hunden med i bilen sånn at den kan være der mest mulg og å ta henne med på slutten en liten tur for å få miljøtrening? Det er i slutten av november så det blir neppe for varmt å stå ute i bilen da :P Sånn som det er på sommerutsillingene som de roper opp i høytaleren om å ikke la hunden være i bilen. Uff trist at noen lar hunden være i bilen i sommer og sol. Var sånn på Bjerke i august og da var det varmt spesielt den ene dagen. Er parkeringa ute eller i parkeringshus? Jeg har aldri vært på norges varemesse før.

Skrevet

Jeg kan ikke finne noe program der, og regner ikke med at det er klart ennå. Så derfor spør jeg om noen vet når det er klart? Har aldri vært der før, og vet ikke om programmet legges ut 4 uker eller 4 dager i forveien.

Om du mener med oversikt over raser, ringer og antall så kommer det 1-2 uker i forkant.

Skrevet

Enn oversikt over "show" og alt det andre som evt er? :) Jippi endelig får jeg se ei ordentlig stor hundeutstilling! :P

Skrevet

Synes det kommer helt an på hunden din jeg, og hva du selv ønsker ut av dagen.

For å titte og glo på alle stands og i handleområdet, så hadde jeg latt hunden være i bilen. Men, for å la hunden bli vant til alt som skjer på utstillinger, så hadde jeg tatt med meg stol, drikke, noe å bite i til deg og hunden (det er dyrt å kjøpe mat til tofotinger der, mens godis til hunden får du gratis i prøveposer), funnet meg et sted hvor dere sitter litt skjermet (så godt det lar seg gjøre) og tittet på livet. Har du hunden liggende i bilen så kan du ta den inn i små omganger og se hvordan den reagerer.

Det jeg ville unngått om du tar hunden med inn, er hilsing på andre hunder, for sjansen for at hunden blir smittet av kennelhoste er absolutt til stede på slike arrangementer.

Det er et stort arrangement. Noen hunder blir stresset, andre tar det med ro. Har selv ei som for første gang var på inneutstilling i går, det gikk med en god dose pølser, men hun taklet det veldig bra. Hun skulle stilles og vi var der i god tid før vi skulle i ringen og en stund etter på, satte oss litt skjermet og tittet på livet.

Synes selv Dogs4All helgen er kald, så sørg for at hunden ikke fryser når den ligger i bilen, dersom du velger ta den med.

Skrevet

Jeg syns og det kommer helt ann på hudnen din. Det er mange folk og hunder der, og det blir veldig trangt.

Jeg har alltid hatt med en hund. Sist år hadde jeg med begge faktisk uten å stille. Hovedgrunnen var at jeg skulle møte andre malamutefolk og oppdretter som ville se hvordan Mayah var blitt (hun var 6 mnd sist Dogs4all). Elwira var med fordi hun stort sett alltid er med meg. Hun er veldig trygg i de miljøene og har vært med på store stevner hele sitt liv. Blir det for mye legger jeg de i bilen.

Men dette er to veldig trygge og miljøsterke hunder. I år tar jeg nok bare med yngste, da gamla har blitt mer usikker i store folkemengder.

Har du en hund som tar det med ro, og som har vært med på lignde før ville jeg vurdert å ta med. Om dette er førstegangen på en inneutstilling ville jeg valgt noe midre for sosialisering. Det er en stor påkjenning og kan fort bli veldig stressende for hunder å være med på så store arragementer.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
    • Som jeg nevnte så er alle rasene i blandingen kjente for å ha sterkt jaktinstinkt. Noe av denne kunnskapen kommer for min del fra Linn som har hatt ambull i mange år, og vi kjenner begge både oppdrettere og aktive hundesportsfolk med alle disse rasene og er aktive i sine respektive raseklubber. Det betyr ikke at det er umulig, men definitivt en langt større utfordring enn om du hadde kjøpt en labrador eller en cocker spaniel. Og det synes jeg oppdretter burde visst om med en slik kombinasjon, men tiltroen min til oppdrettere som blander slike raser er heller ikke veldig stor.  Det er jo uansett bra om det går fint, og så lenge man er bevisst på hva slags hund man har så er det bedre.
    • Hvor har du det fra??? Mage hunder blir feilaktig kalt for kattedrepere, uten at det er noe hold i det. Ja, hundene våre, uansett rase, har jaktinstinkt i større eller mindre grad, men at ambull er så mye verre enn mange andre hunder, har jeg vanskelig for å tro.  Nå kan jeg uansett fortelle at det gjøres store fremskritt her i huset. Hunden har lært seg å sitte når kattene passerer, og han viser en mye lavere interesse for de nå enn i begynnelsen. Han kan fint ligge rolig i ene enden av sofaen og en av kattene ligger i den andre delen uten at de gjør noe stort nummer av hverandre. Så jeg syns vi er på rett vei 🙂
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...