Gå til innhold
Hundesonen.no

Blandingsvalp?!?!?!

Taz

Recommended Posts

Skrevet

Denne annonsen blir diskuret over det hele nå ser jeg. Syns det er fantastisk dumt å ta så mye for blandinger. Og dessuten trenger de færreste av oss ulvejagende hunder :lol:

Det eneste positive med annonsen er vel at de skriver hvilke egenskaper de mener hundene kommer til å få, så folk er klar over det før de syns hunden er søt og kjøper.

Forresten var de visst blanding av Leonberger og en tyrkisk vokterrase.

Skrevet

Jeg så også denne annonsen. Og jeg sendte mail til selgeren fordi jeg syntes det virka merkelig.

Han sa at hundene er blanding av leonberger og tangal (tyrkias nasjonalhund vistnok). Den høye prisen var vist fordi tangal er den eneste rasen i verden som kan takle en ulv alene, uten hjelp av andre hunder.

Synes det hele hørtes merkelig ut ..

Det finnes da andre vokterraser, og jeg regner med at disse ikke er noe veikere enn denne tangalen...

Og jeg tror ikke han mener ulvejeger i den forstand at de sporer opp og dreper ulver, han mener vokterhund. Som skal leve med saueflokken og beskytte sauene mot rovdyr.

Det var ihvertfall det jeg forsto ut ifra mailene jeg fikk.

Og javist, en vokterhund kan gjøre sin nytte den. Vi lever jo tross alt i et land med rovdyr, og selvom sikkert ikke halvparten av de såkaldte "ulvedrepte" sauene faktisk ER drept av ulv er det jo uansett nyttig å ha hunder som kan passe på dem.

Jeg mener vokterhunder er en fin ting, spesielt siden man i dette landet tydeligvis ikke kan ha gjetere.... :roll:

Men igjen, snodige saker. Jeg hadde aldri godde å betalt 15 000 for en blandingshund. Renrasa vokterraser ligger på rundt 10 000 kr, så i mine øyne ser dette ut som overprising..

Skrevet

Han sa at hundene er blanding av leonberger og tangal (tyrkias nasjonalhund vistnok). Den høye prisen var vist fordi tangal er den eneste rasen i verden som kan takle en ulv alene, uten hjelp av andre hunder.

Rart...Hvorfor ikke bare importere denne tangal rasen i stedenfor?

Skrevet

Vet dere.. Jeg tror "Tangal" bare er sprøyt. Litt kvass med utsagn her nå, men jeg finner ingen info eller bilder av rasen, og har aldri hørt om den før. Sier som i sangen, "tror det ikke før jeg får se det".

Skrevet

Hehe, 15000 jaja, det er for spesielt inntresserte tror jeg...! :wink:

Får håpe de er nøye på hvem de selger valpene til da. Tror de kan bli litt skumle i feil hender!

Skrevet
Vet dere.. Jeg tror "Tangal" bare er sprøyt. Litt kvass med utsagn her nå' date=' men jeg finner ingen info eller bilder av rasen, og har aldri hørt om den før. Sier som i sangen, "tror det ikke før jeg får se det".[/quote']

men var det ikke kangal den het da? var det jeg leste først hvor jeg fant en diskusjon om dette.

Skrevet

Syns vel prisen var litt vel drøy, ja..

Hehe. Ulvejagende liksom. Vi er jo SÅ plaget med ulv her i Norge, bare noen som finner de få individene plagsomme. Jeg skjønner bønder som får sauene revet i filler, det er ikke det.

Men.. Hmm.. Hørt om Irsk Ulvehund kanskje? :lol: Det tar ikke ulv, men.. Det er en grunn til at den ikke gjør det lenger, for det er ike behov for jobben mer. Og å opprette ny "rase" for å gjøre det skjønner jeg ikke helt vitsen med.

Skrevet
Høres mer ut som om selgeren hadde mer peil på markedsføring enn hund. "kom og kjøp! kom og kjøp! Unike bikjer' date=' bare èn igjen til super pris blabla" :roll:[/quote']

Ja, det synes jeg og!

Skrevet
Høres mer ut som om selgeren hadde mer peil på markedsføring enn hund. "kom og kjøp! kom og kjøp! Unike bikjer' date=' bare èn igjen til super pris blabla" :roll:[/quote']

A spesial price for you my friend.

Kunne virklig ikke dy meg..

Skrevet

Hehey!Enda en herlig kjøter i nabolaget!Det værste er at en kompis av meg heter Mustafa og er fra Drammen (Lille tyrkia) og han hadde vært troende til å legge ut en slik annonse bare på pur F.... :lol:

Sånn for å få gjort narr av Chi fjortisene og ulvehysterikerne på en og samme gang..Men nå var det ikke hans tlf nr så da er det vel ikke han :wink: .Han er jo ikke akkurat den eneste i drammen som heter Mustafa når jeg tenker etter :-k

Skrevet

ehhh en normal hund på størrelse med ulv kan jo fint klare å hamle opp med en ulv alene(som regel så vil jo ulven stikke av, for den er sky)

men er det snakk om en flokk med ulver så vil nokk en hvilken som helst hund(uansett rase) slite en smule med å klare seg ja.

Men for å være helt ærlig så hadde jeg aldri i verden betalt mere enn 3000,-for en blandingshund uansett hva den er blandet av.

Synes det er utrolig at folk i det heletatt får solgt hunder til 4000 og oppover uten at dyret har noen som helst papirer som en kan sjekke sykdommer bakover i slekten.

Skrevet

samme her...jeg betalte 1500 for nicki og ingen ting for Kiara og skulle jeg brukt så mye penger skulle jeg iallefall hatt en renraset.

Men det var en kjempe fin og spesiell blanding da. :lol:

Skrevet
Virket veldig rart...

Hmm, hvem ringer på en slik annonse...? :?

Gretne sauebønder eller folk som gjerne vil ha en stor og tøff hund for å føle at de har litt større baller..

Og kanskje noen flere da.. :lol:

Skrevet

Hørte om noen som hadde kjøpt en hund som var 1/18 dels Chi. De skulle forsikre hunden, men man får ikke forsikret blandingshunder for mer enn 5000 og det skjønte de da ikke for den var da tross alt 1/18 dels CHIHUAHUA liksom. :wink::lol:

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Vi har hittil foret vår valp på 13 uker med fire måltider om dagen og har planer om å gå ned til tre måltider om dagen. Ved fire måltider ga vi frokost ca 07-07.30, lunsj 12, middag 16 og kveldsmat 19.30.  hvilke tidspunkter forer dere valpene deres og hva har fungert for dere?
    • Hei @Betan, min erfaring strekker seg fra 2002 da jeg fikk min første bull-hund. Min første ambull ble født i 2007 og jeg har hatt mange verv i det norske raseklubbens styre, nå sitter jeg i den svenske klubbens styre. Jeg har som oftest hunder i par og jeg er utdannet innefor atferd men også jobbet som hundetrener i mange år. Nå for tiden konkurerer jeg med min ambull-tispe. Vi er i kl 3 i RL f.eks og har flere sporprøver bak oss, tatt i Sverige. Så erfaringen strekker seg fra egne hunder til mange av norges og sveriges ambuller. Holder det?
    • Med denne innstillingen kommer du til å få mange overraskelser i hundeholdet ditt i årene som kommer:) 
    • Tenker at du først og fremst må stikke fingeren i jorda å innse hva slags gener valpen din har. Alle disse tre rasene har grunnleggende mye jaktinstinkt. Alt beror seg ikke på at du er flink til å trene hunden din i valpestadiet. Om du har valp etter foreldredyr/linjer med mye stress og lite impulskontroll har du mildt sagt en jobb foran deg Jeg hadde aldri, ALDRI stolt på min amerikanske bulldog alene rundt små dyr eller katter. Det ville høyst sannsynlig blitt blodbad. Ikke fordi han var slem, ond eller dårlig trent. Men fordi han hadde ett voldsomt jaktinstinkt. Jo før du innser at det mest sannsynlig kan være tilfelle med din hund og, dess bedre er det. Tilrettelegg for minimalt med triggere for hunden din og å holde dyra skilt når du ikke hjemme eller kan følge godt med på interaksjonen mellom dem er mitt beste tips til deg. Pluss, trene på impulskontroll og konsentrasjon. Atferden på hunden din kommer garantert til å forandre seg når den går igjennom de forskjellige kjønnsmodningsfasene - kanskje spesielt dersom du har hannhund.  Fortsett å trene gjennom hele livet til hunden din så minimerer du sjansen for at noe går galt. 
    • Jeg meldte en bekymring til mattilsynet i sommer. Hadde masse bevis på at dyrene ikke hadde det bra, hadde samtaler på telefon, SMS, mailkorrespondanse med saksbehandler fra Mattilsynet, pluss jeg lagde egen googledisk-folder med bilder og videoer av forholdene som hun/de fra Mattilsynet hadde fri tilgang til. Jeg vet også at Mattilsynet var der i hvert fall en gang på befaring. Det endte i at eieren fortsatt har dyrene, noe jeg syntes er heeelt hårreisende.  Hundene hadde tak over hodet, tilgang til mat og vann - så da var det ikke skjellig grunn til omplassering. På tross av at de konstant sto ute, sloss så blodet sprutet og ikke ble møkka for... Nå har jeg flytta, men da jeg fortsatt bodde i området stod det to voksne pluss fire/fem valper i samme hundegård. Alle utenom den ene var forholdsvis store driv- og jakthunder på rundt 25/30 kilo. Tror også at Mattilsynet har sykt mye å gjøre, med lite ressurser til å gjennomføre alt, at de kun har mulighet til å befare bekymringer der dyr er døende eller har veldig, veldig kummerlige livsforhold. Det du beskriver er selvfølgelig helt ******, men trolig ikke nok til at Mattilsynet kommer til gjøre noe.. Dessverre.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...